قله اوریم

موقعیت جغرافیایی: استان مازندران، شهرستان سوادکوه
ارتفاع قله اوریم: 2675 متر
تاریخ اجرا: جمعه 94.08.15

نکته: قله اوریم را قله سنگر نیز گفته اند. تا جایی که بنده اطلاع کسب کردم، قله سنگر متفاوت بوده و در شرق قله اوریم قرار دارد که در ترک پیوست نیز مارک شده است.

اطلاعات برنامه:

ورودی روستای اوریم (جاده فیروزکوه): 1240 متر
ارتفاع روستای اوریم: 1750 متر
مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 9 ک / 925 متر
کل مسیر طی شده: 13 کیلومتر
مدت زمان صعود: 5 ساعت
مدت زمان فرود: 2.5 ساعت
کل زمان برنامه: 8.5 ساعت (از 8:40 تا 17)
(صبحانه و ناهار: پای ماشین)
نفرات شرکت کننده: 10 نفر
آقایان: نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، رضا نورکامی، محسن کرمی، سعید نیری، علی محمد مهدیون، یدالله طهوری، هادی جلالیان
خانم ها: طیبه رنجبریان، نسترن سعادتی، شادی جوانمردی، نرگس گوهری

گروه نشاط زندگی - قله اوریم

گروه نشاط زندگی – قله اوریم

مسیر قله اوریم از روستای اوریم

مسیر قله اوریم از روستای اوریم. برنامه اردیبهشت 1402 . صعود از مسیر عمومی امامزاده و دشت. فرود از مسیر یال شرقی

(جهت مشاهده تصویر در سایز واقعای بر روی آن کلیک نمایید)

+ دانلود جی پی اس قله اوریم از روستای اوریم. برنامه صعود اردیبهشت 1402.

(مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 9 ک / 900 متر، رفت و برگشت: 13 ک) – (صعود و فرود از مسیر نرمال پاکوب)

+ لینک کمکی، zip

(بقیه در ادامه مطلب)

زمان بندی برنامه (آبان 1394):

حرکت از تهران: 5 صبح (انتهای بزرگراه بابایی) * ورودی روستای اوریم:  07:20 * روستا:  07:45 * صبحانه: 08:00 تا 08:30 * شروع پیاده روی: 08:40 * قله: 13:30 * حرکت از قله: 14:30 * روستا: 17:00 * ناهار: 17 تا 17:30 * حرکت به سمت تهران: 17:45 *، تهران: 20:45 (ورودی بزرگراه بابایی).

مسافت از تهران تا ورودی روستای اوریم: 163 کیلومتر (از انتهای بزرگراه شهید بابایی) – از سر جاده تا روستا: 6 کیلومتر * زمان از تهران تا اوریم: 2.5 ساعت

————————————————————————

آدرس روستای اوریم:

استان مازندران، شهرستان سوادکوه، جاده فیروزکوه، 8 کیلومتر بعد از ورسک به تابلوی روستای اوریم می رسید. ورودی روستای اوریم در سمت چپ جاده واقع است. باید 3 کیلومتر دیگر ادامه دهید تا به دور برگردان رسیده و دور بزنید. فاصله روستای اوریم از مرکز تهران حدود 190 کیلومتر بوده و ورودی آن حدود 40 کیلومتر بعد از فیروز کوه واقع شده است.

بیشتر بخوانید:  ارفع کوه

مسیرهای صعود:

1- از روستای اوریم. الف: مسیر غربی (مسیر اصلی و عمومی که از امامزاده و دشت بزرگ می گذرد) . ب: مسیر شرقی

2- از روستای سله بن (از دشت به بعد با مسیر غربی روستای اوریم مشترک می شود)

گزارش این برنامه در سایت گروه آریامهر (آقای سعید نیری) را اینجا بخوانید.

منابع آب در مسیر:

1. چشمه در مسیر مالرو قبل از امامزاده 2. چشمه امامزاده 3. چشمه داخل دشت (بالای حسینیه، داخل حیاط کلبه) 4. شیر آب جنب ویلا بالای دشت. (ظاهرا این شیر آب همیشه باز بوده و آب دارد)

در مسیر فرود چشمه آبی مشاهده نشد.

آنتن دهی مسیر:

تقریبا در تمام مسیر صعود و فرود از جمله روی قله آنتن موبایل برقرار است.

نکته: مسیر صعود و فرود ما در سال 94 بخاطر دسترسی کم به اطلاعات و ترک مسیر کمی متفاوت با آنچه که در ذیل می خوانید بوده است. در عین حال بعدا گزارش برنامه منطبق بر صعودهای بعدی از مسیر کاملا نرمال و پاکوب بازنویسی شده است.

گزارش برنامه، آبان 1394 (بازنویسی و ویرایش اردیبهشت 1402):

ساعت 5 صبح از تهران (انتهای بزرگراه بابایی) حرکت کردیم. ساعت 7.40 به روستا رسیدیم ماشین ها را داخل روستا پارک کرده، صبحانه را کنار ماشین ها صرف کرده و ساعت 8.40 پیاده روی خود را آغاز کردیم. کمی عقب تر از کوچه ی خاکی با تابلو “خیابان سنگر” وارد مسیر کوه شدیم و در ادامه وارد راه مالرو شدیم. در این مسیر، چشمه و سپس امامزاده جمال الدین و جلال الدین را پشت سر گذاشته تا به دشت بزرگ و زیبایی رسیدیم که یک حسینیه وسط آن قرار دارد. در اینجا پاکوب کمی محو می شود اما هدف بعدی کلبه های بالادست در زیر دکل های برق هستند. بعد از کلبه ها حدود یک ساعتی از جاده دکل های برق عبور کردیم تا به خط الراس رسیدیم و با گردش به راست حدود نیم ساعت بعد ساعت 13.30 همگی بر فراز قله اوریم به ارتفاع 2675 متر ایستادیم.

عموما گروهها از همین مسیری که صعود کرده اند بر می گردند. با بررسی که در گوگل ارث از قله اوریم داشتم، یال شرقی برای فرود انتخاب شده و لاین مسیر فرود ترسیم شد. ساعت 14.30 مسیر خط الراس را به سمت شرق در پیش گرفتیم. حدود کمتر از نیم ساعت بعد از پای قله سنگر، 2570 متر رد شده و با گردش به چپ وارد مسیر پاکوبی شدیم که به صورت زیگزاگ در شیب تند ما را به دشت پایین هدایت کرد. سپس با گردش به راست وارد پاکوب جنگل شدیم. نکته: خیلی مهم است که در اینجا پاکوب را پیدا کرده و از مسیر پاکوب وارد جنگل شوید وگرنه با توجه به نوع پوشش و شیب زیاد مسیر، عبور از جنگل در این محدوده بدون پاکوب تقریبا غیر ممکن است. با حرکت در مسیر پاکوب حدود نیم ساعت بعد از کنار یک تک ویلا با سقف قرمز رد شده و با ادامه ی مسیر پاکوب که از سمت چپ ویلا می گذرد، در نهایت ساعت 17 به روستای اوریم و محل پارک ماشین رسیدیم. ناهار را پای ماشین صرف کرده و مسیر تهران را در پیش گرفتیم.

بیشتر بخوانید:  قله الوات سوادکوه

روستای اوریم

مسیر قله اوریم (سنگر)

مسیر قله اوریم

ویوی شمالی از روی قله اوریم

گروه نشاط زندگی - قله اوریم (سنگر)

گروه نشاط زندگی – قله اوریم

مسیر فرود:

مسیر قله اوریم (سنگر)

در مسیر فرود

مسیر فرود قله اوریم

علی محمد مهدیون

مسیر پیموده شده در گوگل ارث. برنامه اردیبهشت 1402 . صعود از مسیر عمومی امامزاده و دشت. فرود از مسیر یال شرقی و جنگل

(لینک دانلود ترک آبان 1394: اینجا)

مطالب مرتبط در همین سایت:

ارفع کوه – پاییز 95

قله عباسعلی

جاذبه های گردشگری و کوهنوردی مسیر فیروزکوه – سوادکوه

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۵ دیدگاه دربارهٔ «قله اوریم»

1. امیر می‌گوید:

امکانات منطقه در گزارش نبود . مثل آنتن دهی گوشی ، چشمه و ….

• نیما اسماعیلی می‌گوید:

چشمه یا منابع اب در گزارش ذکر شده. آنتن در روستا برقرار بود اما باقی مسیر رو چک نکردم. راستش اکثر موارد بخاطر حفظ باطری گوشی رو افلاین می کنیم.