قله روته از مسیر زمستانی

گزارش برنامه قله روته از مسیر زمستانی (جنوب شرقی)

ارتفاع قله روته: 3220 متر
تاریخ اجرا: جمعه 3 آبان 98
منطقه: تهران، فشم، روستای روته

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2185 متر (روستای روته)
مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 4.6 کیلومتر / 1030
مسافت کل (رفت و برگشت): 10 کیلومتر
مدت زمان صعود: 5 ساعت (6.45 تا 11.45)
کل زمان برنامه: 11.5 ساعت (6.45 تا 17.30)
تایم های اصلی توقف و استراحت: 2 ساعت (صبحانه، قله و ناهار)
گام حرکت: متوسط

قله روته - گروه نشاط زندگی

قله روته – گروه نشاط زندگی

+ دانلود جی پی اس قله روته، مسیر زمستانی Routeh GPS

توجه: در سایت ویکی لاک، برای دانلودِ نقاط همراه با فایل، گزینه Include locations displayed on map را تیک بزنید.

آدرس روستای روته:

در تهران از طریق بزرگراههای همت شرق، باقری شمال، بابایی شرق، جاده “لواسان – لشگرک”، خود را به گردنه قوچک و سپس میدان لشگرک و فشم می رسانید. در میدان فشم به راست پیچیده و حدود 4 کیلومتر بعد با دیدن تابلو “روستای سادات روته” وارد فرعی در سمت چپ می شوید. از اینجا تا روستا حدود 2 کیلومتر راه در پیش دارید. تمام مسیر تا روستا آسفالت است. در کل از تهران (میدان آزادی) تا روته 57 کیلومتر راه است که حدود 1 ساعت و 15 دقیقه زمان می برد.

مهم ترین قله هایی که از روستای روته صعود می شوند:

قله های روته و آبک

معرفی قله روته:

قله روته به ارتفاع 3220 متر در استان تهران، منطقه فشم، روستای سادات روته واقع شده است. در شرق این قله روستای لالون و در جنوب آن روستای روته قرار دارد. ضلع شمالی قله به صورت دیواره و گرده های عظیم سنگی است که توسط گردنه ای به خط الراس کلون بستک – سرکچال متصل می شود. قله آبک (3500 متر) در غرب نزدیک ترین قله به قله روته است.

مسیرهای اصلی صعود:

مسیرهای اصلی صعود به قله روته از روستای روته می باشد.
1- مسیر جنوبی: اواسط روستا از یال خاک سرخ (مسیر تابستانی) (مسیر عمومی و نرمال)
2- مسیر جنوب شرقی: ابتدای روستا، از مسیر خط الراس شرقی (مسیر زمستانی)
3- مسیر غربی: از انتهای روستا، مسیر دره ابتدای دشت (مسیر تابستانی)
نکته:
– مسیر جنوبی در زمستان نیز قابل صعود است که غالبا گروهها در تابستان و زمستان از همین مسیر صعود می کنند. اما در زمستان های پر برف یا شرایط یخ، ممکن است صعود با دشواری همراه بوده و یا نیاز به کار فنی داشته باشد.
– مسیر جنوب شرقی در تابستان و زمستان قابل صعود است اما در زمستان نسبت به مسیر جنوبی آسان تر بوده، درگیری با سنگ کمتری داشته و از ریسک کمتری برخوردار است.
– قله روته از روستای لالون، از مسیر خط الراس شرقی نیز قابل صعود است.

بیشتر بخوانید:  قله آبک از روته

منابع آب در مسیر:

در روستا فقط یک شیر آب جلوی مسجد امام سجاد دیده شد و هیچ چشمه ای در مسیرهای صعود به قله وجود ندارد.

آنتن دهی منطقه:

روستای روته و روی قله آنتن و اینترنت برقرار است. بقیه مسیر چک نکردم.

بقیه در ادامه مطلب

گزارش برنامه:

اول این نکته رو بگم که ما (یعنی من و آقای حبیبی و سعید و شریعتی) 5 نفری قرار بود بریم سمت سوادکوه و قله اوریم. اما صبح که پاشدیم دیدیم که پیش بینی بارندگی که تا شب قبل پراکنده بوده، برای منطقه اوریم زیاد و تمام بارندگی شده. در نتیجه همان صبح و از محل قرار تصمیم گرفتیم که به آقا مسعود و گروهشون (دوستان همنورد) ملحق شده و قله روته را صعود نماییم.

ساعت 5.30 از گردنه قوچک راه افتادیم. پس از کمی معطلی برای خرید نان و غیره، به روستای روته رسیدیم. ماشین ها را داخل روستا بعد از پل پارک کرده و ساعت 6.45 پیاده روی خود را آغاز نمودیم. شروع مسیر از کوچه با تابلو لاله است (حدود 100 متر قبل از پل) که داخل کوچه از پله ها بالا می رود. انتهای کوچه لاله به چپ پیچیده و پس از طی حدود 50 متر از راه اصلی جدا شده و از سمت راست از طریق یک پاکوب به روی یال می رسد. در ادامه از ابتدای یال تا قله هیچ پاکوب مشخصی وجود ندارد.

طبق پیش بینی ها هوا در این روز ابری و بارانی و بسیار لطیف و عالی بود. باران ریزی در حال باریدن بود که تا نزدیک خط الراس کم و بیش ادامه داشت و هر ازگاهی متوقف می شد. خط الراس کم و بیش سفید پوش بوده و در مسیر برف دیده می شد اما در مسیر حرکت از ابتدا تا قله درگیری با برف نداشتیم.

صبحانه را ساعت 8 تا 8.45 دقیقه در مسیر یال صرف کردیم. ساعت 10.30 به زیر سنگ های خط الراس در ارتفاع حدود 3080 متر رسیدیم. مسیر را از سمت چپ و از زیر سنگ ها به صورت تراورسی ادامه دادیم و حدود 20 دقیقه بعد از جایی که دره مانند بین دو صخره بود، ساعت 11.15 خود را به روی خط الراس رساندیم که در این قسمت هموار و غیر صخره ای بود. با ادامه مسیر از روی خط الراس که بعضا سنگی و صخره ای اما قابل تردد است، در نهایت ساعت 11.40 به قله روته در ارتفاع 3220 متر رسیدیم.
از ابتدای حرکت تا اینجا بیشتر اوقات هوا مه آلود و دید کم بود اما خوشبخاته روی قله برای حدود یک ربع هوا باز شده و آفتاب نمایان شد که مناظر زیبای پیرامون قله را تماشا کرده و عکس های زیبا ثبت کردیم. روی قله روته آنتن همراه اول و اینترنت 4G برقرار بود! که دوستان استفاده نموده و در لحظه لایو ارسال نمودند 🙂

بیشتر بخوانید:  قله خلنو از تیغه های ژاندارک

فرود:
برای فرود دوست داشتیم از مسیر جنوبی حرکت کنیم که متفاوت از مسیر صعودمان باشد اما با توجه به شرایط جوی و بارش های اخیر و اینکه تجربه مسیر جنوبی را نداشتیم، به صلاحدید سرپرست محترم برنامه (آقای مسعود کریمخانی) تصمیم بر این شد که از همان مسیر صعود برگردیم. ساعت 12.30 به سمت پایین حرکت کردیم. پایین خط الراس از ساعت 13.40 تا 14.20 برای ناهار توقف کردیم. هوا در این لحظات کمی باز شده بود و می شد یال جنوبی را دید. در ادامه طبق نظر سرپرست تصمیم بر این شد که تراورس کرده و خود را به یال جنوبی برسانیم تا یال جنوبی را هم که مهمترین مسیر صعود به قله است ببینیم. در ابتدا خود را به دشت پایین در ارتفاع 2800 متر رساندیم و سپس به سمت یال ادامه دادیم. با توجه به وجود مه و پنهان شدن یال جنوبی کمی با سعی و خطا و اصلاح مسیر در نهایت خود را به روی یال جنوبی رساندیم اما هوا همچنان پوشیده از مه و دید بسیار کم بود. خوشبختانه ترک مسیر یال جنوبی را داشتیم و طبق ترک ارتفاع کم کردیم و کمی پایین تر خوشبختانه هوا باز شد و ادامه مسیر به خوبی نمایان شد. (این بخش از مسیر که انحرافی و بیراهه رفتیم در ترک آپلود شده اصلاح شده است).
در ادامه یال جنوبی دوشاخه می شود که ما به راست منحرف شده از مسیر یال خاک سرخ خود را به روستا رساندیم. از یک باغ و سپس یک پل عبور کرده تا به جاده رسدیم. پس از حدود 5 دقیقه پیاده روی ساعت 5.10 به مسجد امام سجاد و سرویس بهداشتی رسیدیم و در ادامه حدود 2 دقیقه بعد به محل پارک ماشین ها رسیدیم و پایان برنامه.

تصاویر برنامه:

(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی بر روی آن کلیک نمایید)

قله روته از مسیر زمستانی

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.