آبشار هفت چشمه ارنگه

گزارش بازدید از آبشار هفت چشمه ارنگه کرج

تاریخ اجرا: دوشنبه 1403.03.28 (روز تعطیل)

موقعیت جغرافیایی: استان البرز، کرج، جاده چالوس، روستای ارنگه


ارتفاع آبشار از سطح دریا: 1660 متر

ارتفاع آبشار از کف: حدود 50 متر

ارتفاع نقطه شروع: 1660 متر (جاده ارنگه)

مسافت و مدت زمان پیاده روی تا آبشار: 1.7 ک / حدود 30 دقیقه


چشمه های خروشان هفت چشمه

چشمه های خروشان هفت چشمه

آبشار هفت چشمه ارنگه، کرج، جاده چالوس

آبشار هفت چشمه ارنگه، کرج، جاده چالوس

دانلود جی پی اس آبشار هفت چشمه ارنگه، کرج Haft cheshmeh Arangeh GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

بقیه در ادامه مطلب


آدرس آبشار هفت چشمه:

برای دسترسی به آبشار باید خود را به کرج، ابتدای جاده چالوس برسانید و در جاده چالوس پس از 15 کیلومتر (از میدان امیرکبیر) وارد خروجی ارنگه شوید. حدود 500 متر بالاتر به ابتدای ورودی مسیر هفت چشمه می رسید. ماشین خود را کنار جاده پارک کرده و پیاده روی خود را به سمت پایین دره آغاز می کنید. در کل از تهران تا جاده ارنگه 60 کیلومتر، حدود 1 ساعت و از کرج حدود نیم ساعت راه است.


راهنمای بازدید از آبشار هفت چشمه:

برای دسترسی به مسیر گردشگری هفت چشمه، پس از پارک ماشین طبق آدرس بالا، باید مسیر پیاده روی به سمت پایین دره را آغاز کنید. در ابتدای مسیر حدود 200-300 متر سرازیری نسبتا تند تا کف دره دارید که در همین مسیر ورودی به مبلغ 40 ه.ت برای هر نفر بزرگسال از شما دریافت می شود. (پیمانکار شخصی، به منظور جمع آوری زباله، نظافت و نگهداری سرویس بهداشتی). به کف دره که رسیدید، باید از پل رد شده و حدود 15 دقیقه مسیر پاکوب را از کنار رودخانه ادامه دهید که مسیری زیبا با سایه درختان بلند و مناسب اتراق می باشد. در انتهای درختان به محل چشمه ها می رسید که به زیبایی هرچه بیشتر داخل رودخانه سرازیر می شوند. در اینجا دو مسیر پیش رو دارید: 1. مسیر بالا از صخره های سمت چپ رودخانه 2. مسیر پایین از داخل رودخانه.

بیشتر افراد برای اینکه به آب نزنند از مسیر صخره ها عبور می کنند. در این مسیر باید صخره ها را گرفته و با احتیاط از پله آن عبور کنید که حدود 100 متر راه است. اما پیشنهاد می کنم که شما از مسیر پایین یعنی داخل آب عبور کنید. در حالت عادی در فصول گرم خرداد و تیر آب نهایتا تا کمر شما بوده و سرمای آن نیز قابل تحمل و دلپذیر است. آبشار مرتفع و زیبای هفت چشمه پشت صخره ها پنهان است. پس از پشت سر گذاشتن چشمه ها دقایقی بعد و با پشت سر گذاشتن پیچ آخر آبشار مرتفع و خروشان ارنگه را مشاهده می کنید.

بیشتر بخوانید:  روستای شهرستانک

در کل از محل پارک ماشین تا آبشار حدود نیم ساعت پیاده روی در پیش دارید که حدود 10 دقیقه اول آن سرازیری و باقی مسیر از کنار رودخانه تا آبشار بدون شیب است.

بهترین زمان بازدید از آبشار اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد است که هم هوا گرمتر بوده و هم آب آبشار بیشتر باشد.

نکته تاسف برانگیز در خصوص محیط هفت چشمه حجم زیاد زباله ها و نظافت آن است که در بازدیدهای قبلی (سال 98) واقعا تاسف برانگیز بود. که امسال به لطف مبلغ ورودی و پیمانکار مستقر، خیلی بهتر شده بود. خصوصا ایجاده سرویس بهداشتی جدید.


نکات برنامه:

1. مهم: مسیر کنار رودخانه هفت چشمه در ایام تعطیل و خصوصا جمعه ها بسیار شلوغ می شود. پس اگر قصد اتراق کنار رودخانه را دارید پیشنهاد می کنم که صبح زودتر راه بیفتید که جای مناسب برای اتراق پیدا کنید.

2. برای بازدید از آبشار هفت چشمه در فصل بهار هرچه زودتر بروید مثلا اواسط اردیبهشت، آب آبشار بیشتر و مسیر زیباتر است اما در عوض آب رودخانه بیشتر و سردتر است و تا اوایل تابستان این قضیه عکس می شود. پس اگر قصد عبور از داخل آب را دارید دیرتر و اگر نه که زودتر بروید بهتر است.

3. نکته جالب این که آب رودخانه قبل از چشمه ها سردتر و بعد از چشمه اول کمتر سرد است. بنظر می رسد که چشمه اول که بسیار پرآب تر است آب سردتری داشته و رودخانه را سرد می کند. پس از سردی ابتدای رودخانه نترسید و دل به دریا بزنید! 🙂

4. امسال یک شیر آب اواسط مسیر کنار رودخانه تعبیه شده بود که ظاهرا باید آب چشمه باشد (در ترک مارک شده است). در این مورد اطلاع دقیق ندارم.

5. جاده ارنگه و مسیر هفت چشمه فروشگاه و سوپری ندارد. مایحتاج خود را در جاده چالوس تهیه کنید.

6. قبلا دو بار در تاریخ های 15 و 24 خرداد 1398 از آبشار هفت چشمه بازدید داشتم که در آن سال در هر دو تاریخ آب آبشار بسیار بیشتر بود، با توجه به اینکه امسال سال پر بارشی داشتیم!


تصاویر برنامه:

مسیر آبشار هفت چشمه ارنگه

مسیر آبشار هفت چشمه ارنگه

مسیر آبشار هفت چشمه ارنگه

مسیر آبشار هفت چشمه ارنگه

چشمه های خروشان هفت چشمه

چشمه های خروشان هفت چشمه

مسیر آبشار بعد از چشمه ها

مسیر آبشار بعد از چشمه ها

آبشار هفت چشمه ارنگه

آبشار هفت چشمه در انتهای مسیر


فیلم آبشار هفت چشمه، 28 خرداد 1403:

بیشتر بخوانید:  تنگه بهشت عباس آباد

مطالب مرتبط:

رودخانه نوردی – سیبان دره

قله قبله از ارنگه

تنگه بهشت عباس آباد


لینک کوتاه یا پیوندک این پست: http://kuhnavardi.com/?p=9257

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *