سفرنامه شیراز

گزارش سفر به شیراز و استان فارس ، نوروز 1395

تاریخ اجرا: صبح شنبه 7 فروردین تا جمعه 13 فرودرین 95 (خانوادگی)

به نام خالق یکتا

نوروز امسال هم طبق روال چند سال اخیر، نیمه دوم را اختصاص به یک سفر برون استانی دادیم و علی رغم اینکه گفته می شد عید شیراز شلوغ است اما مقصد را شیراز و استان فارس تعیین کردیم. چون تجربه سالهای گذشته خصوصا سفر یزد و کرمان در نوروز 93 را داشتیم که به ما می گفت می شود در نوروز از سفر لذت برد حتی با همه شلوغی ها! به هر حال نوروز هم آیتم های مثبت خودش را دارد. اول از همه تعطیلات خوب و دوم هوای خوب و سوم برخی امکانات گردشگری که شاید در باقی سال یافت نمی شود. تنها نکته منفی آن شلوغی است که باید با آن کنار بیایید.

به هر حال به شیراز و استان فارس رفتیم و الحق هم سفر خوبی بود. جاذبه های تاریخی در کنار جاذبه های طبیعی استان فارس همراه با هوای عالی امسال که توام با بارندگی بود. اما خوشبختانه با اینکه بیشتر روزها و یا شبها بارندگی بود اما خللی در برنامه سفر ما بوجود نیامد خصوصا اینکه ما در این سفر اصلا برنامه چادر خوابی نداشتیم و قطعا مسافرانی که روی چادر حساب کرده بودند به مشکل خوردند و برخی شبها حسابی زندگی شان خیس شد!

مسیر حرکت: تهران، اصفهان، شیراز، سپیدان (اردکان)، اقلید، اصفهان، تهران

جاذبه های تاریخی و طبیعی این سفر (به ترتیب بازدید):

روز اول (7 فرودرین):
 1-      کاروانسرای شاه عباسی (مادر شاه) (نرسیده به اصفهان)
روز دوم (8 فرودرین):
 2-      پاسارگاد (نرسیده به شیراز)
 3-      نقش رستم (نرسیده به شیراز)
روز سوم (9 فرودرین):
 4-      تخت جمشید (نرسیده به شیراز)
 5-      بازارهای سنتی (شیراز)
روز چهارم (10 فرودرین):
 6-      آرامگاه حافظ (شیراز)
 7-      آرامگاه سعدی (شیراز)
 8-      ارگ کریم خان زند (شیراز)
 9-      عمارت کلاه فرنگی (شیراز)
 10-   مسجد وکیل (شیراز)
 11-   باغ ارم (شیراز)
روز پنجم (11 فرودرین):
 12-  تفرجگاه بهشت گمشده (کامفیروز)
 13-   تفرجگاه چله گاه (سپیدان)
روز ششم (12 فرودرین):
 14-   آبشار مارگون (سپیدان)
 15-  تنگ براق (اقلید)
روز هفتم (جمعه 13 فرودرین):
 حرکت به سمت تهران از اقلید
 16- توقف دو ساعته در اصفهان و پیاده روی در کنار زاینده رود

مسیر طی شده:

(ادامه در ادامه مطلب)

================================

نکات سفر:

1-      ظاهرا نوروز امسال شیراز چندان شلوغ نبوده. طبق گفته دوستان، در ایام شلوغ چند کیلومتر صف ماشینها در ورودی شیراز تا دروازه قران تشکیل  میشود که امسال چند بار که از دروازه قران رد شدیم خبری از این ترافیک نبود. اما مرکز شهر تا حدودی ترافیک بود. علت این خلوتی شاید بخاطر بارندگی های امسال بود که شیراز هم هر شب بارندگی بود.

2-      در این سفر از اسکان فرهنگیان (مدارس) و منزل اجاره ای در نزدیکی جاذبه ها استفاده کردیم که اجاره خانه یا سوییت برای یک شب در پاسارگاد و یا آبشار مارگون با امکانات کامل حدود شبی 50 هزار تومان بود و اتاق 20 تومان. مثلا روستای نزدیک نقش رستم سوییت داشت شبی 50 تومان که پر شده بود (که اگر بیشتر می گشتیم حتما پیدا میشد) و ما در همان روستا اسکان مدرسه گرفتیم شبی 18 تومان (برای فرهنگیان) بدون نیاز به مراجعه به ستاد اسکان.

3-      تنها جایی که برای اسکان مدارس کمی اذیت شدیم شیراز بود که ستاد اسکان صف داشت و داخل شهر پر شده بود و شهرک گلستان (حدود 10 کیلومتر بیرون شیراز) اسکان گرفتیم. این نکته رو هم بگم که من و همسرم هیچ کدام فرهنگی نیستیم بلکه از سهمیه بستگان درجه یک استفاده میکنیم (خواهر خانم بنده فرهنگی هستن) که با ارائه کد پرسنلی و کارت شناسایی این امکان فراهم می شود. که البته در این یکی دو سال اخیر تنها ستادی که گیر دادن و گفتن که نمیشه ستاد شیراز بود که آنهم با صحبت حل شد.

4-      نرخ استفاده از مدارس برای فرهنگیان در نوروز 95 به شرح ذیل بود: گروه الف: 22 ه.ت – گروه ب: 16 ه.ت – گروه ج: 12 ه.ت و برپایی چادر 6 ه.ت. این نرخ برای کارمندان دولت به ترییب: 38-32-23 و 9 ه.ت و برای مشاغل آزاد: 60-46-33 و 16 ه.ت بوده است. نکته: گروه الف دارای امکانات: حمام و اشپزخانه مشترک و گرمایش + یخچال و تلوزیون و فرش در هر اتاق هستند.

5-      روز اول به دلیل نقص فنی ماشین کمی تاخیر در برنامه ایجاد شد که مجبور شدیم جلوتر از پیش بینی یعنی در آباده اتراق کنیم و نقص فنی ماشین را صبح فردا در اباده بر طرف کنیم که این امر تقریبا یک نصفه روز در برنامه سفرمان تاخیر بوجود آورد.

6-      امسال و در این سفر بخش طبیعت و طبیعت گردی را کمی پررنگ تر کرده و در بهشت گمشده، چله گاه و تنگ براق هر کدام حدود نیم ساعت (رفت و برگشت یک ساعت) پیاده روی کردیم.

7-      بهشت گمشده (شهر کامفیروز) از آن جاهایی بود که اتفاقی در سفر آنرا پیدا کرده و قبل از آبشار مارگون، سری به آن زدیم. بهشت گمشده جایی است مثب دربند و درکه خودمان شاید کمی قشنگ تر. جاده فرعی برگشت از کامفیروز به اردکان (سپیدان) از جاذبه های این مسیر بود که آن هم به لطف گوگل مپ پیدا کردیم.

8-      در این سفر همچنان از نرم افزار گوگل مپ در گوشی اندروید برای مسیریابی و نقشه راه استفاده کردیم که اگر کار با آن را بلد باشید واقعا نعمتی ست در سفر.

9-      اصل سوغات و صنایع دستی شیراز خاتم کاری است که مرکز آن در بازار سنتی مشیر است. جالب اینکه به علت قیمت بالای خاتم شیراز، تمام بازار پر بود از خاتم اصفهان و کمتر خاتم شیراز یافت می شد که قیمت آن حدود سه تا چندین برابر خاتم اصفهان است. ما هم چون حتما فقط خاتم شیراز می خواستیم آن هم با هزینه کم! گشتیم و گشتیم تا بالاخره در تنها مغازه بازار که کارهای خودشان را می فروختند، یک آجیل خوری خاتم شیراز پیدا کردیم به قیمت 220 ه.ت (با تخفیف).

10-  کل مسافت طی شده در این سفر 2500 کیلومتر بود که حدود 1800 کیلومتر آن مربوط به رفت و برگشت تا شیراز بوده و باقی مربوط به سایر مسیرهای طی شده در استان فارس بوده است.

11-  هزینه سفر: بنزین: 170 ، سوغات و صنایع دستی: حدود 430 ، اسکان و سایر هزینه ها: 400 ، جمع: 1 م.تومان

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی سایر استانها ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.