قله هفت خوانی از سپه سالار

ارتفاع قله هفت خوانی: 3950 متر

ارتفاع نقطه استارت: 2 هزار متر
مسافت تا قله: 8.5 کیلومتر
مدت زمان صعود: 9.5 ساعت (با احتساب یک ساعت مسیر اضافه)
کل زمان برنامه: 14 ساعت (6.30 تا 20.30) (45 دقیقه صبحانه ، بدون ناهار)
نفرات شرکت کننده (7 نفر):
آقایان: نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، علیرضا یاوری، مجتبی داشخانه
خانم ها: طیبه رنجبریان، معصومه لشگریان، نسترن سعادتی
نفرات صعود کننده به قله (2 نفر): نیما اسماعیلی ، رضا حبیبی

گروه نشاط زندگی - قله هفت خوانی

گروه نشاط زندگی – قله هفت خوانی

قله هفت خوانی از سپه سالار

+ دانلود فایل جی پی اس قله هفت خوانی از سپهسالار (فایل اصلاح شده است)

——————————————————

آدرس روستای سپه سالار:

کیلومتر 40 جاده چالوس (از م امیرکبیر)، بعد از پل خواب، نشانه ورودی روستای سپه سالار سردر بزرگ محراب مانند آن است که سر یکی از پیچ ها در سمت چپ به خوبی دیده می شود. روی سر در نوشته شده: آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع) (سپه سالار). (تصویر ضمیمه) از اینجا تا انتهای روستا و محل پارک خودرو که همان پایین امامزاده است، دقیقا 4 کیلومتر راه آسفالت در پیش دارید.

در کل از تهران (م آزادی) تا روستای سپه سالار 86 کیلومتر راه است. که صبح با خرید نان حدود 1.5 ساعت زمان برد. (4.5 از م آزادی راه افتادیم، 6 سپه سالار بودیم)

—————————————————

راهنمای صعود:

1- ورودی سپه سالار را تا انتهای جاده آسفالت رفته و خودروی خود را در یک محل مناسب پارک کنید. انتهای جاده آسفالت و ابتدای خاکی، یک شیب کوتاه و نسبتا تند دارد که هم میتوانید قبل از آن و هم بعد از شیب پارک کنید.

2- از همین جا در سمت چپتان روی تپه صخره ای، امامزاده دیده می شود. حدود 200-300 متر جاده را به سمت بالا ادامه دهید، از پل فلزی با تابلو “خ امام سجاد” عبور کرده و به سمت چپ رودخانه بروید.

3- چند دقیقه بالاتر به پایین امامزاده و قبرستان می رسید. بدون اینکه وارد امامزاده شوید، از کنار قبرستان مسیر پاکوب را به سمت راست ادامه دهید.

بیشتر بخوانید:  قله اسفندچال از آویزر

4- چند دقیقه بعد دوراهی دارید که هر دو راه کمی بالاتر یکی می شوند. پاکوبی را که در آن قرار گرفته اید به سمت بالا ادامه دهید.

5- حدود 40 دقیقه پس از شروع پیاده روی به ابتدای باغ ها می رسید که اینجا باز هم دوراهی دارید. سمت راست به داخل باغ ها رفته و سمت چپ از روی یال ادامه می یاید. هر دو راه کمی بالاتر به هم می رسند. مسیر باغ ها قشنگتر و مسیر یال کوتاه تر است.

6- بسیار مهممممم: حدود یک ساعت پس از شروع پیاده روی به یک دوراهی مهم می رسید که شاید خیلی واضح هم نیست! مسیر مستقیم به سمت باغ های بالا و مسیر سمت راست به سمت گوسفند سرا و هفت خوانی می رود. (تصویر ضمیمه)

7- با قرار گرفتن در پاکوب سمت راست، از سمت چپ دره عبور کرده و این پاکوب شما را به گوسفند سرا در ارتفاع 2750 متر می رساند. ما چون از این پاکوب حرکت نکردیم، زمانش را نمی دانم!

8- پس از گوسفند سرا مسیر دره پیش رو را ادامه دهید. حدود نیم ساعت بالاتر در ادامه از دره جدا شده و از سمت راست خود را به روی یال و درنهایت به گردنه در ارتفاع 3190 متر برسانید. در اینجا قله هفت خوانی در جهت شمال بلندترین قله ای است که دیده می شود.

9- با حرکت به سمت چپ و سپس راست، مسیر قله را در پیش بگیرید. جاهایی که پاکوب ندارد و یا قابل تراورس نیست، سعی کنید از روی خط الراس حرکت کنید. پس از چند فراز و نشیب و عوض کردن چند یال و پشت سر گذاشتن گردنه ی آخر به ارتفاع 3315 متر، در نهایت به یال آخر می رسید که شیب نفس گیری هم دارد. در کل از گردنه 3190 تا قله حدود 3 ساعت راه در پیش دارید اگر خوب حرکت کنید. ما ساعت 1 راه افتادیم و 3:45 قله بودیم.

صعود به قله سرسخت و نفس گیر هفت خوانی گوارای وجودتان باد!

———————————————————

نکات برنامه:

1- نکته مهممممم: دو راهی که در بند 6 اشاره شد بسیار مهم است. اگر رد کنید کارتان بسیار سخت می شود. با اینکه جی پی اس مسیر همراهمان بود برای چند دقیقه از جی پی اس غافل شدم. دوراهی را رد کرده و یال پر شیب را بدون پاکوب صعود کردیم. تا روی یال به ارتفاع 2900 متر. سپس ارتفاع کم کردیم و رفتیم به گوسفند سرا در ارتفاع 2750 متر! این اشتباه هم حدود یک ساعت زمان از ما گرفت و هم انرژی! که همینجا از دوستان عزیزم برای این اشتباه مجددا عذرخواهی می کنم.

بیشتر بخوانید:  قله دونا

2- ظاهرا برای رسیدن به گوسفند سرا از سپهسالار دو مسیر وجود دارد. یکی همین مسیری که ما طی کردیم و دیگری مسیر دره. بدین صورت که از محل پارک ماشین ها و شروع پیاده روی، بدون اینکه از پل رد شده و به سمت امامزاده بروید، باید مسیر دره را خلاف جهت رودخانه ادامه داد. ظاهرا تا گوسفند سرا پاکوب دارد. از چوپان ها هم پرسیدیم تایید کردند.

3- آنتن همراه اول در روستا و برخی نقاط در مسیر برقرار بود. از جمله روی قله.

4- بنظرم مدت زمان صعود به قله هفت خوانی از روستای سپهسالار برای یک تیم آماده، حداکثر 8 ساعت است. (تابستانه)

5- چشمه های مسیر:

1) چشمه واقع در نزدیکی پل فلزی (نزدیک محل پارک ماشینها)

2) چشمه گوسفند سرا

3) چشمه بالاتر از گوسفند سرا در دره؛ حدود 10 دقیقه بالاتر از گوسفند سرا. که به گفته چوپان ها آب آن بهتر از آب گوسفند سرا است. در این فصل آب چشمه کم بود. شاید چشمه فصلی باشد!

——————————————————

شرحی کوتاه بر صعود ما:

چون این برنامه، اولین برنامه بعد از ماه رمضان بود، دوستانی که ماه مبارک را روزه گرفته و در برنامه ها شرکت نداشتند، کمی قوای جسمانی شان افت کرده بود. و البته دل پیچه و کسالت دو نفر از دوستان نیز مزید بر علت بود. این شد که روی گردنه 3190 متر ، (6 ساعت) به دو گروه تقسیم شدیم. گروه اول شامل 4 نفر از دوستان که به گوسفند سرا و روستا برگشتند و گروه دوم شامل خودم، آقای حبیبی و خانم رنجبریان که مسیر قله را در پیش گرفتیم. البته خانم رنجبریان هم ماه مبارک را روزه بوده و در آمادگی کامل نبودند اما با تشویق ما تصمیم به همراهی گرفتند و قرار شد که تا هر جا توانستند با ما بیایند. این شد که تا حدود یک ساعت مانده به قله ما را همراهی کرده و صعود به قله فقط قسمت من و آقای حبیبی عزیز شد. جای همه دوستان روی قله خالی بود.

—————————————————–

قله هفت خوانی

قله هفت خوانی نیما اسماعیلی – رضا حبیبی

لوح یادبود زنده یاد سید مصطفی شفیعی بر روی قله هفت خوانی:

تولد: 1344 ، روستای اویزر (قبل از روستای سپه سالار)

وفات: 1387 ، قرقیزستان، قله لنین

روحش شاد و یادش گرامی

سید مصطفی شفیعی

قله هفت خوانی لوح یادبود سید مصطفی شفیعی

خط الراس منتهی به قله گرچانی از روی قله هفت خوانی:

فرود از این یال و خط الراس یه سمت سپه سالار یکی از گزینه هایی بود که به آن فکر می کردیم. اما اطلاع ندارم که می شود یا نه!؟ بخش هایی از مسیر تا جایی که دیده می شد، سخت می نمود.

مسیر خط الراس هفت خوانی به گرچانی یا کرچان

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۶ دیدگاه دربارهٔ «قله هفت خوانی از سپه سالار»

1. شمسائی می‌گوید:

همیشه بر فراز و در مسیر صعود به قله های بلند ایران زمبن موفق باسید

3. بیتا نیازی می‌گوید:

سلام و ارادت
    جناب اسماعیلی بزرگوار گزارش‌هایی که توسط جنابعالی تنظیم و ارائه میشه واقعا راهگشا، حرفه ای ، مسئولانه، بی نظیر و تک هستند.

با چشم بسته میشه ازشون استفاده کرد.