قله اسفندچال از آویزر

گزارش برنامه قله اسفندچال از آویزر

ارتفاع قله اسفندچال(2): 3375 متر
تاریخ اجرا: پنجشنبه 7 شهریور 98
منطقه: استان البرز، جاده چالوس، روستای آویزر (Avizar)

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2 هزار متر
مسافت طی شده تا قله: 7 کیلومتر
مسافت کل: 14 کیلومتر
مدت زمان صعود: حدود 6.5 ساعت (از 7.20 تا 14)
کل زمان برنامه: حدود 14 ساعت (از 7.20 تا 21.15)
تایم های اصلی توقف و استراحت: 3 ساعت (صبحانه، قله و ناهار)
گام حرکت: متوسط رو به تند

مسیر قله اسفندچال از آویزر

+ دانلود جی پی اس قله اسفندچال از آویزر – Esfandchal GPS

سایر:

+ دانلود جی پی اس قله هفت خوانی از آویزر (فایل از صفحه ویکی لاک آقای جابرانصاری)

+ دانلود فایل جی پی اس قله هفت خوانی از سپهسالار

نکات قابل توجه:

1- طبق گزارش برنامه گروههایی مثل باشگاه شقایق کرج، قله اسفندچال اصلی (که ظاهرا به آن وش باب هم می گویند) به ارتفاع تقریبی 3300 متر از سمت سپهسالار صعود شده، در جهت جنوب و کمی پایین تر از قله ای قرار دارد که ما صعود کردیم. ما چون از سمت آویزر صعود کردیم، بلندترین قله فرعی روی یال اصلی هفت خوانی با ارتفاع 3375 متر را به نام قله اسفندچال نامگذاری کرده و صعود نمودیم. (قله وسطی بین سه قله)
2- مسیر صعود به قله اسفندچال از آویزر به هیچ وجه مناسب کوهنوردان مبتدی نمی باشد. خصوصا عبور از مسیر سنگی و صخره ای حدود یکی دو ساعت مانده به قله.
3- در فصول پرآبی مسیر دره غیر قابل عبور می باشد. مگر از مسیر یال که می گویند در سمت راست دره قرار دارد.
4- مسیر قله هفت خوانی تا روی یال (3350 متر) با مسیر قله اسفندچال یکی است. که از آنجا به چپ پیچیده و پس از حدود 2 الی 3 ساعت به قله هفت خوانی می رسد.

آدرس روستای آویزر:

کیلومتر 33 جاده چالوس (از سمت کرج و از میدان امیرکبیر)، حدود یک کیلومتر بعد از پل خواب با دیدن تابلوی روستاهای “کلوان، آیگان، کلها، آویزر و …” وارد خروجی در سمت چپ جاده می شوید. پس از 6 کیلومتر (حدود 15 دقیقه) و قبل از روستای کلون به روستای آویزر می رسید که تابلوی آن در کنار جاده به خوبی مشخص است.
در کل از تهران (میدان آزادی) تا آویزر 80 کیلومتر راه است که بدون ترافیک حدود 1.5 ساعت زمان می برد.

بیشتر بخوانید:  قله شاه پیل کوه

مهم ترین قله هایی که از روستای آویزر صعود می شوند:

قله هفت خانی

—————————

ساعت 5 صبح پنجشنبه 7 شهریور 98، چهار نفر از تهران با یک خودرو به سمت جاده چالوس به راه افتادیم. بعد از پل خواب با دیدن تابلو روستاهای “کلوان، کلها، آویزر و …” از سمت چپ وارد جاده فرعی شدیم و ادامه دادیم تا به روستای آویزر رسیدیم. ماشین را جلوی مسجد پارک کرده و پس از استفاده از سرویس بهداشتی پشت مسجد و برداشتن آب از شیر آب جنب سرویس، ساعت 7.20 مسیر کنار رودخانه را به سمت بالا در پیش گرفتیم. حدود یک ساعت اول مسیر دره طوری هست که باید بارها از عرض رودخانه رد شده و مسیر عوض می کردیم.
نکته مهم: فصول پرآبی امکان عبور از مسیر دره قطعا غیر ممکن است. پرسیدیم گفتند که از روستا و روی یال پاکوبی دارد که شما را به بعد از آبشار می رساند. (حدود نیم ساعت از ابتدای دره که صعب العبور است).
آب رودخانه کم و مسیر دره بسیار زیبا بود. پس از حدود نیم ساعت به یک ابشار کوچک رسیدیم و در کل پس از حدود 45 دقیقه وارد پاکوبی شدیم که از کنار و بالای رودخانه عبور کرده و بدون مشکل خاصی تا امامزاده ادامه دارد. صبحانه را پس از حدود 1.5 ساعت در نیمه راه داخل یک باغ توت صرف کرده (حدود 1 ساعت) و سپس ادامه دادیم تا پس از طی 3 کیلومتر، ساعت 9.30 به امامزاده در ارتفاع 2260 متر رسیدیم. امامزاده دارای سرویس بهداشتی، شیر آب (ظاهرا آشامیدنی) و یک اتاق فرش شده با پتو و ظرف و ظروف و غیره است. به فاصله 100 متر بعد از امامزاده یک خانه ویلایی قرار دارد. مسیر همان یال را گرفته و مستقیم به سمت بالا ادامه دادیم که بخش هایی با پاکوب و بخش هایی بدون پاکوب و کمی ناجور بود. بخشی از مسیر دست به سنگ داشت که با کمی دقت و تلاش رد کردیم و در نهایت به یال اصلی هفت خوانی و قله فرعی در ارتفاع 3350 متر رسیدیم. پس از حدود 10 دقیقه حرکت روی یال به سمت راست (جنوب) در نهایت ساعت 14 به قله اسفندچال با ارتفاع 3375 متر رسیدیم. قله سنگ چین یا نشانه خاصی ندارد. روی یال سه قله دیده می شود که وسطی بلندترین قله و اسفندچال است.
هوا در این ساعتها ابری و روی قله سایه و عالی بود. پس از حدود 2 ساعت توقف، صرف ناهار و خواب روی قله ساعت 16 مسیر فرود را در پیش گرفتیم. پس از حدود 45 دقیقه به سنگها رسیدیم که نگران بودیم فرود از آن دشوار باشد بنابراین از سمت چپ سنگها را دور زده و با کلی بررسی و تلاش موفق شدیم راه عبور از بین یک شکاف سنگی پیدا کنیم و این قسمت را رد کنیم. در مسیر یال این بار از سمت راست ارتفاع کم کردیم و خود را به پای رودخانه و پاکوب رساندیم. پاکوب را در کف دره ادامه دادیم تا به امامزاده رسیدیم و حدود یک ساعت اخر را با نورهدلامپ هایمان طی کردیم تا در نهایت ساعت 21.15 به روستای آویزر رسیدیم.

بیشتر بخوانید:  قله سیانو

منابع آب در مسیر:

1- شیر آب پشت مسجد آویزر
2- چشمه با آب کم پس از حدود یک ساعت در مسیر دره
3- شیر آب امامزاده
4- چشمه گوسفندسرا حدود 5 دقیقه مانده به امامزاده در مسیر فرود (مسیر دره)

گزارش های مرتبط در همین سایت:

قله هفت خوانی از سپه سالار – مرداد 94

قله سیادر از کلوان – آبان 95

قله های جاده چالوس

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۴ دیدگاه دربارهٔ «قله اسفندچال از آویزر»

1. نیما می‌گوید:

خیلی هم عالی ..
    همیشه برفراز و سربلند

2. باباکوهی می‌گوید:

درود بر شما خدا قوت
    دفعه اولیه که اسم این قله رو میشنوم . خواهشمندم بفرمایید که این قله رو خودتون نامگذاری کردید یا این که از قدیم به همین نام بوده . با توجه به تصاویری که نمایش دادید تیغه های بالای گوسفندسرای سپهسالار هست که ادامه اش به گردنه خرگوش میرسه و نهایتا قله هفت خوانی .