قله پهنه سار از خور

سطح برنامه: کوهنوردی متوسط
تعداد نفرات شرکت کننده: ٢ نفر
هدف: صعود به قله پهنه سار از روستای خور
زمان: صعود: ۵ ساعت ، فرود: ٣ ساعت (بدون تایم های استراحت)
—————————–

معرفی روستا و آبشار خور:

روستای خور با ارتفاع تقریبی 2400 متر (Google Earth) از سطح دریا در دامنه غربی قله پهنه سار (گندم چال) به ارتفاع 3400 متر واقع شده و از نقاط دیدنی استان تهران میباشد. آبشار خور با ارتفاع حدود 50 متر از جاذبه های دیدنی این منطقه است که در ارتفاع 2550 متر و به فاصله حدود 1 ساعت پباده روی از روستا واقع است. این آبشار در فصل زمستان یخ می بندد که جلوه و زیبایی خاصی پیدا می کند.

* ارتفاع قله پهنه سار را در سایتها و گزارشها 3600 متر و 3400 متر آورده اند که بنظرم 3400 متر صحیح میباشد. نقشه توپوگرافی من نیز ارتفاع قله را 3375 نشان میدهد. ارتفاع روستای خور را نیز در سایتها 2800 متر گفته اند اما گوگل ارت ارتفاع کمتر از 2400 متر را برای این روستا نشان میدهد که بنظرم قابل قبول میباشد.

آدرس روستای خور:

برای رسیدن به روستای خور، کیلومتر 15 جاده کرج-چالوس (1) ، پیش از تأسیسات سد کرج (سد امیرکبیر)، با مشاهده تابلوی خوزنکلا، باید مسیر را از راه فرعی به سمت شرق در پیش بگیرید. حدود 200 متر بالاتر با دیدن تابلوی «پیست اسکی خور» دو راهی را به راست می پیچید و 15 کیلومتر دیگر می رانید تا به روستای خور برسید.

1) تقاطع مسیر کرج و تهران  به میدان امیرکبیر می رسد که ابتدای جاده چالوس محسوب می‌شود. فاصله از پل کلاک تا میدان امیرکبیر 8 کیلومتر است.

عکس آرشیوی آبشار خور. منبع: سایت Panoramio
آبشار خور

پی نوشت، فروردین 1397:
تصویر و فایل جی پی اس منطبق با مسیر صعود و فرود ما

مسیر صعود به قله پهنه سار از خور (با چرخش جهت شمال)

مسیر صعود به قله پهنه سار از خور

+ دانلود جی پی اس قله پهنه سار از خور (فایل از صفحه ویکی لاک خانم زنگی آبادی)

بیشتر بخوانید:  قله پهنه سار از سنگان

موقعیت جغرافیایی:

قله پهنه سار که به آن گندم چال یا پهنه حصار یا پشته بند هم گفته میشود با 3400 متر ارتفاع از سطح دریا در شمال غرب تهران واقع شده و یکی از مناطق مرتفع البرز مرکزی می‌باشد.

عکس ماهواره ای قله گندم چال از سایت گوگل مپ :

در این تصویر جاده چالوس با رنگ زرد در سمت چپ تصویر و قله گندم چال در وسط با حرف B مشخص شده است. روستای خور در غرب قله و روستای سنگان که مسیر دیگر صعود به قله میباشد در جنوب شرقی قله واقع است.

مسیرشناسی قله:

برای صعود به قله پهنه سار از روستای خور دو راه پیش رو دارید:

١. صعود از مسیر آبشار خور. این مسیر که عمومی ترین و نزدیکترین مسیر به قله است از طریق یال غربی که در سمت چپ آبشار است انجام میشود.

٢. صعود از جاده پیست اسکی. در این مسیر از یال شمالی به قله دسترسی خواهید داشت.

—————————–

شرح برنامه:

شب قبل از حرکت سری به سایت “هواشناسی قله ها” زدم تا از وضعیت جوی قله توچال برای فردا آگاه شوم که وضعیت هوا را آفتابیو نیمه ابری نشان میداد. همینطور برای بررسی موقعیت قله گندم چال و روستایخور سری به سایت گوگل مپ زدم.

صعود:

ما ساعت ٠٨:۴۵ صبح پس از پارک خودروی شخصی خود مجاور دفتر پیست که قبل از وردی روستا قرار دارد، حرکت به سمت قله را از مسیر جاده پیست اسکی (جاده عریض ماشین رو) آغاز کرده پس از حدود ۴۵ دقیقه به جایی رسیدیم که آبشار با فاصله ای دور از ما آنسوی دره دیده میشد. مسیر خودمان را به سمت ایستگاه آخر تله کابین ادامه دادیم. صبحانه را در بین راه صرف کردیم. در طول مسیر دو جا از مسیر میانبر که پاکوب بود استفاده کردیم. پاکوب آخر از پائین دکلهای تله کابین رد میشد . ساعت ١١:۴۵ به منطقه سرسبز و زیبایی رسیدیم که رودخانه از وسط آن رد میشد. (عکس شماره 4). این منطقه در واقع، پائین یال شمالی محسوب میشد. پس از استراحت و بهره بردن از طبیعت زیبای آنجا ساعت ١٢:١۵ مسیر صعود به قله را از یال شمالی در پیش گرفتیم. (شماره ٢ در تصویر زیر). ساعت ١۴:٠٠ به بالای قله فرعی منتهی به یال رسیدیم (شماره ٣). از آنجا به سمت خط الراس مقابل ارتفاع گرفتیم. از خط الراس کمی به سمت راست حرکت کردیم تا به قله پهنه سار رسیدیم که یک بادپناه سنگچین هم روی قله وجود داشت. ١۴:۴۵ دقیقه روی قله بودیم. باد نسبتا شدیدی می وزید و بادپناه سنگ چین برای استراحت بسیار به دردمان خورد. حدود دو ساعت نهار و استراحتمان طول کشید.

بیشتر بخوانید:  روستای شهرستانک

ساعت ١٧:١۵ به سمت پائین و قله فرعی سرازیر شدیم. از اینجا به بعد مسیر فرود را از مسیر صعود جداکردیم. از یالی که پوشیده از سنگ بود به سمت دره و آبشار سرازیر شدیم. (عکس شماره ٨). پس از حدود ٢ ساعت راهپیمایی سخت در شیب دره به بالای آبشار رسیدیم. از سمت راست کمی ارتفاع گرفتیم تا به بالای یال رسیدیم و از آنجا از راه پاکوب به پائین آبشار رسیدیم. از آبشار نیز راه دره را در پیش گرفتیم و پس از رسیدن به دره از عرض رودخانه گذشته و از جاده پاکوب که از سمت راست ارتفاع میگرفت ادامه مسیر دادیم. حدود 1 ساعت بعد، ساعت ٢٠:٣٠ به جلوی دفتر پیست و محل پارک خودرو رسیدیم.

عکس شماه 1:
1: منطقه سر سبز پائین یال شمالی ، 2: یال شمالی، 3: قله فرعی 4: مسیر و دره غربی ، 5: قله پهنه سار

نکات مفید و توصیه ها:

1. باتوجه به نوع مسیر که تجربه کردیم، صعود و فرود از مسیر آبشار پیشنهاد می شود و یا فرود از مسیر پیست اسکی که کمی دورتر می شود. بدلیل اینکه دره منتهی به قله که از بالای آبشار شروع میشود، در انتها پوشیده از سنگ بوده و برای صعود مناسبتر از فرود میباشد.
2. در این فصل که ما صعود کردیم، آب سالم برای نوشیدن در طول مسیر از چشمه و یا رود فراهم بود. از یال غربی تا حدود نیم ساعت بعد از آبشار، چشمه وجود داشت. و از یال شمالی نیز تا پای یال و در همان منطقه سرسبز که ذکر شد آب از رود در دسترس بود.
3. آنتن همراه اول از مسیر شماره 1 تا پای آبشار و از مسیر شماره 2 تا محدوده منطقه سر سبز برقرار میباشد.
———————————————
عکسهای بیشتر و راهنمائیهای مفید در مورد مسیر:
عکس شماره 2:
A: آبشار خور ، 4: یال غربی و دره منتهی به قله

عکس شماره 3:
مسیر فرعی پاکوب که از جاده پیست جدا شده و به سمت منطقه سرسبز پای یال شمالی میرود.
عکس شماره 4:
منطقه سر سبز و زیبای پائین یال شمالی در مسیر رودخانه اصلی. یک آبشار نیز در پائین دست آن قرار دارد که برای دیدن آن باید حدود 100 متر در امتداد رود به سمت پائین حرکت کنید
ارتفاعات روستای خور

قله پهنه سار

عکس شماره 8: مسیر سنگلاخی پائین قله فرعی
عکس شماره 9:
پس از پشت سر گذاشتن مسیر سنگلاخی و شیب تند اولیه، بقیه مسیر تا آبشار را بر روی برف و یخ کف دره طی نمودیم که راهپیمایی آسان و لذت بخشی بود.
عکس شماره 10:
آبشار اصلی در سمت راست و آبشار دیگر نیز در سمت چپ تصویر مشاهده میشود. در مسیر فرود به بالای آبشار فرعی رسیدیم که قبل از آبشار از سمت راست کمی ارتفاع  گرفته و سپس پائین آمده و به پای آبشار رسیدیم.
آبشار خور

پیست اسکی خور

قله پهنه سار از سنگان

قله پهنه سار از واریش

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.