قله کلاش ویا از آزادبر

ارتفاع قله: 3850 متر

موقعیت جغرافیایی: استان البرز، جاده چالوس، روستای آزادبر

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2530 متر (جاده آزادبر)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 8.25 کیلومتر / 1330 متر

مجموع افزایش ارتفاع تا قله: 1600 متر  (Elevation gain)

مسافت کل رفت و برگشت: 16.5 کیلومتر

مدت زمان صعود: 6 ساعت، (06:15 تا 12:15) (با گام متوسط)

مدت زمان کل برنامه: حدود 10.5 ساعت (اتمام برنامه 16:30)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 1 ساعت (صبحانه و قله)

سطح برنامه (سبک/متوسط/نیمه سنگین/سنگین): نیمه سنگین

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): نمی باشد

تعداد نفرات: – نفر

قله کلاش ویا، گروه نشاط زندگی، از راست: مسعود زمانپور، رضا حبیبی و نیما اسماعیلی

+ دانلود جی پی اس قله کلاش ویا از آزادبر Kelash via GPS

توجه: اگر برای دانلود ترک مشکل دارید، صفحه “راهنمای دانلود ترک” را مشاهده نمایید.

بقیه در ادامه مطلب

معرفی قله:

قله کِلاش ویا با ارتفاع 3850 متر از قلل البرز مرکزی واقع در منطقه گچسر، استان البرز می باشد. این قله بر روی خط الراس در حدفاصل قله های کرچان (3770 متر) در شرق و هفت خوان (3980 متر) در غرب قرار دارد.

مسیرهای صعود:

1. مسیر شمالی، از روستای آزادبر (مسیر نزدیکتر و آسان تر)

2. مسیر جنوبی، از روستای سپهسالار

آنتن دهی مسیر:

پای کار و در بخش هایی از مسیر از جمله گردنه 3640 و قله آنتن همراه اول برقرار است.

منابع آب در مسیر:

چشمه ای در مسیر مشاهده نشد. اما حدود 300 متر مانده به محل پارکینگ، سمت چپ جاده آب چشمه گوارا از لوله جریان دارد.

گزارش برنامه:

به نام خالق زیبایی ها

ساعت 04:30 صبح با کمی تاخیر از تهران (سر خ جنت آباد) راه افتادیم. از مسیر آزاد راه رفتیم و در نیمه های آزادراه وارد خروجی گچسر-سرنسا (جاده قدیم چالوس) شدیم. در گچسر وارد خروجی آزادیر شدیم که ظاهرا تابلویی ندارد. پس از پشت سر گذاشتن روستای کهنه ده و خروجی غار یخ مراد، ساعت حدود 05:45 صبح، حدود یکی دو کیلومتر مانده به روستای آزادبر، به محدوده معدن شن و ماسه قبل از روستای آزادبر رسیدیم. با توجه به حضور گردشگر در آن محدوده نگرانی برای امنیت ماشین حس نشد. ماشین را کنار رودخانه پارک کرده و ساعت 6.15 پیاده روی خود را آغاز نمودیم. از پل گذشته و از پاکوب وارد محدوده معدن شدیم و کمی بالاتر وارد جاده معدن شدیم و کمی بالاتر از جاده جدا شده و در مسیر یال را بدون پاکوب ارتفاع گرفتیم. کلا در این مسیر تا محدوده زیر گردنه 3640 پاکوب درست و حسابی ندارد اما مشکل خاصی هم در حرکت نیست. برای صبحانه حدود نیم ساعت توقف کردیم و شیب بسیار تند را تا بالای قله فرعی پشت سر گذاشتیم و در ادامه قله میش چال و گردنه 3640 و در نهایت ساعت 12:15 بر فراز قله کلاش ویا بودیم. جی پی اس گوشی بنده ارتفاع قله را 3865 متر نشان می داد که با لحاظ حدود 15-20 متر خطا و تلرانس، همان 3850 متر مورد تایید است.

بیشتر بخوانید:  قله سرخاب از وارنگه رود

هوا در این روز آفتابی همراه با باد نسبتا تند حدود 30 ک/س بود که در کل دمای مطلوبی بود و بجز تایم کوتاهی در فرود باقی مسیر گرما اذیت نکرد. علت انتخاب این قله برای این روز هم دقیقا همین بادی بود که اینجا پیش بینی شده بود.

از روی قله در ادامه ی خط الراس به سمت غرب قله هفت خان 3980 متر و به سمت شرق قله کرچان 3770 متر دیده می شوند که نزدیک ترین همسایگان کلاش ویا هستند. در این روز یک گروه از کرج با فاصله از ما در مسیر بودند و گروه دیگری هم تقریبا همزمان با ما روی قله بودند که ایشان از سپهسالار شروع کرده بودند.

فرود:

مسیر فرود ما تقریبا مطابق با صعود بود بجز یکی دو بخش کوتاه که تراورس کردیم و در ترک مشخص است. فرود از شیب تند زیر قله فرعی (3300 متر) حدود نیم ساعت زمان می برد که واقعا زانوهای قوی و سالم نیاز دارد. در نهایت ساعت 16:15 به جاده آزادبر و محل پارک ماشین رسیدیم. نهار را همان نزدیکی زیر سایه درخت صرف کردیم و ساعت حدود 18 به سمت تهران راه افتادیم. ترافیک خاصی در مسیر نداشتیم و ساعت حدود 19 به تهران رسیدیم.

نکات برنامه:

در کل مسیر قله کلاش ویا از سمت آزادبر پاکوب واضح و درست و حسابی ندارد. باید حسی و تجربی در مسیر درست حرکت کنید ضمن اینکه همراه داشتن ترک مسیر حتما کمک می کند. اما در کل چالش و مشکل خاصی وجود ندارد.

تصاویر برنامه:

نقطه ی شروع: جاده آزادبر، رودخانه آزادبر، جنب معدن شن و ماسه، ساعت 06:15

نقطه ی شروع: جاده آزادبر، قبل از روستا، جنب معدن شن و ماسه، ساعت 06:15

جاده و رودخانه آزادبر، محل پارک خودرو بعد از پل معدن

ابتدای مسیر یال

خروج از جاده معدن، ابتدای مسیر یال

روستای آزادبر از بالا

در مسیر یال پرشیییییب به سمت قله فرعی

در مسیر صعود، قله هفت خوان سمت راست و قله کلاش ویا در سمت چپ تصویر دیده می شود.

قله فرعی میش چال 3400 متر در مسیر صعود

قله فرعی میش چال 3400 متر در مسیر صعود. البته اصلا شباهتی به قله نداره این بنده خدا و حس قله رو نمیده!

دریای ابر در سمت شمال

دریای ابر در سمت شمال، زوم 2x

قله کلاش ویا 3850 متر، ساعت 12:15

تابلو قله کلاش ویا 3850 متر

به ترتیب از راست: قله هفت خوان 3980 متر، قله کهار 4050 متر و قله ناز 4108 متر

به ترتیب از راست: قله هفت خوان 3980 متر و در ادامه دورتر قله کهار 4050 متر و قله ناز 4108 متر

**************

لینک کوتاه این مطلب: http://kuhnavardi.com/?p=9563

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.