قله میشینه مرگ

گزارش برنامه قله میشینه مرگ (بلندترین قله البرز شرقی)

ارتفاع قله میشینه مرگ: 3990 متر

تاریخ اجرای برنامه: 12-13 مرداد 93 و 25-26 خرداد 96

Tehran – Firuzkuh – Lazur – Mishineh marg

بنظرم مطالعه گزارش خرداد ماه 96 کفایت می کند. مطالعه گزارش برنامه سال 91 جهت اطلاعات تکمیلی می تواند مفید باشد.

پی نوشت، مرداد 99: در وبلاگ آقای مجید ملک محمدی خواندم که بلندترین قله البرز شرقی قله پرچنان 4020 متر است. لینک گزارش برنامه

گزارش برنامه قله میشینه مرگ، 25-26 خرداد 96

اتمام برنامه: 19.20 جمعه، لزور، پای ماشین
—————————————————-
نفرات شرکت کننده (8 نفر):

نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، حمید محسنی، محسن کرمی، ایمان حسینی، نیما نظری، خانم نظری و سهراب بینش پور

————————————————–

نکته: شروع حرکت در روستای لزور می تواند از دو نقطه و دو مسیر باشد:

1- لزور، از خیابان لاسک و جاده لاسک

2- لزور، محله کشک ریز و از مسیر امامزاده خوشنام

مسیر اول مسیر عمومی و نرمال می باشد که جاده و کاملا مشخص بوده و شما را به ابتدای دره (منطقه لاسک) می رساند. این مسیر را با ماشین های سواری نیز می توان طی کرد.

مسیر دوم از میان باغ و مزرعه رد شده، زیباتر بوده اما پاکوب و راه مشخصی ندارد. باید به منطقه آشنا باشید و یا با اتکا به جی پی اس حرکت کنید تا در نزدیکی لاسک وارد جاده شوید.

————————————————–

گزارش برنامه (خرداد 96):

ساعت 9.30 صبح از محل قرار یعنی انتهای اتوبان بابایی با سه خودور به سمت جاده جاجرود حرکت کردیم. ساعت 12 ظهر در جاده ارجمند کنار رودخانه برای ناهار توقف کرده و ساعت حدود 14 به لزور رسیدیم. در خیابان اصلی، از سرویس بهداشتی جنب مدرسه، نبش خیابان لاسک استفاده کرده و با ادامه مسیر سه راهی اول را به راست پیچیده و کمی بالاتر از جلوی یک بقالی با تابلوی سبز رنگ “عرقیات گیاهی” به چپ پیچیده و تا انتهای آسفالت رفتیم تا ساعت 14.20 به جنب مسجد موسی بن جعفر ( در محله کشک ریز) رسیدیم. ماشین ها را اطراف مسجد پارک کرده و پس از بستن کوله ها ساعت 15.30 پیاده روی خود را آغاز کردیم.

در این برنامه همانند برنامه سال 91 شروع حرکت به سمت امامزاده خوشنام و سپس تنگه لاسک (Lasak) بود. تا امامزاده خوشنام مسیر از داخل باغ و مزرعه بوده و پاکوب دارد اما باقی مسیر پاکوب مشخصی ندارد و باید حسی و تجربی و با تکیه بر جی پی اس مسیریابی کنید تا زمانی که به جاده برسید. حدود 5 دقیقه مانده به لاسک وارد جاده اصلی شدیم. معمولا کوهنوردان از مسیر جاده با ماشین یا پیاده خود را به لاسک می رسانند. تا زمانی که به لاسک برسیم آفتاب و گرمای هوا کمی اذیت می کرد. اما وارد دره که شدیم شرایط بهتر شد و دیگر اذیت کننده نبود.

از پاکوب سمت چپ رودخانه مسیر دره را به سمت بالا در پیش گرفتیم. هر دو سمت پاکوب دارد اما بنظرم پاکوب سمت چپ مناسب تر بوده و مجبور نیستیم بی جهت به آب بزنیم. پس از حدود 2 ساعت از روی سنگ های بزرگی عبور کردیم و مجددا در مسیر پاکوب قرار گرفتیم. تمام مسیر را از پاکوب سمت چپ ادامه دادیم تا به نقطه ای رسیدیم که ادامه مسیر فقط با عبور از آب داخل تنگه میسر است. حدود 10-15 دقیقه از داخل تنگه و آب سردددد! عبور کردیم که تا زیر زانو بیشتر نبود. تقریبا نصب بچه ها با دمپایی و صندل و نصف دیگر با همان کفش کوه وارد آب شدند که البته پیشنهاد و انتخاب بنده قطعا کفش صندل است. در انتها به یک آبشار رسیدیم و بالای آبشار وارد دشت شدیم. کمی جلوتر در امتداد رودخانه به سمت چپ پیچیدیم. تا حدود یک ربع چند بار دیگر از عرض رودخانه گذر کردیم تا در نهایت ساعت 20.15 به دشت معجز چشمه رسیدیم که در واقع سرچشمه اصلی رودخانه است. چند گروه در اینجا چادر زده بودند. به دلیل دسترسی به آب و زمین مسطح و دوری از سر و صدا، بیشتر گروهها این نقطه را برای شب مانی به کنار دریاچه ترجیح می دهند. اما انتخاب ما شب مانی کنار دریاچه بود. پس از استراحت کوتاه حدود 20 دقیقه بعد به پشت سد و کنار دریاچه سد سیاهرود رسیدیم. اطراف دریاچه کمی شلوغ بود و نقاط صاف قبلا اشغال شده بود. پس از گشتی دور دریاچه بالاخره یک نقطه مناسب برای دو چادر پیدا کرده و چادرها را پرپا کردیم. خوشبختانه کمی هم دور از جمعیت بودیم که از بابت سر و صدا نگرانی کمتری داشتیم. تقریبا تمام وقتمان صرف درست کردن زغال و جوجه شد! و فکر کنم حدود ساعت 1 نیمه شب خزیدیم داخل چادرها و خوابیدیم. ساعت 5 صبح بیدار شده و ساعت 6 صبح 6 نفری (بدون برادر و خواهر یعنی آقا سهراب و خانم نظری) مسیر جاده را به سمت گردنه در پیش گرفتیم. (جاده ای که از لزور به دریاچه و سپس از دریاچه تا گردنه می رود). حدود 10 دقیقه بعد در سمت چپ جاده چشمه آب جاری و مشخص است که از آب چشمه برداشتیم که پس از این دیگر تا قله از چشمه خبری نیست. در بیشتر نقاط میانبر زده و راه را کوتاه کردیم تا ساعت 7.30 به گردنه رسیدیم. باد شدید و نسبتا اذیت کننده ای در حال وزیدن بود که این باد تا زمان برگشت ما روی گردنه ادامه داشت.

بیشتر بخوانید:  غار بورنیک

حدود نیم ساعت برای صبحانه توقف کرده و شیب تند به سمت بالای یال را  که بدون پاکوب است، ادامه دادیم. مسیر حرکت ابتدا از سمت چپ و سپس گردش به راست است تا به روی یال رسیدیم. ساعت 10.15 به سنگ چین قله فرعی در ارتفاع 3900 متری رسیدیم. در اینجا به دلیل ذیق وقت، آقای کرمی عزیز که کمی سرعت حرکتشان کند بود قرار شد که کمی پایین تر منتظر ما بمانند. 5 نفری با حرکت سرعتی فاصله بین دو قله را در زمان کمتر از نیم ساعت پیمودیم و ساعت 10.40 همگی به قله میشینه مرگ رسیدیم. در اینجا شدت باد بسیار بیشتر شد فکر کنم بالای 50 کیلومتر در ساعت. چند عکس به یادگار انداختیم و مسیر فرود را در پیش گرفتیم.

مسیر فرودمان تا ابتدای تنگه لاسک فرقی با مسیر صعود نداشت. بعد از لاسک، از مسیر جاده ادامه دادیم تا به لزور و جنب مخابرات رسیدیم و از داخل کوچه های محل به سمت ماشین هایمان ادامه دادیم تا در نهایت ساعت 19.20 به محل پارک ماشین ها رسیدیم و پایان برنامه.

————————————————

چشمه های مسیر:

1- روستای لزور (شیر آب مدرسه یا مسجد موسی بن جعفر) 2- امامزاده خوشنام 3- معجز چشمه 4- دریاچه سد سیاهرود *

*: اطراف دریاچه از چند نقطه آب جاری هست اما برای برداشت مطمئن آب باید حدود 10 دقیقه بروید تا به چشمه برسید.

———————————————-

بهترین فصل صعود:

بهترین فصل برای پیمایش این مسیر اواسط خرداد ماه تا اواخر تیر ماه است. قبل از آن رودخانه پرآب بوده که کار را دشوار می کند و بعد از آن نیز از سرسبزی و طراوت مسیر کم می شود.

———————————————————–

دریاچه سد سیاهرود، خرداد 96:

لزور ، دریاچه سد سیاهرود

در من اینک کوهی،
سر برافراشته از ایمان است
من به هنگام شکوفایی گل ها در دشت،
باز می‌گردم
و صدا می‌زنم:
باز کن پنجره را… که بهاران آمد.

“حمید مصدق”

گزارش صعود به قله میشینه مرگ (4000 متر)، از روستای لزور

تاریخ اجرای برنامه: پنج شنبه و جمعه، 12و13 مرداد 1391
مبدا صعود: فیروزکوه، روستای لزور، 2400 متر
مدت زمان صعود: مجموع 7.5 ساعت مفید (4 ساعت روز اول و 3.5 ساعت روز دوم)
تعداد نفرات: 7 نفر
سرپرست برنامه: آقای عطا میرمعینی

لزور، قله میشینه مرگ، مرداد 91

* بی شک، صعود به قله میشینه مرگ یکی از زیباترین و لذت بخش‌ترین برنامه های کوهنوردی بنده تا به امروز بوده است.

بیشتر بخوانید:  تنگه واشی

* قله میشینه مرگ با ارتفاع 4030 متر، تنها قله ۴ هزار متری البرز شرقی و بلند ترین قله منطقه است.

———————————————-

راهنمای صعود به قله میشینه مرگ از روستای لزور:
روستای لزور => منطقه لاسک، تنگه => دشت معجز چشمه => دریاچه سد سیاهرود => گردنه => خط الراس => قله میشینه مرگ

وارد روستای لزور که شدید برای رسیدن به منطقه لاسک و ابتدای تنگه دو راه پیش رو دارید:
1- از جاده کنار مسجد موسی بن جعفر: برای قرار گرفتن در این مسیر که مسیر باغی است باید به محله کشک ریز رفته و خودروی خود را کنار مسجد موسی بن جعفر پارک کرده و پیاده روی را آغاز کنید. پس از حدود 15 دقیقه به امامزاده خوشنام می‌رسید که چشمه آبی نیز جنب امامزاده قرار دارد.  از اینجا برای رسیدن به تنگه دو راه پیش روی شماست: راه آسانتر پاکوبی است که کمی به عقب برگشته و شما را به اواسط جاده لاسک می رساند و از آنجا به تنگه. و راه دیگر پاکوبی که در امتداد باغها رفته رفته ارتفاع گرفته و در نهایت از پایین جاده لاسک عبور کرده تا به تنگه برسید.
2- از جاده لاسک: برای قرار گرفتن در این جاده باید جنب مخابرات لزور رفته و خودروی خود را همان اطراف یا کمی بالاتر در انتهای خیابان آسفالت پارک کنید. از جنب مخابرات مسیر جاده لاسک را در پیش بگیرید تا پس از حدود 45 دقیقه پیاده روی به تنگه برسید. جاده لاسک یک جاده عریض خاکی است که می‌شود این جاده را با خودرو نیز طی کرد. کمی بالاتر از مخابرات چشمه آب از لوله جاری است که می‌توانید از آن آب بردارید.

با وارد شدن به تنگه، باید از مسیر پاکوب کنار رودخانه عبور کرده و در بخشی از مسیر از داخل آب عبور کنید (همانند تنگه واشی). برای این قسمت از برنامه حتما حتما باید کفش صندل همراه خود داشته باشید. چون سرمای آب از یک طرف و سنگ‌های تیز کف رودخانه از طرف دیگر حرکت از داخل آب با پای برهنه را بسیار سخت می کند! با عبور از داخل آب در انتها به یک آبشار کوچک می‌رسید. به بالای آبشار که رفتید، به یک دشت کوچک و دو راهی می‌رسید. تنگه روبرویی یک تنگه فرعی است. تنگه و راه سمت سمت چپ راهی است که شما را به دشت معجز چشمه می‌رساند. در این تنگه هم برای عبور از عرض رودخانه هر از گاهی مجبورید که به آب بزنید. با عبور از این تنگه و کمی ارتفاع گرفتن در نهایت به دشت معجز چشمه می‌رسید که تقریبا پشت یک پیچ (به سمت راست) پنهان است. در این دشت چند چشمه آب وجود دارد که بزرگترین آن تامین کننده اصلی آب رودخانه فرح رود است. دشت معجز چشمه مکان مناسبی برای کمپ و شب مانی است.
با ادامه مسیر رودخانه (از سمت راست دشت)، کمی بالاتر به دریاچه زیبای سد سیاهرود می‌رسید. از دریاچه تا گردنه جاده‌ای کشیده شده (به سمت غرب در جهت چپ) که این جاده شما را به روی گردنه می‌رساند. شما می‌توانید از سمت چپ دریاچه کم کم ارتفاع گرفته تا در امتداد مسیر جاده به گردنه برسید. در اینجا می‌توانید با عبور از مسیرهای پاکوب و یا غیر پاکوب از جاده عبور نکرده و میانبر بزنید تا به گردنه برسید.
به روی گردنه که رسیدید، از یال سمت راست ارتفاع بگیرید تا خود را به روی خط الراس برسانید. از روی یال که حرکت می‌کنید کم کم به سمت چپ متمایل شوید تا از سمت چپ سنگ‌های بالای یال به روی خط الراس قرار بگیرید. با ادامه مسیر از روی خط الراس به سمت شمال، گاهی ارتفاع کم کرده و گاهی هم در مسیر پاکوب باید تراورس کرده و از پایین خط الراس حرکت کنید. پس از حدود 1.5 ساعت حرکت از گردنه، به یک قله فرعی با سنگ چین کوچک می‌رسید. قله اصلی در ادامه ی خط الراس (بصورت نعلی شکل)، حدود یک ساعت جلوتر قرار داشته و اختلاف ارتفاع آن هم با قله اول تقریبا محسوس است. (شاید حدود 100 متر بلندتر است.)
گروه ما به دلیل ذیق وقت و عقب نماندن از برنامه زمانبندی، از همان قله فرعی مسیر برگشت را در پیش گرفت. ناهار را پای دریاچه خوردیم و ساعت 7 عصر جلوی مخابرات لزور بودیم.

بیشتر بخوانید:  روستای هرانده و غار بورنیک

ارتفاع و زمانبندی حرکت گروه:
روز اول، پنجشنبه، 12 مرداد:
روستای لزور (جنب مسجد موسی بن جعفر): 2400 متر، 16:10، استارت
امامزاده خوشنام:  تقریبا 2500 متر، 16:30 (20 دقیقه)
ابتدای تنگه (لاسک): 2600 متر، 17:20 (1 ساعت و 10 دقیقه)
حرکت از آب در تنگه: 2800 متر، 18:40 (2 ساعت و 30 دقیقه)
دو راهی: 2850 متر، 19:00 (3 ساعت)
دشت معجز چشمه: 2950 متر، 20:00 (4 ساعت)
روز دوم، جمعه، 13 مرداد:
دشت معجز چشمه: 08:45 صبح، استارت
دریاچه سد سیاهرود: 3 هزار متر، 09:00
گردنه: 3500 متر، 10:45
قله اول: 3950 متر، 12:15 (3 ساعت و 30 دقیقه)
* کل زمان فرود تا روستا (بدون تایم ناهار): 6 ساعت، ساعت 19:00 مخابرات لزور

مسیر صعود به قله میشینه مرگ در نرم افزار گوگل ارث:

رنگ زرد: مسیر صعود ، رنگ سفید: مسیر فرود

(برای دانلود تصویر در سایز واقعی، بر روی آن کلیک کنید)

نقشه دسترسی به روستای لزور:

آدرس روستای لزور

آدرس روستای لزور:

برای رسیدن به لزور، باید از تهران به سمت جاجرود و از آنجا به جاده فیروزکوه بروید. حدود ۱۰ کیلومتر مانده به فیروز کوه، بعد از پمپ بنزین نمرود، یک سه‌ راهی، معروف به سه راهی لاسَم در سمت چپ وجود دارد که تابلوی “روستای ارجمند” دارد. باید دور زده و وارد خروجی ارجمند شوید. با قرار گرفتن در این جاده پس از 37 کیلومتر در انتها به روستای لزور می‌رسید. در کل از تهران بطور متوسط حدود 170 کیلومتر تا لزور راه است (150 کیلومتر از انتهای بزرگراه بابایی). که بدون ترافیک حدود 3 ساعت زمان می برد.

————————————————-

عبور از رودخانه در تنگه:

آبشار سنگی در انتهای تنگه:

لزور، مسیر قله میشینه مرگ

دشتی کوچک بعد از تنگه، انتهای دشت دو راه (دو دره) پیش رو دارید که مسیر دشت معجز چشمه از سمت چپ می‌باشد.

حرکات آکروباتیک علی آقا برای عبور از عرض رودخانه بدون در آوردن کفش‌ها!:

غروبی دل انگیز قبل از دشت معجز چشمه:

دره منتهی به دشت معجز چشمه:

کمپ ما در دشت معجز چشمه:

دشت معجز چشمه، صبح روز جمعه:

دره منتهی به سد دریاچه سیاهرود:

بعد از دشت معجز چشمه و عبور از آخرین تنگه قبل از سد دریاچه سیاهرود:

از همان ابتدای حرکت از روستا، هر دره و هر بخشی از مسیر زیبایی‌های منحصر به فرد خود را داشت … فقط باید رفت و از نزدیک دید و لمس کرد.

سد دریاچه سیاهرود:

غار بورنیک، فیروزکوه

روستای لزور، فیروزکوه

جاذبه های گردشگری و کوهنوردی مسیر فیروزکوه – سوادکوه

این نوشته در گزارش های من در روزنامه ایران, مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.