علم کوه از مسیر حصارچال

گزارش صعود به قله علم کوه از مسیر حصارچال (یا هسارچال) (مسیر جنوبی)

ارتفاع قله علم کوه: 4850 متر (دومین قله بلند ایران پس از دماوند)

تاریخ اجرای برنامه: پنجشنبه و جمعه 14و15 شهریور 1392
موقعیت قله: استان مازندران، شهر کلاردشت

+ گزارش برنامه 3و4 مرداد 1398 در انتهای همین پست

برنامه 1.5 روزه صعود به علم کوه از مسیر نرمال (حصار چال)
همراه با دوستان عزیزمان در گروه کوهنوردی “خانه کوهنوردان چالوس”

روز اول: شب مانی در قرارگاه ونداربن
روز دوم: صعود به قله، از تنگه گلو

تعداد نفرات: 12 نفر (3 نفر از تهران + 9 نفر از “خانه کوهنوردان چالوس”)
تیم صعود به قله: 9 نفر


بر فراز قله علم کوه

بر فراز قله علم کوه، از مسیر حصار چال (هسارچال)

ارتفاع و زمان بندی مسیر:

کلاردشت: 1250 متر
قرارگاه وَنداربُن: 2200 متر (شب مانی)
تنگه گلو: 3300 متر، 06:00 صبح جمعه (استارت پیاده روی)
دشت حصارچال: 3.2 کیلومتر، 3800 متر، 07:40
صبحانه: تا 08:20
قله علم کوه: 7.6 کیلومتر، 4850 متر، 12:40
استراحت روی قله: تا 13:00
* مدت زمان صعود: 6 ساعت 40 دقیقه (با احتساب 40 دقیقه صبحانه)
فرود:
دشت حصار چال: 15:30
ناهار و استراحت: تا 16:30
ابتدای تنگه گلو (جاده): 17:40
* مدت زمان فرود: 4 ساعت و 40 دقیقه (با احتساب یک ساعت ناهار)

فواصل مسیرهای پیموده شده با خودرو:

– از کرج (پل فردیس) تا مرزن آباد: 130 کیلومتر ، حدود 3 ساعت با ترافیک روان
– از مرزن آباد تا مرکز کلاردشت (حسن کیف): 20 کیلومتر، حدود نیم ساعت
– کلاردشت تا قرارگاه ونداربن: 15 کیلومتر (آسفالت – خاکی)، حدود نیم ساعت
– قرارگاه تا تنگه گلوه: حدود 13 کیلومتر جاده خاکی، حدود یک ساعت با نیسان


نکته: در مورد قله علم کوه از مسیر حصارچال این نکته را خدمتتان عرض کنم که این مسیر در کل هیچ نکته فنی و یا چالش خاصی ندارد و صعود به آن برای هر کوهنوردی حتی تازه کار و مبتدی امکان پذیر است. از تنگ گلو تا حصار چال حدود 1.5 ساعت و تا قله حدود 4.5 ساعت دیگر، در مجموع 6 ساعت با گام متوسط راه است. تنها نکته علم کوه ارتفاع آن است که خصوصا برای کوهنوردان مبتدی ممکن است مشکل ساز شود. قبل از علم کوه باید حداقل چند برنامه در ارتفاع حدود 4 هزار متر و ترجیحا بالای 4 هزار اجرا کرده باشید تا بدنتان به ارتفاع بالا عادت کند. اگر نگران ارتفاع زدگی برای خود و یا اعضا گروه هستید پیشنهاد می شود که شب را در حصارچال (3800 متر) کمپ بزنید و صبح فردا صعود کنید تا هم هوایی بهتر انجام شود. اگر مدتی ارتفاع کار نکرده اید و در علم کوه ارتفاع زده شدید تعجب نکنید. بنده با اینکه تجربه صعود به قله های مرتقع تهران و دماوند را پیش از این (سالهای گذشته) داشتم، برای اولین بار در علم کوه ارتفاع زده شدم به دلیل اینکه مدتی برنامه ارتفاع نداشتم. و جالب اینکه حتی یکی از همراهان ما که از راهنمایان منطقه علم کوه بودند در این روز ارتفاع زده شدند که علتی جز این نداشت: عدم هم هوایی مناسب، حرکت از کلاردشت (1200 متر) به قله (4850 متر) در یک روز در حالی که مدتی نیز از کوه و قلل مرتفع دور بودند. موفق باشید.


شما ای قله های سرکش و خاموش
که پیشانی به تندرهای وهم انگیز می سایید
امیدم را برافزایید
غرورم را نگه دارید
به سان آن پلنگانی که در کوه و کمر دارید…
“سیاوش کسرایی”

(بقیه در ادامه مطلب)

معرفی قله:

علم‌کوه در منطقه‌ای زیبا در شمال ایران قرار دارد که به لحاظ موقعیت جغرافیایی از آب‌و‌هوای مطلوب بهاری برخوردار است و حتی بسیاری از کوهنوردان آن را با رشته کوه‌های آلپ در اروپا مقایسه می‌کنند. قله علم‌کوه با ارتفاع 4850 متر پس از دماوند، دومین قله مرتفع البرز مرکزیو ایران به شمار می‌رود. این قله در منطقه‌ای از البرز به نام رشته‌کوه تخت سلیمان قرار دارد و تنها نقطه‌ای از ایران است که از لحاظ زمین‌شناسی می‌توان یخچال‌های قدیمی را در آن مشاهده کرد. بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره‌ای است که در دامنهٔ شمالی آن واقع است و دارای فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگ‌نوردی و دیواره نوردی در ایران است. این دیواره در ایران، جایگاهی مانند کوه K2 در جهان را دارا است. برای صعود به این قله باید از طریق جاده چالوس به شهر کلاردشت در نزدیکی چالوس بروید. بهترین فصل صعود به قله علم‌کوه از تمام جبهه‌ها، فصل تابستان، خصوصاً مردادماه است.

بهترین فصل صعود:

بهترین فصل صعود به قله علم‌کوه از تمام جبهه‌ها فصل تابستان، خصوصاً مردادماه است. اوایل مردادماه، هم‌زمان با آب شدن برف‌ها اوج سرسبزی و زیبایی منطقه حصارچال است که خیل عظیمی از کوهنوردان علاقه‌مند را از سراسر کشور به این منطقه می‌کشاند.

بیشتر بخوانید:  قله عباسعلی

مسیرهای صعود:

1- مسیر جبهه جنوبی (حصارچال)
2- مسیر جبهه شمالی (سیاه سنگ)
3- مسیر گرده آلمان‌ها
4- مسیر دیواره شمالی.
حصارچال ساده‌ترین مسیر صعود به قله است که معمولا با شبمانی در دشت حصارچال همراه بوده و به طور متوسط 6 ساعت زمان می‌برد.

با توجه به ارتباط علم‌کوه با کوه‌های اطراف و وجود دیواره و گُرده، برای رسیدن به آن راه‌های بسیاری وجود دارد. مسیرهای رایج صعود به علم‌کوه را می‌توان به شرح ذیل نام برد:
1- مسیر جبهه جنوبی (حصارچال): این مسیر از رودبارک آغاز شده و با گذر از ونداربن، تنگ گلو و حصار چال از یال جنوبی به قله علم‌کوه می‌رسد. حصارچال ساده‌ترین مسیر صعود به قله است. شروع مسیر از منطقه تنگ گلو (3300 متر) بوده که معمولاً با شبمانی در دشت حصارچال (3750 متر) همراه است. صعود از مسیر حصارچال به‌طور متوسط حدود 6 ساعت زمان می‌برد. (1.5 ساعت تا حصارچال و 4.5 ساعت تا قله)
2- مسیر جبهه شمالی (سیاه سنگ): مسیر کوه‌پیمایی شمالی هم از رودبارک آغاز می‌شود و با گذر از ونداربن، جان‌پناه سرچال، علم‌چال و گردنه سیاه سنگ از سمت شرق به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر به‌عنوان یکی از سخت‌ترین مسیرهای کوه‌پیمایی در ایران محسوب می‌شود و غالباً با یک شبمانی در جان‌پناه سرچال (3700 متر) همراه است. صعود از مسیر سرچال به‌طور متوسط حدود 12 ساعت زمان می‌برد. (6 ساعت روز اول تا پناهگاه سرچال و 6 ساعت روز دوم تا قله)
3- مسیر گرده آلمان‌ها: مسیر کوهنوردی که از رودبارک آغاز می‌شود و با گذر از ونداربن، جان‌پناه سرچال، علم‌چال و گرده آلمان‌ها دقیقاً از سمت شمال به قله علم‌کوه می‌رسد. این مسیر از لحاظ زمانی کوتاه‌تر از مسیر سیاه سنگ است ولی نیازمند ابزار فنی می‌باشد و مانند آن، غالباً با یک شبمانی در پناهگاه سرچال همراه است.
4- مسیر دیواره شمالی: مسیر دیواره نوردی نیز از رودبارک آغاز می‌شود و با گذر از ونداربن، جان‌پناه سرچال، علم‌چال و دیواره شمالی به قله می‌رسد که با توجه به تعدد مسیرهای دیواره، دسترسی به قله نیز متفاوت خواهد بود. مسیر هاری روست، مسیر فرانسوی‌ها، مسیر آرش، مسیر همدانی‌ها و … از مسیرهای دیواره علم‌کوه هستند که از نخستین تلاش‌ها یعنی سال 1343 تاکنون بر روی این دیواره گشوده شده‌اند.

قرارگاه‌های کوهنوردی علم کوه:

علم‌کوه دارای دو قرارگاه کوهنوردی به نام‌های قرارگاه رودبارک و قرارگاه ونداربن در شهر کلاردشت، محله رودبارک و در مسیر علم‌کوه است. قبل از عزیمت به منطقه، جهت رزرو اتاق و کسب اطلاعات می‌توانید با قرارگاه تماس حاصل فرمایید. مسئولین قرارگاه همچنین هماهنگی لازم برای کرایه نیسان یا جیپ و قاطر را برای شما انجام می‌دهند.
تلفن قرارگاه رودبارک: 52642626-011 ، تلفن قرارگاه ونداربن: 52627244-011

قرارگاه رودبارک (قرارگاه پایین): این قرارگاه در کلاردشت، محله رودبارک و در مسیر علم‌کوه قرار دارد. فاصله قرارگاه رودبارک از کلاردشت (میدان حسن کیف) 7 کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا 1550 متر است. قرارگاه زیبا و مجهز رودبارک، از قدیمی‌ترین قرارگاه‌های کوهنوردی کشور و در عین حال بسیار مجهز و تمیز است. از امکانات خوبی ازجمله برق شهری، سیستم گرمایش (شوفاژ)، تخت، پتو، آشپزخانه همراه با گاز و ظروف، سرویس بهداشتی، حمام، فضای سبز و غیره برخوردار است. قرارگاه دارای تعدادی اتاق 6 تخته است که هزینه اجاره هر اتاق برای یک شب 50 هزار تومان و یا نفری 10 هزار تومان است. ورودی قرارگاه رودبارک برای هر نفر 1500 تومان و پارک ماشین شبی 10 هزار تومان است. (نرخ‌ها مربوط به تابستان 95)
تلفن قرارگاه رودبارک: 52642626-011

قرارگاه وَنداربُن (قرارگاه بالا): این قرارگاه نیز در کلاردشت، محله رودبارک، در مسیر علم‌کوه و 10 کیلومتر بالاتر از قرارگاه رودبارک قرار دارد. این 10 کیلومتر در حال حاضر جاده خاکی ناهمواری است که با خودروی سواری حدود 45 دقیقه زمان می‌برد. ارتفاع قرارگاه ونداربن از سطح دریا 2200 متر است. قرارگاه خوش‌ساخت و مجهز ونداربن در سال 1390 افتتاح شده و از امکانات خوبی ازجمله: برق شهری، سیستم گرمایش (شوفاژ)، تخت، پتو، آشپزخانه همراه با گاز و ظروف، سرویس بهداشتی، حمام و غیره برخوردار است. هزینه اجاره هر اتاق برای یک شب 50 هزار تومان و یا نفری 10 هزار تومان است. ورودی قرارگاه ونداربن برای هر نفر 1500 تومان و پارک ماشین شبی 10 هزار تومان است. (نرخ‌ها مربوط به تابستان 95)
تلفن قرارگاه ونداربن: 52627244-011

کرایه نیسان، پاترول و قاطر:

هماهنگی لازم جهت کرایه ماشین و قاطر توسط مسئولین قرارگاه برای شما انجام گرفته و جای نگرانی در این مورد وجود ندارد ضمن اینکه شخصاً نیز می‌توانید برای این مورد اقدام نمایید. در صورت کم بودن نفرات گروه، می‌توانید با گروه‌های دیگر به‌صورت مشترک از ماشین استفاده کنید که هزینه کمتری پرداخت کنید. قرارگاه این هماهنگی را انجام می‌دهد.
– هزینه ماشین از قرارگاه رودبارک تا ونداربن: 45 هزار تومان
– هزینه ماشین از قرارگاه رودبارک یا ونداربن به تنگ گلو، یک سر: 125 هزار تومان
– ظرفیت پاترول: 6 نفر ، نیسان: 12 نفر بوده و به ازای هر نفر اضافه 10 هزار تومان دریافت می‌شود.
– کرایه قاطر از تنگ گلو به ونداربن: 140 ه.ت
(نرخ‌ها مربوط به تابستان 95)

بیشتر بخوانید:  قله گل اندام از جاده لاسم

اطلاعات به روز در پی نوشت برنامه مرداد 98، انتهای گزارش


فواصل مسیرها (با خودرو):

– کرج (پل فردیس) تا مرزن‌آباد: 130 کیلومتر ، حدود 2.5 ساعت
– مرزن‌آباد تا مرکز کلاردشت (میدان حسن کیف): 20 کیلومتر، حدود نیم ساعت
– کلاردشت تا قرارگاه رودبارک: 7 کیلومتر (آسفالت پردست‌انداز)، حدود نیم ساعت
– کلاردشت تا قرارگاه ونداربن: 15 کیلومتر (آسفالت – خاکی)، حدود 1 ساعت
– قرارگاه ونداربن تا تنگ گلو: 13 کیلومتر جاده خاکی، حدود 1 ساعت با نیسان یا پاترول


آدرس شهر کلاردشت:

در مسیر جاده کرج-چالوس، پس از طی 130 کیلومتر (از پل فردیس) به مرزن‌آباد می رسید. از میدان مرزآباد به چپ پیچیده و وارد جاده کلاردشت می شوید. 20 کیلومتر دیگر در جاده کوهستانی و پیچ‌درپیچ می رانید تا به کلاردشت برسید.


منابع آب در مسیر:

1- قرارگاههای رودبارک و ونداربن
2- چشمه تنگه گلو در محل شروع پیاده روی
3- دو چشمه به فاصله نیم ساعت از هم در مسیر تنگه گلو تا حصارچال (که خیلی قابل اتکا نیستند)
4- دو چشمه در دو طرف ورودی دشت حصارچال (حدود 500 متر مانده به دشت)

نکته:
-از حصارچال تا قله هیچ آبی وجود ندارد.
– اگر به هر دلیلی دسترسی به چشمه های ذکر شده مقدور نبود یا اب نداشتند، به اندازه کافی در دشت حصارچال آب و رودخانه هست که حداقل با جوشاندن مصرف کنید و تشنه نمانید.


آنتن دهی مسیر:

1- قرارگاههای رودبارک و ونداربن
2- محدوده تخت مرجیکش (حدود 1 ساعت مانده به قله)
3- روی قله (کمی به سختی)

– تنگه گلو و حصارچال آنتن ندارند.


نکات قابل ذکر:

* برنامه صعود به علم کوه از مسیر حصار چال، غالبا دو روزه اجرا می‌شود. (شب مانی در حصار چال). بدین صورت که صبح روز اول از تهران به سمت کلاردشت حرکت کرده، حوالی ظهر به کلاردشت می‌رسند. تا قرارگاه رودبارک (1550 متر) و یا قرارگاه ونداربن (2200 متر) را با خودروی شخصی رفته و عصر همان روز از قرارگاه، نیسان (یا لندروور یا پاترول) گرفته، تا ابتدای تنگه گلو (3300 متر) را با نیسان می‌روند. از تنگه گلو استارت پیاده روی را زده و با حدود 1.5 ساعت کوهپیمایی، قبل از شب، خود را به دشت حصار چال (3750 متر) می‌رسانند. در دشت حصار چال کمپ زده و شب را آنجا سپری می‌کنند. در این ارتفاع هم هوایی خوبی برای کوهنورد صورت می‌گیرد. روز دوم،‌ صبح اول وقت استارت قله را زده و قبل از ظهر بر روی قله علم کوه به ارتفاع 4850 متر هستند.

نکته: جاده خاکی روبارک به قرارگاه ونداربن طولانی و پردست انداز است. تردد با خودروی شخصی در این جاده امکان پذیر است اما توصیه نمی کنم خصوصا سالهایی که بارندگی و سیل زیاد باشد وضعیت جاده به مراتب خراب تر است.

محاسن این برنامه:
– هم هوایی مناسب قبل از صعود به قله
– استفاده بیشتر از طبیعت زیبای دشت حصارچال

* برنامه دیگری که بعضا برخی کوهنوردان در این منطقه اجرا می‌کنند، صعود 1.5 روزه است. (شب مانی در قرارگاه). بدین شکل که روز اول، عصر از تهران و یا سایر شهرهایی که نزدیک به کلاردشت هستند، حرکت کرده، حوالی غروب به کلاردشت می‌رسند. شب را در قرارگاه ونداربن گذرانده و برای صبح فردا نیسان را هماهنگ می‌کنند. صبح زود با نیسان تا تنگه گلو رفته، از آنجا پیاده روی را آغاز می‌کنند. صبحانه را در دشت حصار چال صرف کرده و کمی از ظهر گذشته، بر روی قله علم کوه جشن صعود را برپا می‌کنند.
برنامه گروه ما به همین صورت اجرا شد.

محاسن این برنامه:
– شب مانی در قرارگاه و عدم نیاز به حمل و استفاده از کیسه خواب و چادر و …
– امکان اجرای برنامه 1.5 روزه به جای 2 روزه

معایب: احتمال ارتفاع زدگی


مسیر صعود به علم کوه از حصار چال در گوگل ارث

(جهت مشاهده تصویر در سایز بزرگتر بر روی آن کلیک نمایید)

قله علم کوه از مسیر حصارچال

قله علم کوه از مسیر حصارچال


+ دانلود فایل جی پی اس قله علم کوه از مسیر حصارچال (مربوط به صعود مرداد 98)

+ فایل دوم – پیکوفایل، آقای م. مسعودی

بیشتر بخوانید:  قله شاه علمدار

تصاویر برنامه:

ساعت 07:00 صبح، تنگه لو به حصار چال، نمایی از قله لشگرک

قله علم کوه از مسیر حصارچال

قله علم کوه از مسیر حصارچال

 

ساعت 07:35 ، دشت حصار چال

حصارچال

حصارچال

 

ساعت 07:40 ، دشت حصار چال

حصارچال

حصارچال

 

ساعت: 09:45 ، بالای دشت حصار چال به سمت قله مَرجی کَش، دوچرخه سوارانی که از ارتفاعات علم کوه برمی‌گشتند!

قله علم کوه از مسیر حصارچال

قله علم کوه از مسیر حصارچال

 

ساعت 10:00 ، بالای دشت حصار چال به سمت قله مرجی کش و علم:

قله علم کوه از مسیر حصارچال

قله علم کوه از مسیر حصارچال

 

ساعت 11:00 ، قبل از قله مرجی کش، نمایی از قله علم که حدود 1.5 ساعت مانده به قله برای اولین بار رویت می‌شود:

قله علم کوه از مسیر حصارچال

قله علم کوه از مسیر حصارچال

 

ساعت 12:40 ، بر فراز قله علم کوه:

قله علم کوه از مسیر حصارچال

قله علم کوه از مسیر حصارچال

 

نمایی زیبا از قله سیاه کمان و دشت‌های مه گرفته، از روی قله علم کوه:

قله علم کوه از مسیر حصارچال

قله علم کوه از مسیر حصارچال

 

نمایی از شاخک‌‌های با شکوه از روی قله علم:

قله علم کوه از مسیر حصارچال

قله علم کوه از مسیر حصارچال

 

نمایی زیبا از شاخک‌ها و دشت های پوشیده از ابر و مه:

قله علم کوه از مسیر حصارچال

قله علم کوه از مسیر حصارچال

 

ساعت 05:00 عصر ، تنگه گلو در مسیر برگشت:

علم کوه - تنگه گلو

علم کوه – تنگه گلو

 

ساعت 05:15 عصر ، تنگه گلو در مسیر برگشت:

علم کوه - تنگه گلو

علم کوه – تنگه گلو

 

از چپ به راست: دوست عزیزم آقا رضا نورکامی، آقای ادریس دلفان (میزبان خونگرم و با محبت ما در کلاردشت) و خودم

نیما اسماعیلی، ادریس دلفان، رضا نورکامی

از راست به چپ: نیما اسماعیلی، ادریس دلفان، رضا نورکامی

 

ساعت 05:40 عصر، عبور از پل چوبی ابتدای تنگه گلو (سر جاده)

علم کوه - تنگه گلو

علم کوه – تنگه گلو

 

نیسان سواری با اعمال شاقه از تنگه گلو به قرارگاه در مسیر برگشت!

علم کوه - تنگه گلو

علم کوه – تنگه گلو

 

ساعت 07:00 عصر، قرارگاه بزرگ و مجهز ونداربن کلاردشت محل شب مانی و پارک خودروی ما:

علم کوه - قرارگاه ونداربن

علم کوه – قرارگاه ونداربن

پایان


گزارش برنامه قله علم کوه از حصارچال

تاریخ اجرا: پنجشنبه و جمعه 3و4 مرداد 98

تعداد نفرات: 32 نفر

زمان بندی برنامه:

روز اول:
حرکت از تهران با میدل باس: 4.30 صبح
قرارگاه رودبارک: 11
تنگه گلو: 13
حصارچال: 15.30 (تیم اول)

روز دوم:
شروع: 5 صبح
قله 10:45 (با گام کند)
حصارچال: 14:15
تنگه گلو: 17
حرکت از رودبارک: 20
تهران: 2 بامداد شنبه


نکات قابل توجه در این برنامه:

1- علم کوه در این دو روز بسیااااااار شلوغ بود. از صف پاترول در قرارگاه رودبارک گرفته تا حصارچال و صف کوهنوردان در مسیر صعود و شلوغی بیش از حد قله و بلاتکلیفی کوهنوردان در تنگه گلو برای برگشت با پاترول. فکر کنم حدود 20-30 گروه و یا چیزی حدود 500 کوهنورد در روز جمعه در مسیر قله بودند که ازدحام زیادی را در مسیر صعود و خصوصا روی قله بوجود آورده بود! ما واقعا از قله چیزی نفهمیدیم. همش با عجله و استرس و درگیری برای تابلوی قله! این وضعیت ظاهرا برای هفته های قبل نیز بوده است. توصیه می کنم که یک روز زودتر و یا دیرتر اقدام به صعود نمایید.

2- تایم های تلف شده برای پاترول در رفت و برگشت که باید در زمان بندی برنامه پیش بینی شود.

3- سردرد تعداد زیادی از همنوردان در شب اول داخل چادر و همچنین روز صعود به قله و همچنین احساس سرمای چند نفر از همنودان در کیسه خواب با اینکه با همان کیسه خواب ها در دماوند مشکل نداشتند. با اینکه شب آرامی را در حصارچال داشتیم اما اکثریت همنوردان خواب راحت و کامل نداشتنند.

4- ارتفاع زدگی خفیف یکی از همنوردان در نیمه راه قله که زود برطرف شد و ارتفاع زدگی نسبتا شدید یکی دیگر از همنوردان در مسیر فرود که در حصارچال برطرف شد. با اینکه هر دوی این همنوردان پیش برنامه 4 هزارتایی هم داشتند.

5- در برگشت از قله از مسیر پاکوب شن اسکی فرود آمدیم که بنظرم برای فرود بهتر است. البته حدودا نیمه های مسیر در یک شیب تند و لغرنده می افتید که قبل از آن اگر دقت کنید توسط یک پاکوب از سمت چپ می توانید کمی ارتفاع گرفته و وارد مسیر پاکوب صعود در سمت چپتان شده و این قسمت را رد کنید.

6- انتقال کوهنورد از قرارگاه رودبارک تا تنگ گلو فقط با پاترول و لندرور توسط یک شرکت خصوصی صورت می گیرد. هزینه هر ماشین رفت و برگشت 450 ه.ت. برای 6 مسافر. جابجایی مسافر در این مسیر با نیسان در حال حاضر ممنوع می باشد اما تردد تعدادی نیسان با مسافر در مسیر مشاهده گردید!

هماهنگی جهت پاترول: نیاز به هماهنگی قبلی ندارد. ماشین ها مدام در حال تردد و جابجایی کوهنوردان هستند اما ممکن است تا دو ساعت منتطر بمانید! در عین حال می توانید با قرارگاه تماس بگیرد شاید امکان رزرو باشد.


+ دانلود فایل جی پی اس قله علم کوه از مسیر حصارچال (مربوط به صعود مرداد 98)


تصاویر برنامه:

برای مشاهده تصویر در سایز کامل، بر روی آن کلیک و یا سیو نمایید.

مسیر صعود در گوگل ارث

مسیر صعود در گوگل ارث

تنگه گلو

تنگه گلو

تنگه گلو

تنگه گلو

تنگه گلو

تنگه گلو

در مسیر حصارچال

در مسیر حصارچال

در مسیر حصارچال

در مسیر حصارچال

دشت حصارچال 3750

دشت حصارچال 3750

دشت حصارچال 3750

دشت حصارچال 3750

دشت حصارچال 3750

دشت حصارچال 3750

دریاچه بالای دشت حصارچال

دریاچه بالای دشت حصارچال (خارج از مسیر قله)

 

روز دوم:

قله علم کوه از حصارچال

قله علم کوه از حصارچال

قله علم کوه از حصارچال

قله علم کوه از حصارچال

در مسیر قله، نزدیک تخت مرجیکش

در مسیر قله، نزدیک تخت مرجیکش

صف کوهنوردان نزدیک قله علم کوه!

صف کوهنوردان نزدیک قله علم کوه!

علم چال، شمال قله علم کوه

علم چال، شمال قله علم کوه

یخچال خرسان. جبهه جنوبی قله. قله ها به ترتیب از جنوب به شمال: لشگرک - منار - ستاره و خرسان جنوبی و شمالی

یخچال خرسان. جبهه جنوبی قله. قله ها به ترتیب از جنوب به شمال: لشگرک – منار – ستاره و خرسان جنوبی و شمالی

 

گروه نشاط زندگی - قله علم کوه - مرداد 98

گروه نشاط زندگی – قله علم کوه – مرداد 98

جبهه جنوبی ، یخچال حصارچال

جبهه جنوبی ، یخچال حصارچال

حصار چال

حصار چال

رضا نورکامی

رضا نورکامی

به ترتیب از راست: زنده یاد محسن محمدی، ایمان حسینی و بابک مهتاوند

به ترتیب از راست: زنده یاد محسن محمدی، ایمان حسینی و بابک مهتاوند

حصار چال - نیما اسماعیلی ، ستاره سمیعی

قله علم کوه از مسیر حصار چال – نیما اسماعیلی ، ستاره سمیعی

 


گزارش های مرتبط:

قله علم کوه از مسیر سیاه سنگ ها ، مرداد ماه 85

قله شاه علمدار ، از کلاردشت ، آبان 97

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۵ دیدگاه دربارهٔ «علم کوه از مسیر حصارچال»

  1. لیلا می‌گوید:

    درود بر شما
    این گزارش هم مثل سایر گزارشاتتون کامل و بی نقص بود. سپاسگزارم از اطلاعات مفید دقیق تون.
    همواره در اوج باشید.

  2. دادمهر می‌گوید:

    با سلام و احترام
    بسیار عالی . مثل همیشه چند وقته با سایت شما آشنا شدم.امیدوارم روزی هم بتونم با شما همراه باشم.

  3. عباس کوچه فاره می‌گوید:

    بسیار عالی و کامل . ممنون که ارتفاع نقاط رو قید کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *