قله حوض شاه از وزنا

تاریخ اجرای برنامه: 1403.04.07

موقعیت جغرافیایی: استان مازندران، جاده هراز، جاده لاسم به ارجمند، روستای وزنا

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2770 متر (روستای وزنا)

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 6 کیلومتر / 1130 متر

مجموع افزایش ارتفاع تا قله: 1130 متر (Elevation gain)

مسافت کل رفت و برگشت: 11 کیلومتر

مدت زمان صعود: 4 ساعت، (08:20 تا 12:20) (با گام نسبتا تند)

مدت زمان کل برنامه: حدود 6.5 ساعت (اتمام برنامه 15:00)

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود نیم ساعت (قله)

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): متوسط

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد

تعداد نفرات: – نفر​

قله حوض شاه از وزنا. گروه کوهنوردی نشاط زندگی. از راست: نیما اسماعیلی، حمید محسنی

مسیر قله حوض شاه از وزنا در گوگل ارث

دانلود جی پی اس قله حوض شاه از وزنا Hoz shah GPS

معرفی قله:

قله حوض شاه یا هلزم با ارتفاع 3890 متر از قلل رشته کوه البرز مرکزی واقع در استان مازندران، جاده هراز و در مسیر جاده لاسم به ارجمند می باشد. این قله بر روی یک خط الراس با امتداد غربی – شرقی واقع شده که از جاده هراز در غرب با قله هماسون شروع شده و در ادامه با قله های گل اندام، ریس کوه، پاشوره، حوض شاه و در نهایت قله لهرک به جاده ارجمند در شرق می رسد. نزدیک ترین و آسان ترین مسیر صعود به قله حوض شاه از مسیر جنوبی و روستای وزنا می باشد. همچنین این قله از مسیر شمالی، از روستای نوا و از طریق خط الراس قله پاشوره نیز صعود می شود.

مسیرهای صعود:

مسیر جنوبی: جاده هراز، جاده لاسم به ارجمند، روستای وزنا

مسیر شمالی: جاده هراز، روستای نوا، دشت آزو، خط الراس پاشوره

آنتن دهی مسیر:

برخی از نقاط مسیر که چک شد آنتن همراه اول برقرار بود.

منابع آب در مسیر:

شیر آب جلوی سوپری در نقطه شروع آب دارد اما در مسیر چشمه ای مشاهده نشد.

دسترسی:

از تهران: بزرگراه بابایی شرق، اتوبان پردیس، جاده هراز، بعد از پلور، جاده لاسم به ارجمند فیروزکوه، روستای وزنا.

بیشتر بخوانید:  قله گل زرد از مبارک آباد

در کل از تهران (انتهای بزرگراه بابایی) تا وزنا 95 کیلومتر راه است که حدود 1 ساعت و 40 دقیقه زمان می برد.

نکات برنامه:

روستای وزنا یک سوپری و یک لبنیاتی سر جاده، یک سوپری داخل محل و سرویس بهداشتی داخل محوطه دهداری دارد که همه اینها نزدیک به جاده و نقطه شروع هستند.

به نام خالق زیبایی ها

مقدمه: <<در این روز قرار بود ما قله ی دیگری را برای اولین بار در مسیر جاده هراز صعود کنیم. اما در جاده هراز پس از خروجی لاسم به ترافیک سنگین خوردیم که علت آن بسته بودن محور سوادکوه به علت سیل اخیر و افزایش بار ترافیکی جاده هراز بود. در نتیجه ریسک نکرده و به سمت تهران دور زدیم. به دنبال گزینه جایگزین بودیم که به یاد قله حوض شاه افتادم که قبلا اطلاعات و ترک آن را برای صعودهای آینده در گوشی ذخیره کرده بودم. بدین ترتیب صعود به قله حوض شاه رقم خورد.>>

قرار ما ساعت 04:30 صبح، انتهای بزرگراه بابایی بود. سر تایم دو نفری با یک ماشین به سمت جاده هراز حرکت کردیم. حدود ساعت 6 صبح پس از خروجی لاسم طبق شرح بالا به ترافیک سنگین در جاده هراز خوردیم که بنظر می رسید چند ساعتی توی ترافیک گیر کنیم. لذا به سمت تهران دور زدیم و قله حوض شاه طبق شرح بالا به عنوان جایگزین انتخاب شد. وارد جاده لاسم شدیم و ساعت حدود 7:45 به روستای وزنا رسیدیم. صبحانه را پای ماشین و جنب سوپری سرچشمه صرف کرده و ساعت 08:20 مسیر جاده خاکی را به سمت بالا در پیش گرفتیم.

این را هم بگم که برای صعود به قله دو مسیر و دو ترک همراه داشتم. یکی از گردنه (سه راهی) که حدود 1 کیلومتر قبل از نقطه شروع ما می شد و مسیر کوتاه تر با شیب بیشتر است و دیگری مسیری که ما انتخاب کردیم. در مسیر جاده خاکی حدود 10 دقیقه بعد جلوی چند درخت از جاده جدا شده و به سمت بالای یال ارتفاع گرفتیم. هوا در این روز نیمه ابری همراه با مه در ارتفاعات و خنک و مطبوع بود. مسیر تا قله گاها پاکوب دارد و در کل اگر طبق ترک حرکت کنید هیچ مشکل و چالشی ندارد. در طول مسیر ویوی زیبا از خط الراس با ابهت دوبرار در پشت سرمان قرار داشت و بازی ابر و مه در ارتفاعات جلوه زیبایی به مناظر پیرامون بخشیده بود که هر چه تماشا می کردیم و عکاسی می کردیم باز هم طبیعت جلوه زیباتری نمایان می کرد. پس از چند توقف کوتاه در نهایت پس از 4 ساعت یعنی ساعت 12:20 به قله حوض شاه در ارتفاع 3900 متر رسیدیم. خوشبختانه در این زمان هوا کمی باز شده و از ابر و مه کاسته شده بود در نتیجه قلل اطراف از جمله پاشوره در غرب و لهرک در شرق و خط الراس دوبرار در جنوب به خوبی دیده می شدند اما دماوند به طور کامل در میان ابر و مه پنهان بود. روی قله هوا همچنان خنک و مطبوع با وزش باد با سرعت حدود 20-30 ک/س بود.

بیشتر بخوانید:  قله هماسون از آب اسک

پس از حدود 20 دقیقه توقف روی قله، ساعت 12:40 مسیر فرود را در پیش گرفتیم. در نقطه 3300 متر (که در ترک ثبت شده است) از پاکوب جدا شده و مسیر شن اسکی را به سمت دشت در پیش گرفتیم. در این مسیر با شیب تند بعضا سنگها درشت و شن اسکی سخت می شد اما در کل انتخاب خوب و مثبتی بود و فرود سریعی را برایمان تا دشت (ارتفاع حدود 2850 متر) رقم زد. در مسیر شن اسکی از داخل یک نوار صخره ای تروارس کردیم که آن را با عنوان “دروازه سنگی” ثبت کرده ام. همچنین بارندگی خوب شب قبل باعث نرم شدم خاک یال ها شده و این نیز برای فرود به ما کمک می کرد. در نهایت ساعت 15:00 به محل پارک ماشین رسیدیم و اتمام یک برنامه دلچسب و خنک تابستانی. از دوست و همنورد عزیزم آقای حمید محسنی گرانقدر برای همراهی صمیمانه در این برنامه سپاسگزارم.

عکس یادگاری با اهالی خونگرم و مهمان نواز روستای وزنا

روستای وزنا

یال اول در مسیر صعود

یال اول در مسیر صعود و نمای زیبایی از خط الراس دوبرار در پشت سر (قسمت شرقی خط الراس پس از سوزچال)

یال دوم در مسیر صعود

در مسیر شن اسکی. روستای وزنا و خط الراس مرتفع دوبرار

روستای وزنا

مناظر زیبای جاده لاسم و دشت های سرسبز در دامنه های خط الراس دوبرار

مناظر زیبای جاده لاسم و دشت های سرسبز در دامنه های خط الراس دوبرار (در مسیر برگشت با ماشین)

مطالب مرتبط:

قله هماسون از آب اسک

قله سیاه پلاس از روستای ایرا

قله دوبرار از مسیر دریاچه تار

قله دماوند جبهه شمالی

لینک کوتاه یا پیوندک این پست: http://kuhnavardi.com/?p=9387

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۲ دیدگاه دربارهٔ «قله حوض شاه از وزنا»