قله صندوق چال

تاریخ اجرای برنامه: جمعه 95.04.11

موقعیت جغرافیایی: استان تهران، میگون، دره هملون

ارتفاع قله صندوق چال: 3550 متر
ارتفاع مبدا صعود: 2340 متر (دره هملون)
ارتفاع نقطه فرود: 2600 متر (پیست دربندسر)
مسافت پیموده شده تا قله: 7 کیلومتر
کل مسافت پیموده شده: 10.7 کیلومتر
مدت زمان صعود: 6 ساعت (6.40 تا 12.30)
کل زمان برنامه: 10 ساعت (6.40 تا 16.30)
گام گروه: متوسط
تایم صبحانه: 1 ساعت (7.30 تا 8.30)

نفرات شرکت کننده: (7 نفر)
نیما اسماعیلی، مسعود کریمخانی، مجتبی داشخانه، ایمان حسینی، محمد شکوفکی، احسان خاتونی و خانم نسترن سعادتی

قله صندوق چال - گروه نشاط زندگی

قله صندوق چال – گروه نشاط زندگی

مسیر پیموده شده در گوگل ارث (خط قرمز):

مسیر قله صندوق چال

+ دانلود جی پی اس قله صندوق چال

————————————————

1- قرار ما ساعت 5 صبح گردنه قوچک بود که با تاخیر یکی از دوستان، ساعت 5.20 با سه ماشین، مسیر میدان لشگرک و جاده فشم را در پیش گرفتیم.

2- پس از پشت سر گذاشتن میدان فشم و میگون، حدود ساعت 6 صبح به هملون رسیدیم. سه نفر پیاده شده و 4 نفری با سه ماشین به سمت دربندسر ادامه مسیر دادیم. دقایقی بعد به دربندسر رسیدیم و دو ماشین را در پارکینگ پیست دربندسر پارک کرده و با یک ماشین به سمت هملون برگشتیم.

3- ماشین را جلوی ورودی دره و کنار جاده پارک کردیم که البته در صورت پر بودن این مکان حدود 100 متر بالاتر (به سمت دربندسر) نیز جا برای پارک وجود دارد که ایمن تر هم هست. کفش و کوله ها را بسته و ساعت 6.40 از کنار رستوران هملون پیاده روی خود را آغاز کردیم.

4- ساعت 7.30 کنار چشمه اصلی هملون (ارتفاع 2540 متر) اتراق کرده، صبحانه را میل کرده و ساعت 8.30 مجددا به راه افتادیم. اطراف چشمه محل خوبی برای چادر و کمپینگ هست که یک گروه نسبتا بزرگ در آنجا شب مانی داشتند.

5- بعد از چشمه، پاکوب اصلیدر مسیر مستقیم به سمت باغ و کلبه می رود. مسیر نزدیکتر و میانبر این است که از پاکوب جدا شده، از سمت راست به پای رودخانه رفته و چند قدم جلوتر از سمت چپ وارد مسیر پاکوب داخل باغ ها شده و به سمت بالا ارتفاع بگیرید تا مجددا وارد مسیر دره و رودخانه اصلی شوید.

6- پس از چند دقیقه در مسیر پاکوب ارتفاع کم کرده و مسیر را از کف دره و از سمت چپ رودخانه ادامه دادیم. حدود نیم ساعت بعد از کف دره جدا شده و از یک پاکوب دیگر که خیلی هم پررنگ نبود از سمت چپ به روی یال ارتفاع گرفتیم و سال ها را یکی یکی تراورس کردیم تا در نهایت ساعت 11.00 به گردنه در ارتفاع 3300 متر رسیدیم. (گردنه بین آهنگرک و سی چال)

7- پس از استراحتی کوتاه، از روی خط الراس به سمت شمال حرکت کرده و مسیر قله فرعی را در پیش گرفتیم. کمی قبل از نوک قله فرعی به سمت راست متمایل شده و در اینجا سنگ چین قله صندوق چال نمایان شد. کنار قله صندوق چال دکل رادیویی قرار دارد که از داخل دره هملون دیده می شد. حدود 5 دقیقه بعد از قله فرعی، به قله صندوق چال رسیدیم که در ارتفاع پایین تری نسبت به قله فرعی قرار دارد. (حدود 20-30 متر). (ساعت 12.30)

ناهار را در دشت سمت چپ قله صرف کرده و ساعت 14.30 از بالای دشت، شیب تند را به سمت پارکینگ پیست دربندسر سرازیر شدیم. ساعت 15.30 به گوسفند سرا و چشمه رسیدیم (ارتفاع 3 هزار متر) و از پاکوب سمت چپ گوسفند سرا مسیر را به سمت پایین ادامه دادیم تا جایی که به جاده پیست رسیدیم. چند دقیقه ای در جاده حرکت کردیم تا در نهایت ساعت 16.30 به پارکینگ رسیدیم و پایان برنامه.

منابع آب در مسیر:

1- چشمه دره هملون، حدود یک ساعت پس از شروع حرکت در ارتفاع 2540 متر

2- چشمه گوسفند سرا در مسیر فرود، ارتفاع 3 هزار متر

3- چشمه جنب پارکینگ پیست دربندسر

نکته: چشمه اول و سوم دائمی بوده و چشمه دوم هم از ظاهر و حجم آبش پیدا بود که باید دائمی باشد.

———————————————

+ از میدان لشگرک (ابتدای جاده فشم) تا هملون: 25 کیلومتر و از هملون تا پارکینگ پیست دربندسر 6 کیلومتر راه است.

+ آنتن همراه اول، اطراف قله برقرار بود. و همینطور آنتن ایرانسل روی گردنه.

+ مسیر پیموده شده تا گردنه 3300 متر با مسیر قله آهنگرک و قله سی چال یکی است. از روی گردنه با گردش به چپ حدود 15 دقیقه بعد به قله آهنگرک (3380 متر) می رسید و مسیر قله سی چال (3700 متر) از سمت راست به فاصله حدود 2 ساعت است.

دره هملون - نقطه شروع

دره هملون – نقطه شروع

ایمان حسینی

***************************************************************

دربندسر

پیست اسکی دربندسر

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.