قله پلنگ چال از سعادت آباد

گزارش صعود به قله پلنگ چال از سعادت آباد

خط الراس چین کلاغ – دوشاخ – پلنگ چال
مسیر پیموده شده: سعادت آباد – قله چین کلاغ – قله دوشاخ – قله سیاه سنگ – قله پلنگ چال – پناهگاه پلنگ چال – درکه
موقعیت جغرافیایی: شمال تهران
تاریخ اجرای برنامه: شنبه 26 خرداد 97
—–

ارتفاع قله پلنگ چال: 3525 متر
ارتفاع نقطه استارت: 1840 متر
اختلاف ارتفاع و مسافت تا قله: 1700 متر، 11 کیلومتر
کل مسافت پیموده شده: 24.5 کیلومتر
مدت زمان صعود: 8 ساعت (6 تا 14) (نیم ساعت صبحانه)
کل زمان برنامه: 15 ساعت (6 تا 21) (1.5 ساعت ناهار و توقف در کافه)
گام حرکت: متوسط رو به تند
سطح برنامه: نیمه سنگین
نکته فنی و چالش: ندارد

گراف مسیر: سعادت آباد: 1840 متر، 0 کیلومتر – چشمه بیدستان: 2250 متر، 2.2 ک – قله چین کلاغ: 2800 متر، 3.8 ک – گردنه کارا: 2620 متر، 5.1 ک – جاپناه دوشاخ: 2920 متر، 6 ک، قله دوشاخ: 3هزار متر، 6.2 ک – قله سیاه سنگ: 3050 متر، 6.6 ک – دشت: 3 هزار متر، 8.1 ک – قله پلنگ چال: 3525 متر، 11.3 کیلومتر، گردنه اشتر گردن: 3450 متر، 12 ک – پناهگاه پلنگ چال: 2450 متر، 17 ک – اذغال چال: 2080 متر، 19.3 ک – درکه: 1640 متر، 24.5 ک

قله پلنگ چال از سعات آباد

قله پلنگ چال از سعات آباد * از راست به چپ: علی محمد مهدیون، حسین شهبازی، محسن کرمی، مسعود کریمخانی، نیما اسماعیلی، رضا حبیبی

معرفی قله پلنگ چال:

قله پلنگ چال به ارتفاع 3525 متر از قله های رشته کوه البرز مرکزی و کوه توچال در شمال تهران است. بر روی این خط الراس به ترتیب از جنوب به شمال، قله های چین کلاغ (2800 متر)، دوشاخ (3 هزار متر)، سیاه سنگ (3050 متر) و قله پلنگ چال قرار دارند که در نهایت با گردنه اشترگردن (3450 متر) به خط الراس اصلی توچال و قله سربازارک (3840 متر) متصل می شود. اشترگردن از سمت شرق توسط دره “اسپی او” به پناهگاه پلنگ چال و از سمت غرب توسط یک پاکوب به امامزاده داود منتهی می شود که هر دوی اینها از مسیر های صعود به قله پلنگ چال هستند.

مسیرهای صعود:

قله پلنگ چال از مسیرهای متعدد صعود می شود که مهم ترین آنها عبارتند از:
1- مسیر درکه و پناهگاه پلنگ چال
2- مسیر سعادت آباد و یال چین کلاغ
3- مسیر امامزاده داود
در بین مسیرهای فوق، مسیر درکه زیباترین و اصلی ترین مسیر، مسیر سعادت آباد طولانی ترین و سخت ترین مسیر و مسیر امامزاده داود کوتاه ترین و آسان ترین مسیر است.

بیشتر بخوانید:  قله چین کلاغ از سعادت آباد

دسترسی:

آدرس شهرک بام تهران، سعادت آباد

مسیر اول: در بزرگراه یادگار امام-جنوب (از سمت چمران) وارد خروجی سوم با تابلو “میدان بهرود” می شوید. در میدان به راست پیچیده و وارد بلوار شهید عابدی می شوید. انتهای بلوار به ضلع غربی شهرک بام تهران و محل پارک خودرو می رسید.

مسیر دوم: در بزرگراه یادگار جنوب به شمال، وارد خروجی سعادت آباد با تابلو”شهرداری” شده، قبل از میدان از طریق خ سپیدار وارد شهید پاکنژاد شمال شده از زیر یادگار رد می شوید تا به میدان بهرود برسید و سپس بلوار شهید عابدی.

+ دانلود جی پی اس قله پلنگ چال از سعادت آباد و چین کلاغ GPS

توجه: در صفحه ویکی لاک، برای دانلود شدن نقاط مسیر همراه با فایل، گزینه
Include locations displayed on map. را تیک بزنید.

بقیه در ادامه مطلب

گزارش برنامه:

به نام ایزد منان
قرار ما ساعت 6 صبح شنبه (تعطیل رسمی عید فطر)، شهرک بام تهران، بالای سعادت آباد بود. طبق هماهنگی قبلی، صبح دو ماشین به درکه رفتیم. یک ماشین را  پارک کرده و با ماشین دیگر به سر قرار یعنی سعادت آباد آمدیم. بقیه دوستان نیز سر تایم و کمی زودتر به ما ملحق شده و ساعت 6 صبح پس از پارک ماشین ها در انتهای بلوار عابدی، جلوی گیت نگهبانی شهرک، پیاده روی را آغاز کردیم. شروع مسیر از پاکوب سمت چپ دره است. حرکت تا چشمه کمی کند صورت گرفت و ساعت 7 به بیدستان و چشمه اصلی رسیدیم. در اینجا دو مسیر برای رسیدن به قله چین کلاغ وجود دارد: مسیر دره (مستقیم) و مسیر یال (سمت راست).
ما از مسیر پاکوب داخل دره ادامه دادیم که مستقیم ما را به زیر قله برد. ساعت 7.45 به قله چین کلاغ (2800 متر) رسیدیم. از روی قله چین کلاغ قله های دوشاخ و سیاه سنگ و در نهایت آخرین و بلندترین قله این خط الراس یعنی قله پلنگ چال به ارتفاع 3525 متر به خوبی دیده می شوند. با ادامه مسیر حدود 180 متر ارتفاع کم کردیم و از روی گردنه کارا (2620 متر) مجددا ارتفاع گرفتیم تا ساعت 10.50 به جانپناه زیر قله دوشاخ رسیدیم. چند دقیقه داخل جانپناه با صفای دوشاخ استراحت کرده و سپس کمی دست به سنگ شدیم تا ساعت 11 بر فراز قله دوشاخ (3 هزار متر) ایستادیم. در ادامه ساعت 11.15 به قله سیاه سنگ (3050 متر) رسیدیم که چند تابلو راهنما نیز بر روی قله نصب شده است. یکی از تابلوها ارتفاع قله را 3510 متر!!! ذکر کرده و تابلوی دیگر موقعیت قله های دوشاخ و چین کلاغ و کارا را در جهت جنوب نشان می دهد. متاسفانه بر روی گردنه کارا نیز تابلو راهنما ارتفاع گردنه را چند صد متر بیشتر نوشته بود که جای تاسف دارد. (عددش یادم نیست)
نکته: ظاهرا بین موقعیت قله های دوشاخ و سیاه سنگ بین کوهنوردان اختلاف نظر هست که با مطالعه چند گزارش معتبر و نقشه، در موقعیت قله ها، بدین صورت که ذکر شد اطمینان نسبی وجود دارد.
از روی سیاه سنگ حدود 100 متر ارتفاع کم کرده و مجدد ارتفاع گرفتیم. آخرین شیب تند و نفس گیر را نیز پشت سر گذاشته تا به اولین قله از قلل سه گانه پلنگچال رسیدیم. پلنگچال در واقع سه قله نزدیک به هم هستند که قله اصلی، آخرین و مرتفع ترین قله است. در نهایت ساعت 14 همگی بر فراز قله پلنگ چال ایستادیم. جی پی اس ارتفاع 3525 متر را برای پلنگ چال نشان می داد. باید اذعان کنم که زحمت و خستگی صعود به قله پلنگ چال بیشتر از تصوری بود که بنده و دوستان در مورد این قله داشتیم.
از روی قله در جهت شمال، خط الراس توچال از غرب (با قله لوارک) تا شرق (قله توچال) به خوبی در معرض دید قرار دارد. امامزاده داود در جهت جنوب غربی در فاصله تقریبا نزدیک مشاهده شده و در جهت شرق، دره اسپی او در پایین دست دیده می شود که در پی چند دره در نهایت به پناهگاه پلنگچال و دره درکه منتهی می شود. هوا در این روز آفتابی و نسبتا گرم همراه با باد ملایم بود که در نهایت صعود خوبی را با کمی چاشنی گرما برایمان رقم زد.
فرود:
ساعت 15 در جهت شمال و به سمت گردنه اشترگردن حرکت کردیم. چند دقیقه بعد قبل از اشترگردن از سمت راست به سمت دره سرازیر شدیم که تا حدودی شن اسکی نصفه و نیمه هم داشت. حدود نیم ساعت بعد در دره به یک نهر چشمه رسیدیم که از اب گوارای آن نوشیدیم و ادامه مسیر دادیم. در ادامه چند دره را پشت سر گذاشتیم که در جهت شمال سرچشمه های متعدد رودخانه درکه یکی یکی در معرض دید قرار می گرفتند. هر چه ارتفاع کم می کردیم بر زیبایی های مسیر افزوده می شد. حرکت از مسیر پاکوب و در مجاورت رودخانه ادامه داشت تا اینکه ساعت 17.15 به یک چشمه در سمت چپ رودخانه رسیدیم. زیر سایه درخت بید نشسته و ناهارمان را صرف کردیم. ساعت 17.55 مجدد به راه افتادیم. هر چه پایین تر می رفتیم رودخانه خروشان تر و مسیر زیباتر می شد. هر چند که سالیان گذشته نیز در مسیر فرود از قله دوشاخ این مسیر را طی کرده بودم اما باز هم از رودخانه پرآب، آبشارهای کوچک و سرسبزی دره به وجد آمده بودم. گاهی پاکوب در دو سمت رودخانه وجود داشت که ما تمام مسیر را از پاکوب سمت چپ حرکت کردیم تا در نهایت ساعت 18.10 به پناهگاه پلنگ چال رسیدیم. تابلو سردر پناهگاه ارتفاع پناهگاه را 2412 متر و جی پی اس ما ارتفاع را 2450 متر نشان می داد. پس از یک توقف حدود 15 دقیقه در پناهگاه، مسیر درکه را در پیش گرفتیم. ساعت 19 به اذغال چال (Ozghalchal) رسیدیم و ساعت 19.20 طبق قرار قبلی در کافه جوزک به دوستانمان ملحق شدیم. ساعت 20 کافه جوزک را ترک کرده و ساعت 21 به درکه و محل پارک ماشین مان رسیدیم و انتهای برنامه. با یک ماشین به سعادت آباد رفتیم و ماشینهایی را که صبح آنجا پارک کرده بودیم برداشتیم و رهسپار منزل شدیم.
از دوستان نازنینم که یک بار دیگر همراه و همدل بوده تا یک روز زیبا و یک صعود خاطره انگیز دیگر برایمان رقم بخورد، سپاسگزارم.

بیشتر بخوانید:  مسیر درکه به دربند

تصاویر برنامه:

مسیر قله چین کلاغ

مسیر قله چین کلاغ – نیما اسماعیلی

قله پلنگ چال از چین کلاغ

مسیر قله دوشاخ

قله پلنگچال

قله پلنگچال. از راست به چپ: مسعود کریمخانی، حسین شهبازی، علی محمد مهدیون، نیما اسماعیلی

—————————————————

قله دوشاخ – صعود از مسیر کارا ، فرود از مسیر پناهگاه پلنگچال

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۵ دیدگاه دربارهٔ «قله پلنگ چال از سعادت آباد»

1. م.م می‌گوید:

سلام و عرض ادب
    گزارش عالی ای بود. سرفراز باشید و سبز

2. م.م می‌گوید:

سلام مجدد
    توی مسیر برگشت راهی بود که بشه قبل از پناهگاه پلنگ‏چال به ایستگاه ۵ رفت و با تلکابین برگشت؟ اگر بله لطفاً سطح سختیش رو هم بگید. ممنون میشم

• نیما اسماعیلی می‌گوید:

سلام. از گردنه اشترگردن یک جاده هست که به ایستگاه ۷ تله کابین میرسه. فکر کنم دو ساعت بیشتر راه نیست.
      درمورد ایستگاه ۵، مطمئن نیستم اما بعید میدونم که از اون جاده میانبر به ایستگاه ۵ داشته باشه. در گوگل ارث هم نگاه کردم مسیری ندیدم.

3. داود می‌گوید:

سلام.گزارش جامع و کاملی بود.مدتها بود چنین گزارشی نخوانده بودم و لذت بردم.فقط ارتفاع پناهگاه را درست کنید.فکر می کنم اعداد ۲۴۱۲ و ۲۴۵۰ باشند