ارتفاعات کوه سماموس

مقصد: روستای سجیران، ارتفاع: ۷۵۰ متر
بلند ترین نقطه مسیر: ییلاق سی پشت، ارتفاع حدود ۲۵۰۰ متر
مدت زمان: ۱۳ ساعت
مسیر: روستای آزارکی – روستای طاهرسرا – قلعه کوتی – داران – راشه – سی پشت – روستای سجیران

نفرات شرکت کننده: نیما اسماعیلی – الیاس فدوی

ارتفاعات کوه سماموس ، منطقه ییلاقی راشه

گزارش تصویری برنامه در ادامه مطلب

——————————————————-

ساعت ۰۸:۲۰ صبح، جاده خاکی ماشین رو مابین روستای آزارکی و روستای طاهرسرا و نمایی از کوه سماموس در پیش رو

مسیر کوه سماموس

ساعت: ۱۱:۰۰ صبح، ادامه جاده در جنگل پوشیده از انبوه درختان توسکا و …

ساعت : ۱۱:۴۵ صبح ، منطقه قلعه کوتی

ساعت : ۱۱:۵۰ صبح ، یک درخت راش تنومند در محدوده قلعه کوتی

ساعت : ۱۲:۳۰ ظهر ، عکس یادگاری به اتفاق دوست نازنینم آقا الیاس (سمت راست)

مسیر کوه سماموس – نیما اسماعیلی، الیاس فدوی

ساعت : ۰۱:۰۰ عصر ، پایان جاده عریض ماشین رو و ورود به منطقه سرسبز و زیبای داران

مسیر کوه سماموس

در داران سه کلبه کوچک وجود دارد که متعلق به آقای موسی اخوت میباشد. یکی منزل ایشان و دو تای دیگه هم طویله مربوط به گاوها.

داران، کلبه با صفای آقای موسی اخوت

عکس یادگاری با آقای اخوت مهربان و دوست داشتنی که با گرمی و صمیمیت خاصی پذیرای ما شدند. آقا الیاس چون خودش بچه همان منطقه و روستای آزارکی بود با آقای اخوت یک آشنایی قبلی داشت.

آقای اخوت به مدت ۳۰ سال تنها در داران سکونت دارند و به کار دامداری مشغولند!

ساعت: ۰۳:۰۰ عصر، بعد از صرف ناهار و چای در داران آقای اخوت چند دقیقه ای با ما همراه شدند تا ادامه مسیر به راشه یعنی مقصد بعدی مان را به ما نشان دهند. بعد از داران چند پاکوب به چند جهت مختلف وجود داشت که پیدا کردن مسیر درست کار آسانی نبود. مسیر راشه یک پاکوب باریک بود که از بالای داران به سمت چپ و به داخل جنگل امتداد پیدا میکرد.

ساعت: ۰۳:۳۵ عصر، چشمه آب بین داران و راشه

ساعت: ۰۴:۰۰ عصر، دشت و مرتع بسیار زیبای راشه

مسیر کوه سماموس - نیما اسماعیلی، الیاس فدوی

مسیر کوه سماموس – نیما اسماعیلی، الیاس فدوی

به پیشانی یکی از گاوها تخته ای بسته بودند که بر روی آن چند میخ کوبیده شده بود و سر تیز میخها به سمت بیرون بود! یادمان رفت از آهالی راشه بپرسیم که علت این کار چه بوده؟ شاید برای دفاع در مقابل حیوانات مهاجم!

دشت زیبای راشه و گلهای وحشی رنگارنگ

ساعت: ۰۴:۱۵ عصر، آقا الیاس پیش به سوی کلبه های راشه

یکی از کلبه های راشه، ساخته شده از سنگ و چوب و کاهگل. در راشه حدود ۶-۷ کلبه وجود داشت.

اهالی با صفای راشه. آقای سید حسینی (نفر اول سمت چپ تصویر) در پیدا کردن راه سی پشت خیلی به ما کمک کردند.

بعد از راشه در مسیر سی پشت راه رو در داخل جنگل گم کرده بودیم و حدود نیم ساعتی بیراهه میرفتیم. هوا داشت مه آلود میشد و تا شب وقت زیادی نداشتیم. لحظات سخت و دلهره آوری بود. بطور حسی به یک سمت رفتیم و بالاخره شنیدن صدای زنگوله گاوها در مراتع بالا برای ما روزنه امیدی باز کرد که بتونیم راه رو پیدا کنیم.

آقا الیاس شماره همراه آقای حسینی رو در راشه گرفته بود و اینجا با ایشان تماس گرفتیم. در طی چند تماس ما رو راهنمایی کردند و با حرفاشون به ما دلگرمی دادن تا اینکه بالاخره را رو پیدا کردیم و به سمت سی پشت ادامه مسیر دادیم.

شاید اگر همین گاوهای دوست داشتنی با صدای زنگوله هاشون نبودند ما اون روز به مشکل برمیخوردیم.

میتونم بگم که ۹۵ درصد مسیری که ما در این روز طی کردیم آنتن همراه اول برقرار بود و این برام جالب بود.

دشت زیبا و سرسبز سی پشت در ارتفاع حدود ۲۵۰۰ متری پوشیده از گلهای سفید و رنگارنگ

ساعت ۰۶:۳۰ عصر ، سی پشت، منزل با صفای آقای کیا احمدی که ما رو به صرف چای و نان و پنیر محلی مهمان کردند.

پسر آقای کیا احمدی که در تعطیلات تابستانی و با پایان گرفتن مدارس به سی پشت و پیش پدر آمده. خانواده آقای کیا احمدی در روستای سجیران ساکن هستند.

و یکی دیگر از بچه های سی پشت با چهره ای آرام و دوست داشتنی

ساعت: ۰۶:۵۰ عصر، از سی پشت به سمت روستای سجیران سرازیر شدیم. سی پشت بالاترین نقطه صعود ما بود.

ساعت: ۰۷:۲۵ عصر، چشمه آب معدنی در میانه راه سجیران.

برای رسیدن به پای این چشمه در هنگام فرود از راه اصلی جدا شده و حدود ۱۰۰ متر به سمت چپ و پائین در یک مسیر فرعی حرکت کردیم.

آب این چشمه در میان اهالی منطقه بسیار محبوب و پرطرفدار بوده و ظاهرن از خواص پزشکی بی نظیری خصوصا برای دفع سنگ کلیه برخوردار هست. اهالی منطقه از دور و نزدیک سختی راه را به جان خریده و در یک مسیر پر شیب چند ساعت برای رسیدن به این چشمه کوهپیمایی میکنند.

آقا الیاس عزیز، یک غروب دل انگیز و بیاد ماندنی قبل از روستای سجیران

ساعت: ۰۹:۰۰ شب، و بالاخره روستای سجیران پس از ۱۳ ساعت کوهپیمایی نفس گیر اما زیبا و خاطره انگیز در ارتفاعات سماموس.

از روستای سجیران حدود نیم ساعت جاده آسفالت را پیاده به سمت پائین طی کردیم تا به محل بعدی رسیدیم. از آنجا با یک آژانس خودمون رو به روستای آزارکی و محل پارک ماشین خودمون رسوندیم…… و پایان.

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی گیلان ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه دربارهٔ «ارتفاعات کوه سماموس»