قله چرمکش لوشان

تاریخ اجرای برنامه: جمعه 1401.02.02

ارتفاع قله چرمکش: 2290 متر

موقعیت جغرافیایی: استان گیلان، شهرستان لوشان

ارتفاع مبدا صعود: 1060 متر (بیورزین، امامزاده محمد حنفیه)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 8 کیلومتر / 1230 متر

مسافت کل رفت و برگشت: 16 کیلومتر

مدت زمان صعود:  5.5 ساعت (7.20 تا 13 (با گام متوسط و 1 ساعت تایم صبحانه)

مدت زمان کل برنامه: حدود 11 ساعت (7.20  تا 18.10)

تایم های اصلی توقف و استراحت: 3 ساعت (صبحانه و قله و ناهار)

تعداد نفرات: – نفر

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): متوسط

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد

گروه نشاط زندگی، قله چرمکش

قله چرمکش لوشان

+  دانلود جی پی اس قله چرمکش لوشان  Charmkesh GPS

توجه: در سایت ویکی لاک برای دانلود نقاط همراه ترک، تیک گزینه Include locations … را بزنید.

معرفی قله:

قله چرمکش از قلل البرز غربی واقع در استان گیلان و شهرستان لوشان می باشد. این قله بر روی یک خط الراس با امتداد شرقی – غربی قرار دارد که با یک گردنه نسبتا عمیق در جهت غرب به قله های سردگاه (2400 متر) و آسمانسرا (1950 متر) متصل می شود. قله چرمکش از جبهه جنوبی و روستای بیورزین لوشان صعود می شود.

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: چند سال پیش (خرداد 1396) در برنامه خط الراس قله سردگاه از نزدیکی قله چرمکش فرود آمده و به بیورزین رسیده بودیم. در نتیجه آشنایی خوبی به منطقه و بیورزین و مسیر قله چرمکش داشتیم.

گزارش برنامه: ساعت 4 صبح جمعه از تهران (سر خ جنت آباد) راه افتادیم. پس از طی 230 کیلومتر از تهران، ساعت حدود 6.30 در اتوبان قزوین-رشت به خروجی روستای بیورزین با تابلوی “جیرنده، داماش رسیدیم. حدود 100 متر مانده به خروجی، یک خانه گردشگری روستایی قرار دارد که نشانه خوبی برای این جاده است. حدود یک ربع بعد به روستای بیورزین و امامزاده محمد حنفیه رسیدیم که گنبد طلایی آن از دور نمایان است.

ماشین ها را کمی دورتر از امامزاده محمد حنفیه(*) کنار جاده پارک کردیم چون تذکر دادند که اینجا محل پارک زائرین است. ساعت 7.20 پیاده روی خود را به سمت روستا و جاده اصلی آغاز کردیم. در سه راهی به چپ پیچیده و حدود 100 متر پایین تر وارد کوچه و جاده خاکی در سمت راست شدیم. حدود یک ساعت بعد به دشت بزرگی رسیدیم که برای صبحانه توقف کردیم. سپس ادامه مسیر دادیم و از داخل دشت به سمت راست متمایل شده و خود را به جاده بالا و نهر آب رساندیم. حدود 10 دقیقه بعد جاده تمام شد و وارد مسیر زیبای جنگلی شدیم. در مسیر پاکوب حرکت کردیم. (تمام مسیر از روستا تا قله جاده و پاکوب مشخص دارد) ساعتی بعد از تنگه رد شدیم و بالاتر دشت اصلی و زیبای مسیر را پشت سر گذاشتیم که یک تک درخت وسط این دشت قرار دارد. دوراهی کلبه های بزبره را پشت سر گذاشتیم و ساعت 11.40 از جنگل خارج شده و به گردنه رسیدیم. از گردنه به راست پیچیده و به سمت قله ارتفاع گرفتیم. مجدد وارد منطقه جنگلی شدیم. در محدوده صخره ای از سمت چپ صخره را دور زدیم مجدد به راست پیچیدیم تا بالای صخره و ادامه مسیر پاکوب تا در نهایت ساعت 12.50 به قله چرمکش رسیدیم. جی پی اس گوشی ارتفاع قله را 2290 متر نشان می داد. تابلو قله متاسفانه کنده شده و فقط چهارچوب آن وجود داشت.

بیشتر بخوانید:  قله سرخنی ورسک

هوا در این روز کاملا خنک و با باد همراه بود و از گردنه به بعد هم پوشیده از مه بود. گروههای زیادی در مسیر و روی قله بودند که نشان دهنده استقبال زیاد کوهنوردان منطقه، خصوصا کوهنوردان گیلان و قزوین و تاکستان از این قله زیبای جنگلی می باشد.

ساعت 13.30 مسیر فرود را در پیش گرفتیم. روی گردنه مسیرمان را تغییر داده و از پاکوب بالا به سمت کلبه های بزبره سرازیر شدیم. حدود یک ربع بعد، ساعت 14.30 به منطقه زیبا و پرگل کلبه های بزبره رسیدیم. اینجا هم نسبتا شلوغ بود. از آب چشمه نوشیده و در گوشه ای برای نهار اتراق کردیم. ساعت 15.30 حرکت کردیم و حدود کمتر از ده دقیقه به دوراهی رسیدیم و ادامه مسیر از داخل جنگل تا به جاده اصلی رسیدیم که نهر آب کنار آن جاری است. این جاده ما را مستقیم به سه راهی امامزاده در جاده آسفالت روستا رساند. در نهایت ساعت 18.10 به محل پارک ماشین ها رسیدیم.

(*) نام اصلی‌اش «محمد بن حَنفیه» است؛ اما مردم محلی آن را «امامزاده قل‌قلی» یا «غلتان» نامیده‌اند، حکایت این نام هم در روایت برخی مردم ریشه دارد که معتقدند برای حاجت گرفتن باید مسیری را غلتان طی کرد. (منبع: ایسنا)

چشمه آبگرم سنگرود:

به پیشنهاد دوستان سوار ماشین شده و به سمت جیرنده حرکت کردیم. حدود نیم ساعت بعد، 8 کیلومتر بالاتر در سمت راست به آبگرم رسیدیم. حوضچه آبگرم حدود 50 متر پایین تر قرار دارد که وقتی پیاده می شوید در معرض دید قرار می گیرد. به گفته دوستان که از آبگرم استفاده کردند، آب آن ولرم و مطلوب بود و در این تایم از سال و هنگام غروب هوای بیرون کمی سرد بود که باید مدیریت می شد.

مسیر صعود به قله چرمکش لوشان

مسیر صعود به قله چرمکش لوشان (قله از نمای نزدیک)

ابتدای مسیر، جاده خاکی به سمت کوه و جنگل

دشت اول پس از حدود 1 ساعت. محل صبحانه

تغییر مسیر و ورود به جاده بالا. (مسیر نهر آب)

مسیر قله

دشت دوم. بسیار زیبا

در مسیر قله، پس از دشت

گردنه، حدود 1 تا 1.5 ساعت مانده به قله

عبور از آخرین بخش جنگلی زیر قله

قله چرمکش، گروه نشاط زندگی

به ترتیب از راست، ایستاده:محسن کرمی، معصومه اکبری، هادی بشری، رضا شریعتی، میترا عقیلی، سوسن طاهری، نیما اسماعیلی، سیروان قدیمی.نشسته: خانم ؟، رضا حبیبی، محمد مقیمی و محمد جواد حبیبی (عکاس)

به ترتیب از راست، ایستاده:محسن کرمی، معصومه اکبری، هادی بشری، رضا شریعتی، میترا عقیلی، سوسن طاهری، نیما اسماعیلی، سیروان قدیمی. نشسته: خانم ؟، رضا حبیبی، محمد مقیمی و محمد جواد حبیبی (عکاس)

*********************************

قله آسمان سرا، رودبار – اردیبهشت 97

قله درفک از شیرکوه – آبان 96

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی گیلان

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی گیلان ارسال و , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۴ دیدگاه دربارهٔ «قله چرمکش لوشان»

1. علیرضا کاظمی می‌گوید:

بسیار عالی و ،جامع بود دست شما درد نکند

2. روح الله صفری می‌گوید:

آفرین، مرحبا، مشخصا یک گروه باتجربه ویک صعود بیاد ماندنی.

3. آرش اسدی می‌گوید:

سلام، خیلی ممنون از گزارش عالی و دقیق تون

در ابتدای گزارش گفته شده چرمکش از قلل البرز مرکزی، که البرز غربی درست هست

با تشکر فراوان

• نیما اسماعیلی می‌گوید:

اصلاح شد.
      البته منابع موجود در اینترنت البرز غربی رو از دره سپیدرود به سمت غرب ذکر کرده اند که لوشان و چرمکش داخل البرز مرکزی قرار می گیرند
      اما نقشه البرز مرکزی علی مقیم کوههای البرز مرکزی را در حد فاصل رودخانه کرج تا رودخانه هراز نشان داده است.
      که تایید فرمایش شماست که قله چرمکش در البرز غربی قرار می گیرد.