عطاکوه از روستای سرچشمه

قله عطاکوه از روستای سرچشمه لاهیجان

تاریخ اجرای برنامه: 4 فروردین 1395

ارتفاع مبدا صعود: 240 متر از سطح دریا (ورودی عطاکوه) *
ورودی آقا سید خلیل: 500 متر، 3.5 کیلومتر، 1 ساعت
ورودی آقا سید جلیل: 535 متر، 4.5 کیلومتر، 1 ساعت 15 دقیقه
قله (دکل مخابراتی): 670 متر، 6 کیلومتر، 1.5 ساعت
کل زمان صعود: 1.5 ساعت با گام نسبتا تند

* ارتفاع سنجی با جی پی اس

 روستای سرچشمه:

روستای سرچشمه

روستای سرچشمه

 

مسیر کوهپیمایی عطاکوه از سرچشمه:

مسیر عطاکوه از سرچشمه

عطاکوه از روستای سرچشمه

 

شرح برنامه:

از آنجایی که در ایام نوروز کم و بیش هوا بارانی بود و بعلت گِل شدن مسیرها، کوهپیمایی در کوههای شمال سخت می شود در نتیجه به دنبال مسیری مناسب برای روز چهارشنبه 4 فروردین بودم که جاده عطاکوه از سرچشمه لاهیجان به ذهنم رسید چون قبلا این مسیر را چند بار از بالا به پایین پیمایش کرده بوم. (در برنامه های لیلاکوه و یا دیوشل به عطاکوه و فرود به سمت لاهیجان). بنابراین صبح چهارشنبه با ماشین شخصی از لنگرود به راه افتاده و از خیابان کنار استخر خود را به میدان کاشف السلطنه رسانده و از آنجا مسیر جاده سرچشمه را در پیش گرفتم. هوا دلپذیر و مناظر عالی بود بنابراین در چند نقطه توقف کرده و مشغول عکاسی شدم. پس از طی حدود 10 کیلومتر، کمی قبل از سرچشمه به ورودی جاده عطاکوه رسیدم که چند ساختمان و تابلو “امامزاده 4 کیلومتر” نشانه آن است. ماشین را همین ابتدای جاده پارک کرده و ساعت 10:20 صبح پس از بستن کفش و کوله مسیر جاده را در پیش گرفتم.

بخاطر بارندگی شب گذشته که تا صبح ادامه داشته لطافت و طراوت خاصی بر فضا حاکم بود. خصوصا قطرات شبنم بر روی شکوفه های هلو که جان می داد برای عکاسی از نمای نزدیک. هر چند که دوربینم را همراهم نبرده بودم اما با همان دوربین گوشی شروع به عکاسی از مناظر و سوژه ها کردم. همان ابتدای مسیر نمای زیبایی از روستای سرچشمه در معرض دید قرار داشت که منظره چشم نوازی از یک آبادی سرسبز همراه با نوای گوش نواز بلبلان و هر از گاهی بانگ خروس های بی محل! در فصل بهار را به نمایش می گذاشت.

بیشتر بخوانید:  عطاکوه از دیوشل پشته

سکوت حاکم بر فضا و ارتفاعات پوشیده از مه در بالادست، جلوه زیبایی به کوهستان بخشیده بود که چشم ها از تماشای آنهمه زیبایی و شکوه سیر نمی شد. یعنی واقعا چشم ظاهربین که نه، بلکه چشم دل می خواست تا ساعتها این تابلوی زیبای طبیعت را به نظاره بنشینی و شکر خدا را بجای آوری که در این نقطه و این لحظه از زمان اینجایی و اینهمه زیبایی را به تماشا نشسته ای… .

در ادامه مسیر پس از یک ساعت و طی 3.5 کیلومتر به ورودی آقا سید خلیل رسیدم که اهالی سرچشمه این امامزاده و آستانش را خیلی دوست  داشته و برای آن احترام زیادی قائل هستند. جالب اینکه روز قبل از مسیر دیوشل به سمت عطاکوه کوهپیمایی کرده و دقایقی را نیز داخل امامزاده به استراحت پرداخته بودم. فاصله امامزاده از سر جاده 500 متر بوده و ماشین رو است. حدود 10 دقیقه بعداز جلوی ورودی آقا سید جلیل گذشتم که تابلوی آبی رنگ کوچکی مسیر مالرو آنرا به داخب جنگل نشان می داد. در اینجا فضا باز بوده و نمای زیبایی از شهر لنگرود مزارع برنج و جلگ ههای وسیع و دریای خزر در دور دست دیده می شود که معمولا گردشگران در این نقطه توقف کرده و دقایقی را به تماشای مناظر مشغول می شوند.

از اینجا به بعد رفته رفته مه زیبایی جاده و جنگل دو سمت آنرا می پوشاند. با پشت سر گذاشتن پیچ های قشنگ جاده یکی پس از دیگری در نهایت پس از پشت سر گذاردن 6 کیلومتر و 1.5 ساعت پیاده روی به انتهای جاده و دکل های مخابراتی رسیدم که در چند نقطه در دل کوه قد علم کرده اند.

استراحت کوتاهی کرده و مسیر برگشت را در پیش گرفتم. در مسیر برگشت در جایی که گفتم ورودی آقا سید جلیل است، کنار ساختمان خرابه توقف کرده و آتشی برپا کرده و با نوشیدنی داغ از خودم پذیرایی کردم که جای همه دوستان نازنینم خصوصا دوستان کوهنوردم در تهران در این روز و در این نقطه خاص و زیبا واقعا خالی بود. در این روز مسیر عطاکوه نسبتا خلوت بود و فقط از گاهی گردشگران با ماشین در جاده تردد می کردند.

بیشتر بخوانید:  بلوردکان به املش، گیلان

پس از حدود یک ساعت توقف مجددا مسیر فرود را در پیش گرفته و در نهایت ساعت 15:30 به محل پارک خودرو رسیدم و پایان برنامه.

برای برگشت دیگر به سمت لاهیجان برنگشتم بلکه وارد سرچشمه شده و از آنجا مسیر اطاقور را در پیش گرفتم که زیبایی و جذابیت خاص خود را دارد. کیلومتر سنجی که کردم دسترسی به سرچشمه از لنگرود از طریق اطاقور و از طریق جاده لاهیجان هر دو تقریبا برابر و حدود 25 کیلومتر است.

نکات برنامه:

1- نکته قابل ذکر در مورد این مسیر، یعنی صعود به عطاکوه از سرچشمه، این است که به علت وجود جاده خاکی (شوسه) در کل مسیر، حتی روزهای بارانی هم -که همه کوههای شمال گل و شُل است- می شود در این مسیر بدون مشکل خاصی کوهپیمایی کرد. علت انتخاب این مسیر برای کوهپیمایی 4 فروردین هم هیمن امر بود.

2- شیب مسیر بسیار ملایم است طوری که امکان کوهپیمایی برای همه وجود دارد.

3- کل مسیر آنتن موبایل برقرار است.

4- ظاهرا چشمه هایی در این مسیر وجود دارد اما به علت وجود نهرهای سطحی زیاد در طول مسیر، من متوجه چشمه یا منابع آب آشامیدنی در مسیر نشدم.

5- با ماشین هم می شود این مسیر را پیمایش کرد. انتهای جاده همان دکل مخابراتی است.

 

آدرس روستای سرچشمه:

لاهیجان، میدان کاشف السلطنه، جاده سرچشمه. فاصله روستای سرچشمه از لاهیجان 11 کیلومتر است.

نکته: ادامه جاده سرچشمه به روستاهای “کابیجار”، … و “اطاقور” لنگرود می رسد. فاصله سرچشمه تا اطاقور: 8 کیلومتر

ورودی مسیر کوهپیمایی عطاکوه:

حدود 500 متر مانده به سرچشمه به سه راهی می رسید که سمت چپ آن جاده خاکی و ورودی عطاکوه است. چند ساختمان و تابلو “امامزاده 4 کیلومتر” نشانه ورودی عطاکوه است.

 ————————————————-

(تصاویر بیشتر در ادامه مطلب)

تصاویر برنامه:

 جاده لاهیجان به روستای سرچشمه:

جاده سرچشمه

جاده سرچشمه

 

روستای سرچشمه، زیارتگاههای “مرحومه سیده زهرا میر روشندل” و “سیده معصومه رنجبر”:

روستای سرچشمه

روستای سرچشمه

 

جاده روستای سرچشمه لاهیجان

روستای سرچشمه لاهیجان

 

جاده روستای سرچشمه لاهیجان

روستای سرچشمه لاهیجان

 

روستای سرچشمه لاهیجان

روستای سرچشمه لاهیجان

 

روستای سرچشمه لاهیجان

روستای سرچشمه لاهیجان

 

روستای سرچشمه لاهیجان

روستای سرچشمه لاهیجان

 ——————————————————–

مسیر کوهپیمایی عطاکوه از سرچشمه:

 روستای سرچشمه، ابتدای مسیر:

عطاکوه از روستای سرچشمه

عطاکوه از روستای سرچشمه

 

مسیر کوهپیمایی عطاکوه:

 

مسیر کوهپیمایی عطاکوه، نمایی از روستای سرچشمه:

عطاکوه از روستای سرچشمه

عطاکوه از روستای سرچشمه

 

بیشتر بخوانید:  عطاکوه از روستای لیارجدمه

مسیر کوهپیمایی عطاکوه، ورودی آقا سید جلیل:

جاده دکل عطاکوه

جاده دکل عطاکوه

 

مسیر کوهپیمایی عطاکوه:

جاده دکل عطاکوه

جاده دکل عطاکوه

 

مسیر کوهپیمایی عطاکوه:

 

مسیر کوهپیمایی عطاکوه، آبشاری کوچک پس از طی حدود 3/4 از مسیر:

 

مسیر کوهپیمایی عطاکوه:

 

مسیر کوهپیمایی عطاکوه، انتهای مسیر، دکل مخابراتی:

 پایان


مطالب مرتبط:

روستای سرچشمه لاهیجان

دیوشل به قله عطاکوه

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی گیلان ارسال و , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه دربارهٔ «عطاکوه از روستای سرچشمه»

  1. محبوبه می‌گوید:

    دلم داره میره واسه این روستاها سطلسر کوره تنازارود سرچشمه عطا کوه یک ساله دنبال خونه روستایی می گردم که حتی برای یه مدت کوتاه اونجا زندگی کنم وسط بهشت خدا،اما تا امروز نشده ،هر کس این و میخونه دعا کنه منم به حاجتم برسم،روحم توی اون کوه ها گیر کرده جسمم اما ۱۰۰۰ کیلومتر ازش دوره، هرشب میشینم عکس این روستاهارو نگاه می کنم تا دلم آروم بگیره ،عجیب دلم پر میکشه،کاش خدا همین روزا آرزوم و بر آورده کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *