قله سرلت از تالون

تاریخ اجرای برنامه: جمعه، 27 تیر 1393
موقعیت جغرافیایی قله: تهران، جاده امامزاده داوود، روستای تالون

قله سرلت

قله سرلت – از راست: محسن کرمی، خانم معصومه لشگریان، الهه خانم، خانم محمود زاده، نیما اسماعیلی و آقای روحی

ارتفاع قله سرلت: 3210 متر
تعداد نفرات: 6 نفر
ارتفاع نقطه استارت: 2350 متر
مسافت پیموده شده: حدود 7 کیلومتر تا قله
مدت زمان صعود: 4.5 ساعت (با گام تقریبا آهسته)
کل زمان برنامه: 10 ساعت (07:45 صبح تا 05:45 عصر)
تعداد دفعات صعود: مرتبه اول

خط الراس تالون به سیاه سنگ ، مهرماه 1392

————————————————————-

آدرس روستای تالون:

کیلومتر 18 جاده امامزاده داوود، از سمت چپ وارد خروجی با تابلو رندان می شوید. روستای رندان را رد کرده و ادامه می دهید تا به دو راهی بالای روستای تالون برسید. سمت چپ (پایین) به روستای تالون رفته و سمت راست حدود 100 متر جلوتر به درب نگهبانی اتوبان تهران شمال می رسد که مسیر آبشار تالون است. وارد جاده خاکی سمت راست شده،  ماشین خود را جلوی درب نگهبانی پارک کرده و پیاده روی خود را شروع می کنید. در کل از جاده امامزاده داود تا رندان 5.5 و تا تالون 6 کیلومتر دیگر راه است.

————————————————————————-

=========================================

مسیر صعود به قله سرلت در نرم افزار گوگل ارث:
(برای مشاهده تصویر در سایز اصلی بر روی آن کلیک نمایید)

خط زرد رنگ، مسیر صعود و فرود ما به قله سرلت است. سایر خطوط، مسیرهای صعود به قله تالون است که مربوط به این برنامه نیست.

مسیر قله سرلت از تالون

دانلود فایل جی پی اس قله سرلت از تالون GPS (کانورت شده از فایل kmz گوگل ارث)

تبدیل آنلاین فرمت های جی پی اس

قبلا در همین وبلاگ گزارش برنامه قله تالون (لینک بالا) رو نوشتم که تا روی گردنه با این قله مشترک بود. باز هم در این گزارش سعی میکنم طوری بنویسم که نیازی به آن گزارش نباشد.

بیشتر بخوانید:  جاده قدیم امام زاده داود

قرار ما ساعت 6.5 صبح، ابتدای بلوار کوهسار بود. بعد از اینکه همه دوستان سر قرار حاضر شدند، دو تا از ماشین ها رو در همان بلوار کوهسار پارک کرده و با دو ماشین مسیر جاده امامزاده داود رو در پیش گرفتیم. کیلومتر 18 از سمت چپ، وارد فرعی روستای رندان شده و بعد از پشت سرگذاردن روستای رندان جاده پیچ در پیچ روستای تالون رو در پیش گرفتیم تا به بالای روستای تالون رسیدیم. بدون اینکه وارد تالون بشیم مسیر سمت راست رو ادامه دادیم. حدود 200 متر بالاتر جلوی درب پروژه بزرگراه تهران-شمال، ماشین ها رو پارک کرده و از درب فلزی عبور کرده و مسیر جاده خاکی را ادامه دادیم. پشت اولین پیچ، آبشار تالون از فاصله نه چندان دور نمایان شد و ما حدود 20 دقیقه بعد پای آبشار تالون در ارتفاع 2500 متر بودیم. برای رسیدن به آبشار دو راه پیش رو دارید: یکی با عبور از رودخانه و از سمت راست که شیب مسیر نسبتا زیاد بوده و کمی هم دست به سنگ در انتها دارد و مسیر سمت چپ که شیب ملایم تری داشته و در عوض طولانی تر است.

این بار، پای آبشار جای مناسبی برای صرف صبحانه نبود بنابراین مسیر پاکوب را از سمت راست رودخانه ادامه دادیم و در یک مکان مناسب برای صبحانه توقف کردیم. صرف صبحانه حدود نیم ساعت طول کشید. بعد از صبحانه مسیر دره را همچنان در امتداد رودخانه ادامه دادیم. دره تالون در این فصل از سال با اینکه رودخانه اش خیلی پرآب نبود اما هنوز سرسبز و با طراوت بود و صدای گوش نواز آب در بیشتر مسیر همراهمان بود. سرسبزی و طروات دره تالون این موقع از سال واقعا دیدنی و روح نواز بود…

هر چه که مسیر دره را طی می کردیم رودخانه رفته رفته کم آب تر می شد و به محدوده سرسبز سرچشمه که رسیدیم زمین و چمن ها کاملا خیس بود اما اثری از آب نبود. اندک امیدی که به برداشتن آب از اینجا داشتیم به ثمر ننشست و ما مسیر را به سمت گردنه پیش رو ادامه دادیم. ساعت 11:00 بر روی گردنه به ارتفاع 3060 متر بودیم. جالب اینکه تا اینجای کار برنامه ما صعود به قله تالون بود اما با دیدن قله سرلت از روی گردنه وسوسه شدیم که به جای قله تالون، قله سرلت را صعود کنیم. هیچکدام از اعضای گروه سابقه صعود به سرلت را نداشتیم فقط من سال قبل از دره رندان تا گردنه سرلت (پایین لوارک) صعود کرده و شناخت نسبی به منطقه و محدوده قله سرلت داشتم. مسیر صعود تقریبا معلوم بوده و مشخص بود که از اینجا قابل صعود است. به هر حال با تایید اعضای گروه تصمیم بر این شد که قله سرلت را صعود کنیم. از روی گردنه به سمت راست (شمال شرق) تغییر جهت داده و مسیر قله سرلت را در پیش گرفتیم. قله تالون (3300 متر) سمت چپمان و حدود 1.5 ساعت بالاتر بود. البته خود قله از روی گردنه دیده نمی شود و پشت یک قله فرعی افتاده است. با حرکت به سمت قله سرلت، حدود 20 دقیقه بعد به جایی رسیدیم که تعداد زیادی گوسفند به همراه چوبانان محترم اونجا تشریف فرما بودند. از آنجایی که بچه ها با کمبود آب مواجه بودند. بگیم… نگیم… بالاخره آقای کرمی دل به دریا زده و از یکی از چوپانهای محترم درخواست آب کردند. آونها هم با روی باز پذیرا شده و دستشان درد نکند بچه ها بطریهایشان را پر کردند. خوشحال و خرسند از این روز زیبا و این بخت و اقبال خوب، مسیر قله را ادامه داده و ساعت 12:15 همگی بر روی قله سرلت به ارتفاع 3210 متر بودیم. ناهار را روی قله صرف کرده و ساعت 13:30 مسیر فرود را در پیش گرفتیم.

بیشتر بخوانید:  قله رندان (آبشار رندان - آبشار تالون)

مسیر فرود ما هم همان مسیر صعود بود و نکته خاصی نداشت. از آنجایی که عجله نداشتیم و روز هم بلند بود، دو توقف درست و حسابی و دلچسب، یکی روی گردنه و دیگری پایین آبشار داشتیم و بالاخره ساعت ساعت 17:45 محل پارک خوروهایمان بودیم.

در پایان ممنونم از: آسمانی که ابری شد، ابری که به موقع سایبان شد، نسیمی که صورتهایمان را در آن عصر گرم تابستانی نوازش داد، سبزه هایی که روحمان را تازه کرد، چوپانان دوست داشتنی، آب گوارایی که به ما جانی دوباره بخشید، دوستان خوبی که همراه شدند و بیشتر و بالاتر و مهمتر از همه، خدایی که تمام این نعمت ها و زیبایی ها را مدیون کرم و لطف او هستیم… خدایی که با ما بود، اینقدر دوستمان داشت و خدایی که این عصر زیبای تابستانی را برایمان رقم زد.

نکات:

* آنتن همراه اول تا جایی که ما رصد کردیم، در تمام مسیر قطع بود.

* چشمه های مسیر یکی حدود 30-40 متر بالاتر از آبشار، سمت چپ رودخانه، کنار یک باغ هست و دومی حدود یک ساعت بالاتر بعد از یک آبشار کوچک که البته ما در این فصل موفق نشدیم هیچ کدام از این چشمه ها رو ببینیم و استفاده کنیم. اولی بخاطر فصل برداشت محصول و حضور باغدارهای محترم و دومی بخاطر تغییر مسیر که از سمت چپ و بالای چشمه مورد اشاره حرکت کردیم. در مسیر برگشت، کمی پایین تر از سرچشمه، از رودخانه که در واقع یک آب باریکه بود، آب برداشتیم.

——————————————————————–

*****************************************

در مسیر برگشت، پایین قله:

استراحت روی گردنه در مسیر برگشت، 02:30 عصر:

ترکیب دل انگیزی از ابر و نور و خورشید و آبی آسمان در یک عصر زیبای تابستانی که علاوه بر زیبایی بی نظیرش سایبان خوبی هم برای استراحت ما زیر سقف آسمان شد، روی گردنه، 02:30 عصر

پایین آبشار تالون، 05:00 عصر

مطالب مرتبط:

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۲ دیدگاه دربارهٔ «قله سرلت از تالون»