داماش، سوسن چلچراغ – دریاچه ویستان

داماش، سوسن چلچراغ – دریاچه ویستان

تاریخ اجرا: جمعه 31 خرداد 98

منطقه: استان گیلان، رودبار


نکات قابل ذکر:

1- با توجه به اولین تجربه سفر به داماش، به نظرم گل سوسن چلچراغ ارزش پیمودن این مسافت رو نداره. محل مورد بازدید حدود 2 کیلومتر بیرون از روستا و در یک محوطه مشخص شده به وسعت خیلی کم (حدود 100-200 متر) هست که تعدادی گل سوسن در محوطه به صورت پراکنده دیده میشه! تصویر ذهنی که ما داشتیم یک محوطه بزرگ پر از گل بود مثل دشت شقایق یا لاله واژگون که اصلا چنین چیزی در داماش ندیدیم!

2- دریاچه ویستان اما خوبه و اگر مستقیم از طریق جاده توتکابن به بره سر و محل دریاچه برین می ارزه. فقط اینکه جمعه ها خیلی شلوغه و اگر دیر برسین ممکنه جای خوب و سایه برای اتراق نزدیک دریاچه پیدا نکنید. دریاچه دارای امکانات سرویس بهداشتی و بوفه و چشمه آب هست.

3- اگر با وسیله نقلیه عمومی مثل مینی بوس یا میدل باس به این مسیر میرین توجه کنید که سرعت حرکت این ماشین ها در جاده های کوهستانی مثل جاده داماش و بره سر نصف و یا حتی یک سوم سرعت سواری هست. در زمان بندی محاسبه کنید.


روستای داماش:
داماش از روستاهای ییلاقی دهستان جیرنده بخش عمارلو، شهرستان رودبار است. این روستا در حدفاصل جاده رشت به تهران، بین لوشان و منجیل جای گرفته‌ است. داماش با ارتفاع حدود 1800 متر از سطح دریا از روستاهای بسیار مرتفع استان گیلان است.

گل سوسن چلچراغ:

سوسن چلچراغ نخستین بار در سال ۱۳۵۴ توسط گیاه شناسی فرانسوی به نام «لدر بوری» شناخته شد و پس از معرفی این گل به دولت ایران در همان زمان از سوی شورای عالی محیط زیست در زمره آثار زیست محیطی ملی کشور به ثبت رسید. بعد از شناخت نامش در موزه تاریخ طبیعی ایران در فرانسه به صورت «لیلیوم لیدربور» به ثبت و ضبط رسید. سوسن چلچراغ تنها در روستای داماش و در خارج از ایران نیز تنها در شهرستان لنکران جمهوری آذربایجان کشف شده‌ است. برخی عقیده دارند زیبایی و شباهت این گل به چلچراغ سبب شده که چنین نامی بر آن نهاده شود. اما مردم محلی می‌گویند سوسن چلچراغ در شب‌ نورافشانی می‌کند و به همین دلیل چلچراغ نامیده شده است. در واقع پرچم سوسن چلچراغ دارای مواد فلورسانس است که قابلیت بازتابش نور را دارد. فصل رویش گل سوسن چلچراغ اواخر خرداد تا اوایل تیر است.

روستای داماش - گل سوسن چلچراغ

روستای داماش – گل سوسن چلچراغ

آدرس: در سه راهی داماش – بره سر از سمت راست وارد جاده خاکی می شوید. حدود یک کیلومتر پایین تر در ابتدای محل داماش در سمت چپ به خیابان خروجی گل سوسن می رسید. وارد جاده سمت چپ شده ، پس از طی حدود یک کیلومتر جاده خاکی در مسیر سرازیری به پارکینک و محل بازدید گل سوسن چلچراغ می رسید که با تابلو کوچک با عنوان “گل سوسن” در سمت چپ جاده مشخص شده است. ادامه این جاده پس از حدود 2 کیلومتر خاکی به جاده آسفالت بره سر می رسد. (جاده اصلی دسترسی به بره سر از همان سه راهی داماش – بره سر است که در ابتدا ذکر شد.)

دریاچه ویستان:

دریاچه ویستان (vistan) ( یا یسان) از جاذبه‌های گردشگری و طبیعی استان گیلان در روستای بره سر است. شهر کوهپایه‌ای بره سر در بخش خورگام و در 40 کیلومتری شهرستان رودبار واقع شده است. دریاچه ویستان فاقد رود دایمی است و از سرازیر شدن آب‌های سطحی و چشمه‌های زیرزمینی ایجاد شده است در واقع بعد از بروز یک زلزله این استخر زیبا به طور طبیعی پدید آمده که آب آن از ارتفاعات تامین می‌شود و محیط آن موجب شده که به یک جاذبه‌ی گردشگری دیدنی تبدیل شود. وسعت دریاچه در حدود ۴ هکتار است و طولی در حدود ٢٣٠ متر و عرضی در حدود ١٠٠ متر دارد. در این دریاچه انواع جانوران و گیاهان دیده می‌شوند. دریاچه ویستان از دو سو به جنگل‌های زیبای راش و از جهات دیگر به مراتع و تپه ماهورهای زیبا محدود می ‌گردد. دسترسی به این دریاچه از طریق یک جاده خاکی با شیب ملایم به سمت بالا به طول حدود 2 کیلومتر امکان پذیر است که در حال حاضر با ماشین های شخصی یا نیسان کرایه ای و یا پای پیاده طی می شود (حدود نیم ساعت پیاده روی که البته با توجه به جاده خاکی و خاک و کیفیت مسیر توصیه نمی کنم).

اخیرا سایت پرواز پاراگلایدر نیز در بره سر و بر فراز دریاچه ویستان افتتاح و راه اندازی شده است (سال 97 یا 98) که خدمات به گردشگران ارائه می دهد.

روستای بره سر - دریاچه ویستان Vistan

روستای بره سر – دریاچه ویستان Vistan


+ دانلود جی پی اس داماش تا بره سر با ماشین (گل سوسن تا دریاچه ویستان)


شماره تماس جهت رزرو ویلا ، هماهنگی نیسان و غیره در بره سر:

عضو شورا و مسوول گردشگری منطقه، آقای نظری: 09118477151


بقیه در ادامه مطلب

تصاویر برنامه:

داماش، سوسن چلچراغ – دریاچه ویستان

روستای داماش - محوطه بازدید از گل سوسن چلچراغ

روستای داماش – محوطه بازدید از گل سوسن چلچراغ


تصاویر بیشتر از اینترنت:

روستای بره سر - دریاچه ویستان Vistan

روستای بره سر – دریاچه ویستان Vistan

 

گل سوسن چلچراغ

گل سوسن چلچراغ


مطالب مرتبط:

غار دربند رشی – رودبار

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی گیلان ارسال و , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *