قله چشمه شاهی (بارو)

گزارش صعود به قله چشمه شاهی (بارو) از روستای واریش

تاریخ اجرای برنامه: پنجشنبه 14 دی 1391
ارتفاع قله: 3270 متر
ارتفاع روستای واریش: 2220 متر
تعداد نفرات: 17 نفر (10 نفر تیم قله)
مدت زمان صعود: 4 ساعت و 30 دقیقه

مسافت تا قله: 7 کیلومتر

سرپرست گروه: آقای محمد صالحی (گروه “همه ما”)


همه ما بر روی قله چشمه شاهی

همه ما بر روی قله چشمه شاهی (بارو)

* صعود به قله چشمه شاهی، بعنوان یک برنامه زمستانه سبک یا متوسط، بنظرم یکی از بهترین برنامه هایی هست که می‌شود در این فصل، اطراف تهران اجرا کرد.


پی نوشت:

در مورد نام این قله بعضا اختلاف نظرهایی بین کوهنوردان وجود دارد، ابتدا توضیحات مختصری خدمت شما دوستان عزیز:

طبق مطالعه ای که روی گزارش های باشگاه اسپیلت به قلم استاد ذبیح اله حمیدی داشتم. ایشان قله های سه گانه: پهنه حصار، بارو و کندر را به نام مجموعه قله های چشمه شاهی نام برده اند که قله شمالی به عنوان بلندترین قله این مجموعه پهنه حصار نام داشته و قله بارو (که به آن چشمه شاهی نیز می گویند) در جنوب این قله واقع است. (توجه به نقشه ضمیمه).

ارتفاع قله ها بر اساس ارتفاع سنجی با جی پی اس توسط خودم:

قله پهنه حصار (یا پهنه سار): 3370 متر ، چشمه شاهی: 3270 متر ، کندر: حدود 3200 متر

نکته: بعضا برخی کوهنوردان قله های پهنه حصار و چشمه شاهی را جابجا می شناسند. یعنی به قله شمالی و بلندرتر چشمه شاهی و به جنوبی پهنه حصار می گویند. نقشه علی مقیم به همین صورت این قله ها را نشان داده است.

موقعیت قله های پهنه حصار - بارو (چشمه شاهی) و کندر

موقعیت قله های پهنه حصار – بارو (چشمه شاهی) و کندر

نقشه توپوگرافی - موقعیت قله چشمه شاهی

برشی از نقشه توپوگرافی البرز مرکزی – موقعیت قله چشمه شاهی

در ادامه گزیده ای از گزارش های آقای ذبیح اله حمیدی در وبسایت باشگاه اسپیلت:

اسامی قله های استان تهران. (ذبیح اله حمیدی. باشگاه اسپیلت):

۱۳. بارو – ۳۲۸۰ متر
این قله را می توان از منطقه کشار و یا واریش صعود کرد (در برخی نقشه ها چشمه شاهی نامیده‌اند)

۱۹ پهنه حصار – ۳۳۶۹ متر
بلندترین قله دشت پهنه حصار یا پهن سار در منطقه سنگان

—–

گزارش صعود به قله بارو از روستای کشار 92.11.18 (باشگاه اسپیلت):

دقیقاً نمی‌دانم اولین بار چه زمانی با نام این قله آشنا شدم. ولی مطمئناً از طریق زنده ‌یاد جلال رابوکی بود.
ایشان این قله را بسیار صعود می‌کرد و به نوعی به حیات‌ خلوت جلال معروف بود. فقط تفاوتش این بود که در آن زمان، صعود از روستای کشاربالا شروع می‌شد. چون هیچ جاده‌ای در هیچ نقطه‌ای از این کوهستان وجود نداشت!
… ا
این قله در کنار قله پهنه‌حصار و کندر، مجموعه قلل چشمه‌شاهی را برفراز کوهستانی رفیع تشکیل می‌دهند که از چند جهت می‌توان آنها را صعود کرد:
دره سنگان (جاده امامزاده داود)، دره کشار (سولقان)، دره وردآورد (کرج)، روستای کندر (جاده چالوس)، روستای خور و ارنگه (جاده چالوس) ۵ منطقه یا دره‌هایی هستند که می‌توان این کوهستان رفیع را صعود کرد.

—-

بیشتر بخوانید:  قله لیچه از واریش

گزارش صعود به قله های چشمه شاهی (بارو) و پهنه حصار از روستای واریش 96.10.22 – باشگاه اسپیلت



آدرس روستای واریش:

از اتوبان تهران – کرج: اتوبان تهران-کرج، در حد فاصل ایران خودرو و پمپ بنزین ورآورد وارد فرعی با تابلوی: “مترو ورآورد – شهرک دانشگاه شریف” شوید. چراغ قرمز را رد کرده و تقریبا در انتهای بلوار شهید اردستانی به خروجی با تابلو “وردیج و واریش” می رسید.

از بزرگراه همت: در بزرگراه همت غرب، بعد از بازار بزرگ ایران، در محدوده ورداورد با دیدن تابلو “شهید اردستانی” وارد لاین کندرو شوید. حدود 1 کیلومتر جلوتر به خروجی با تابلو “وردیج و واریش” می رسید.

با ورود به این جاده، حدود 8 کیلومتر بعد به روستای وردیج و در ادامه 4 کیلومتر بعد به روستای واریش در انتهای راه می‌رسید.

* اگر مسیرتان از سمت کرج است، میتوانید از زیرگذر پمپ بنزین وردآورد وارد بلوار شهید اردستانی شوید.

بقیه در ادامه مطلب

تصویر شماره 1: مسیر صعود به قله چشمه شاهی در گوگل ارث:

برای مشاهده تصویر در سایز بزرگتر، بر روی عکس کلیک کنید

مسیر صعود به قله چشمه شاهی

مسیر صعود به قله چشمه شاهی (بارو)

+ دانلود جی پس اس قله چشمه شاهی (مسیر تابستانه از تنگه) – فایل از آقای مقداد شیخی

تصویر شماره 2: مسیر صعود به قله ی چشمه شاهی (و پهنه سار) از منطقه سرچشمه

مسیر قله چشمه شاهی از واریش

مسیر قله چشمه شاهی از واریش

 

مسیرهای صعود:

برای صعود به قله چشمه شاهی از واریش، پس از پشت سر گذاشتن دشت، از دو مسیر می توان اقدام نمود:

1- مسیر تابستانه: مسیر تنگه؛ این مسیر بیشتر تابستانه بوده و در زمستان به دلیل برفگیر بودن و حتی احتمال ریزش بهمن توصیه نمی شود.

2- مسیر زمستانه: مسیر یال؛ این مسیر در ابتدا کمی ریزشی و و بدون پاکوب است اما مشکل خاصی در عبور ندارد. حدود نیم ساعت بعد از دشت و قبل از اینکه تنگه دیده شود، از سمت راست به روی یال ارتفاع می گیرید.

هر دوی این مسیرها حدود یک ساعت مانده به قله یکی می شوند.


گزارش برنامه:

پس از رسیدن به روستای واریش، خودوری خود را همان بیرون روستا پارک کنید. از داخل روستا رد شده و با گردش به راست در مسیر پهنه سار قرار بگیرید. این مسیر یک جاده عریض خاکی است که از پایین روستا نیز دیده می‌شود. با قرار گرفتن در این جاده که شیب متوسطی دارد پس از حدود 20 دقیقه پیاده‌روی به انتهای جاده می‌رسید و مسیر پاکوب شروع می‌شود. کمی بالاتر با گردش به چپ، مسیر پاکوب در امتداد دره ادامه می‌یابد. در ادامه، بخشی از مسیر از کنار رودخانه می‌گذرد و یکی دو چشمه آب هم در این بخش از مسیر وجود دارد. البته از این چشمه‌ها در زمستان‌های برفی اثری نیست. پس از حدود 15 دقیقه پیاده‌روی در این مسیر زیبا -در امتداد رودخانه و از کنار درختان- به سبزه زار و دشت کوچکی می‌رسید در ارتفاع 2500 متر، که در فصول گرم سال سرسبز و در زمستان‌ها پوشیده از برف است (تصویر شماره 2). محلی‌ها به اینجا سرچشمه می‌گویند. در اینجا شما روبرویتان یک کوه صخره‌ای میبینید که پشت آن چند قله نسبتا مرتفع دیده می‌شود. چشمه شاهی در واقع شرقی ترین قله (سمت راست) در بین آن قله‌هایی است که شما می‌بینید. البته قله اصلی از اینجا دیده نمی‌شود و پشت یک قله فرعی پنهان شده. شما باید از سمت چپ صخر‌ه‌ها، خود را به پشت صخره رسانده و مسیر قله چشمه‌ شاهی را در پیش بگیرید.

بیشتر بخوانید:  همه ما در چشمه شاهی

در اینجا (سرچشمه) ممکن است پاکوب کمی محو شده و مشخص نباشد. (در بهار و تابستان البته). مسیر را مستقیم به سمت بالا ادامه دهید و کم کم با گردش به راست خود را به پشت صخره‌ها برسانید. با گردش به راست وارد تنگه‌ای می‌شوید که قله چشمه شاهی در امتداد آن و در بالاترین نقطه قرار دارد. توجه داشته باشید که در این تنگه –اگر شرایط مساعد بهمن باشد- خطر ریزش بهمن وجود دارد. حدود 20 دقیقه که در تنگه ارتفاع گرفتید باید تراورس کرده و بر روی یال سمت راست قرار بگیرید. یال مورد نظر بهترین مسیر صعود به قله های چشمه شاهی و پهنه سار است. چه در تابستان و چه در زمستان. در زمستان حجم برف در این مسیر کمتر است. تابستانها، پاکوب کوچکی در اینجا دیده میشود که تنگه را با یال میرساند. پس از قرار گرفتن بر روی یال (در ارتفاع حدود 3 هزار متر) قله‌ای که در امتدا یال می‌بینید (در جهت شمال) قله فرعی جلوی چشمه شاهی است. با ادامه مسیر از روی یال، در کمتر از یک ساعت بر روی قله چشمه شاهی به ارتفاع  3275 متر خواهید بود. قله چشمه شاهی با سنگ چین کوچکی مشخص شده است.

***

نکات مفید:

* بر روی قله چشمه شاهی که می ایستید، قله دیگری را در جهت غرب می بینید که نام و نشانی برای آن در نقشه‌ها ذکر نشده. در واقع قله فرعی است به ارتفاع 3260 متر که سال قبل ما از همین واریش آنرا صعود کرده بودیم. یکی از گروههای کوهنوردی بر روی این قله تابلویی را با عنوان قله پهنه سار به اشتباه نصب نموده بود!

* در مقابلتان و در جهت شمال، شما دشت پهنه سار را می بینید که حدود 100-150 متر پایین تر و در ارتفاع 3150 متر قرار دارد.

* قله پهنه سار -بلندترین قله منطقه به ارتفاع 3375 متر- نیز در امتداد شمال و در آنسوی دشت قرار دارد که شما قله فرعی جلوی قله پهنه سار را از روی چشمه شاهی می توانید ببینید.

* از قله چشمه شاهی تا قله پهنه سار در بهار و تابستان حدود 1.5 ساعت راه است و در زمستان بسته به حجم برف و آمادگی شما، به این زمان افزوده خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  ارتفاعات روستای واریش

* خیلی ها قله چشمه شاهی و قله فرعی که در غرب آن واقع است را قله پهنه سار می دانند و این دو قله را بعنوان قله پهنه سار صعود می کنند! که طبق دانسته ها و تحقیقات بنده، و مراجعه به نقشه توپوگرافی منطقه، کاملا اشتباه است.

* با توجه به بهمن خیز بودن تنگه، در صورتی که احتمال ریزش بهمن را در تنگه می دهید (با توجه به زمان و حجم بارش). مسیر صعود را به جای تنگه از روی یال انتخاب کنید. در این صورت قبل از برنامه، اطلاعات صعود از روی یال را بدست آورید و یا با راهنمای کار بلد وارد منطقه شوید.

***

چشمه‌های مسیر:

1- چشمه پایین روستای واریش، نزدیک دره. این چشمه در مسیر صعود نیست و در زمستان هم معمولا آب ندارد.

2- شیر آب داخل مسجد جامع واریش. اگر مسجد باز باشد و فقط در زمستان میتوانید روی آن حساب کنید. در فصول گرم به علت کمبود آب، این شیر نیز آب ندارد.

2- چشمه های واقع در مسیر کنار رودخانه، قبل از سرچشمه. دو یا سه چشمه به فاصله چند دقیقه از هم در این بخش از مسیر قرار دارد که نشانه خاصی ندارند. این چشمه ها نیز در زمستان یا مخفی اند یا بی آب.

3- چشمه آبی نیز در دشت پهنه سار و کنار بقعه بی بی زرین قمر قرار دارد که برای صعود به قله پهنه سار می شود روی آن حساب کرد. از قله چشمه شاهی تا این چشمه حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه راه است.

* در کل برای صعودهای زمستانی در این مسیر، حتما آب از منزل بردارید که روی هیچکدام از چشمه های مسیر نمی توانید حسابی باز کنید.

————————————————

پی نوشت، 93.08.17:

پاسخ به کامنت آقای کندری، در مورد قله پهنه سار:

بله همانطور که فرمودید در مورد نام و موقعیت قله های پهنه سار و چشمه شاهی اختلاف نظر هست و شاید نشود با قطعیت گفت که حق با کیست اما آنچه که من به آن اعتقاد دارم (طبق نقشه توپوگرافی ضمیمه، تحقیقات بنده و نظر اکثریت کوهنوردان و گزارشات منتشر شده در اینترنت) این است که:

به ترتیب از شمال به جنوب:

قله کرکوه (3146 متر)، قله پهنه سار (3375 متر) و قله چشمه شاهی (3270 متر) است.

یعنی از سنگان که صعود می کنید، پهنه قله سار نزدیکتر و چشمه شاهی دورتر است.

نکته: قله ای که در غرب قله چشمه شاهی وجود دارد و تقریبا هم ارتفاع با آن است، یک قله فرعی است که در برخی منابع و نقشه ها “قله کندر” نامیده شده است به ارتفاع تقریبی 3200 متر. این همان قله ای است که در گزارش ذکر کردم توسط یکی از گروهها تابلو قله پهنه سار به اشتباه روی آن نصب شده!

————————————————————-

گزارش این صعود را در وبلاگ “همه ما”، اینجا بخوانید

===================================

تصاویر برنامه:

مسیر قله چشمه شاهی از واریش

مسیر قله چشمه شاهی از واریش

مسیر قله چشمه شاهی از واریش

مسیر قله چشمه شاهی از واریش

مسیر قله چشمه شاهی از واریش

مسیر قله چشمه شاهی از واریش

مسیر قله چشمه شاهی از واریش

مسیر قله چشمه شاهی از واریش

مسیر قله چشمه شاهی از واریش

مسیر قله چشمه شاهی از واریش

مسیر قله چشمه شاهی از واریش

مسیر قله چشمه شاهی از واریش

مسیر قله چشمه شاهی از واریش

مسیر قله چشمه شاهی از واریش

 

گروه کوهنوردی همه ما

گروه کوهنوردی همه ما

پایان


گزارش‌های مرتبط در همین سایت:

قله چشمه شاهی از واریش، زمستانه

قله پهنه سار از واریش، مهر ماه 1390

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

یک دیدگاه دربارهٔ «قله چشمه شاهی (بارو)»

  1. مطلب بسیار قشنگی هست و شاد باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *