درکه-جنگل کارا

گزارش مسیر کوهپیمایی درکه-جنگل کارا

موقعیت جغرافیایی: شمال تهران

تاریخ: جمعه 27 خرداد 1390
سطح برنامه: کوهپیمایی سبک و تفریحی
زمان: حدود 1.5 ساعت تا جنگل کارا
ارتفاع مبدا (میدان درکه): 1700 متر
ارتفاع مقصد (جنگل کارا): 2000 متر

نفرات شرکت کننده: نیما اسماعیلی، علی کاظم نژاد


آخرین به روز رسانی: بهمن 1401


تصویر شماره 1 : جنگل کارا

درکه-جنگل کارا

درکه-جنگل کارا

 

معرفی مسیر کوهنوردی درکه:

نقطه آغازین این مسیر، میدان درکه به ارتفاع 1700 متر است. سراسر این مسیر تا پناهگاه پلنگ‌ چال (به ارتفاع 2450 متر) از داخل دره‌ی زیبای پلنگ‌ چال از کنار رودخانه درکه می‌گذرد که یکی از زیباترین مسیرها در ارتفاعات شمال تهران است. در این مسیر پس از پشت سر گذاشتن آبشار «جوزک» ، در نیمه های راه به کافه «اُذغال چال» (آب ذغال چال) (Ozghalchal) در ارتفاع 2080 متر می رسید که از دیرباز محل توقف گردشگران و استراحت گاه کوهنوردان بوده است. مسیر کوهنوردی درکه را می توان به جرات یکی از زیباترین و پرطرفدارترین مسیرهای کوهپیمایی شمال تهران دانست که در تمام طول سال میزبان گردشگران و کوهنوردان علاقمند تهرانی است. در نیمه‌ی راه درکه به پلنگ‌ چال، یک پاکوب فرعی در جهت غرب وجود دارد که پس از حدود یک ساعت شما را به جنگل کوچک و زیبای کارا می‌رساند. طول مسیر کوهپیمایی درکه تا پناهگاه پلنگچال حدود 7 کیلومتر است که پیمایش این مسیر بطور متوسط 2.5 ساعت زمان می برد.

آدرس دسترسی به مسیر کوهنوردی درکه:

خودروی شخصی: از بزرگراه چمران جنوب (نزدیک چهار راه پارک وی) از بغل پمپ بنزین وارد خیابان یمن می شوید. چهارراه اول به چپ می پیچید تا به میدان دانشگاه (شهید شهریاری) برسید. مستقیم ادامه می دهید (جهت غرب) تا وارد خیابان درکه شوید. خودروی خود را در طول خیابان و قبل از میدان درکه هر جا که جای پارک بود، پارک کرده و پیاده روی خود را آغاز کنید.

اگر از بزرگراه یادگار جنوب به شمال (زیر پل اوین) می روید، باید بعد از ورود به خیابان کچویی مستقیم ادامه دهید تا به میدان دانشگاه (شهید شهریاری) برسید. به چپ پیچیده و وارد خیابان درکه شوید.

وسایل نقلیه عمومی: از میدان تجریش می توانید سوار مینی بوس یا تاکسی های میدان درکه شوید.


گزارش ارسالی به روزنامه ایران (25 تیر 1391):


+ دانلود جی پی اس مسیر درکه تا جنگل کارا (مهرماه 1401، طول مسیر رفت و برگشت: حدود 9 ک)


جاذبه های طبیعی و گردشگری تهران

جنگل کارا، نگینی کوچک در دل کوههای شمال تهران

 حدود یک سوم از سطح خشکیهای زمین را جنگل تشکیل داده و جنگلها مهمترین زیستگاههای جهان هستند. جنگل هدیه ارزشمند خدا به زمین و نسل بشر بوده و از ابتدای آفرینش رابطه تنگاتنگی بین انسان و جنگل برقرار بوده و هست. انسانِ نخستین، تنها در پناه جنگل توانست به روند حیات و تولید نسل خود ادامه دهد و نگاه او به این منبع حیات بخش همیشه نگاهی تحسین برانگیز همراه با احترام، تکریم و تقدس بوده است. امروزه اما با رشد تمدن بشری و صنعتی شدن جوامع، جنگلها عمده ترین قربانیان آن بشمار رفته و همانطور که جمعیت انسان طی چند هزار سال گذشته افزایش یافته‌، جنگل زدایی و آلودگی جنگل‌ها نیز با روندی سریع به پیش رفته ‌است.

بیشتر بخوانید:  فرحزاد به امامزاده داود

کما اینکه در همین روزهای اخیر در کشورمان شاهد نابودی و قطع درختان زیادی در جنگل باستانی ابر بوده ایم. قطع ضربتی و شبانه! درختانی که جزء میراث ارزشمند و نادر اکوسیستم زمین محسوب می‌شوند برای احداث جاده ای که در ضرورت و اهمیت آن حرف و حدیثها بسیار است.

به هر حال با همه این ناسازگاریها و ناملایمات، جنگلها هنوز هم پا برجا و استوارند و همچنان مورد احترام برای انسانهای فرهیخته و علاقمند به طبیعت. انسانهایی که در کنار استفاده از این منبع ارزشمند خدایی، نه تنها به آن آسیب نرسانده بلکه به نوبه خود برای حفظ و بقای آن نیز تلاش می‌کنند. امروز قصد معرفی یکی از این گنجینه های طبیعی در دل تهران بزرگ را داریم.

***

چشمه آب گوارا و سایه درختان سر به فلک کشیده

اگر می‌خواهید با کمی پیاده روی و کوه‌پیمایی سبک، کنار چشمه آب گوارا و زیر سایه درختان سر به فلک کشیده، ساعاتی را به دور از سر و صدا و آلودگی هوای تهران سپری کرده و حس آرامش در یک جنگل را تجربه کنید جایی بهتر و در دسترس تر از جنگل کارا نیست. جنگل کارا شاید آنقدر کوچک است که اصولا اطلاق نام جنگل برای آن بزرگ باشد! اما این جنگل زیبا همینجاست. درست بیخ گوشمان، در ارتفاعات شمال تهران.

با کمتر از 2 ساعت پیاده روی در مسیر کوه‌پیمایی درکه می‌توانید به این جنگل زیبا برسید. ارتفاع جنگل کارا از سطح آبهای آزاد حدود 2 هزار متر است. بخاطر همین موقعیت ارتفاعی خوب اگر در ماههای گرم بهار و تابستان به کارا بروید می‌توانید در کنار چشمه آب گوارا و در زیر سایه خنک درختان بلند آن ساعاتی را در آرامش سپری کرده و گرمای طاقت فرسای شهر را فراموش کنید. در فصل پائیز هزار رنگ تماشای رقص دل انگیز برگهای زرد و نارنجی هنگام سقوط از ارتفاع بلند شاخه ها و صدای خش خش انبوه برگها در زیر پایتان قطعا خاطره بیاد ماندنی از جنگل کارا را برایتان رقم خواهد زد.

اگر در ایام تعطیل و یا آخر هفته ها به جنگل کارا بروید حتما چادرهایی را می‌بینید که برای استراحت در سکوت جنگل برپا شده‌اند. البته اگر در آنروز گروه و یا گروههایی از جوانان پرشور آرامش و سکوت جنگل را تحت الشعاع قرار نداده باشند! اما اگر وسط هفته به کارا بروید شاید فقط خودتان باشید و جنگل کارا و درختانش.

برای رسیدن به جنگل کارا نیاز به مهارت و یا تجهیزات خاصی ندارید.

در فصل زمستان و در صورت وجود برف در ارتفاعات اما، دسترسی به این جنگل نیاز به لوازم و بالطبع مهارت و آموزشهای خاص کوهنوردی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:  دربند به بند یخچال و پناهگاه شیرپلا

جنگل کارا همچنین یکی از مسیرهای صعود به قله های محبوب “چین کلاغ – 2820 متر” و “دو شاخ – 3050 متر” نیز می‌باشد. برای صعود به این قله ها مسیرهای متعدد تابستانی و زمستانی از داخل و یا مجاورت کارا وجود دارد که پرداختن به آن خارج از این مقوله است.

همانطور که در بالا ذکر شد دسترسی به جنگل کارا از طریق مسیر کوه‌پیمایی درکه است که حتما معرف حضور همه هست. شاید کمتر کسی در تهران زندگی کرده و گذرش به درکه نیفتاده باشد. درکه یکی از زیباترین و خوشنام ترین مسیرهای کوهنوردی تهران است و آخر هفته ها پذیرای خیل عظیم گردشگران و کوهنوردانی که به قصد ورزش و یا گذران اوقات فراغت به این دره زیبا قدم می‌گذارند. اما جالب اینجاست که خیلیها شاید بارها و بارها و سالها این مسیر را پیموده اند اما از وجود این جنگل کوچک و دوست داشتنی بی‌خبرند!

ارتفاع میدان درکه 1700 متر و ارتفاع جنگل کارا 2 هزار متر از سطح دریاست پس یک مسیر نسبتا هموار با شیب متوسط پیش روی شماست که آمادگی بدنی خاص خودش را می‌طلبد.

دسترسی به جنگل کارا:

از میدان درکه اگر در مسیر عمومی پیاده روی به سمت پناهگاه پلنگ چال حرکت کنید پس از حدود 1 ساعت به یک کافه با تابلو “کافه عمران” (کلبه کوهنورد) می رسید. چند متر بالاتر، در جهت چپ، یک تابلوی راهنمای زرد رنگ مسیر جنگل کارا را به شما نشان می‌دهد. از اینجا تا جنگل حدود 1 ساعت دیگر راه پیش رو دارید. کمی بالاتر به یک دوراهی می رسید که شما باید مسیر مستقیم یا سمت چپ را در امتداد دره کارا ادامه دهید تا به جنگل کارا برسید.

برای مسیر برگشت پیشنهاد می‌شود از داخل دره زیبای کارا عبور کنید که تنوع مسیر هم داشته باشید. از کنار آبشار کوچک کارا عبور کرده و از داخل دره به سمت پائین حرکت کنید. فقط حواستان باشد که کمی قبل از انتهای دره باید از یک محل مناسب و قابل عبور خود را به پاکوب مسیر رفت برسانید.

برقرار باشید و همیشه سبز…

———————————————————-

 دریافت نسخه PDF از سایت روزنامه ایران
————————————————

حرکت به سمت قله چین کلاغ

به اتفاق دوست عزیزم علی آقا، برای اینکه کمی کوهنوردی به معنای واقعی کلمه هم کرده باشیم از بالای جنگل کارا و از مسیر دره بین دو یال به سمت قله چین کلاغ ارتفاع گرفتیم. این مسیر، مسیر اصلی صعود به قله نبوده ، پوشیده از سنگ و سنگریزه بود که صعود سختی را رقم میزد. حدود 45 دقیقه که به سمت قله حرکت کردیم به باغ گردویی رسیدیم که از پائین هم دیده میشد. از باغ گردو به سمت بالا و به سمت یال سمت راست تراورس کردیم. از آنجا به سمت دره مجاور که سمت راست یال قرار داشت سرازیر شدیم. کمی دست به سنگ ناجور هم داشت که به هر حال به سلامت از آن گذشتیم. از دره که یک شن اسکی جانانه داشت به سمت پائین سر خوردیم تا به بالای باغهای گیلاس رسیدیم. از باغ گیلاس هم به سمت پائین رفته با عبور از عرض رودخانه در مسیر پاکوب قرار گرفتیم و به سمت جنگل کارا حرکت کردیم تا نهار را در جنگل کارا صرف کنیم.

بیشتر بخوانید:  روستای امامه

——————————————————

گویند بهشت و حورعین خواهد بود
آنجا می و شیر و انگبین خواهد بود
گر ما می و معشوق گزیدیم چه باک
چون عاقبت کار چنین خواهد بود

“خیام”


بقیه در ادامه مطلب

تصاویر برنامه:

مسیر درکه-جنگل کارا

تصویر شماره 2: ابتدای ورودی درکه. مسیر مستقیم مسیر اصلی پیاده روی درکه بوده که از کنار دبیرستان دخترانه هفت تیر میباشد و راه سمت چپ نیز به میدان درکه میرسد که از آنجا نیز به مسیر پیاده روی راه دارد.

مسیر درکه

 

تصویر شماره 3: نمایی از اوایل مسیر درکه که روزهای تعطیل همیشه شلوغ میباشد.

مسیر کوهنوردی درکه

مسیر کوهنوردی درکه

 

تصویر شماره 4: جنب دکه شهرداری. جایی که عکس یادگاری سیاه و سفید به مبلغ 1000 تومان می انداختند.

مسیر کوهنوردی درکه

مسیر کوهنوردی درکه

 

تصویر شماره 5: نمایی زیبا از آبگیر بتونی در مسیر درکه. جنب ایستگاه دکه شهرداری که از آنجا کیسه زباله هم برای جمع آوری زباله مسیر میتوانید بردارید.

مسیر کوهنوردی درکه

مسیر کوهنوردی درکه

 

تصویر شماره 6:

مسیر کوهنوردی درکه

مسیر کوهنوردی درکه

 

تصویر شماره 7:

مسیر کوهنوردی درکه

مسیر کوهنوردی درکه

 

تصویر شماره 8: نمایی زیبا از رودخانه درکه که در اینجا بصورت پله ای جاری میباشد

مسیر کوهنوردی درکه

مسیر کوهپیمایی درکه

 

تصویر شماره 9: کافه کوهنورد و دوراهی کارا. مسیر جنگل کارا از سمت چپ و از پای تابلو راهنما میباشد.

مسیر کوهنوردی درکه

مسیر کوهپیمایی درکه

 

تصویر شماره 10: مسیر زیبای جنگل کارا در طول دره و از کنار نهر آب

مسیر درکه-جنگل کارا

مسیر درکه-جنگل کارا

 

تصویر شماره 11: مسیر جنگل کارا و چادرهایی که در این مسیر و کنار نهر آب برپا کرده بودند.

مسیر درکه-جنگل کارا

مسیر درکه-جنگل کارا

 

تصویر شماره 12: آبشار کوچک کارا که چسبیده به جنگل کارا و قبل از آن میباشد.

مسیر درکه-جنگل کارا

مسیر درکه-جنگل کارا ، آبشار کارا

 

تصویر شماره 13: چشمه کوچک آب که در بالای جنگل واقع شده.

مسیر درکه-جنگل کارا

جنگل کارا

 

تصویر شماره 14: و این هم باغهای گیلاس بالای جنگل کارا که وقتی از نزدیکی قله چین کلاغ و از دره مجاور آن به سمت پائین سرازیر شدیم به این باغها رسیدیم. صاحب باغ نبود که از او اجازه بگیریم… و جای شما خالی …

مسیر درکه-جنگل کارا

باغات بالای جنگل کارا

 

جنگل کارا

جنگل کارا

 

مسیر درکه-جنگل کارا

 نقشه دسترسی به درکه:

(برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی بر روی آن کلیک نمائید)

نقشه دسترسی به درکه

نقشه دسترسی به درکه

پایان

*****************************************************************************

جنگل کارا در پاییز:

تصاویر مربوط به صعود قله چین کلاغ از سعادت آباد 93.09.22

فرود از مسیر جنگل کارا و درکه

جنگل کارا در پاییز

جنگل کارا در پاییز

 

جنگل کارا در پاییز

جنگل کارا در پاییز

 

جنگل کارا در پاییز

جنگل کارا در پاییز

 

جنگل کارا در پاییز

جنگل کارا در پاییز – بهارالدین افضلی

پایان


مطالب مرتبط در همین سایت:

مسیر کوهنوردی درکه

قله چین کلاغ از مسیر درکه و جنگل کارا

قله دوشاخ از درکه

راهنمای خرید کفش کوهنوردی خارجی

راهنمای کوهنوردی برای مبتدی ها

آرشیو مسیرهای کوهپیمایی شمال تهران

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در گزارش های من در روزنامه ایران, مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *