راهنمای خرید کیسه آب

راهنمای خرید کیسه آب (Camel Bag):

1- مهمترین نکته در خرید کیسه آب (یا همان کمل بگ) اینه که جنسش طوری باشه که پس از مدتی استفاده بو نگیره. یعنی آب داخلش طعم نگیره.

2- استفاده از آن آسان باشه. یعنی درش راحت باز و بسته بشه و قسمت دهنیش به راحتی قابل استفاده باشه.

3- اجزای اون از کیفیت و دوام خوبی برخوردار باشند. مثلا اورینگ ته شیلنگ که کار آب بندی رو انجام میده خراب نشه و یا در نیاد و یا دهنی نشتی نده.

نکته مهم: مهمترین نکته در نگهداری کیسه آب برای اینکه پس از مدتی آب داخلش طعم نگیره اینه که پس از هر بار استفاده، در منزل آب داخل کیسه و شیلنگ رو به خوبی خالی کرده و در مجاورت هوا بگذارید تا خشک بشه. برای اینکه هوا داخل کیسه جریان پیدا کنه باید دهنه کیسه رو باز نگهدارید. برای این منظور می تونید از درپوش نارنجی رنگ استفاده کنید. تجربه من اینه که حداقل دو روز کیسه و شیلنگ رو داخل خونه (گوشه آشپزخونه) میزارم تا خشک بشن و سپس جمعشون میکنم و داخل کمد میزارم و باز هم درپوش و شیلنگ رو داخل کیسه قرار میدم که همچنان هوا داخلش جریان داشته و رطوبت احتمالی داخل کیسه و شیلنگ از بین بره.


مزایای استفاده از کیسه آب:

1- آب را در فواصل کوتاه و به دفعات بیشتر می نوشید و این خیلی بهتر از استفاده از بطری هست که دیر به دیر و با حجم زیاد نوشیده میشه. ضمن اینکه شما رو از نیاز به کمک همنوردان برای برداشتن بطری آب از کنار کوله بی نیاز می کنه و این یعنی اینکه هر زمان اراده کنید اب در دسترس شما هست.

2- در تابستان داخل کوله خنک تر می مونه و در زمستان خیلی سرد نمیشه.

معایب:

1- ممکنه که پس از مدتی استفاده از کیسه آب، آب داخل اون کمی طعم بگیره. که البته این بستگی به جنس کیسه و نحوه نگهداری از آن دارد.

2- در تابستان مقدار آبی که داخل شیلنگ و در معرض آفتاب هست گرم میشه که باید اون مقدار رو پس از مکیدن از دهانتون خارج کنید. و در زمستان های سرد آب داخل شیلنگ ممکن هست که یخ ببنده. که البته برای هر دوی این منظورها کاور شیلنگ در بازار موجود هست و هم اینکه می تونید خودتون کاور رو بسازید. همچنین در زمستان با فوت کردن و برگرداندن آب شیلنگ به داخل کیسه می تونید از یخ بستن آب داخل شیلنگ جلوگیری کنید.


بیشتر بخوانید:  کفش کوهنوردی ایرانی

و اما …

کیسه آب از آن دسته لوازم کوه هست که معمولا کوهنوردان حس خوبی بهش ندارن و یا خریدش رو ضروری نمی دونن. اما تجربه من و سایر همنوردان در استفاده از آن کاملا مثبته و خرید این وسیله کاربردی رو به دوستان توصیه می کنم.

توجه داشته باشید که اگر جنس متفرقه بخرید ممکنه هر یک از معایبی که در بالا ذکر شده رو داشته باشه کما اینکه من در اولین خریدم چنین تجربه بدی رو داشتم (در ادامه توضیح میدم). پس یا برند بخرید و یا جنسی که دوستان استفاده کردن و راضی هستن. یعنی جواب خودش رو پس داده باشه.

در کل با توجه به موارد ذکر شده فوق، نظر من اینه که محاسن استفاده از کیسه آب 90 درصد و معایب آن 10 درصد هست.


توصیه برای خرید کیسه آب:

الان یک سال هست که کیسه آب دیوتر 2 لیتری خریدم به قیمت 140 و راضی هستم. خرید این کیسه آب رو به دوستان توصیه میکنم. البته الان فکر کنم زیر 300 نباشه! (پاییز 97)

کیسه آب دیوتر مدل استریمر - Deuter Streamer

کیسه آب دیوتر مدل استریمر – Deuter Streamer

——————————————————————————————–

کیسه آب Climax؛ بدترین خریدی که کردم!

معایب:

1- شل بودن اورینگ قسمت ته شیلنگ که همان جلسه اول افتاد و گم شد!!! با افتادن این اورینگ، کیسه آب بی مصرف شده و باید آنرا دور انداخت. مگر اینکه بتوانید با زحمت فراوان و با ابتکار عمل، جایگزینی برای آن پیدا کنید و یا درست کنید. که من ان کارو کردم و حدود یک سال ازش استفاده کردم اما ایرادهای دیگه هم داشت.

2- سفت بودن بیش از حد دسته نارنجی رنگ!!! که در واقع کار اصلی آن بستن و آب بندی کردن درب کیسه است. یعنی هر بار برای باز و بسته کردن آن باید باهاش درگیر شد!!

3- عدم آب بندی کامل و نشتی دهنی در زمانی که کیسه آب پر بوده و داخل کوله تحت فشار قرار می گیرد.

کیسه آب Climax

کیسه آب Climax – بدترین خرید!

کیسه آب (کمل بگ) 2 لیتری Climax رو به قیمت 45 ه.ت از فروشگاه درفک خریدم.
گفتم اطلاع رسانی کنم که کسی اشتباه منو برای خرید این کسیه آب تکرار نکنه.
برندهای اصلی مثل دیوتر به قیمت 150 ه.ت در بازار هستن. (سال 96)
و برند گله گاوی رو هم دیدم دست یکی از دوستان که ظاهرا هم قیمت همین Climax هست. اما از کیفیتش اطلاع ندارم.

بیشتر بخوانید:  کفش کوهنوردی قارتال

پایان


مطالب مرتبط:

مطالب آموزشی و دانستنی های کوهنوردی

معرفی مسیرهای کوهپیمایی شمال تهران

راهنمای کوهنوردی برای مبتدی ها

آموزش نرم افزار ویکی لاک wikiloc

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مطالب آموزشی و دانستنی های کوهنوردی ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۸ دیدگاه دربارهٔ «راهنمای خرید کیسه آب»

  1. پوریا می‌گوید:

    ممنون مطلب مفیدی بود

  2. امین می‌گوید:

    من کله گاوی رو استفاده کردم عالیه

  3. مهرداد می‌گوید:

    مفید بود ممنون

  4. زهرا می‌گوید:

    من کمل بک ۳ لیتری pekynew خریدم اما فروشنده گفت بهتره توش فقط اب بریزی و شربت اینا نریزی. برام سوال شده که چرا؟ اگه بعدش یشورمش و بذارم خشک شه، دیگه مشکلی وجود نداره اخه🤔🤔 کسی تجربه ای داره در این باره که تو کمل بک فقط اب خالی نریزه؟

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      ببینید
      ۱. اینکه ممکنه شما پس از برنامه یادتون بره و آب داخل کیسه رو خالی نکنید. برای من زیاد پیش اومده
      ۲. در یک برنامه از صبح تا شب ساعت ها آب طعم دار داخل کیسه هست و این بنظرم به مرور زمان باعث طعم گرفتن کیسه میشه کما اینکه فلاسک چای هم همینه اگر هر از گاهی داخلش دمنوش درست کنید پس از مدتی فلاسک طعم دمنوش رو گرفته و به این راحتی هم نمیره!

  5. محسن میرزایی می‌گوید:

    این گه شربت،شیر یا نوشیدنی گاز دار یا هر ماده نوشیدنی دیگه توی کمل بک بریزیم باعث از بین رفتن خاصیت آنتی باکتریال و همچنین باعث از دست رفتن خاصیت ضدبوگرفتن اون میشه .

  6. یوسف می‌گوید:

    بسیار مفید بود ممنون
    من برم خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *