قله سر از روستای دلیر

گزارش برنامه قله سر از روستای دلیر (Ser-Dalir)

تاریخ اجرا: پنجشنبه 1403.05.18

ارتفاع قله: 3950 متر

موقعیت جغرافیایی: استان مازندران، جاده چالوس، هزار چم، روستای دلیر

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2130 متر (دلیر، لیلا پل)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 10 کیلومتر / 1820 متر

مجموع افزایش ارتفاع تا قله: 2100 متر (Elevation gain)

مسافت کل رفت و برگشت: 20 کیلومتر

مدت زمان صعود: 7.5 ساعت، (09:00 تا 16:30) (با گام نسبتا تند)

مدت زمان کل برنامه: حدود 12 ساعت (اتمام برنامه 21:00)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 15 دقیقه قله (صبحانه و نهار پای ماشین)

سطح برنامه (سبک/متوسط/نیمه سنگین/سنگین): سنگین

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): نمی باشد

تعداد نفرات: – نفر

قله سر از روستای دلیر - گروه نشاط زندگی - رضا حبیبی و نیما اسماعیلی

قله سر از روستای دلیر – گروه نشاط زندگی – رضا حبیبی و نیما اسماعیلی

قله سر 3950 متر از روستای دلیر (خط الراس دیوچال)

+ دانلود جی پی اس قله سر از روستای دلیر Ser az dalir GPS

توجه: اگر برای دانلود ترک مشکل دارید، صفحه “راهنمای دانلود ترک” را مشاهده نمایید.

معرفی قله:

قله سِر به ارتفاع 3950 متر از قلل رشته کوه تخت سلیمان، در جنوب شرقی منطقه هسارچال و علم کوه واقع می باشد. این قله بر روی خط الراس دیوچال و در حد فاصل قله های ابیدر (4280) در شرق تا قله لشگرک بزرگ (4250) در غرب قرار دارد. از نظر جغرافیایی قله سر در محدوده شهرستان کلاردشت قرار داشته و بهترین مبدا صعود آن روستای دلیر می باشد.

مسیرهای صعود:

مسیر جنوبی، از روستای دلیر

این قله از مسیر شرقی (از گردنه ناتر و خط الراس دیوچال) و همچنین از مسیر شمالی (از تنگ گلو) هم بنظرم امکان صعود دارد اما در این خصوص اطلاع دقیقی ندارم.

آنتن دهی مسیر:

لیلا پل محل پارک ماشین آنتن هست و نت هم خیلی ضعیف وجود دارد. روی قله هم آنتن به صورت رفت و برگشت بود. باقی مسیر خیلی جاها که چک کردیم آنتن نداشت.

منابع آب در مسیر:

تنها چشمه ای که در مسیر مشاهده شد، حدود نیم ساعت از ابتدای حرکت جنب یک گوسفندسرا قرار داشت که در ترک مارک شده است.

بیشتر بخوانید:  قله دونا

مقدمه:-

ساعت حدود 4.20 صبح پنجشنبه 18 مرداد از تهران (سعادت آباد) راه افتادیم. انتهای بزرگراه تهران-شمال و در محدوده پل زنگوله حدود یک ساعت به ترافیک نیمه سنگین برخوردیم. ساعت 07:45 به روستای دلیر رسیدیم که پوشیده از مه بود. در مرکز روستا به پلی رسیدیم که سه راهی است: سمت راست مسیر آبگرم، مستقیم به بافت قدیمی و اصلی روستا و مسجد و wc می رسد و مسیر سمت چپ به سمت منطقه لیلا پل می رود که ما مسیر سمت چپ را رفتیم. بین راه حدود 45 دقیقه برای صبحانه توقف کردیم و ساعت 9 به پل و سه راهی لیلا پل رسیدیم (حدود 10 دقیقه خاکی داشت).

طبق قصه ها و گفته های مردم محلی، عاشقی برای رسیدن به معشوقه اش و ارتباط دو روستا این پل را ساخته است! اما به راوایتی دیگر نام واقعی آن للا پل است. لل در زبان محلی به نی گفته می شود و چون در قدیم در آنجا از نی پل می ساختند به این نام معروف شده است.

پس از پارک ماشین جلوی یک ویلا ساعت 09:15 پیاده روی خود را در امتداد جاده خاکی و در جهت خلاف مسیر رودخانه آغاز کردیم. در حالی که هوا همچنان مه آلود و لطیف و خنک بود. حدود یک ربع بعد جاده تمام شده و ادامه مسیر به صورت راه مالرو شد. ساعت 10:15 به دوراهی دو دره رسیدیم. با کمی تلاش و زحمت دو بار از عرض رودخانه رد شدیم که سنگ های بسیار لیزی داشت. بعدا متوجه شدیم که هر دو رودخانه پل چوبی دارند که دربرگشت مارک شده است. یکی قبل و دیگری بعد از گوسفندسرا.

سپس مسیر پاکوب را در دره جدید از سمت راست رودخانه ادامه دادیم. دوراهی دو دره دیگری را پشت سر گذاشتیم (2550 متر) و مستقیم ادامه دادیم. کمی جلوتر حدود ساعت 11 به مهم ترین نقطه ی مسیر رسیدیم. کف دره برفچال و تونل برفی بود که بنظر می رسید عبور از آن ریسک دارد و وبعدا از بالا دیدیم که چند برف چال دیکر نیز تا انتهای دره وجود دارد. مسیر سنگ و صخره در سمت راست رودخانه را در پیش گرفتیم که سخت و پر ریسک بود و حدود یک ساعت زمان برد تا به نقطه ی امن برسیم ((در واقع بهتر بود ما در دوراهی قبلی مسیر پاکوب یال را در پیش می گرفتیم (مسیر فرودمان)). خود را به بالای یال اصلی رساندیم و در ادامه روی یال اصلی هیچ مشکلی وجود نداشت تا جایی که ساعت حدود 15:30 به زیر تیغه های قله سر رسیدیم.

بیشتر بخوانید:  قله آزاد کوه از نسن

مسیری که پشت سر گذاشته بودیم از حدود 3200 به بالا از مه خارج شده و حالا دیگر دریای زیبایی از ابر پشت سرمان قرار داشت که هر چه بالاتر می رفتیم زیباتر دیده می شد. حدود یک ساعت در مسیر ریزشی بدون پاکوب ارتفاع گرفتیم (دست به سنگ به آن صورت نداشت) تا در نهایت ساعت 16:30 بر فراز قله سر به ارتفاع 3950 متر ایستادیم.

از روی قله در جهت شمال تنگ گلو و جاده آن به خوبی در معرض دید قرار داشت. هسارچال (حصارچال) دیده نمی شد چون یک قله فرعی (طبق نقشه، به نرم 3930) جلوی دیدمان را گرفته بود. در جهت غرب قله لشگرک بزرگ به فاصله حدود دو ساعتی ما در ادامه خط الراس در معرض دید قرار داشت. و سایر قلل از جمله خرس چر، آلانه سر، زرین کوه و … قله علم کوه اما در پشت ابر و مه پنهان شده و دیده نمی شد.

پس از حدود 10 دقیقه توقف و عکاسی ، مسیر فرود را از همان مسیری که آمده بودیم در پیش گرفتیم و به سرعت ارتفاع کم کردیم. در مسیر فرود همچنان از مناظر زیبای اقیانوس ابر لذت بردیم تا زمانی که در محدوده 3200 متر مجددا وارد مه شدیم. هوا رو به تاریکی بود و تمام تلاشمان این بود که قبل از تاریکی محدوده سنگی را از مسیر جدید که در نظر گرفته بودیم پشت سر بگذاریم. به دوراهی حساس رسیدیم. حدس می زدم که مسیر یال سمت چپ ما را به جایی قبل از سنگ ها می رساند. در یک پاکوب قرار گرفتیم و خوشبختانه حدسمان درست بودبدون مشکل خاصی به دوراهی دو دره  رسیدیم که در نقشه به نام “تنگ سره” نامگذاری شده است (2550 متر).

استراحت کوتاهی کردیم و باقی مسیر را در تاریک شب با هدلامپ ادامه دادیم. در گوسفندسرا این بار دیگر از پل دوم رد شدیم و جوانی که در گوسفندسرا بود محل پل بعدی را که پل اول گوسفندسرا است به ما نشان داد و باقی مسیر در تاریکی شب در مه غلیظ و هوای خنک و عالی تا پای ماشین طی شد. ساعت 21:15 پس از 12 ساعت کوهنوردی به ماشین رسیدیم. در واقع این برنامه نسبتا سنگین بود که با اینکه صبحانه و نهار (شام) را پای ماشین صرف کردیم و با سرعت نسبتا خوبی حرکت کردیم اما باز هم 12 ساعت زمان برد.

بیشتر بخوانید:  قله سیادر

شب مانی:

در محدوده لیلا پل تعداد زیادی گردشگر کمپ کرده بودند که تا ساعت 1-2 نیمه شب بر تعدادشان افزده می شد!. چادر را کنار ماشین برپا کرده و پس از صرف شام داخل کیسه خواب رفتیم. حدودای ساعت 3-4 صبح ظاهرا مه به حدی غلیظ شده بود که انگار باران ریز بود و چادرمان که چادر شهری بود شروع به چکه داخل چادر کرد! کمی دور برمان خیس شد ولی مشکل خاصی نبود و ظاهرا حدوای 6 صبح بند آمد.

ساعت حدود 11 صبح جمعه پس از صرف صبحانه مسیر تهران را در پیش گرفتیم. امروز مه در مسیر جاده دلیر کمتر از روز قبل بود و مناظر اطراف زیباتر و بهتر دیده می شد. در جاده چالوس برخی نقاط ترافیک روان داشتیم. نهار را بین راه صرف کردیم و در نهایت ساعت حدود 15 به تهران رسیدیم.

نکات مهم:

برای صعود و فرود از مسیر فرود ما استفاده شود. مسیر صعود در محدوده 2600 متر از بالای برفچال دست به سنگ بدی داشت که به زحمت از آن عبور کردیم.همچنین در مسیر صعود در محدوده دوراهی دو دره 2370 متر ، دو بار از عرض رودخانه گذشتیم که خصوصا دومی با زحمت و ریسک بود. در مسیر فرود از دو عدد پل در این محدوده عبور کردیم که در ترک مارک شده است. یکی قبل و دیگری بعد از گوسفندسرا.

ابتدای مسیر (لیلا پل)

قله شاه علمدار از روستای شهرستان

قله زرین کوه طالقان

لینک کوتاه این مطلب: http://kuhnavardi.com/?p=9616

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.