گزارش برنامه خط الراس تالون به سیاه سنگ
(گزارش برنامه های مهرماه 92 و شهریور 97)
صعود به قله های تالون 3310 و سیاه سنگ 3562
موقعیت قله: تهران، جاده امامزاده داوود، روستای تالون
تاریخ اجرای برنامه: جمعه 5 مهرماه 1392
طول مسیر: 19 کیلومتر

قبل از اینکه به گزارش برنامه بپردازم یک نکته رو اینجا ذکر کنم و آن هم اینکه:
غروب هنگام بازگشت در ترافیک جاده امامزاده داوود رسما بیچااااااااره شدیم! میدونستیم که جاده امامزاده داوود جمعه ها در مسیر برگشت ترافیک داره اما فکرش رو هم نمی کردیم که تا این حد!! ساعت 7 غروب توی جاده بودیم و ساعت 10.5 از بلوار کوهسار خارج شدیم! یعنی یک مسیر حدود 10 کیلومتری رو به جای نیم ساعت، 3.5 ساعت توی ترافیک بودیم!
گفتم که حواستون باشه. اگر جمعه‌ها به امامزاده داوود رفتید، چه برای کوهنوردی و چه برای زیارت، یا خیلی زود برگردید و یا خیلی دیر، ساعت 10-11 شب به بعد. جالبه که وقتی از یکی از رستوران‌ها در مورد ترافیک پرسیدیم گفتند که تازه الان (پاییز) بهتره، هفته‌های قبل در ایام تابستان تا ساعت 12، 1 شب اینجا ترافیک داشت!
یکی از عواملی که ترافیک رو شدت می‌بخشید این بود که وقتی لاین موافق متوقف می‌شد، ملت به اصطلاح زرنگ! می انداختن توی لاین مخالف و مشخصه که جاده قفل می‌شد و باقی ماجرا… من نمیدونم کی و چه وقت مردم ما به اون درجه از آگاهی (بخوانید: فهم و شعور!) می‌رسند که در اینگونه موارد به حقوق دیگران احترام بگذارند!!؟؟ آنچه که مشخصه قطعا به عمر ما کفاف نمیده!

به هر حال تجربه‌ای بود… برسیم به گزارش برنامه:

تعداد نفرات: 3 نفر
مدت زمان صعود: 6 ساعت (با احتساب نیم ساعت صبحانه)
مدت زمان فرود: 4 ساعت و 45 دقیقه

محل پارک خودرو: 2380 متر، 18:00

اختلاف ارتفاع و طول مسیر صعود: 1200 متر، 8.7 کیلومتر
اختلاف ارتفاع و طول مسیر فرود: 1350 متر، 10.3 کیلومتر

مسافت و افزایش ارتفاع کل برنامه: حدود 19 کیلومتر /  1628 متر* (Elevation gain)

قلل مهم و مرتفع همجوار:

از شمال: قله منار 3520 متر ، جنوب غرب: قله پهنه سار 3400 متر ،شرق: قله لوارک 3560 متر

قله سیاه سنگ با قله منار (3520 متر) روی یک خط الراس قرار دارند که معمولا کوهنوردان قله منار را از روستای مورود از مسیر جاده چالوس، بعد از سد کرج، صعود می کنند.

بر فراز قله سیاه سنگ به همراه همنوردان عزیزم، علیرضا و رضا

قله سیاه سنگ

قله سیاه سنگ – از راست به چپ: نیما اسماعیلی، علیرضا یاوری، رضا نورکامی

بیشتر بخوانید:  قله دوشاخ

مسیر صعود به قله سیاه سنگ از تالون + مسیر فرود در نرم افزار گوگل ارث
(جهت مشاهده تصویر در سایز بزرگتر بر روی آن کلیک نمایید)
قرمز: مسیر صعود، سبز: مسیر فرود

مسیر تالون به سیاه سنگ

+ دانلود جی پی اس خط الراس تالون به سیاه سنگ (برنامه 96.06.26)

آدرس روستای تالون:

تهران، کیلومتر 18 جاده امامزاده داوود، فرعی روستای رندان در سمت چپ، 6 کیلومتر بعد از روستای رندان، روستای تالون
* از سر جاده امامزاده داوود تا روستای رندان 5.5 کیلومتر و تا روستای تالون جمعا 11.5 کیلومتر راه است.
———————————————-

گزارش‌های مرتبط:

آبشار تالون – قله تالون: جمعه 10 خرداد 1392
——————————————–

ای در خور اوج!
آوازه تو در کوه سحر، و گیاهی به نماز
غم ها را گل کردم، پل زدم از خود تا صخره ی دوست.
من هستم، و سفالینه ی تاریکی، و تراویدن راز ازلی،
سر بر سنگ و هوایی که خنک،
و چناری که به فکر و روانی که پر از ریزش دوست.

“سهراب سپهری”
——————————————–

(گزارش برنامه و تصاویر بیشتر در ادامه مطلب)

از آنجا که خرداد ماه امسال قله تالون را صعود کرده و آشنایی نسبی به منطقه داشتم، با توجه به فصل پاییز و شرایط منطقه، موقعیت را برای اجرای یک برنامه خط الراسی مناسب دیده و برنامه صعود به قله سیاه سنگ را تدارک دیدم. از آنجا که در اینترنت گزارش برنامه ای برای این مسیر نیافتیم، از چند روز قبل با گوگل ارث به دقت منطقه و مسیر صعود و فرود را مورد بررسی قرار دادم. تصمیم بر این شد برنامه خط الراس تالون به سیاه سنگ را اجرا کنیم. بدین صورت که قله تالون را صعود کرده، از روی خط الراس قله سیاه سنگ را صعود کنیم و برای مسیر فرود جاده ای را که در گوگل ارث بنظر می رسید از سنگان به سمت قله سیاه سنگ کشیده شده، انتخاب کردم که مسیر صعود و فرودمان متفاوت باشد. جاده مورد نظر از بالای تالون می گذشت و بنظر می رسید که می شود از یکی از یالها به سمت روستای تالون سرازیر شد…
به هر حال با این برنامه ریزی، صبح جمعه عازم جاده امامزاده داوود شدیم. قرار ما ساعت 6 صبح ابتدای بلوار کوهسار بود. من و علیرضا سر ساعت به بلوار کوهسار رسیده و آقا رضا را که قبل از ما به سر قرار رسیده بود سوار کرده و مسیر جاده امامزاده داوود را در پیش گرفتیم. کیلومتر 18 جاده امامزاده داوود با دیدن تابلوی “روستای رندان” سر یک پیچ تند، در سمت چپ، وارد فرعی رندان شدیم. با عبور از روستای رندان و پشت سر گذارن یک جاده پیچ در پیچ در نهایت به بالای روستای تالون رسیدیم. بالای روستای تالون به یک دو راهی می رسید: مسیر سمت چپ به سمت پایین و روستای تالون می رود و مسیر مستقیم به سمت درب نگهبانی پروژه اتوبان تهران – شمال. ما مسیر مستقیم را در پیش گرفتیم تا حدود 200-300 متر جلوتر به انتهای راه و جلوی درب نگهبا نی رسیدیم. خودرور خود را کنار جاده پارک کرده و پس از کفش و کلاه کردن، مسیر آبشار تالون را از جلوی کانکس نگهبانی در پیش گرفتیم. کمی جلوتر از جاده جدا شده و به سمت آبشار ارتفاع گرفتیم. به بالای آبشار که رسیدیم، از سمت چپ وارد یک باغ شدیم و به سمت بالای یال ارتفاع گرفتیم. صبحانه را بالای یال اول صرف کرده و با گردش به راست، مسیر یال پر شیب را به سمت قله تالون در پیش گرفتیم. ساعت 09:50 به سنگ چین قله تالون رسیدیم که یک دکل مخابراتی نیز روی قله افتاده است. پس از انداختن عکس های یادگاری، مسیر قله سیاه سنگ را از روی خط الراس به سمت غرب در پیش گرفتیم. خط الراس تالون به سیاه سنگ را با همه فراز و نشب هایش پشت سر گذاشته و در نهایت ساعت 13:10 بر فراز قله سیاه سنگ ایستادیم. عبور از خط الراس مشکل و یا نکته فنی خاصی نداشت و به راحتی مسیر را طی کردیم. جالب اینکه در تمام مسیر تا خود قله سیاه سنگ پاکوب نیز وجود داشت. در مقام مقایسه، سختی و یا فنی بودن خط الراس دارآباد اینجا دیده نمی شد اما در کل جالب بود و تازگی مسیر برایمان جذابیت داشت.
همزمان با ما 3 نفر دیگر نیز از کوهنوردان با سابقه کرج، از گروه تیرگان، نیز به قله سیاه سنگ رسیدند. مسیر صعود این دوستان از جبهه جنوب غربی و روستای سیجان بود که به گفته ایشان صعود آنها نیز مثل ما حدود 6 ساعت به طول انجامیده بود.
بعد از صرف ناهار و استراحت یک ساعته روی قله، به سمت جاده سنگان – سیاه سنگ که تا پای قله امتداد داشت سرازیر شدیم. حدود 15 دقیقه ای در جاده حرکت می کردیم که به خودروی جیپ پاژن دوستان جدیدمان (اقا کامبیز و دوستشان که در همین پست کامنت گذاشته اند) برخوردیم. با ادامه مسیر جاده در امتداد دکل های برق، بعد از 2 ساعت و 15 دقیقه به یالی رسیدیم که به سمت تالون سرازیر می شد. در اینجا از جاده جدا شده و با گردش به چپ مسیر یال را در پیش گرفتیم. به حرکت از روی یال در واقع دره تالون در سمت چپمان قرار داشت. بعد از حدود یک ساعت ارتفاع کم کردن، کمی قبل از انتهای یال، به یک شن اسکی عااااالی برخوردیم که با استفاده از این شن اسکی به آسانی حدود 200 متری ارتفاع کم کرده و به کف دره تالون رسیدیم. از داخل باغ‌ها عبور کرده و خود را به جاده تالون رسانیدم. روستا نسبت به محل پارک خودرو بیش از 200 متر پایین تر قرار داشت. حدود نیم ساعت این جاده را بالا رفتیم تا به محل پارک خودرویمان رسیدیم… و پایان یک برنامه عالی و بیاد ماندنی در منطقه تالون.
البته بعدش در ترافیک کشنده جاده امامزاده هر چه که کیفیده بودیم از چند جای دیگرمان درآمد! اما خب… تجربه ای بود به هر حال.
در پناه حق.

بیشتر بخوانید:  پیمایش دره دارآباد تا خط الراس

* بعد از آبشار، تمام مسیر بدون آب و چشمه است. البته یک چشمه بالای آبشار و پایین باغی که از آن عبور کردیم قرار داشت که ما خرداد ماه از آن آب برداشته بودیم، اما اینبار سراغش نرفتیم که ببینیم آیا هنوز آب دارد یا نه؟ به هر حال آب آشامیدنی به اندازه کافی همراه خود داشته باشید.
————————

***********************************************************

تصاویر برنامه (مهرماه 92):

نقشه توپوگرافی قله سیاه سنگ

(جهت مشاهده تصویر در سایز بزرگتر بر روی آن کلیک نمایید)

نقشه سیاه سنگ

نقشه قله سیاه سنگ

جاده منتهی به آبشار تالون. البته آبشار حدود 50 متر بالاتر از جاده قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از جاده جدا شد.

آبشار تالون در فصل پاییز، مهر ماه:

بیشتر بخوانید:  قله کلکچال

بر فراز قله سیاه سنگ:

قله سیاه سنگ

جاده سنگان به سیاه سنگ در مسیر فرود. دوستانی که نزدیک قله سیاه سنگ زیارتشون کردیم. آقا کامبیز و دوستشون که با جیپ پاژن از روستای سنگان به سمت قله سیاه سنگ در حرکت بودند و ظاهرا از سیاه سنگ سرازیر شده، آنطرف سر از جاده چالوس درآوردند.

سیاه سنگ به تالون

در مسیر فرود، جاده سنگان به سیاه سنگ. این جاده رو ظاهرا دو سه سال اخیر بخاطر نصب دکل های برق احداث کرده‌اند.

نمایی از روستای تالون و یال منتهی به قله تالون. عکس از روی یال انتهایی در مسیر فرود، قبل از شن اسکی

تالون به سیاه سنگ

جاده تالون به سمت بالا (محل پارک خودرو، جلوی نگهبانی اتوبان تهران-شمال)

جاده روستای تالون

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.