قله پیرکتله

ارتفاع مبدا صعود: 2140 متر
مسافت پیموده شده تا قله: 11.2 کیلومتر
کل مسافت پیموده شده: 22 کیلومتر
مدت زمان صعود: 8 ساعت (6.30 تا 14.30)
کل زمان برنامه: 14 ساعت (6.30 تا 20.30)

نفرات شرکت کننده: (7 نفر)
نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، مسعود کریمخانی، مجتبی داشخانه، ایمان حسینی، محمد شکوفکی و خانم نسترن سعادتی

Alborz – Karaj – Dorvan – Pirkataleh Peak

قله پیرکتله - گروه نشاط زندگی

قله پیرکتله – گروه نشاط زندگی

جذابیت های برنامه:

– دره های بکر و زیبا در مسیر صعود و فرود
– عبور از دره همراه باچالش و دست به سنگ در مسیر صعود
– چالش عبور از عرض رودخانه خصوصا در مسیر فرود که بارها تکرار شد.

——————————————————–

نکته مهم1: سال گذشته، ورودی روستای دروان به روی گردشگران و کوهنوردان بسته بوده و نیاز به هماهنگی با مسئول شورا و یا بسیج روستا داشت که مدتی است این نگهبانی برداشته شده و ورود برای همگان آزاد است.

نکته مهم2: با توجه به نیاز به عبور از عرض رودخانه که بارها در مسیر صعود و خصوصا در مسیر فرود تکرار می شود، اجرای این برنامه در فصول پر آب (خصوصا در فروردین و اردیبهشت) با مشکل مواجه خواهد شد.

————————————————

منابع آب در مسیر:

1- تنها چشمه مسیر ِ صعود، اواسط دره، سمت چپ رودخانه، حدود 20 دقیقه مانده به تنگه

2- اولین چشمه مسیر فرود، سمت راست رودخانه

3- چشمه اصلی در مسیر فرود، سمت راست رودخانه، پایین تر از گوسفند سرا

——————————————————-

آدرس روستای دروان:

اتوبان تهران-کرج، پل فردیس، بلوار شورا، بلوار بسیج (یا کاج)، بلوار مطهری، بلوار نبوت، بلوار اشتراکی، جاده آتشگاه، روستای دروان

+ از تهران (ابتدای اتوبان کرج) تا ابتدای جاده آتشگاه: 46 کیلومتر و از آنجا تا روستای دروان 23 کیلومتر دیگر راه (جاده آسفالته کوهستانی) است. جمع: حدود 70 کیلومتر، که حدود 1.5 ساعت زمان می برد. روزهای تعطیل در جاده آتشگاه ترافیک شدید دارد و از بلوار اشتراکی تا پل فردیس نیز کم و بیش ترافیک است.

+ دانلود جی پی اس قله پیرکتله GPS

————————————————

بیشتر بخوانید:  قله پیله (لیوک)

قله پیرکتله، مسیر صعود و فرود از روستای دروان

ساعت 5 صبح از میدان آزادی حرکت کرده و ساعت 6.15 به روستای دروان رسیدیم.

1- ماشین ها را همان ابتدای ورودی روستا پارک کرده و ساعت 6.30 پیاده روی خود را آغاز کردیم.

2- حدود 100 متر پایین تر، از پل رد شده و داخل بافت اصلی روستا شده و از کوچه پشت مسجد مسیر را ادامه دادیم تا به یک دوراهی رسیدیم که دوراهی را به سمت راست رفتیم. (کلا از پارک ماشین تا دوراهی کمتر از 5 دقیقه)
3- ساعت 7 به دوراهی بعدی رسیدیم که ما در اینجا هم وارد مسیر سمت راست شدیم. سمت راست مسیر قله خونکهار و  سمت چپ مسیر قله چشمه نار است. (مسیر فرود ما)
دروانی ها به دره سمت راست “رودخانه بزرگه” و به سمت چپ “رودخانه کوچیکه” می گویند.
4- ساعت 8 تا 8.45 جایی کنار رودخانه صبحانه خوردیم و در ادامه در دو نقطه از عرض رودخانه رد شدیم که دومی اگر میخواستی داخل کفشهات آب نره باید جهش آهو میزدی! که البته اگر قبل تر وارد پاکوب درست (سمت چپ رودخانه) می شدیم اینقدر اذیت نمی شدیم.

5- ساعت 9 صبح به اولین چشمه مسیر رسیدیم که در اینجا دو راه پیش رو داشتیم. پاکوب پایین و پاکوب بالا. ما راه پایینی را انتخاب کردیم. 20 دقیقه بعد با عبور از جلوی یال و دره خونکهار، از سمت چپ رودخانه به انتهای دره و ابتدای تنگه رسیدیم. عبور از این تنگه ی زیبا حدود 15 دقیقه زمان برد که  کمی زحمت داشت. عبور از این تنگه در فصول پرآب قطعا غیر ممکن است. در انتهای تنگه آبشاری قرار دارد که از سمت راست آن دست به سنگ شدیم و به سمت بالای صخره ارتفاع گرفتیم. شیب صخره زیاد بوده و عبور از آن با خطر ریزش سنگ از زیر پای بچه ها همراه بود. گذر از این تنگه، در هر فصلی، برای کوهنوردان کم تجربه و ضعیف توصیه نمی شود.

نکته: اگر بعد از چشمه، از پاکوب بالا حرکت می کردیم، به راحتی بالای این تنگه در می آمدیم. فقط حدود 100-150 متر باید ارتفاع گرفته و مجددا فرود می آمدیم. این را وقتی فهمیدیم که بالای تنگه پاکوب را دیدیم. البته تنگه بسیار زیبا و دست به سنگ آن هم نسبتا فنی و خوب بود و در کل خوب بود.

بیشتر بخوانید:  قله مرد نوراز

6- ساعت 10.20 به بالای یال (گردنه مانند) در ارتفاع 2500 متر رسیدیم. در اینجا  قله پیرکتله به عنوان بلندترین قله در بالای یال سمت چپ دیده می شود. با حرکت به سمت شمال مسیر قله را در پیش گرفتیم. اولین قله فرعی را از سمت راست تراورس کردیم و دومی را از سمت چپ که پاکوب های کمرنگی در مسیر داشت. تراورس دوم کمی زحمت داشت که اگر بالای قله می رفتیم بهتر بود.

7- یال پرشیب و کمی نفس گیر قبل از قله را نیز طی کرده و ساعت 14.30 بر فراز قله پیرکتله عکس یادگاری گرفتیم.

+ یالی که قله پیرکتله بر روی آن قرار دارد به سمت شمال در انتها به یک قله فرعی منتهی می شود که سمت چپ آن قله ورکش (3700 متر) و سمت راست آن قله ناز (4100 متر) قرار دارد.

ساعت 15.10 از روی قله در جهت غرب و به سمت دره چشمه نار (دره رودخانه کوچک) فرود آمدیم که شیب بسیار تندی داشت و غالبا بدون پاکوب بود. فرود سختی داشتیم چون هوا گرم بود و باد هم گاه به گاه می وزید. ساعت 17.00 به کف دره و رودخانه رسیدیم که سمت راست رودخانه چشمه آب جاری بود. وجود این چشمه اینجا واقعا نعمتی بود و بسیار چسبید. در ادامه، مسیر دره را در جهت رودخانه به سمت پایین در پیش گرفتیم که تا خود روستا پاکوب دارد. در طول مسیر بارها و بارها از عرض رودخانه رد شدیم که به علت عرض زیاد و حجم بالای آب رودخانه، تقریبا همه بچه ها با کفش از روخانه رد می شدند. عبور از عرض رودخانه که با خیس شدن کفش ها و حتی افتادن داخل آب! همراه بود، کمی سخت، اما در نهایت لذت بخش و هیجان انگیز بود. سرسبزی و زیبایی دره چشمه نار نیز بر لذت این پیاده روی می افزود.

ساعت 6.40 به بهترین و پرآب ترین چشمه مسیر رسیدیم که در سمت راست رودخانه و کنار یک گوسفند سرا قرار دارد. (سال قبل از جلوی همین گوسفند سرا به سمت قله چشمه نار ارتفاع گرفته بودیم). در انتهای دره با عبور از داخل باغ های سرسبز و مصفا به جاده روستا رسیدیم و ساعت 20.30 جلوی مسجد روستا بودیم. سفره پربرکت افطاری داخل مسجد پهن شده بود و ما نیز با دعوت اهالی خونگرم و مهربان روستا به داخل مسجد رفته و پای سفره نشستیم تا یکی دیگر از برنامه های زیبا و خاطره انگیز ما در بهار سال 95 و در روستای با صفای دروان این چنین پایان پذیرد.

بیشتر بخوانید:  قله کرچان

قله خونکهار از روستای دروان، 94.01.21

قله چشمه نار از روستای دروان، 94.03.01

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.