رودخانه نوردی – سیبان دره

گزارش رودخانه نوردی – سیبان دره

تاریخ اجرا: جمعه 26 مرداد 97
موقعیت جغرافیایی: استان البرز، ساوجبلاغ، کردان، روستای سیبان دره

ارتفاع نقطه شروع: 1780 متر
ارتفاع نقطه پایان: 1930 متر
مسافت پیموده شده در مسیر رفت: 6 کیلومتر


پی نوشت، 1401.03.20:

خبرگزاری تسنیم، 20 خرداد 1401: موانع دسترسی عموم به روستای “سیبان دره” جمع آوری شد.

آخرین بار مرداد ماه 1398 به سیبان دره رفته بودم. امسال باخبر شدم که برای مدتی (ظاهرا سالهای 99 و 1400) ورودی روستای سیبان دره به روی گردشگران بسته شده بود که با این حکم موانع و مسدودی برطرف شده است.

سیبان دره

گروه نشاط زندگی – سیبان دره

آدرس روستای سیبان دره:

در اتوبان کرج – قزوین وارد خروجی کردان شده و در جاده کردان 10 کیلومتر می روید تا به خروجی با تابلو “ورده” “سیبان دره” برسید. از اینجا تا سیبان دره 10 کیلومتر دیگر جاده آسفالته در پیش دارید. در طول مسیر به یک دوراهی بدون تابلو می رسید که سمت راست مسیر ورده و سمت چپ مسیر سیبان دره است. در کل از تهران (میدان آزادی) تا سیبان دره 75 کیلومتر راه است که بدون ترافیک کمتر از 1.5 ساعت طول می کشد.


+ دانلود جی پی اس سیبان دره (مسیر پیموده شده در 97.05.26 – 6 کیلومتر) GPS

پی نوشت – شهریور 97:

+ دانلود جی پی اس سیبان دره (مسیر پیموده شده در برنامه قله ولرده چال 97.06.08 – 9 کیلومتر) GPS

توجه: برای دانلود شدن نقاط مسیر همراه با فایل، گزینه
Include locations displayed on map. را در ویکی لاک تیک بزنید.


تذکر مهم: در آخرین سفری که تابستان 98 به سیبان دره داشتیم شاهد درگیری اهالی روستا با گردشگران بودیم سر اینکه چرا آقایون با شلوارک داخل روستا تردد می کنند و یا خانمها حجاب رو رعایت نمی کنند. از دوستانی که به سیبان دره می روند تقاضا دارم که به عقاید و حساسیت های اهالی محترم روستا احترام گذاشته و شئونات رو رعایت کنند تا مشکلی پیش نیاد.


راهنمای سفر به سیبان دره:

1- در جاده سیبان دره، حدود 1 کیلومتر قبل از روستا به نگهبانی می رسید. ورودی داده و با ماشین وارد می شوید (ورود مینی بوس و میدل باس و اتوبوس به داخل روستا ممنوع است. پس از عبور از نگهبانی، در پارکینگ ابتدای روستا پارک کرده و حدود 5 دقیقه پیاده روی می کنید تا به پل و مرکز روستا برسید. از پل که رد شوید دو مسیر برای رودخانه نوردی در پیش دارید:

الف) مسیر نرمال و عمومی (مسیر رودخانه): پس از پل به چپ پیچیده و با گذر از یک کوچه حدود 200 متر جلوتر وارد مسیر رودخانه می شوید. مسیر تا حدود نیم ساعت اول ترکیب خشکی و آب و سپس کامل از داخل آب ادامه دارد تا به آبشار برسید (حدود 1 تا 1.5 ساعت از روستا). اگر قصد ادامه مسیر را دارید باید از راهی که سمت چپ آبشار است خود را به بالای آبشار برسانید.

ب) مسیر خشکی: پس از پل مستقیم ادامه داده و 100 متر بالاتر از جلوی کافه های به چپ می پیچید و سپس راست تا وارد پاکوبی شوید که از بالا و سمت راست رودخانه ادامه دارد. اگر از این مسیر شروع کنید، حدود نیم ساعت می توانید در خشکی راه رفته و سپس وارد آب شوید و یا حتی حدود یک ساعت تا بالای آبشار از خشکی ادامه دهید و سپس وارد رودخانه شوید. برای این مسیر ممکن است نیاز به راهنما و یا جی پی اس داشته باشید.


گزارش برنامه:

قبلا در مورد سیبان دره شنیده بودم. در طول هفته کمی سرچ کرده و جی پی اس مسیر را از گوگل ارث پیدا کرده و برنامه ریخته شد. قرار ما جمعه 26 مرداد، ساعت 5.30 صبح میدان آزادی و یا 6 صبح پل فردیس بود. ساعت 7 صبح به روستای سیبان دره رسیدیم. هر ماشین 5 ه.ت ورودی پرداخت کرده و وارد روستا شدیم. ماشین را در اولین نقطه مناسب پارک کرده و ساعت 7.20 پیاده روی را شروع کردیم. برخی از دوستان از همان ابتدا کتانی و یا کفش صندل را به پا کردند و بعضی هم از جمله خودم، کفش کوه. حدود 500 متر بالاتر به میدان اصلی روستا رسیدیم. در اینجا تابلو راهنما دو مسیر را نشان می دهد: مسیر گل گشت آبشار و مسیر کوهنوردی.

و البته مسیری که عمدتا گردشگران انتخاب میکنند بدین صورت است که در میدان با گردش به چپ از سمت راست رودخانه عبور کرده و چند دقیقه بعد وارد رودخانه شده و از داخل آب به سمت بالا ادامه می دهند.

ما تصمیم داشتیم که مسیر رفت را حتی الامکان داخل آب نشویم و در مسیر برگشت از داخل آب عبور کنیم. بنابراین مسیر با تابلو آبشار را در پیش گرفتیم. در میدان وارد مسیر رودخانه نشدیم بلکه طبق تابلو، مستقیم وارد یک کوچه شدیم. از جلوی یک آبشار بلند و باریک و سپس از جلوی چند کافه گذشتیم تا وارد پاکوب شدیم. پاکوب در این مسیر ابتدا از پای کوه و سپس از داخل باغ ها و مجددا از پای کوه می گذرد. که در تمام مسیر رودخانه در سمت چپمان کمی پایین تر قرار داشت و یک باغچه و استراحتگاه هم در این مسیر قرار دارد. حدود نیم ساعت بعد از عرض رودخانه گذشته و مسیر پاکوب را از سمت چپ رودخانه ادامه دادیم. ساعت 7.50 در نقطه مناسب کنار رودخانه اتراق کرده و نیم ساعت صبحانه را صرف کردیم.

در ادامه حدود 15 دقیقه بعد، ساعت 9.20 به بالای آبشار سیبان دره رسیدیم که در سمت راستمان قرار داشت. از اینجا به بعد ادامه مسیر فقط با عبور از داخل آب امکان پذیر است. کفش کوه را درآورده و کتانی و صندل پوشیدیم و داخل آب شدیم. خوشبختانه آب رودخانه سیبان دره چندان سرد نیست. در ادامه، مسیر عمدتا از داخل آب و گاهی از خشکی می گذرد. آب رودخانه عمدتا تا زیر زانو بوده و مسیر دشواری خاصی ندارد. اما در برخی نقاط به حوضچه هایی می رسید که تا یک متر باید داخل آب شوید.

ساعت 10 به یک حوضچه نسبتا بزرگ و آرام رسیدیم که در اینجا حسابی آب تنی کردیم. مسیر دره و رودخانه را که هر لحظه جلوه خاصی داشت و عریض و یا تنگ و خروشان می شد به سمت بالا ادامه دادیم. حرکت در مسیر رودخانه و از داخل آب در این فصل از سال شور و نشاط وصف ناپذیری به همه ما منتقل می کرد که گویی در آن چند ساعت از همه دنیا فارغ بودیم! یعنی واقعا در لحظه بودیم. ساعت 11.30 پس از طی حدود 6 کیلومتر در یک نقطه مناسب برای استراحت و صرف ناهار توقف کردیم. حدود 100 متر بالاتر یک آبشار کوچک (حدود 1-2 متر) و یک حوضچه وجود داشت که در آنجا نیز حسابی آب تنی کردیم. آتشی درست کردیم و ساعتی را به صرف تنقلات و ناهار گذراندیم و ساعت 15 مسیر برگشت را در پیش گرفتیم.

در مسیر برگشت تقریبا تمام مسیر را از داخل رودخانه حرکت کردیم. آب نسبت به صبح گرم تر شده و حرکت داخل آب بسیار دلچسب تر بود. مسیر نسبت به صبح بسیار بسیار شلوغ شده و جمعیت زیادی در مسیر رفت یا برگشت داخل رودخانه بودند. ساعت 17 به روستا رسیدیم. ساعت 17.20 به سمت تهران حرکت کردیم. جاده کردان حدود نیم ساعت ترافیک داشتیم! در مسیر اتوبان که ترافیک نیمه سنگین داشت با کمک ویز از برخی مسیرهای جایگزین از داخل کمالشهر و سپس مهرشهر و … حرکت کردیم تا به پل فردیس رسیدیم. و در نهایت ساعت 21 به تهران و میدان آزادی رسیدیم.


نکات قابل ذکر:

1- روستا دارای امکاناتی از قبیل: سرویس بهداشتی، آنتن موبایل و مغازه سوپری می باشد.در مسیر رودخانه نیز یکی دو باغچه آب و تنقلات اولیه را عرضه می کنند.
2- آنتن همراه اول فقط داخل روستا و تا حدود 1 کیلومتر پس از آن برقرار بوده و سپس قطع می شود. ضمن اینکه اگر برق قطع باشد آنتن نیز قطع می شود.
3- منابع آب: شیر آب سردکن داخل روستا، قبل از پل، سمت چپ. در مسیر رودخانه چشمه ای وجود ندارد ولی یکی دو باغچه آب معدنی برای فروش دارند.
4- داخل روستا و در طول مسیر، کنار رودخانه مغازه و دکه جهت خرید مایحتاج، آب، چای و غیره وجود دارد.
5- به فاصله حدود 5 تا 10 دقیقه در مسیر رودخانه که از روستا فاصله بگیرید جا برای اتراق و حتی برپایی چادر وجود دارد.

بقیه در ادامه مطلب

عکس های سیبان دره:

سیبان دره

سیبان دره

سیبان دره

سیبان دره

سیبان دره

سیبان دره

سیبان دره

آبشار سیبان دره

سیبان دره

رودخانه نوردی – سیبان دره

سیبان دره

رودخانه نوردی – سیبان دره

سیبان دره

رودخانه نوردی – سیبان دره

سیبان دره

رودخانه نوردی – سیبان دره

سیبان دره

رودخانه نوردی – سیبان دره

سیبان دره

سیبان دره – نیما اسماعیلی

سیبان دره

رودخانه نوردی – سیبان دره

 

سیبان دره

سیبان دره

سیبان دره

سیبان دره

سیبان دره

سیبان دره

سیبان دره

رودخانه سیبان دره

 

آبشار سیبان دره (منبع: اینترنت):

آبشار سیبان دره sibandareh waterfall

آبشار سیبان دره sibandareh waterfall

آبشار سیبان دره sibandareh waterfall

آبشار سیبان دره sibandareh waterfall

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۱۵ دیدگاه دربارهٔ «رودخانه نوردی – سیبان دره»

  1. بهنام می‌گوید:

    گزارش بسیار کاملی بود ممنونم

  2. بهزاد می‌گوید:

    درود
    مسیر که با تابلو به عنوان مسیر کوهپیمایی مشخص شده کجا میره؟
    به طور کلی برا پیمایش رودخانه ها شما همراه داشتن باتوم رو برای حفظ تعادل توصیه می کنید؟

  3. مهرگان می‌گوید:

    خیلی خوب و کامل توضیح دادین،فقط به نظرتون با دو تا وروجک کوچولو اینجا رو برای گردش انتخاب کنیم؟ 😅
    از خود کرج چند کیلومتر میشه تا سیبان دره؟
    ممنون.

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      سلام. بله مشکل نداره. می تونید همون اوایلش یه جا بشینید. اگر از مسیر رودخانه حرکت کنید بعد از حدود ۱۰ دقیقه جای نشستن پیدا میشه.
      از کرج حدود ۱.۵ ساعت. نیم ساعت تا ورودی کردان و ۱ ساعت هم تا سیبان.

  4. مريم می‌گوید:

    توضیحتون خییلی خوووب بووود. من که خیلی مشتاق شدم یه سری به این روستای دل انگیز بزنم☺️☺️

  5. رضا می‌گوید:

    سلام خسته نباشید
    جناب برای پیک نیک کردن با خانواده جایه نشستن هست؟؟سرویس و اینا کامله؟؟در کل جایه زیبایه خیلی دوس داریم بریم ولی از نبود امکانات میترسیم

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      سلام. در گزارش نوشتم. جای زیبایی هست. امکانات مثل شیراب و سرویس و مغازه داخل روستا هست ولی در مسیر رودخانه باید از امکانات باغچه های کنار رودخانه استفاده کنید که پولی هست.
      سیبان دره این روزها بسیااااار شلوغ میشه. صبح زودتر برین که جای مناسب پیدا کنید. و البته خیلی هم زود برین اب سرده مگر اینکه بتونید از مسیر خشکی تردد کنید.
      گزارش رو به دقت بخونید. موفق باشید

  6. محمد شجایی می‌گوید:

    سلام ببخشید تا ورودی نگهبانی یا روستا جاده آسفالته یا خاکی

  7. محمدی می‌گوید:

    سلام وتشکر از مطالب مفیدتون،ببخشید وسیله برای ناهار وکباب میشه ببریم یا امکانش نیست؟وهمین که بایه پسربچه ۶ساله ممکن هست رودخانه نوردی یا خیر؟ممنون

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      بله می تونید ببرید. تا محدوده آبشار اب عمق و یا شدت زیادی نداره. پس از نیم ساعت از روستا جا برای اتراق هست.

  8. رکسانا می‌گوید:

    سلام ما یه بچه دوسال و نیمه داریم مشکلی ایجاد نمیشه؟میتونیم با خودمون ببریم؟ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *