قله های کاسونک و شیورکش

گزارش برنامه قله های کاسونک و شیورکش (شیدرکش) از گرمابدر
(خط الراس کاسونک به شیورکش)

ارتفاع قله کاسونک: 3680 متر
ارتفاع قله شیورکش: 3640 متر
تاریخ اجرا: پنجشنبه 98.07.25
منطقه: استان تهران، فشم، گرمابدر

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2510 متر
مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله کاسونک: 9.2 کیلومتر / 1170 متر

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله شیورکش: 10.7 کیلومتر / 1130 متر
مسافت کل رفت و برگشت: 17 کیلومتر
مدت زمان صعود: 6 ساعت تا شیورکش (6.50 تا 12.40)
کل زمان برنامه: 9.5 ساعت (6.50 تا 16.30)
تایم های اصلی توقف و استراحت: 2.5 ساعت (صبحانه، قله و ناهار)
گام حرکت: متوسط رو به تند
تعداد نفرات: انفرادی
سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): متوسط رو به سخت
برای افراد مبتدی و کم تجربه توصیه (می شود/نمی شود): نمی شود

مسیر پیموده شده (مسافت،زمان، ارتفاع):
از محیط بانی تا گردنه یونزا: 6 کیلومتر، حدود 2 ساعت ** از گردنه تا قله کاسونک: 3 کیلومتر، 1.5 ساعت ** کاسونک تا قله شیورکش: 1.7 کیلومتر، 1 ساعت ** از شیورکش تا گرمابدر: 6.3 کیلومتر، 3 ساعت (بدون تایم ناهار)


(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی بر روی آن کلیک نمایید)

قله های کاسونک و شیورکش - مسیر پیموده شده

قله های کاسونک و شیورکش – مسیر پیموده شده


+ دانلود جی پی اس قله های کاسونک و شیورکش – GPS

توجه: در سایت ویکی لاک، برای دانلودِ نقاط همراه با فایل،
گزینه Include locations displayed on map را تیک بزنید.


آدرس روستای گرمابدر:

در تهران از طریق بزرگراههای همت شرق، باقری شمال، بابایی شرق، جاده “لواسان – لشگرک”، خود را به گردنه قوچک و سپس میدان لشگرک و فشم می رسانید. در میدان فشم به راست پیچیده و مستقیم ادامه می دهید تا پس از روستاهای زایگان و لالون و آبنیک در انتها به گرمابدر برسید. با ادامه مسیر اصلی در گرمابدر در انتهای جاده آسفالت به محیط بانی می رسید. از میدان فشم تا محیط بانی گرمابدر 13 کیلومتر و در کل از تهران (میدان آزادی) تا گرمابدر 65 کیلومتر راه است که حدود 1.5 ساعت زمان می برد.


مهم ترین قله هایی که از گرمابدر صعود می شوند:

قله های پیرزن کلوم و مهرچال، شیورکش، کاسونک، کافره، خاتون بارگاه، یونزا و تمام قله های دشت لار از جمله آسمان کوه و …


معرفی قله کاسونک:

قله کاسونک با ارتفاع 3680 متر در منطقه البرز مرکزی و در محدوده فشم از توابع شهرستان رودبار قصران استان تهران واقع است. برای صعود به آن از روستای گرمابدر اقدام می‌شود. این قله از طریق گردنه یونزا (خاتون بارگاه) 3100 متر، به جاده خاکی متصل است که گرمابدر را به دشت لار می رساند.
از قله های همسایه کاسونک می توان به قله های ذیل اشاره کرد: قله آسمان کوه یا اسبی کالک 3810 متر در شرق، قله کافره 3670 متر در جنوب شرقی، قله های پیرزن کلوم 3840 و مهرچال 3910 متر در جنوب غربی، قله شیورکش 3640 متر در غرب، قله یونزا 3450 در شمال و قله خاتون بارگاه 3870 متر در شمال غربی این قله واقع شده اند.
بهترین فصل صعود: کاسونک را تقریبا در تمام فصول می شود صعود کرد اما با در نظر گرفتن اولویت ها و گرما و برف و کیفیت مسیر می توان بهترین فصول صعود به قله کاسونک را اواخر تابستان تا اواسط پاییز و ایام زمستان ذکر کرد که برف زیاد در منطقه نباشد. در صورت بارش برف تازه از محیط بانی تا گردنه یونزا برفکوبی سنگین در پیش دارید و پس از آن تا قله حرکت از روی یال شرایط بهتری دارد.

بیشتر بخوانید:  قله کافره از گرمابدر

نکته: در مورد نام این قله، تمام گزارش ها و کوهنوردان آنرا شیورکش نامیده اند اما دو نقشه توپوگرافی (علی مقیم و …) که در اختیار دارم نام این قله را شیدرکش ذکر کرده اند. (نقشه علی مقیم، پیوست)

مسیرهای صعود:

1- یال شمالی، از گرمابدر و گردنه یونزا
2- یال غربی، از گرمابدر و تیغه های شیورکش

منابع آب در مسیر:

در مهرماه هیچ چشمه و یا منبع آبی در مسیر شمالی و غربی مشاهده نشد.

آنتن دهی مسیر:

گرمابدر و روی قله شیورکش آنتن همراه اول و اینترنت چک شد و اوکی می باشد. قله کاسونک بدون آنتن است (آنتن کاذب).


بقیه در ادامه مطلب

گزارش برنامه:

به نام خالق زیبایی ها

قله کاسونک از سال 90 تاکنون در لیست انتظار بود و توفیق صعود حاصل نمی شد. آخرین بار دی ماه سال 95 به قصد صعود زمستانه به این قله راهی گرمابدر شده بودیم که به دلیل حجم زیاد برف، قبل از گردنه مسیر را منحرف کرده و قله یونزا را صعود نمودیم.

این هفته با توجه به تعطیلات، هیچ کدام از دوستان اوکی نبودند بنابراین تصمیم گرفتم که تنهایی اقدام به صعود نمایم. ساعت 5.20 از منزل (نزدیک میدان آزادی) راه افتادم. ساعت 6.30 به محیط بانی گرمابدر رسیدم (ارتفاع: 2510 متر)(68 کیلومتر از میدان آزادی). ماشین را پارک کرده و پس از صرف چای و کیک، ساعت 6.50 مسیر جاده دشت لار را در پیش گرفتم. درب محیط بانی باز بوده و با ماشین نیز می‌شد وارد جاده شد. ساعت 7.40 از پای قله خاتون بارگاه رد شدم. در دو سه نقطه از جمله قسمت پایانی راه قبل از گردنه، جاده را بریده و میانبر زدم تا ساعت 8.40 به گردنه یونزا (یا گردنه خاتون بارگاه) در ارتفاع 3110 متر رسیدم.
نکته: در این تاریخ به دلیل رانش زمین، امکان تردد با ماشین سواری تا حدود 1 کیلومتر مانده به گردنه وجود دارد.
صبحانه را صرف کرده و ساعت 9.30 مسیر قله کاسونک را از سمت راست در پیش گرفتم. بیشتر مسیر تا شیب زیر قله پاکوب داشت و بدون مشکل خاصی ساعت 11 به قله کاسونک رسیدم که جی پی اس ارتفاع 3673 متر را برای این قله نشان می داد.

بیشتر بخوانید:  قله کافره از گرمابدر

هوا در این روز آفتابی و بسیار مطلوب بود و قله دماوند در دور دست به خوبی دیده می شد. پس از استراحت و خواب دلچسب روی قله ساعت 11.50 مسیر تیغه های قله شیورکش را در پیش گرفتم که از دور کمی مخوف به نظر می رسید! اما از آنجایی که می دانستم این مسیر قبلا صعود شده نگران نبودم. عبور از تیغه ها مشکل خاصی نداشته و مسیریابی نیز چندان دشوار نمی باشد. ساعت 12.40 به قله شیورکش در ارتفاع 3640 متر رسیدم.

ساعت 13 قله را به قصد گرمابدر ترک کردم. در این برنامه ترک (Track) مسیر از دوست خوبم آقای مسعود کریمخانی همراهم بود که شهریور 97 این مسیر را به همراه چند تن از دوستان طی کرده بودند. مسیر فرود از قله شیورکش کاملا صخره ای و صعب العبور است. با توجه به بررسی های قبلی که در گوگل ارث انجام داده بودم تصمیم گرفتم که از مسیر یال غربی فرود بیایم که بتوانم مسیر صعود به این قله از گرمابدر را نیز دیده باشم. پس از کمی جستجو و حرکت و بررسی چشمی مسیرهای احتمالی فرود، در نهایت مسیری را از داخل سنگ‌ها انتخاب کرده و با احتیاط خود را به پایین رساندم که البته مسیر آسانی نبود و مسیری نیست که بشود یک گروه را از آن عبور داد. عبور از این قسمت سنگی و صخره ای فکر کنم حدود نیم ساعت طول کشید.

نکته: وقتی که به پایین رسیدم با مشاهده صخره ها که پشت سرم بودند احساس کردم که فرود از مسیر یال منتهی به پیرزن کلوم باید آسان تر باشد. در منزل این مورد را بررسی کرده و دو جی پی اس را پیدا کردم که یکی از این مسیر صعود و دیگری فرود داشتند بنابراین این قسمت از ترک خودم را اصلاح کرده و روی یال پیرزن انداختم سپس در ویکی لاک آپلود نمودم که الان در اختیار شماست.

با پشت سر گذاشتن صخره های قله شیورکش، مسیر را از روی یال به سمت شمال غربی و گرمابدر ادامه دادم. پس از حدود نیم ساعت حرکت روی یال، از یک نقطه که به نظرم مناسب می آمد از سمت راست به سمت دره سرازیر شدم که این یال شیب بسیار تند و مسیر سنگریزه ای و لغزنده داشت و کمی به زحمت افتادم. این مورد را نیز در ترک اصلاح کرده و کمی قبل تر (که به نظرم مناسب تر می آمد) به سمت دره فرعی امتداد دادم که سپس به دره اصلی منتهی می شود.

بیشتر بخوانید:  قله کافره از گرمابدر

ناهار را از 14.45 تا 15.25 صرف کرده و در امتداد پاکوب از کنار رودخانه کم جان به سمت گرمابدر ادامه دادم. سیل امسال جاده کنار رودخانه را خراب کرده بود که بعضا پاکوب از بستر رودخانه عبور می کرد که در این فصل مشکلی وجود نداشت اما در فصول پرآب احتمالا عبور از این مسیر مشکل دارد مگر اینکه محلی ها و گله دارها پاکوب جدید بسازند. در گرمابدر وقتی به محدوده زیر محیط بانی رسیدم، با توجه به تجربه قبلی از صعود به قله پیرزن کلوم، از یک کوچه باریک و سپس عبور از داخل یک باغ میانبر زده و در نهایت ساعت 16.20 به محیط بانی و محل پارک ماشینم رسیدم.


تصاویر برنامه:

(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی بر روی آن کلیک نمایید)

نقشه قله های کاسونک و شیورکش

نقشه قله کاسونک و قله شیورکش (شیدرکش)

خط الراس کاسونک به شیورکش - نیما اسماعیلی

خط الراس کاسونک به شیورکش – نیما اسماعیلی

نقطه شروع و پایان ، محیط بانی گرمابدر

نقطه شروع و پایان ، محیط بانی گرمابدر

جاده گرمابدر به دشت لار

جاده گرمابدر به دشت لار

موقعیت قله های کاسونک - شیورکش - پیرزن کلوم و مهرچال

موقعیت قله های کاسونک – شیورکش – پیرزن کلوم و مهرچال

تیغه های قله شیورکش از روی قله کاسونک

تیغه های قله شیورکش از روی قله کاسونک

قله کاسونک

قله کاسونک

قله های کاسونک - آسمان کوه - دماوند و کافره از روی تیغه های شیورکش

قله های کاسونک – آسمان کوه (اسبی کالک) – دماوند و کافره از روی تیغه های شیورکش

قله شیورکش در مسیر فرود به سمت گرمابدر

قله شیورکش (شیدرکش) از یال سمت گرمابدر

قله شیورکش در مسیر فرود به سمت گرمابدر

قله شیورکش در مسیر فرود به سمت گرمابدر

گرمابدر

گرمابدر


عکس آرشیوی 95.10.24: قله های کاسونک و شیورکش از روی قله یونزا

عکس آرشیوی - قله های کاسونک و شیورکش از روی قله یونزا

عکس آرشیوی: قله های کاسونک و شیورکش از روی قله یونزا

پایان


گزارش های مرتبط:

قله خاتون بارگاه از گرمابدر

قله یونزا از گرمابدر – زمستانه

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۶ دیدگاه دربارهٔ «قله های کاسونک و شیورکش»

  1. محمد می‌گوید:

    سلام ممنون از گزارش جامع و مفید تون

  2. هداوند می‌گوید:

    سلام همنورد عزیز خداقوت و افرین برشما. همتتان ستودنیست . اما واما دیگر هرگز تنها کوه تشریف نبرید که مورد تایید نیست ضمنا بابت ترسیم مسیر و نقشه ها و عکسهای خوب و ارزشمندتون هم سپاسگذارم .
    همنورد کوچک شما هداوند ار تهران

  3. مصطفی می‌گوید:

    درود. متن خیلی خوب همراه با تصاویر و فایل. ممنون از اطلاعات عالی

  4. نسا .میرزاخانی می‌گوید:

    سلام من با گروه پیشگامان همنورد بز شیورکش به کاسونک صعود کردیم ۱۴۰۲/۰۸/۱۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *