گزارش صعود به قله کلوگان (اورجین) از روستای امامه

ارتفاع مبدا صعود: امامه بالا 2250 متر
ارتفاع پایین ترین نقطه مسیر: 2 هزار متر
تعداد نفرات شکرت کننده: 4 نفر
مدت زمان صعود: 5.5 ساعت (با گام متوسط، نیم ساعت صبحانه)
مدت زمان فرود: 3.5 ساعت (45 دقیقه ناهار)
کل زمان برنامه: 10 ساعت (7 صبح تا 5 عصر)

همراهان خوب من در این برنامه: علیرضا، پژمان و خانم رنجبریان

قله کلوگان (اورجین)

قله کلوگان (اورجین) – از راست: نیما اسماعیلی، پژمان علی امیری، طیبه رنجبریان، علیرضا یاوری

با توجه به تجربه برنامه قله الله بند و کوتاه بودن روز در این فصل، تصمیم بر این شد که برنامه این هفته را قله ای کم ارتفاع تر انتخاب کنیم تا قبل از تاریکی هوا برنامه را تمام کرده باشیم. بالطبع اولویت با قله هایی بود که از مسیرهای باغی و طبیعت پاییزی بیشتری برخوردار باشند. با توجه به شناختی که از طبیعت زیبای امامه داشتیم، قله کلوگان از روستای امامه برای برنامه این هفته اوکی شد. همانطور که پیش بینی می کردم در اینترنت نه از گزارش برنامه ای که بدرد ما بخورد خبری بود و نه از فایل جی پی اس مسیر. بنابراین دست به دامان گوگل ارث شده و بهترین مسیری را که به ذهنم می رسید، از امامه به قله کلوگان ترسیم کردم. پس از آن برای اولین بار دست به ابتکاری زده و خروجی گوگل ارث را به GPX کانورت کردم تا قابل استفاده در جی پی اس باشد. فایل را در سایتی آپلود کرده و به پژمان اطلاع دادم که فایل را دانلود کرده و در جی پی اس ش بریزد تا ما روز برنامه ببینیم که بدردمان میخورد یا نه!؟ جالب اینکه فایل بدست آمده کاملا دقیق و قابل استفاده بود طوری که ما در طول مسیر هر جا که چک می کردیم، منطبق بر مسیر بود. تجربه ای که بدست آوردیم این بود که می شود خروجی گوگل ارث را با دقت قابل قبولی در جی پی اس استفاده کرد. یعنی اگر شما بتوانید مسیر درستِ صعود و موقعیت صحیح قله را در گوگل ارث تشخیص داده و ترسیم نمایید، می توانید از آن در جی پی اس استفاده نمایید.

به هر حال صبح جمعه از تهران براه افتادیم و ساعت ۰۶:۳۰ صبح از جاده فشم وارد فرعی امامه شدیم. ابتدا قرار بود که استارت برنامه از روستای امامه پایین باشد اما برای اینکه از طبیعت زیبای پاییزی بیشتر لذت ببریم با پیشنهاد بنده و موافقت دوستان، تصمیم بر این شد که از امامه بالا شروع کنیم. بنابراین جاده ورودی امامه پایین را رد کرده و به سمت امامه بالا ادامه مسیر دادیم. قبل از امامه بالا به دوراهی رسیدیم که سمت چپ (خیابان مهرچال) به سمت باغ تنگه (مسیر صعود قله های مهرچال و همهمن) می رفت و مسیر مستقیم به سمت میدان امامه بالا. ما مسیر مستقیم را ادامه دادیم تا به میدان امامه بالا رسیدیم. خودروی خود را اطراف میدان پارک کرده و از شیر آب اطراف میدان که به چشمه وصل است آب برداشته و از کوچه ای با تابلوی «۸ متری میانا» (در جهت جنوب) به سمت امامه پایین و دره کلوگان پیاده روی خود را شروع کردیم. یک سرویس بهداشتی (البته نه چندان بهداشتی!) هم ابتدای ۸ متری میانا قرار دارد که به هر حال قابل استفاده بوده و غنیمت است.

بیشتر بخوانید:  قله سرکچال از سفیدستان

ساعت ۷ صبح بود و سکوت دل انگیزی بر طبیعت پاییزی امامه حاکم بود. در امتداد کوچه نمای زیبایی از کوه ورجین مقابل دیدگانمان بود و قله کلوگان که مقصد ماست در سمت راست کوه ورجین قرار دارد…

مسیر صعود و فرود در نرم افزار گوگل ارث
(برای مشاهده تصویر در سایز بزرگتر، بر روی آن کلیک نمایید)

مسیر قله کلوگان (اورجین)

دانلود فایل جی پی اس قله کلوگان از امامه. (فایل GPS از پژمان علی امیری)

تبدیل فایل های GPS به یکدیگر: http://www.gpsvisualizer.com/

———————————————————–

گزارش‌های مرتبط در همین وبلاگ:

روستای امامه، مهر ماه 1391

آبشار کلوگان؛ تیر ماه 1391

—-

لینک این مطلب در وبلاگ قدیم نشاط زندگی: اینجا

———————————————————-

(ادامه گزارش همراه با تصاویر بیشتر در ادامه مطلب)

ادامه گزارش به صورت تیتروار و خلاصه بدین شرح است:

1- ساعت 07:00 صبح ، استارت پیاده روی از امامه بالا به سمت امامه پایین.

2- ساعت 07:20 ، انتهای اماممه پایین و ورود به مسیر دره کلوگان

3- ساعت 08:00 ، برای صرف صبحانه در مکانی مسطح و زیبا توقف کردیم. صرف صبحانه حدود نیم ساعت طول کشید.

4- ساعت 09:00 ، حدود ۱۰۰ متر مانده به دره ای که آبشار کلوگان در آن قرار دارد، از سمت راست و از یک پاکوب ضعیف کم کم ارتفاع گرفته و بعد از حدود 20 دقیقه خود را به بالای آبشار و محل چشمه رساندیم. البته بدون اینکه آبشار را دیده باشیم. تا اینجا تقریبا تمام مسیر پاکوب داشت. اما از چشمه تا خود قله از پاکوب خبری نبود مگر بعضی مواقع که پاکوب ضعیفی در مسیر دیده می شد. قابل ذکر است که پاکوب اصلی برای رسیدن به بالای آبشار در ابتدای دره ی آبشار قرار دارد اما ما برای اینکه زیاد ارتفاع کم نکنیم، قبل از رسیدن به دره ارتفاع گرفته و در واقع میانبر زدیم.

5- از بالای آبشار (محل چشمه) به سمت راست کشیده و به سمت بالای یال ارتفاع گرفته و سپس مجدد ارتفاع کم کرده و وارد دره شدیم. در اینجا منظره جالبی دیده می شد از قرار گرفتن دو سنگ روی هم که سنگ بالایی از وسط دو نیم شده بود! و کنار سنگ پایینی هم شکاف دالون مانندی دیده می‌شد. از دالون عبور کرده و مسیر دره را به سمت بالا ادامه دادیم.

بیشتر بخوانید:  قله کلوگان از امامه - زمستانه

6- ساعت 10:00 ، حدود 30-40 متر بالاتر از سنگ هایی که اشاره شد، از دره جدا شده و از سمت چپ به سمت بالای یال ارتفاع گرفتیم. مسیر، سنگی و تقریبا ریزشی بود اما برای عبور از آن مشکل خاصی وجود نداشت.

7- ساعت 11:00 ، بالای یال اول بودیم. سمت راستمان، در امتداد یال، قله سنگی دیده می شد و پشت آن کمی بالاتر، روی یال بعدی، قله اصلی کلوگان نمایان بود.

8- با ادامه مسیر از روی یال دوم – قله سنگی را از سمت چپ دور زده و در ابتدای یال سوم قرار گرفتیم. در اینجا نمای زیبایی از روستای امامه و قله های مهرچال و همهن مقابل دیدگانمان قرار گرفت. همچنین قله های آتشکوه و ساکا که در سمت راست مهرچال دیده می شدند.

9- با ادامه مسیر ساعت 12:20 بالای یال سوم بودیم و بر روی قله فرعی با سنگ چین کوچک که حدود 50-60 متری از قله اصلی کوتاه تر می نمود. از روی قله فرعی نمای خوبی از قله های دارآباد، پیاز چال و توچال داشتیم و خط الراس توچال به خوبی نمایان بود.

10- ساعت 12:30،  روی قله کلوگان (یا همان قله اورجین در نقشه های رسمی) بودیم. جی پی اس ما ارتفاع قله را ۲۹۴۰ متر نشان می داد. (در نقشه ۲۹۳۰ متر ذکر شده).

از روی قله کلوگان، قله توچال دقیقا در جهت غرب و قله آتشکوه در جهت شرق واقع است.

برای فرود مسیر دیگری را در پیش گرفتیم که هم کوتاه تر بوده و هم با مسیر صعودمان یکی نباشد. بنابراین از یال شرقی قله به سمت پایین و روستای امامه ارتفاع کم کردیم. ساعت 13:30 از قله حرکت کرده و ساعت 15:00 ، به جاده امامه پایین رسیدیم. در اینجا نمای زیبایی از امامه پایین و بالا با پاییز رنگ رنگش مقابل دیدگانمان بود که پیاده روی دلچسبی را رقم می زد. پس از 20 دقیقه پیاده روی در جاده آسفالته، به امامه پایین رسیده و از داخل کوچه باغ ها مسیر امامه بالا را در پیش گرفتیم.

ساعت 15:45 برای صرف ناهار در گوشه یکی از باغ ها اتراق کرده و ساعت 16:30 مجددا براه افتادیم.

با گذر از کوچه باغ های زیبای امامه  که براستی در این فصل زیباااااااااست ، ساعت 17:00 میدان امامه بالا و محل پارک خودرویمان بودیم… و پایان برنامه.

از آنجا که می دانستیم جاده فشم عصر جمعه ترافیک دارد ، برای مسیر برگشت جاده راحت آباد را انتخاب کردیم. از امامه تا بلوار لواسان ۱۸ کیلومتر و از آنجا تا میدان لشگرک حدود ۵ کیلومتر راه بود. راهمان تقریبا دو برابر شد اما بدون ترافیک به میدان لشگرک رسیدیم. از میدان لشگرک تا گردنه قوچک هم مسیر روان و بدون ترافیک بود.

بیشتر بخوانید:  قله های وستان و فیل زمین

نکته: با توجه به تجربه بازدید پارسال (14 و 20 مهر 91) و امسال (20 آبان)، بنظرم بهترین زمان برای بازدید از روستای امامه در این فصل که پاییز در اوج زیبایی اش باشد، دهه اول آبان ماه است. البته ناگفته پیداست که بسته به شرایط جوی ممکن است این زمان برای هر سال ثابت و یکسان نباشد.

آنتن دهی مسیر:

در مسیر صعود، برخی نقاط آنتن داشت و در مسیر فرود تقزیبا تمام مسیر آنتن همراه اول برقرار بود.

چشمه ها و منابع آب آشامیدنی در مسیر:

میدان امامه بالا (شیر آب) ، چشمه بالای آبشار (که در واقع همان آب آبشار بود)، شیر آب مسجد (+ سرویس بهداشتی) واقع در یکی از مساجد امامه بالا.

استارت برنامه از میدان امامه بالا، کوچه باغ «8 متری میانا»

نمایی از کوه ورجین در امتداد کوچه دیده می شود. قله کلوگان در سمت راست قرار دارد که در عکس نیفتاده

روستای امامه

امامه پایین، پل فلزی، محل ورود به دره کلوگان (از سمت راست دره)

دره آبشار کلوگان، چشمه بالای آبشار

یک گروه 10-12 نفری قبل از ما به محل چشمه رسیده و مشغول تهیه ملزومات صبحانه بودند. البته این گروه قصد صعود نداشته و همانطور که انتظار می‌رفت، آنروز فقط ما در مسیر قله کلوگان بودیم.

مسیر قله کلوگان

دره آبشار کلوگان

یک سنگ بزرگ که به زیبایی هر چه تمام تر بالای یه سنگ دیگه قرار گرفته و از وسط دو نیم شده!

در اینجا کم کم از کف دره جدا شده و به سمت بالای یال ارتفاع گرفتیم

و باز هم نمایی زیبا از امامه در جشنواره رنگهای پاییزی

کوچه باغ‌های زیبا در مسیر امامه بالا

—————————————————————————–

این دو تا عکس زیبا هم از دوست خوبم آقا سعید اشرفی که در این روز، همراه یکی از دوستانشون پشت سر ما آمدن به امامه…

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۲ دیدگاه دربارهٔ «قله کلوگان (اورجین)»

1. Aevalanche می‌گوید:

سلام

مسیر برگشت برای صعود مناسب‌تر نبود؟

• نیما اسماعیلی می‌گوید:

سلام. مسیر صعود از کنار رودخانه جذابیت بیشتری داره. بنظرم مسیر فرود برای صعود جذابیت خاصی نداره و کوتاه هم میشه. برای فصل زمستان خوبه که ما یک بار صعود داشتیم فکر کنم در سایت باشه.