قله وروشت از هریجان

گزارش برنامه قله وروشت 4030 متر از هریجان

تاریخ اجرا: جمعه 7 تیر 98
منطقه جغرافیایی: استان مازندران، جاده چالوس، روستای هریجان (از توابع کلاردشت)
Harijan – Varevasht

نکته : قله وروشت به انتخاب استاد ذبیح الله حمیدی (موسس و مدیر باشگاه اسپیلت) در لیست 100 قله برتر کشور  قرار دارد.

لیست صد قله برتر ایران

نکته مهممممم: قله وروشت در منطقه حفاظت شده قرار داشته و صعود به قله نیاز به اخذ مجوز از اداره محیط زیست چالوس دارد. بنا بر اطلاعات بدست آمده ظاهرا از اواسط اردیبهشت تا پایان خرداد ماه فصل جفتگیری یا زاد و ولد حیوانات محافظت شده منطقه بوده و محیط بانان در منطقه قطعا حضور داشته و بدون مجوز اجازه ادامه مسیر را نمی دهند. (از محدوده گردنه به بعد). شنیده و خوانده ام که گروههایی به دلیل نداشتن مجوز از ادامه مسیر و صعود بازمانده اند. زمانی که ما رفتیم هرچند که از طریق دوستانمان در هیات کوهنوردی چالوس مجوز را دریافت کرده بودیم اما طبق پیش بینی و اطلاعی که کسب کرده بودیم از محیط بانان محترم نیز خبری نبود.

1- طبق پیگیری که بعدا برای گروهی از دوستان انجام دادم، مجوز حداقل در فصل بهار و تابستان فقط به گروههای رسمی آنهم بسیار سخت داده شده و یا اصلا داده نمی شود. مگر اینکه در هیات کوهنوردی چالوس و سایر ارگان های مرتبط آشنا داشته باشید…

2- روی نبودن محیط بانان حساب نکنید. اگر باشند به هیچ وجه اجازه عبور نمی دهند یا ممکن است از نیمه راه برگردانند. (سابقه دارد).

3- جا داشت که دهیاری روستا تابلویی مبنی بر لزوم “مجوز جهت صعود به قله” در ابتدای ورودی روستا نصب می کرد. واقعا جای تاسف است که چنین چیزی وجود ندارد.

اطلاعات برنامه:

ارتفاع قله وروشت: 4013 متر*
ارتفاع نقطه شروع: 2270 متر
مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 8.5 کیلومتر / 1740 متر
مدت زمان صعود: 8 ساعت (9.15 تا 17.15)
کل زمان برنامه: 13.5 ساعت (9.15 تا 22.45)
گام گروه: متوسط رو به کند

*: ارتفاع سنجی با جی پی اس گوشی، نرم افزار ویکی لاک

قله وروشت از هریجان - گروه نشاط زندگی

قله وروشت از هریجان – گروه نشاط زندگی

مسیر قله وروشت از هریجان

برای مشاهده تصویر در سایز واقعی بر روی آن کلیک نموده و یا سیو نمایید.

بیشتر بخوانید:  قله آزاد کوه از نسن

نقشه کروکی قله وروشت

+ دانلود جی پی اس قله وروشت از هریجان (wikiloc) –  لینک دوم

توجه: در صفحه دانلودِ ویکی لاک، برای دانلود شدن نقاط مسیر همراه با فایل، گزینه
Include locations displayed on map. را تیک بزنید.

آنتن دهی مسیر:

در بیشتر مسیر از جمله قله آنتن همراه اول برقرار بود.

چشمه های دائمی مسیر:

1- حدود 20 دقیقه بالاتر از روستا قبل از گردنه
2- گوسفند سرا
3- حدود نیم ساعت بالاتر از گوسفندسرا

مکان های مناسب کمپینگ:

1- حدود 5 دقیقه پس از شروع، بالای تپه (بدون آب)
2- گوسفندسرا (با آب)
3- ضلع جنوب شرقی قله (حدود 10 دقیقه مانده به قله، سمت راست) مقدار زیادی زمین مسطح دارد که البته حدود 50 متر نیاز به فرود دارد که فقط برای کمپ اضطراری نزدیک قله مناسب است. (بدون آب)
 —————–

گزارش برنامه:

قرار ما با همنوردان ساعت 4 صبح میدان آزادی و 4.30 پل کلاک بود. پس از کمی معطلی برای رسیدن همه دوستان و پشت سر گذاشتن ترافیک شدید ابتدای جاده چالوس (ظاهرا بخاطر یک حادثه یا …؟) ، پس از طی 5 کیلومتر جاده خاکی، در نهایت ساعت 8.15 به روستای هریجان رسیدیم. ابتدای روستا در دوراهی وارد کوچه سمت چپ شدیم و انتهای کوچه ماشین ها را پارک کردیم. آبشار زیبا و بلند هریجان در امتداد کوچه در مقابل دیدگان ما قرار داشت که از ارتفاع بالا از بالای صخره های به صورت پله ای به سمت پایین سرازیر می شد. صبحانه را در فضای باز و روی چمن ها صرف کرده و ساعت 9.15 پیاده روی خود را در جهت شمال آغاز نمودیم. حدود 15 دقیقه بعد به اولین چشمه مسیر رسیدیم. و سپس با ادامه مسیر پاکوب خود را به گردنه رساندیم. از روی گردنه روستای ولی آباد نیز که یکی دیگر از مسیرهای صعود به قله وروشت است در جهت شمال غرب در معرض دید قرار گرفت. با ادامه مسیر پاکوب از کنار شقایق ها و دامنه های سبزپوش و در شیب نسبتا ملایم ساعت 11.15 به گوسفندسرا در ارتفاع 2830 متر رسیدیم. اطراف گوسفندسرا پوشیده از شقایق های درشت و زیبا بود که حسابی عکاسی کردیم. ساعت 11.40 پس از برداشتن آب از چشمه گوسفندسرا، مسیر را به سمت قله ادامه دادیم. حدود نیم ساعت بعد به اخرین چشمه مسیر رسیدیم. بعد از چشمه پاکوب تقریبا محو شده و مسیر را بدون پاکوب ادامه دادیم.

بیشتر بخوانید:  قله ناز از کلوان

مهم: حدود یک ربع بعد از چشمه به جایی رسیدیم که یک یال در جلوی ما بود که در دو طرف آن دو دره قرار داشت. سه مسیر پیش رو داشتیم: مستقیم بالای یال، دور زدن یال از راست و دور زدن یال از چپ. دو ترک در اختیار داشتم که یکی از مسیر راست و دیگری از مسیر یال صعود کرده بود. ما از سمت راست یال را دور زدیم و خود را به بالای یال رساندیم (مسیر قرمز رنگ در تصویر ضمیمه). (در مسیر فرود از مسیر یال برگشتیم که دیدیم در بخش هایی صعب العبور و نامناسب بود – مسیر آبی رنگ) شیب بسیار تند و طولانی و نفس گیر را پشت سر گذاشتیم تا درنهایت ساعت 16 به یال اصلی و خط الراس در ارتفاع 3800 متر رسیدیم. ناهار را همانجا با مناظر زیبای پوشیده از مه و ابر که در جهت شمال شرق دیده می شد صرف کرده و ساعت 16.40 مسیر خط الراس را در جهت شمال و با شیب ملایم به سمت قله ادامه دادیم. در نهایت ساعت 17.15 به قله وروشت رسیدیم. جی پی اس گوشی و نرم افزار ویکی لاک ارتفاع قله را 4013 متر نشان می داد.

فرود: مسیر فرود تقریبا منطبق بر مسیر صعود بود بجز بخش کوتاهی که از خط الراس زودتر به سمت پایین سرازیر شدیم و با شن اسکی ارتفاع کم کردیم. در نهایت ساعت 22.40 به هریجان و محل پارک ماشین ها رسیدیم. پس از استراحت و صرف چای، ساعت 23.40 سوار ماشین هایمان شده و ساعت حدود 3 نیمه شب شنبه به تهران رسیدیم.

بقیه در ادامه مطلب

بیشتر بخوانید:  قله گل اندام از جاده لاسم

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۲ دیدگاه دربارهٔ «قله وروشت از هریجان»

1. میلاد می‌گوید:

سلام
    تیم ما پنج شنبه و جمعه قصد صعود به قله وردشت رو داره و متاسفانه اطلاعات کمی از این قله و مسیر و جزئیات اون داریم و فایل جی پی اس مسیر رو هم نداریم.
    در صورت امکان لطفا شماره تماس خودتون رو بفرمایید تا برای کسب اطلاعات بیشتر از این قله مزاحم وقت شمل بشیم

• نیما اسماعیلی می‌گوید:

سلام. همانطور که نوشتم این قله نیاز به مجوز داره و اطلاع دارم که خصوصا این هفته به دلیل بازدید مقامات از منطقه به شدت سخت میگیرن. بدون مجوز نرین که برگشت میخورید.