ارفع کوه

گزارش صعود به قله ارفع کوه (ارفه کوه)

و پیمایش خط الراس قله ارفع کوه تا گردنه قله یوریم

ارتفاع قله: 2715 متر

تاریخ اجرا: پنج شنبه ۹۰.۰۶.۳۱ تا شنبه ۹۰.۰۷.۰۲

موقعیت جغرافیایی: استان مازندران، سوادکوه

Mazandaran – Savadkuh – Arfadeh – Arfakuh

اطلاعات مسیر:

ارتفاع نقطه شروع: 1500 متر (زمین فوتبال ارفع ده)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 6 کیلومتر / 1200 متر (زمین فوتبال ارفع ده)
زمان صعود تا قله: کمتر از ۴ ساعت
مسیر فرود: گردنه قله یوریم – چهل چشمه – روستای گرزین خیل
تعداد نفرات: ۱۰ نفر (با راهنمای محلی)
سرپرست گروه: آقای عطا میرمعینی

هزینه برنامه:
راهنما: ۱۰۰ هزار تومان برای دو روز
مینی بوس: ۲۰۰ هزار تومان برای رفت و برگشت
هر نفر: ۳۴ هزار تومان

نکته: فله یوریم با قله اوریم (از روستای اوریم) فرق دارد. این قله در محدوده شمال غرب قله اوریم واقع است.

تصویر شماره ۱: پیاده روی در جنگل مه آلود و زیبای ارفع کوه

ارفه کوه

جنگل ارفع کوه

معرفی ارفع کوه:

ارفع کوه یا ارفه کوه در منطقه البرز شرقی با ارتفاع ۲۷۵۰ متر یکی از قلل مرتفع و مهم و محبوب منطقه سواد کوه به شمار میرود. بر روی قله جانپناه کوچکی قرار دارد که ظرفیت حداکثر ۱۰ نفر را برای شب مانی دارا میباشد. این جانپناه به همت دوستداران طبیعت سوادکوه و کوهنوردان بومی منطقه در سال ۸۲ ساخته شد. جانپناه دارای یک بخاری هیزمی هست که میشود هیزم و چوب لازم را در صورت نیاز حدود ۲۰ دقیقه مانده به قله در مسیر جمع کرد. به توصیه راهنما، قبل از ورود به جانپناه حتمن داخل آنرا جهت وجود عقرب بازدید نمائید.

مسیر های صعود:

– جبهه غربی که از ارفع ده صعود می‌گردد.
کوتاهترین مسیر و با شیب نسبتن زیاد بوده و بیشتر راه جنگلی میباشد، با زمان حدود ۴ ساعت.
– جبهه شمالی از دو آب صعود می‌گردد و طولانی ترین مسیر است و بیشتر راه جنگلی است.
– جبهه جنوبی از ویه سر صعود می‌گردد و مسیرش یک ساعت از غربی طولانی‌تر است.

معرفی روستای ارفعده (ارفه ده):

ارفعده در منطقه کوهستانی، در ۱۷۰ کیلومتری شمال شرق تهران و در شهرستان سواد کوه واقع شده. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۵۳۰ متر می‌باشد.

آدرس روستای ارفعده:

جاده فیروزکوه، ۳۵ کیلومتر بعد از فیروزکوه و حدود ۷ کیلومتر بعد از ورسک، در سمت چپ بعد از ساختمان هلال احمر تابلوی روستای ارفعده مشاهده میشود. جاده خاکی بطول ۷ کیلومتر با شیب نسبتن زیاد به روستا میرسد که با انواع خودرو قابل تردد میباشد.

بیشتر بخوانید:  جنگل راش (مرسی سی)

وضعیت اسکان روستا : (به نقل از: منبع)
در ورودی روستا یک امامزاده وجود دارد که با دو اتاق تقریبا” ظرفیت ۲۵ الی ۳۰ نفر را دارد و چشمه جوشانی در حیاط این امامزاده در تمام فصول سال جاری است. در داخل روستا نیز یک حسینیه که مراتب بزرگتر از امامزاده می باشد، تقریبا” ظرفیت ۶۰ الی ۷۰ نفر را دارد که باهمناهنگی با مسئولین روستا امکان استفاده از آنها وجود دارد.

شماره هماهنگی: ۰۱۲۳-۳۲۳۰۹۲۶ آقای علیرضا خادمی

+ دانلود جی پی اس GPS قله ارفع کوه (از روستا تا قله)

——————————————–

زمان در خواب و دریا قصه پرداز،
خیالم در بلندی های پرواز،
ز تلخی های پایان، می رسیدم
به شیرین شگفتی های آغاز
“فریدون  مشیری”

صعود:
حدود ساعت ۱۱:۰۰ صبح روز پنج شنبه به اتفاق ۹ نفر از دوستان از تهران، میدان آزادی به سمت جاده فیروز کوه براه افتادیم. جاده فیروزکوه را در یک هوای بارانی که گاهی شدید و نگران کننده هم میشد طی کردیم. از حوالی روستای ورسک باران قطع شده بود و ما پس از حدود ۴ ساعت به جاده خاکی روستای ارفعده رسیدیم که در سمت راست قرار داشت. در طول جاده خاکی از چشمه جوشان حیاط امامزاده که کمی قبل از روستا قرار داشت، آب به اندازه کافی برای طول مسیر تا قله برداشتیم. پس از آن به روستا و محوطه بازی رسیدیم که انتهای مسیر ماشین رو بود.
در یک هوای مه آلود شدید و زیبا کوله هایمان را بسته و ساعت ۱۶:۱۵ از مسیر پاکوب جلوی محوطه به سمت قله ارتفاع گرفتیم. کم کم وارد مسیر زیبای جنگلی شده و جاده پاکوب را که شیب نسبتن تندی هم داشت، به سمت قله ادامه دادیم. بخاطر وجود مه غلیظ مناظر دور دست و دره مشخص نبود اما به هر حال پیاده روی در جنگل آنهم در مه و هوای خنک و دل انگیز پائیزی لطف بسیار داشت. پس از حدود ۳ ساعت (نزدیک غروب) از جنگل خارج شده و به نقطه ای رسیدیم که منظره ای بی نظیر و چشم نواز زیر پایمان بود. دره‌ای پوشیده از لایه مه و ابر! با چرخش به سمت راست مسیر قله را در پیش گرفتیم که از آنجا قابل رویت هم نبود. یک ساعت آخر مسیر تا قله را در شب و با هد لامپ طی کردیم. حدود ۲۰ دقیقه مانده به قله در طول مسیر چوب و هیزم جمع کردیم. ساعت ۸ شب به قله رسیدیم. باد نسبتن شدیدی می وزید اما هوا عالی بود و آسمان پرستاره. خوشبختانه جانپناه خالی بود و گروه ۱۰ نفره ما براحتی شب را در جانپناه به صبح رسانید.
ساعت ۸ صبح پس از صرف صبحانه و تمیز کردن جانپناه به سمت قله یوریم حرکت کردیم (جهتی که نوک قله دماوند دیده میشد و قله یوریم در سمت چپ آن و در امتداد خط الراس قرار داشت). از دامنه سمت چپ خط الراس حرکت کردیم و پس از حدود نیم ساعت با کمی تغییر مسیر به سمت راست به گوسفند سرایی رسیدیم که چند کلبه هم در آن قرار داشت. از چشمه پائین آن حدود ۲ تا ۳ لیتر آب برای بقیه مسیر برداشتیم. (تا چشمه بعدی حدود ۴-۵ ساعت فاصله بود). مسیر را در فراز و فرودهای خط الراس قله ارفع کوه تا قله یوریم ادامه دادیم. مسیری که پوشیده از بوته های سرسبز، گلهای زرد کوچک در میان سبزه ها و مناظر زیبا و چشم نواز کوهها و دره های اطراف بود. انگار هنوز بهار رخت بر نبسته بود از آنجا. ساعت ۱۱:۳۰ به دکلهای برق و یک جاده خاکی عریض رسیدیم. مسیر را در امتداد جاده ادامه دادیم تا ساعت ۱۳:۰۰ به انتهای جاده رسیدیم که گوسفند سرا و چشمه دیگری آنجا قرار داشت. به گفته راهنما به زبان محلی به آن “چوپون مِنزل” میگفتند.
پس از استراحت و صرف نهار، ساعت ۱۵:۰۰ به سمت گردنه ای که در بالادست قرار داشت حرکت کردیم. نیم ساعت بعد بالای گردنه بودیم. به گفته راهنما از آنجا حدود یک ساعت تا گردنه اوریم و یک ساعت هم تا قله راه مانده بود. به علت کمبود وقت از صعود به قله صرف نظر کرده و به سمت دره مقابل و چهل چشمه سرازیر شدیم. در سمت چپ و در امتداد دره کلبه ای با سقف آبی بود که نشانه چهل چشمه بود. ساعت ۱۶:۰۰ به چهل چشمه که چند کلبه در آن قرار داشت رسیدیم. در صورتی که بومیها و یا کوهنوردان دیگر قبل از شما کلبه ها را اشغال نکرده باشند میشود شب را در کلبه گذراند. کلبه خالی وجود داشت اما به هر حال ما تصمیم گرفتیم که شب را در چادر بسر ببریم. بنابراین در محوطه باز کمی پائین تر از چشمه چادر زدیم. ساعت ۰۷:۳۰ صبح جاده خاکی ماشین رو را که از چهل چشمه به سمت پائین امتداد داشت در پیش گرفتیم. ساعت ۰۹:۰۰ به روستای گرزین خیل رسیدیم که مینی بوس منتظرمان بود و انتهای برنامه.
ابتدای روستا نگهبانی وجود داشت که از عبور ماشینهای غیر بومی به سمت بالا جلوگیری میکرد. و یک مسجد هم نزدیک نگهبانی بود که دسشویی آن  آب نداشت!
جاده آسفالت بطول ۸ کیلومتر روستای گرزین خیل را به جاده فیروزکوه متصل میکند. این جاده شما را به جایی در جاده فیروز کوه میرساند که مابین ورسک و ورودی ارفعده میباشد.

نکات قابل توجه:

– صعود به قله ارفع کوه بدون راهنما کمی مشکل خواهد بود. استفاده از راهنما برای اولین صعود توصیه میشود.
– از روستای ارفعده تا قله چشمه آب وجود ندارد. بنابراین آب به اندازه کافی از امامزاده قبل از روستا بردارید.
– آنتن همراه اول در بیشتر مسیر و حتی قله کم و بیش برقرار میباشد.
– راهنمای گروه: آقای نوذری
از دیگر راهنمایان زبده منطقه:
آقای علی اصغری ، همراه: ۰۹۱۱۹۵۴۱۰۲۶ ، وبلاگ: http://achoo.blogfa.com

—————————————

بیشتر بخوانید:  قله شاه علمدار

لینکهای مرتبط و مفید:

———————————————–

تصویر شماره ۲: جنگل مه آلود و زیبای ارفع کوه

برای دانلود عکس در سایز ۱۰۲۴x728 (مخصوص بک گراند) بر روی آن کلیک نمائید.

جنگل ارفع کوه

تصویر شماره ۳: جنگل مه آلود و زیبای ارفع کوه

تصویر شماره ۴: قله ارفع کوه (عکس از سمت قله یوریم)

قله ارفع کوه

تصویر شماره ۵: نوک قله دماوند سمت راست و قله یوریم سمت چپ (عکس از روی قله ارفع کوه)

تصویر شماره ۶: گوسفند سرا و چشمه اول در مسیر قله یوریم

تصویر شماره ۱۴: کمپ شب دوم، چهل چشمه

تصویر شماره ۱۵: عکس دسته جمعی بر روی گردنه قبل از چهل چشمه

تصویر شماره ۱۶: مسیر صعود و فرود در گوگل ارث

برای مشاهده عکس در سایز بزرگتر و واقعی آنرا بر روی رایانه خود ذخیره نمائید.

مسیر ارفع کوه به گردنه یوریم

گزارش های مرتبط در همین سایت:

ارفع کوه – پاییزه – 30 مهر 95

قله اوریم

قله عباسعلی

جاذبه های گردشگری و کوهنوردی مسیر فیروزکوه – سوادکوه

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه دربارهٔ «ارفع کوه»

1. Connor می‌گوید:

Hi there! Such a nice article, thank you!