گزارش برنامه قله تخت از ولیان

ارتفاع نقطه شروع: 2070 متر
مسافت تا قله: 8 کیلومتر
مدت زمان صعود: 6 ساعت
کل زمان برنامه: 12 ساعت (7 صبح تا 7 عصر)

قله تخت

قله تخت – گروه نشاط زندگی

آدرس روستای ولیان: در اتوبان کرج-قزوین وارد جاده کردان-کوهسار شده، پس از حدود ۵ کیلومتر، در میدان از سمت چپ وارد جاده کوهسار شوید. این جاده در انتها شما را به ولیان میرساند.

– در میدان ولیان وارد خیابان سمت چپ (با تابلو بهزیستی) شوید و ادامه دهید تا به سه راهی برسید. ابتدا به راست و سپس چپ بروید و د رجهت شمال ادامه دهید تا به ابتدای جاده خاکی با تابلو “اسکدر-دربند” برسید. در محدوده سه راهی جاده عریض بوده و جا برای پارک خودرو وجود دارد. در اینجا می توانید می توانید ماشین خود را پارک کرده و یا با ماشین ادامه دهید.

– طول جاده خاکی حدود 4 کیلومتر با شیب خیلی ملایم است که پیاده حدود یک ساعت راه است. اگر فصل پرآبی و طغیان رودخانه نباشد، تا انتهای آن را می شود با ماشین رفت.

– فاصله از تهران (ابتدای اتوبان کرج) تا ورودی کردان: ۵۵ کیلومتر و تا ولیان جمعا ۷۵ کیلومتر است که بدون ترافیک حدود ۱ ساعت ۱۵ دقیقه زمان می برد.

مسیر قله تخت از ولیان

+ دانلود جی پی اس قله تخت از ولیان GPS Takht peak  – لینک دوم

+ دانلود جی پی اس میدان ولیان تا انتهای جاده دربند  – لینک دوم

+ دانلود لوکیشن گوگل مپ، انتهای جاده خاکی دربند (اگر کار نکرد کپی کنید در واتساپ یا تلگرام و از اونجا باز کنید)

ساعت 5.15 از تهران، میدان آزادی ره افتادیم و ساعت حدود 6.30 به ولیان رسیدیم. در انتهای ولیان وارد “جاده دربند” شدیم که حدود 200-300 متر اول آن در حال حاضر آسفالت و مابقی مسیر (حدود 4 کیلومتر) خاکی است. در این جاده در چند قسمت به دلیل بالا بودن سطح آب رودخانه، عبور با ماشین کمی با چالش همراه بود که در هر حال عبور کردیم. حدود 300 متر مانده به انتهای جاده دیگر امکان عبور وجود نداشت و پارک کردیم.

بیشتر بخوانید:  قله سی چال از دربندسر

ساعت 7.15 پیاده روی خود را آغاز کردیم. دقایقی بعد به انتهای جاده و محل تلاقی دو دره رسیدیم و مسیر دره سمت چپ را در پیش گرفتیم. ساعت 7.50 به محل چشمه اصلی در ارتفاع 2180 متری رسیدیم. حدود نیم ساعت برای صبحانه پای چشمه توقف کردیم و سپس ادامه دادیم. دره ای که در آن قرار داشتیم در این فصل بسیار سرسبز و زیبا و با طراوت بود. در طول مسیر چندین بار مجبور به عبور از عرض رودخانه شدیم که دوستانی که گتر نداشتند آب داخل کفششان شد. ساعت 9.40 به آبشارهای اول رسیدیم که دو آبشار نزدیک هم هست. با ادامه مسیر از سمت راست آبشار، ساعت 10.05 به آبشار بزرگ در ارتفاع 2430 متر رسیدیم که به صورت دو پله ای جاری بوده و از سمت چپ به رودخانه اصلی سرازیر می شود. آبشار را از سمت راست دور زده و خود را به بالای آبشار رساندیم. ساعت 11.40 و کمی قبل از اینکه به بالای یال برسیم به آخرین منبع آب رسیدیم که به نظر می رسید چشمه فصلی باشد. ساعت 11.50 به بالای یال فرعی در ارتفاع 2780 متر رسیدیم و سپس با گردش به چپ در جهت غرب، در نهایت ساعت 13.15 به خط الراس و قله تخت به ارتفاع 3150 متر رسیدیم.

روی قله زمین نسبتا صاف و تخت است که دیوار سنگ چین کم ارتفاعی نیز روی قله چیده شده است. علت نامگذاری قله به این نام نیز شاید به دلیل تختی روی قله باشد. از روی قله تخت نمای زیبایی از طالقان و قله های مشرف به آن از جمله شاه البرز در معرض دید قرار دارد. ادامه خط الراس در جهت شمال شرقی منتهی به قله های شاه کرم غربی و سپس شرقی می شود. بلندترین قله ای که روی خط الراس و در جهت شرق (حدود یک ساعت دورتر) دیده می شود در واقع قله شاه کرم غربی یا اودل است که از همین ولیان صعود می شود.

پس از استراحت و صرف ناهار روی قله، ساعت 14.45 مسیر فرود را در پیش گرفتیم. مسیر فرودمان با مسیر صعود یکی بوده و نکته خاصی نداشت به جز اینکه آب رودخانه کمی بالاتر آمده و عبور از عرض رودخانه را سخت تر می کرد. ساعت 19 به محل پارک ماشین ها رسیدیم. هندوانه ای را که آقای شریعتی عزیز توی ماشین گذاشته بودند صرف کرده و مسیر ولیان را در پیش گرفتیم. پس از خروج از جاده دربند، ورودی روستا یک طرفه بوده و تابلو “کرج” ما را به مسیر جدیدی هدایت کرد که در نهایت پس از چند دوراهی به میدان ولیان رسیدیم.

بیشتر بخوانید:  قله شاه کرم (اودل) از ولیان

قله مرد نوراز

قله اشگدر – قله ورکش

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۳ دیدگاه دربارهٔ «قله تخت از ولیان»

1. هادی کوهنورد می‌گوید:

سلام ممنون از اطلاعات و جی پی اس صعود کردیم به همراه دوستان و از مسیر لذت بردیم موفق و تندرست باشید🌷🦅⛰🙋‍♂️

2. مهدی پورصفایی می‌گوید:

گزارش صعود به قله ۳۱۵۰متری تخت واریان (تخت اورازان) طالقان

این قله در جنوب شرقی شهر طالقان واقع شده است و خط الراس آن بر سه حوزه آبگیر و مناطق اورازان و ورکش در شمال، ولیان در جنوب و سیب ستان در جنوب غربی با دره های متعدد پرشیب و بعضا با رودخانه و آبشارهای فصلی، تا دامنه کم شیب که بخش های مذکور در آن ایجاد شده ادامه می یابد.
    این خط الراس در واقع جدا کننده دو شهرستان هشتگرد و طالقان میباشد.
    این قله ناظر بر قلل متعدد و معروفی از رشته کوههای البرز مرکزی ست که مهمترین آنها: شاه البرز۴۱۷۰متر که دارای خط الراس شرقی-غربی و طولانی که پوشیده از برف و موسوم به سفیدقطور- سات است، و بین دو دره طالقان در جنوب و الموت در شمال قرار گرفته است و شامل قله های خشچال، سیاه کول، البرز کوه، آفتاب تپه، شاه البرز، شاه قلعه و یال یورده سر در غرب و یال اورنگ که از شاه البرز تا سد طالقان ادامه دارد می باشد
    سیالان ۴۱۷۵م که بلندترین قله استان قزوین است
    آزادکوه ۴۳۵۵متر که عنوان شاهزاده گردن البرز را نیز یدک می کشد
    کهاروناز (درکنارهم کهار۴۰۵۰متر، ناز۴۱۰۸متر)
    خط الراس کلون بستک_ژاندارک و خلنو۴۱۸۰م
    و همچنین ناظر بر دشتهای زیبای نظرآباد، اشتهارد، کردان و کرج میباشد.
    جاده های قدیمی و مالرو در بین دره ها و از کنار رودهای فصلی که بیشتر برای تامین گیاهان دارویی و دم کرده های خوراکی و مفید و علف چین و همچنین برای چراء دامها و مسیرهای ییلاق قشلاق در کوچ عشایر استفاده میشد کم کم جای خود را به جاده های شنی و آسفالته داده که دسترسی به دامنه زیبای طالقان و بخش ها و روستاهای پرتعداد آنرا آسانتر کرده. و درست در زیر این خط الراس تونلی در حال احداث است که حدود ۱۰۰۰متر طول دارد و تاکنون نزدیک به ۳۵۰متر آن حفاری شده که با راه اندازی آن بیش از ۱۰ کیلومتر مسیر فشند در شمال شهر مهستان (شهرجدید هشتگرد) به طالقان کوتاهتر خواهد شد.
    پوشش گیاهی منطقه بیشمار است و مهمترین آنها که جنبه خوراکی و دمنوشی دارند: آویشن، تره کوهی، پیاز کوهی، مرزنگوش، کاکوتی، گل اروانه، بنه، موسیر، گزنه، پونه، گل گاوزبان، و…
    و البته سنبل های سرخ بهاری خاص این منطقه که فراوان یافت میشود و بسیار چشم نوازند.
    ساعت ۸ صبح ۱۴۰۲/۰۳/۱۴ از مهستان به سمت شمال حرکت کردم، از جاده آردهه-فشند وارد روستای زیبای فشند شده و مسیر طالقان را طبق تابلوهای راهنما دنبال نمودم و با طی مسیری حدود ۱۹ کیلومتر در منطقه سیب ستان به ورودی تونل رسیدم. خودرو را جلوی نگهبانی تونل پارک نمودم و ابتدا تپه ای در جنوب نگهبانی که یک دکل مخابراتی روی آن نصب بود جهت عکسبرداری از مهستان و مناطق اطراف، را صعود نمودم که البته فقط دشت زیبای ولیان و سیب ستان نمایان بود. و سپس راه خاکی ۲ کیلومتری تا ورودی تونل را طی نمودم و از سمت راست وارد دره ی (به گویش محلی که بیشتر لهجه تات دارند و موسوم به) غلامی یورد یا زواری دره شدم. مسیرم از کنار رودخانه ای زیبا و کم آب ادامه داشت تا کم کم بر روی یال در آمدم. با دیدن مناظر اطراف خصوصا شمال و شرق، شعف تمام وجودم را فراگرفت قله های زیبا و پربرف البرز در دوردست مرا هیجان زده کرد.
    همه چیز در یک قاب؛ شهر طالقان، سد طالقان، جنگل، کوههای پرازبرف، روستاهای پراکنده و کم تراکم با ویلاهای رنگارنگ، هوای مطبوع، نسیم شمال، سکوت و آرامش کوهستان، نغمه هزار و بلبل در سرتاسر دشت، دیدن تردد خودروها از دوردست، و… مرا شگفت زده کرده بود. حدود ۱۱:۳۰ بر چکاد قله ایستادم و سجده شکر بجا آوردم از این همه زیبایی و لطافتی که خالق بر بندگان خود عطا کرده.
    پس از یک ساعت توقف و صرف خوراکی و فریضه شکر پرورگار مسیر غرب را در پیش گرفتم و از فراز تونل گذشتم با طی طریق تپه های پیاپی از روی خط الراس تا جاده آسفالته در غرب پیش رفتم (پیمایشی حدود ۲۰ کیلومتر). از جاده آسفالته به نگهبانی تونل وارد شدم و با خودرو ساعت ۱۶:۳۰ به مهستان بازگشتم.