پیرزن کلوم و مهرچال از گرمابدر

گزارش صعود به قله های پیرزن کلوم و مهرچال از گرمابدر

(به قله پیرزن کلوم، پیرزن کلون هم می گویند)

تاریخ اجرای برنامه: جمعه 9 خرداد 1393
موقعیت جغرافیایی قله: تهران، فشم، شرق روستای گرمابدر

ارتفاع قله پیرزن کلوم یا پیرزن کلون: 3842 متر
ارتفاع قله مهرچال: 3912 متر
ارتفاع نقطه استارت: 2400 متر
تعداد نفرات: 9 نفر
سرپرست برنامه: آقای محمد صالحی
مدت زمان صعود:
قله پیرزن کلوم: 5 ساعت (با گام متوسط)
قله مهرچال: 5 ساعت + 45 دقیقه

قله پیرزن کلوم:

قله پیرزن کلوم

توپوگرافی قله های پیرزن کلوم و مهرچال:

قله های سه گانه همهمن، پیرزن کلوم و مهرچال بر روی یک خط الراس نعلی شکل قرار دارند که دهانه این نعل به سمت غرب است. در شمال این قله ها گرمابدر، در غرب آن روستای امامه و در جنوب شرقی آن قلل آتشکوه و ریزان و ساکا واقع شده اند. مسیر نرمال صعود به قله همهمن از امامه و قله های پیرزن کلوم و مهرچال از گرمابدر و یا امامه است.

وجه تسمیه پیرزن کلوم (پیرزن کلون):
کلون: در لغت نامه به معنی چفت و بست پشت در و قید چوبی که پشت در نصب کنند و در را بدان بندند.
کلوم: در گویش البرز مرکزی و مازنی به معنی طویله و محل نگهداری دام است.

راهنمای صعود به قله های پیرزن کلوم و مهرچال:

پس از پارک خودرو جنب محیط بانی گرمابدر، دقیقا بعد از ساختمان محیط بانی در سمت راست وارد کوچه ای می شوید که با یک شیب ملایم به سمت پایین سرازیر می شود. شاید این کوچه از طریق دیگه هم به جاده خاکی پایین (داخل گرمابدر) راه پیدا کند اما راهی که ما رفتیم بدین شرح بود:

1-       داخل کوچه که شدید حدود 100 متر پایین تر، کوچه ها و کوچه باغ های بعدی را به ترتیب: چپ ، راست و آخری را هم به راست می پیچید. کوچه باغ آخری را که دیواری سمت راستش کشیده شده تا انتها می روید تا به جاده خاکی برسید.

2-       به جاده خاکی که رسیدید به سمت چپ پیچیده و حدود 500 تا 700 متر بالاتر در سمت راستتان به پلی می رسید که باید از روی پل عبور کرده و خود را به آنطرف رودخانه برسانید.

بیشتر بخوانید:  قله خاتون بارگاه

3-       از روی پل که عبور کردید باید کمی به سمت چپ رفته و از یک راه پاکوب کم کم ارتفاع گرفته و به روی یال صعود کنید.

4-       حدود نیم ساعت بعد باید از زیر سنگ های صخره ای عبور کرده و کمی جلوتر از لای سنگ ها به سمت چپ پیچیده و خود را به بالای سنگ ها برسانید.

5-       از بالای سنگ ها به سمت راست پیچیده و یال پیش رو را تا انتها صعود می کنید.

6-       یال بعدی را هم در ادامه صعود می کنید تا جایی که به صخره های سنگی بعدی می رسید. در اینجا هم از پایین صخره ها عبور کرده و از یک شکاف مناسب که مشخص است، خود را به بالای سنگ ها و سپس آنطرف سنگ ها می رسانید. (ارتفاع کم می کنید)

7-       آنطرف سنگ ها یال آخر (یال پر شیب) پیش روی شماست. بالای این یال قله که نه اما محدوده قله پیرزن در سمت چپ پیداست. یال را صعود می کنید تا به بالای یال و خط الراس برسید.

8-       روی خط الراس که رسیدید، سمت راستتان در امتداد خط الراس قله همهن و سمت چپتان قله های پیرزن کلوم و مهرچال قرار دارند. از اینجا حدود 10 دقیقه تا یک رب تا قله راه است.

9-       قله پیرزن کلوم با یک سنگ چین نسبتا بزرگ به خوبی مشخص است. به قله پیرزن کلوم که رسیدید، قله مهرچال در امتداد و انتهای خط الراس به خوبی نمایان است. اگر قصد صعود به قله مهرچال را داشتید، حدود 45 دقیقه تا یک ساعت راه در پیش دارید. در این فصل با توجه به اینکه برف کوبی هم نداشتیم ما به راحتی توانستیم پس از 45 دقیقه به قله مهرچال برسیم.

موفق باشید

نکات و توصیه ها:

* در کل این برنامه رو میشه یک برنامه نیمه سنگین ذکر کرد. از همان ابتدای حرکت تمام یالها پر شیب هستند که این شیب رو شما وقتی در مسیر فرود هستی بهتر و بیشتر درک میکنی.

* بجز آب آشامیدنی که با لوله جنب محیط بانی جاری بود، چشمه آب دیگری در کل مسیر تا قله وجود ندارد.

* آنتن همراه اول در بخش هایی از مسیر برقرار بود.

بیشتر بخوانید:  قله یونزا

* جهت درک بهتر مسیر و گزارش برنامه، به توضیحات بالای عکس ها هم توجه فرمایید.

مسیر صعود به قله پیرزن کلوم و مهرچال در گوگل ارث:

(برای مشاهده عکس در سایز واقعی، بر روی آن کلیک نمایید)

+ دانلود فایل جی پی اس قله پیرزن کلوم و مهرچال از گرمابدر
(منبع: سایت ویکی لاک ، آقای متقی)

بقیه در ادامه مطلب

انتهای جاده آسفالت گرمابدر، جنب محیط بانی. محل استارت برنامه. در اینجا از کوچه ای در سمت راست، بعد از محیط بانی حرکت خود را آغاز کردیم. جلوی محیط بانی از یک لوله قطور آب چشمه به پایین آورده شده و در جریانه که میتونید از آب آن برداشته و استفاده کنید:

مسیر قله های پیرزن کلوم و مهرچال

کوچه باغ های زیبا در همان ابتدای مسیر. بعد از حدود 7-8 دقیقه ار ابتدای حرکت در انتهای همین کوچه وارد جاده خاکی شدیم که در واقع از داخل محل گرمابدر می گذشت. به جاده که رسیدیم مسیر سمت چپ را در پیش گرفتیم:

پس از چند دقیقه پیاده روی در جاده، به این پل رسیدیم که در سمت راستمان قرار داشت. از روی پل گذشته و حرکت به روی یال را آغاز کردیم. البته این عکس در مسیر برگشت گرفته شده. یعنی الان جاده پیش روی ما و یال پشت سر ماست.

حرکت از روی یال اول:

مسیر قله های پیرزن کلوم و مهرچال

ادامه مسیر از پایین سنگ ها. در اینجا سنگ ها رو دور زده (جایی از داخل سنگ ها عبور کرده) و با گردش به سمت چپ ادامه مسیر دادیم:

بفرمایید شیر تازه بز:

آقای محمد صالحی عزیز و گرانقدررررر:

محمد صالحی – مدیر گروه همه ما

ادامه مسیر از روی یک یال نسبتا پر شیب که اگر اشتباه نکنم فکر کنم یال سوم بود. بالای این یال، یال بعدی شروع می شود که در انتهای آن یال مجددا به صخره های سنگی رسیدیم:

آقای صالحی در حال حالگیری از یک مار بی نوا! :

بیشتر بخوانید:  قله مهرچال از امامه

دومین صخره های سنگی که اشاره شد. همانطور که در تصویر می بینید از یک محل مناسب خود را به آنطرف سنگ ها رساندیم (ارتفاع کم کردیم). با ورود به آنطرف سنگ ها مسیر آخرین یال را که بسیار هم پرشیب بود در پیش گرفتیم:

یال پر شیب به سمت قله. ابتدای یال پر شیب به دو تیم تقسیم شدیم. من، آقا رضا، علیرضا، ئاسو و خ رنجبریان در قالب تیم اول (5 نفر) بر سرعتمان افزوده و مسیر قله را در پیش گرفتیم:

بالای یال پر پشیب و کمی قبل از خط الراس:

تیم پیشرو بر فراز قله پیرزن کلوم:

خودم و آقا ئاسو ی عزیز (سمت چپ) که در واقع اولین برنامه مشترک من و ایشان بود. ئاسو روی قله پیرزن کلوم از ما خداحافظی کرده و مسیر برگشت را به تنهایی در پیش گرفت:

از راست: نیما اسماعیلی، ئاسو آیت النبی

پیش به سوی قله مهرچال. حرکت خط الراسی به سمت مهرچال مشکل خاصی نداشت. فقط در یک نقطه حدود 100 متر باید ارتفاع کم می کردیم و مجدد ارتفاع می گرفتیم که آنهم مشکل خاصی نبود.

بر فراز قله مهرچال. به ترتیب از چپ به راست: علیرضا، رضا، خودم و خ رنجبریان:

قله مهرچال

قله مهرچال. از راست به چپ: طیبه رنجبریان، نیما اسماعیلی، رضا نورکامی و علیرضا یاوری

در مسیر برگشت از قله مهرچال مجددا به آقای صالحی و بقیه دوستان که در گروه دوم بودند ملحق شدیم که در این فاصله به قله پیرزن رسیده بودند. (بجز ئاسو که اینجا غائب و در مسیر برگشت بود):

به ترتیب از چپ به راست

ایستاده: فرید، علیرضا، رضا، خودم

نشسته: آقا مظفر، صالحی، خ لشگریان و خ رنجبریان

گروه "همه ما" - قله مهرچال. از راست ایستاده: نیما اسماعیلی، رضا نورکامی، علیرضا یاوری.نشسته: طیبه رنجبریان، معصومه لشگریان، محمد صالحی، مظفر ارجمندی و فرید.

گروه “همه ما” – قله مهرچال. از راست ایستاده: نیما اسماعیلی، رضا نورکامی، علیرضا یاوری. نشسته: طیبه رنجبریان، معصومه لشگریان، محمد صالحی، مظفر ارجمندی و فرید.

10 دقیقه استراحت در سکوت مطلق کوهستان، روی قله پیرزن کلوم:

طیبه رنجبریان

عبور از کوچه باغ در انتهای مسیر، چند دقیقه مانده به محیط بانی:

*********************************************

کلبه چوبی پشت وانت نیسان.

این اثر خارق العاده رو صبح اول وقت در ابتدای جاده فشم دیدیم. خالق و سازنده این اثر همین مرد شریفی هستند که کنار من ایستاده اند. متاسفانه اسم شریف شان یادم نیست. اما مغازه شان که انگار در همین مقوله صنایع و کارهای دستی بود، آنطرف خیابان روبروی ما دیده می شد. ظاهرا تلوزیون هم گزارشی از این کلبه چوبی متحرک و جالب پخش کرده که من ندیدم البته. ما که مشغول عکاسی از سوژه بودیم ایشان نزدیک آمده با خوشوریی پذیرای ما شده و تمام زیر و بم های کلبه را نشانمان دادند. درود بر همت و ذوق هنری این هنرمند خوش ذوق

پایان

لینک این گزارش در وبلاگ قدیم نشاط زندگی

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۵ دیدگاه دربارهٔ «پیرزن کلوم و مهرچال از گرمابدر»

1. زهره می‌گوید:

درود بر شما
    سپاس از توضیحات جامع تان

2. امیر حسین خلیلی فر می‌گوید:

سلام و ممنون از اطلاعات خوبتون.مایلم بدانم الان اعضای این تیم صعود کننده در چه حالی هستند و ایا از هم خبری دارند خیلی گزارش نوستالژیکی است

• نیما اسماعیلی می‌گوید:

درود. سوال خوبی پرسیدید.
      نیما اسماعیلی، رضا نورکامی، علیرضا یاوری، طیبه رنجبریان، معصومه لشگریان، محمد صالحی، مظفر ارجمندی، ئاسو آیت النبی و فرید
      میتونم بگم از نفرات بالا سالهاست که هیچکدام دیگه با هم کوه نمیریم. البته دوستیها و تماس ها کم و بیش برقرار هست. من خودم هر ازگاهی با خانم رنجبریان و آقای نورکامی و اقای صالحی دیدار داشتیم و برنامه رفتیم اما بقیه دوستان نه. تقریبا راه همه از هم جدا شد.
      اقای صالحی تیرماه ۱۴۰۲ فوت شدن. خانم لشگریان چند سال پیش ازدواج و ترک وطن کردن. دیگه هر کسی یه جور و به دلایلی نشد که دور هم باشیم.

3. امیر حسین خلیلی فر می‌گوید:

از بابت فوت اقای صالحی متاسف شدم روحشون شاد و از باهم نبودنتان هم غمگین و البته چاره ای نیست امیدوارم گزارشهایی از صعودهای جدید بگذارید و شاید روزی در مسیری به هم برخوردیم پاینده باشید