قله های سرسیاه غار 1-2-3

سرسیاه غار 2: 3350 متر
سرسیاه غار 1: 3347 متر
ارتفاع روستای برگ جهان: 2020 متر
مسافت و زمان: (از برگ جهان)
تا سرسیاه غار 3: 6.4 کیلومتر ، 6.5 ساعت (با احتساب 45 دقیقه صبحانه)
تا سرسیاه غار 2: 7.7 کیلومتر، فاصله از سرسیاه غار 3: 30 دقیقه
تا سرسیاه غار 1: 8.3 کیلومتر، فاصله از سرسیاه غار 2: 15 دقیقه
مجموع از برگ جهان تا سرسیاه غار 1: 8 ساعت (با گام متوسط یا کند)
(زمان پیمایش از 3 به 1، بدون استراحت: 45 دقیقه)
کل زمان برنامه: 12.5 ساعت (از 07:15 تا 19:45)
نفرات شرکت کننده: (6 نفر)
آقایان: نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، علیرضا یاوری، مجتبی داشخانه
خانم ها: طیبه رنجبریان و معصومه لشگریان

گروه نشاط زندگی - قله سرسیاه غار 3

برنامه قله های سرسیاه غار 1-2-3 – عکس: قله سرسیاه غار 3

مسیر قله های سرسیاه غار از برگ جهان

مسیر قله های سرسیاه غار 1-2-3 از برگ جهان

+ دانلود فایل جی پی اس قله های سرسیاه غار 1-2-3 از برگ جهان (wikiloc)

———————————————-

راهنمای صعود به قله سرسیاه غار 3 از روستای برگ جهان: اینجا

معرفی قله:

سرسیاه غارها یا سیاه چال ها شامل سه قله روی خط الراسی هستند که امتداد شرقی-غربی داشته و در شمال شرقی روستای برگ جهان واقع شده اند. این خط الراس در جهت شرق به قله های وستان (گاوبینی) و فیل زمین متصل است که از روستای لواسان بزرگ صعود می شوند و در جهت غرب به قله های پرسون، ریزان، آتشکوه و دشت هویج منتهی می شود که از روستای افجه صعود می شوند. ارتفاع این قله ها به ترتیب از غرب به شرق سرسیاه غار 1: 3347 متر ، سرسیاه غار 2: 3350 متر و سرسیاه غار 3: 3420 متر می باشد.

مسیرهای صعود:

1- مسیر جنوبی از روستای برگ جهان (مسیر اصلی)

2- مسیر غربی از روستای افجه، دشت هویج و قله پرسون

شرح برنامه:

قبل از این دو بار دیگر هم قله سرسیاه غار 3 را از برگ جهان صعود کرده بودیم. یک بار پاییز 92 با علیرضا و بار دوم، اردیبهشت 93 در قالب یک گروه 5 نفره. در صعود اول ما مستقیم به پای آبشار رفته و از سنگ های سمت چپ خود را به بالای آبشار رسانده و پس از آن چون به منطقه آشنایی نداشتیم و از پاکوب قله هم بی اطلاع بودیم و فایل جی پی اس مسیر را هم که نداشتیم، در نتیجه از سمت راست به روی یال رفته و از روی یال مسیر قله را در پیش گرفتیم. که به هر حال هم کمی بد مسیر بود و هم راه طولانی تر. پس از صعود قله از مسیر درست یعنی پاکوب دره به سمت آبشار حرکت کردیم. و اینجا بود که پاکوب را دیده و شناختیم. بار دوم اما با شناخت کامل از مسیر، حدود 15 دقیقه مانده به آبشار، از سمت چپ وارد پاکوب قله شده و این پاکوب به دره بالای آبشار رسیده و مستقیم ما را به دشت در ارتفاع 2600 متر و پس از آن قله سر سیاه غار می رساند.

بیشتر بخوانید:  قله اندار کوچک از برگ جهان

و اما در صعود سوم یعنی همین صعود اخیر، تصمیم گرفتیم که برای لذت بردن از تماشای آبشار، تا پای آبشار برویم. این شد که تا پای آبشار رفته و سپس از سنگ های سمت چپ آن بالا رفته و خود را به پاکوب اصلی قله در بالای آبشار رساندیم. از آنجا هم پاکوب را در امتداد دره و وردخانه به سمت بالا ادامه دادیم. صعود از روی سنگ های بالای آبشار با توجه به شناخت خوبی که این بار از مسیر داشتیم مشکل خاصی نداشت. و کلا برای یک کوهنورد که تا حدودی تجربه داشته باشد مشکل خاصی ندارد. ولی خب در کل آسان ترین و امن ترین مسیر صعود همان است که در برنامه دوم رفتیم. یعنی حدود 15-20 دقیقه مانده به آبشار (در گزارش های قبلی دقیق تر اشاره شده) وارد پاکوب سمت چپ شده و از دره فاصله بگیرید. پاکوبی که کم کم ارتفاع گرفته و از بالا-سمت چپ آبشار شما را به انتهای دره و در نهایت دشت و چشمه می رساند. از آنجا هم که یال منتهی به قله سر سیاه غار 3 در سمت راست دشت به خوبی نمایان است. خود قله نیز در انتهای یال، کمی به راست، دیده می شود. برای یک گروه با گام متوسط و استراحت های نرمال، زمان حدود 6 ساعت برای صعود به قله سر سیاه غار 3 به ارتفاع 3420 متر پیش بینی می شود.

تقریبا به انتهای دشت و بالای چشمه که می رسید، قله سر سیاه غار 3 در سمت راست و سریاه غار 1 در سمت چپ و منتهی الیه خط الراس دیده میشود. قله 2 هم ما بین این دو قله فکر کنم پشت یال افتاده و از پایین دیده نمی شد. ما در این برنامه ایتدا سر سیاه غار 3 را صعود کرده و از آنجا ارتفاع کم کرده و به سمت قله های 2 و 1 حرکت کردیم. از روی قله 1 هم یالی را که به دشت و چشمه منتهی می شد در پیش گرفتیم و خود را به بالای چشمه رساندیم. یالی که از آن فرود آمدیم نصف بیشترش شن اسکی بود. بنظر می رسد که اگر مسیر درستی برای حرکت انتخاب شود راه می دهد که از همین یال به روی قله سر سیاه غار 1 صعود کرده و سپس از آنجا در جهت شرق قله های 2 و 3 را صعود کرد. حسن این کار این است که شیب تند مسیر صعود به سرسیاه غار 3 از دشت، حذف شده و در مسیر فرود قرار می گیرد که آن هم کم و بیش شن اسکی دارد.

بیشتر بخوانید:  قله اندار از برگ جهان (اندار بزرگ)

+ آنتن همراه اول روی قله سر سیاه غار 3 برقرار بوده و امکان مکاله دارد.

راهنمای دسترسی به آبشار برگ جهان: اینجا

+ از آنجایی که در دو گزارش های قبلی به اندازه کافی عکس از مسیر گذاشتم، دیگه در این گزارش از قرار دادن عکس بیشتر خودداری میکنم.

مطالب مرتبط:

قله سرسیاه غار 3 – مهرماه 92

روستای برگ جهان

قله پرسون از برگ جهان – زمستانه

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان و فشم

قله سرسیاه غار 3 (مهرماه 1401)

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۲ دیدگاه دربارهٔ «قله های سرسیاه غار 1-2-3»

1. Majid می‌گوید:

سلام خیلی خرسندم از اینکه قله های برگجهان را انتخاب کردید کتاب تاریخ اجتماعی روستای بر گجهان که توسط اینجانب واقعی لبافی نگارش یافته است را به شما معرفی میکنم وکمی از انتخاب این نام برای روستا قدمت آن برایتان می گویم،ابتدا نام این روستا نرگ ژن بوده نرگ در کتاب جغرافیایی به سرزمینهایی گفته میشود که در میان دره های ژرفی قرار گرفته وزن هم نام زن است یعنی سرزمینی زنی که در عمق دره قرار گرفته ودر واقع منظور از زن همان آناهیتا یا الهه آب هست اشاره دارد پس نرگ ژن به برگ ژن یا برگ زن تبدیل وسپس جان که به معنی مکان هست جای زن را گرفت مثل دلیجان،رفسنجان،عولاد جان محله ای در تهران وسپس به برگ جان تبدیل شد و به کار بردن برگجهان اشتباهی است که امروزه متداول شده است