لاله های واژگون، گلستان کوه خوانسار

گزارش بازدید از دشت لاله های واژگون، گلستان کوه خوانسار

تاریخ بازدید: پنجشنبه 16 اردیبهشت 1395 (خانوادگی)

ساعت 4 صبح پنجشنبه 16 اردیبهشت، تهران را به مقصد دشت لاله های واژگون گلستانکوه واقع در شهرستان خوانسار، استان اصفهان ترک کردیم.

در این سفر دو روزه ما از جاذبه های ذیل بازدید بعمل آوردیم:

روز اول: 1- لالاه های واژگون، گلستان گوه خوانسار  2- قلعه گوگد (Googad)، گلپایگان

روز دوم: 1- مراسم گلاب گیری، نیاسر کاشان 2- شهر زیرزمینی، نوش آباد کاشان

تفرجگاه ملی گلستان کوه خوانسار:

لاله های واژگون، گلستانکوه خوانسار

لاله های واژگون، گلستان کوه خوانسار

قلعه تاریخی گوگد (گلپایگان):

قلعه گوگد گلپایگان

دشت لاله‌های واژگون گلستان کوه خوانسار:

دامنه‌های گلستان کوه خوانسار صاحب یکی از دشت‌های زیبا و منحصر بفرد پوشیده از لاله‌های واژگون است.
این منطقه طبیعی حدود ده کیلومتر مربع وسعت دارد و در فصل بهار مملو از گلهای طبیعی به ویژه لاله سرخگون است که به رنگ سرخ مایل به بنفش بوده و از روز چهلم تا شصتم بعد از عید شکفته می‌شوند و در موقع وزش باد سیر و روشن می‌شوند.
طبیعت بکر و وجود چشمه‌های پرآب، این دشت زیبا را به نقطه ای بی نظیر در استان اصفهان بدل کرده است.
لاله واژگون اسامی دیگری مانند گل اشک و اشک مریم هم دارد . دلیل این نامگذاری این است که مقداری شبنم در بین این گل‌ها جمع میشود و سپس از گل به پایین می‌چکد .عمر این گیاه بسیار کوتاه است و گل دهی آن از اوایل اردیبهشت آغاز و تا اواخر همین ماه پایان می‌پذیرد . می‌گویند این گل در آن زمان که گلوی سیاوش با تیغ تیز گرسیوز آشنا میشد ‘ شاهد ماجرا بود
منبع: سایت تیشینه

آدرس گلستان کوه خوانسار:
تهران (اتوبان قم یا ساوه) – سه راه سلفچگان، به سمت اصفهان – گلپایگان – خوانسار – گلستانکوه ، (فاصله از تهران: 400 کیلومتر (حدود 5 ساعت) )

———————————————–

نکته مهم: دشت لاله های واژگون گلستان کوه، با نام روستای دره بید واقع در 15 کیلومتری خوانسار معروف است. یعنی در فضای مجازی با این روستا معرفی شده است. ما هم به قصد روستای دره بید عازم خوانسار شدیم اما حدود 10 کیلومتر بعد از خوانسار به سمت اصفهان و در جاده داران، قبل از دره بید، خیلی اتفاقی با سردر “تفرجگاه ملی گلستانکوه خوانسار” مواجه شدیم. وقتی توقف کردیم از مسافرانی که از سمت اصفهان برای تماشای لاله های واژگون به این مکان آمده بودند شنیدیم که قبل از اینجا به دره بید رفته و لاله واژونی را در آنجا مشاهده نکرده اند! ظاهرا به علت سرمای هوای امسال و بالاتر بودن ارتفاع آن منطقه لاله های واژگون هنوز در نیامده اند ضمن اینکه گفته می شود به علت عدم محافظت، نسل لاله های واژگون در منطقه دره بید در حال انقراض و نابودی است!

در هر حال ما با پرداخت 5 هزار تومان ورودی، وارد تفرجگاه شدیم و از تماشای این گل های زیبا و منحصر به فرد لذت بردیم. هر چند که در اینجا نیز به علت برفِ اواخر فرودرین ماه، لاله ها کمی پژمرده شده بودند و در بیشتر نقاط آن زیبایی که باید را نداشتند اما در کل آنچه که به دنبالش بودیم را یافتیم و دست خالی برنگشتیم. در این منطقه نیز متاسفانه لاله ها از تخریب انسانی در امان نمانده اند و تعدا آنها سال به سال کمتر می شود.

(گزارش در حال تکمیل)

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی سایر استانها ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.