قله گرگ از روستای تاکر

تاریخ اجرا: پنجشنبه 1403.06.29

ارتفاع قله میش نو: 3600 متر

ارتفاع قله گرگ (زاغن): 3600 متر

موقعیت جغرافیایی: استان مازندران، جاده چالوس، جاده یوش – بلده، روستای تاکر (Takor)

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 1800 متر (انتهای روستای تاکر)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 10 کیلومتر / 1800 متر

مجموع افزایش ارتفاع تا قله: 2000 متر (Elevation gain)

مسافت کل رفت و برگشت: 20 کیلومتر

مدت زمان صعود: 6 ساعت و 45 دقیقه، (08:05 تا 14:50) (با گام نسبتا تند)

مدت زمان کل برنامه: حدود 11 ساعت (اتمام برنامه 18:45)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 1 ساعت (صبحانه و قله)

سطح برنامه (سبک/متوسط/نیمه سنگین/سنگین): نیمه سنگین

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): نمی باشد (توان بدنی)

قله گرگ (زاغن) از روستای تاکر

مسیر صعود و فرود قله های میش نو و گرگ از روستای تاکر

+ دانلود جی پی اس قله های میش نو و گرگ از روستای تاکر Gorg – Mishno GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

(راهنمای حل مشکل دانلود ترک از سایت ویکی لاک: اینجا)

بقیه در ادامه مطلب​

زمان بندی برنامه:

حرکت از تهران: 4 صبح

شروع برنامه از تاکر: 08:05

قله میشن نو: 14:15

قله گرگ: 14:50

اتمام برنامه: 18:45

ساعت 4 صبح پنجشنبه از تهران راه افتادیم. روستای تاکر از دو سمت جاده چالوس و جاده هراز راه دارد که برای کسانی که از غرب تهران حرکت می کنند، مسیریاب از سمت جاده چالوس مسیر می دهد. حدود ساعت 4:15 در عوارضی بزرگراه تهران-چالوس به ترافیک ماشین ها پشت عوارضی  و درب بسته خوردیم. گفتند که تا چند ساعت دیگر باز می شود. ظاهرا بخاطر تعطیلی شنبه و حجم بالای سفر و کنترل ترافیک این اتفاق افتاده بود. دور زدیم و از جاده هراز رفتیم که باعث تاخیر یک ساعته شد و حدود ساعت 07:45 به تاکر رسیدیم. وارد تاکر شدیم و حدود 700 متر بالاتر (تقریبا در انتهای منازل روستا) پارک کردیم.

ساعت 08:05 پیاده روی خود را در امتداد دره و خلاف مسیر رودخانه ی کم آب روستا شروع کردیم در حالی که مه زیبایی فضای پیرامون را احاطه کرده بود. مسیر دره با شیب کم زیبایی خاصی داشت و لذت بردیم تا ساعت حدود 09:00 به گوسفندسرای بزرگ در ارتفاع 2 هزار متر رسیدیم. اینجا سه راهی مهمی است:

بیشتر بخوانید:  قله هفت خوانی از سپه سالار

1. مسیر دره سمت چپ. 2. مسیر یال مقابل (مسیر صعود ما) 3. مسیر دره و یال سمت راست (مسیر فرود ما). از بین اینها بنظر بنده مسیر اول و دوم برای صعود و مسیر سوم برای فرود مناسب تر است. با جوانی که نگهبان گوسفندسرا بود کمی خوش و بش کردیم، از لوله آبی که از چشمه بالا بود کمی آب برداشتیم (تنها چشمه کل مسیر رفت و برگشت در این فصل) و از پشت گوسفندسرا وارد مسیر یال شدیم. مسیر یال تا انتها که به خط الراس ختم می شود مطلوب و بدون مشکل است و بنظرم در این فصل بهترین گزینه است. در طول مسیر همچنان مه و ابر بازی زیبایی با کوهستان داشت که مدام کم و زیاد می شد. گاهی کل فضا را پر می کرد و گاهی باز می شد و مناظر و قله های اطراف نمایان می شد.

نزدیک خط الراس کم کم به سمت چپ تراورس کردیم و ساعت 14:15 به قله میش نو در ارتفاع 3600 متر رسیدیم. پس از گرفتن چند عکس مسیر خط الراس را به سمت شرق در پیش گرفتیم و پس از یک فراز و فرود حدود 100 متری، ساعت 14:50 به قله گرگ یا زاغن در ارتفاع 3600 متر رسیدیم. خوشبختانه تایمی که روی قله بودیم باز هم هوا باز شد و توانستیم مناظر پیرامون از جمله سمت شرق و شمال را تا حدودی ببینیم. از جمله یال صعود از مسیر شمالی.

ساعت 15:20 مسیر فرود را از یال جدید در پیش گرفتیم. حدود 20 دقیقه بعد با توجه به ترکی که در اختیار داشتم به پاکوب حساسی رسیدیم که این پاکوب ما را به دره رساند. پیدا کردن و ورود به این پاکوب خیلی مهم است. از انتهای دره در مسیر پاکوب ارتفاع کم کردیم. کمی پایین تر از یک گوسفند سرا رد شدیم و در ادامه دو گوسفند سرای دیگر هم رد کردیم تا به گوسفندسرای آخر داخل دره رسیدیم. اینجا هم نقطه مهمی است که باید از سمت راست کمی ارتفاع گرفته و وارد پاکوب بالا شویم. این پاکوب کم کم ارتفاع گرفته تا به نقطه 2900 روی یال می رسد. در اینجا هم خیلی مهم است که ادامه پاکوب را پیدا کرده و از سمت راست ادامه دهید.

بیشتر بخوانید:  قله سرنسا از گرماب

باز هم تاکید می کنم که در این مسیر پیدا کردن پاکوب ها بسیار مهم است چون بجز پاکوب، باقی مسیرها صعب العبور است و غیر ممکن است. مسیر را از پاکوب یال ادامه دادیم. مه هر لحظه بیشتر شده و فقط تا چند متر جلوتر دیده می شد. مهم بود که قبل از تاریکی هوا به کف دره و گوسفندسرای 2000 برسیم. با ادامه مسیر از پاکوب و کنترل لحظه ای ترکی که در اختیار داشتیم، در نهایت به دره اصلی و چند دقیقه بعد به گوسفندسرا رسیدیم در حالی که هوا گرگ و میش بود. ادامه دادیم و حدود 15 دقیقه آخر را با هدلامپ طی کردیم تا در نهایت ساعت 18:45 به تاکر و محل پارک ماشین رسیدیم و روشن کردیم و رفتیم سر جاده.

ابتدای روستا (سر جاده بلده) دو مغازه سوپری بزرگ و یک مسجد و یک امامزاده قرار دارد. ظاهرا هم امامزاده سرویس بهداشتی دارد و هم یک سرویس دیگر هم پشت مغازه ها است (که آقای حبیبی رفتند و دقیق نمی دانم). هوا آنقدر خنک و یا سرد بود که مجبور شیدیم نهار (یا شام) را داخل ماشین صرف کنیم. مسیریاب، جاده چالوس را برای برگشت پیشنهاد داد. البته با توجه به تاریکی شب و طولانی بودن جاده بلده تا پل زنگوله شاید اگر از سمت هراز می رفتیم بهتر بود (به شرطی که ترافیک نداشته باشد). ساعت حدود 21:30 به پل زنگوله رسیدیم که در اینجا ترافیک فوق سنگین به سمت شمال وجود داشت (بخاطر تعطیلی شنبه) که خوشبختانه به سمت تهران آزاد بود و در نهایت ما ساعت حدود 22:30 به تهران رسیدیم.

منابع آب در مسیر:

تنها چشمه ای که در مسیر رفت و برگشت مشاده کردیم، لوله آب داخل گوسفندسرا (2000 متر) می باشد.

آنتن دهی مسیر:

داخل روستا و روی قله آنتن داشت که تماس گرفتیم. باقی مسیر چک نشد.

مناظر جنوبی در مسیر صعود

قله آسه چال از نسن

قله آتش سنگ از روستای دونا

لینک کوتاه این پست: https://kuhnavardi.com/?p=9724

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.