قله نقره سر

ارتفاع قله نقره سر: 2060 متر *

موقعیت جغرافیایی: استان مازندران، جاده هراز، سیاه بیشه

Mazandaran – SiahBishe –  Noghresar peak (Noghreh sar) I

*: تابلو نصب شده روی قله توسط هیات کوهنوردی آمل، ارتفاع را 2135 متر ذکر کرده است که قطعا اشتباه می باشد.

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 675 متر

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله اول 2060 (با تابلو): 6.5 کیلومتر / 1400 متر

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله دوم 2160 (بدون تابلو): 7.2 کیلومتر / 1500 متر

مدت زمان صعود تا قله اول: 5.5 ساعت (6.45 تا 12.15)

مدت زمان از قله اول تا دوم: حدود کمتر از نیم ساعت

تایم های اصلی توقف و استراحت: حدود 2 ساعت (صبحانه و روی قله دوم و …)

گام حرکت: متوسط

تعداد نفرات: –

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): آسان (فقط توان بدنی)

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد

*: قله دوم با ارتفاع 2160 متر به فاصله حدود 500 متر و حدود نیم ساعت بالاتر از قله اول قرار دارد. قاعدتا قله نقره سر باید این قله می بود. اما طبق ترک های مسیر که دیدم و نقشه خوانی که انجام دادم، ظاهرا همین نقطه که یک دشت بسیار وسیع همراه با کلبه است به عنوان قله اصلی نقره سر معرفی شده که نمای زیبایی از کوه دماوند را در معرض دید شما قرار می دهد. هیات کوهنوردی آمل نیز تابلو قله را در این نقطه نصب کرده که متاسفانه ارتفاع قله روی تابلو به اشتباه 2135 متر نوشته شده است! یکی از دلایل اتفاق نظر گروهها برای اعلام قله همین تابلوها هستند حتی اگر در محل اشتباه نصب شده باشند. بعید نیست که فردا گروه دیگری تابلو را روی قله دوم نصب کند و جای قله عوض شود!. قله بعدی در جهت شرق (به سمت الیمستان و فیلبند) قله لاکوه نام دارد که به نظر می رسد حدود یکی دو ساعت با قله دوم نقره سر فاصله دارد.

مسیر صعود به قله نقره سر

دانلود جی پی اس قله نقره سر GPS Noghresar

توجه: در صفحه دانلود (سایت ویکی لاک) برای دانلود نقاط، گزینه Include locations … را تیک بزنید.

قله نقره سر - گروه نشاط

از راست: هادی بشری. محمد مقیمی. محسن کرمی. نیما اسماعیلی. افشین مهدی زاده

آدرس رستوران باغ صفا (نقطه شروع):

جاده هراز طبق لوکیشن پیوست. فاصله از تهران: 120 کیلومتر از شرق تهران (انتهای بزرگراه بابایی)، کمتر از دو ساعت رانندگی

لوکیشن گوگل مپ:

لوکیشن ویز:

قرار ما ساعت 4.15 صبح، در بزرگراه بابایی خروجی حکیمیه بود. ساعت 4.30 راه افتادیم و ساعت 6.30 به رستوران باغ صفا رسیدیم. ماشین ها رو جلوی رستوران پارک کردیم و ساعت 6.45 پیاده روی خود را آغاز نمودیم. ورود به مسیر از طریق یک جاده خاکی است که حدود 200 متر قبل از رستوران قرار دارد. مسیر از همان ابتدا شیب تندی دارد که حدود یکی دو ساعتی این شیب تند ادامه دارد. ساعت 8.10 به یک دره آب باریک رسیدیم که حدود نیم ساعت برای صبحانه توقف کردیم. در ادامه مسیر پاکوب ساعت 10 ما را به اولین تلار در ارتفاع 1520 متر رساند که یک دشت سرسبز و زیبا با دو کلبه است. تِلار در واقع در زبان مازنی و گیلکی به محل نگهداری دام یا همان طویله گفته می شود.

با ادامه مسیر پاکوب همچنان از میان جنگل عبور کردیم که اکنون کمی انبوه تر شده بود. حدود 20 دقیقه آخر از جنگل خارج شده و در نهایت ساعت 12.20 به محل تلار دوم و قله نقره سر در ارتفاع 2060 متر رسیدیم که نمای زیبایی از رخ شمالی و شمال شرقی دماوند سفید پوش را در معرض دیدمان قرار می داد. تابلو قله در همین مکان نصب شده است که شرح آن در بالا ذکر شد.

پس از عکاسی روی قله با ویوی زیبای دماوند، مسیر قله بعدی را در پیش گرفتیم. کمی بالاتر از کنار یک تلار رد شده و به بلندترین نقطه نقره سر در ارتفاع 2160 متر رسیدیم. فاصله از قله اول تا قله دوم حدود 20 دقیقه است. این قله برخلاف قله اول که یک دشت مسطح و سرسبز است، پوشیده از درخت است و تابلو یا سنگ چینی ندارد. ناهار را روی قله صرف کرده و مسیر فرود را در پیش گرفتیم.

و اما داستان مسیر فرود ما:

مسیر رفت و برگشت ما متفاوت بود (برگشت از مسیر آبشار)

مسافت کل رفت و برگشت: 16 کیلومتر

مدت زمان کل برنامه: 13 ساعت (6.45 تا 20)

شرح مسیر فرود:

طبق ترک های مسیری که دیده و بررسی هایی که در گوگل ارث داشتم، به این نتیجه رسیده بودم که مسیر آبشار باید به مراتب پوشش جنگلی بیشتر و احتمالا زیباتری داشته باشد اما هیچ گزارش برنامه ای در مورد این مسیر ندیدم مگر یک ترک مسیر متعلق به آقای HamidRNDR در ویکی لاک. در بلندترین نقطه و پس از صعود به قله 2160 متر با مشورت و همفکری جمع تصمیم قطعی بر این شد که از مسیر آبشار فرود بیاییم. ساعت 13.45 به سمت پایین حرکت کردیم.

حدود 2 ساعت طول کشید تا به آخرین کلبه مسیر با تابلو “سرمحیط بانی چلاو” برسیم. در این مسیر مناظر بسیار زیبا بود با درختان بلند و پاییزی و درختان آلوچه و ازگیل جنگلی که حسابی از خودمون پذیرایی کردیم. یعنی زیبایی این سمت خیلی بیشتر از مسیر نرمال هست که صعود کرده بودیم. در واقع پوشش این سمت با درختان بلند و انبوه و پوشش اون سمت با درختان کوتاه و درختچه بوده که از تراکم کمتری برخوردار می باشد. اما خب در عین حال هر دو مسیر زیبایی های خاص خود را دارند.

در مسیر فرود تا کلبه محیط بانی پاکوب گاها گم مشید اما مشکل خاصی نبود. اما همانطور که پیش بینی کرده بودم محدوده کلبه تا آبشار سخت ترین بخش این مسیر بود که بعد از کلبه پاکوبی دیده نمی شد (ظاهرا پاکوب حدود 100 متر در سمت راست کلبه قرار دارد که ما ندیدیم) . پس از کلبه با عبور از یک مسیر پرشیب باز هم در پاکوب قرار گرفتیم و کمی پایین تر ظاهرا دوراهی شد که ترکی که در اختیار داشتم در اینجا از بیراهه رفته بود و یا خطا داشت و ما اصلا ندیدیم که دوراهی بوده و کمی پایین تر به بن بست خوردیم. هوا داشت تاریک می شد و حدود یک ساعت یا بیشتر طول کشید تا در ناامیدی تونستیم پاکوب اصلی رو پیدا کرده و بقیه مسیر رو شبانه و با هدلایت تا پای ماشین طی کردیم که خدا رو شکر بقیه مسیر پاکوب خوبی داشت تا جایی که به دوراهی در مسیر اصلی رسیدیم.

ترک مسیری که در اختیار داشتم متاسفانه در نقطه حساس نزدیک به آبشار از مسیر پاکوب خارج شده و یا خطا داشت که باعث دردسر ما شد. در این محدوده پاکوب گاها محو شده و پاکوب های فرعی آدم رو گمراه می کردن. ضمن اینکه دوستان با تجربه می دونن که در جنگل های انبوه با درختان بلند آنتن دهی جی پی اس گاها کم شده و خطا زیاد میشه (شاید حدود 20-30 متر). و این کار شما رو برای مسیریابی و پیدا کردن پاکوب دشوار می کنه.

ما اصلا آبشار را ندیدیم چون ظاهرا خارج از پاکوب اصلی و پایین تر قرار دارد. دیگه شب هم شده بود و متوجه نشدم که چطور میشه به آبشار دسترسی پیدا کرد. ولی تا وقتی که هوا روشن بود با اینکه ما بهش نزدیک بودیم (حدود 500 متر) اما هیچ راه یا مسیری به آبشار دیده نمی شد. آبشار حدود نیم ساعت پایین تر از کلبه محیط بانی چلاو، در ارتفاع حدود 1100 متر قرار دارد که ظاهرا در معرض دید هم نیست.

این توضیح رو برای این نوشتم که اگر احیانن ترک مسیر رو در اختیار داشتید و خواستید از مسیر آبشار تردد کنید در جریان باشید که چنین مشکلاتی در پیش دارید.

مهم: به دلیل نامشخص بودن پاکوب ها در مسیر برگشت (مسیر آبشار)، توصیه اکید می کنم که اگر قصد این مسیر را دارید، از مسیر آبشار صعود نموده و از مسیر نرمال و اصلی فرود بیایید. چون در این مسیر وقتی از پایین به بالا می روید پاکوب مشخص بوده و شما را از نقطه بحرانی محدوده بالای آبشار عبور می دهد و باقی راه تا کلبه محیط بانی را می شود حتی بدون پاکوب هم مسیریابی و طی کرد. همچنین عبور از این مسیر را برای گروههای بزرگ و افراد مبتدی توصیه نمی کنم.

به دلایل ذکر شده، از آپلود ترک مسیر فرود در ویکی لاک خودداری نموده و فقط در اینجا برای علاقمندان قرار می دهم تا پس از خواندن تذکرات و راهنمایی های فوق در صورت تمایل اقدام به استفاده نمایند.

قله نقره سر - صعود از مسیر نرمال، فرود از مسیر آبشار

قله نقره سر – صعود از مسیر نرمال، فرود از مسیر آبشار

+ دانلود جی پی اس قله نقره سر (صعود از مسیر نرمال، فرود از مسیر آبشار) (فایل زیپ)

توجه: قبل از دانلود این ترک، توضیحات و تذکرات بالا در مورد مسیر فرود را حتما مطالعه فرمایید.

نکات برنامه:

وقتی شب به رستوران باغ صفا رسیدیم در کمال تعجب دیدیم که روی تمام ماشین ها تخم مرغ پرت کرده و به گند کشیده اند! که کلی باعث دردسر برای پاک کردن شیشه جلو شد. ظاهرا در اعتراض به اینکه چرا جلوی رستوران پارک کردیم این کار رو انجام دادند. ما فکر کردیم در این ایام بخاطر کرونا رستوران تعطیل است که ظاهرا نبود. فکر کنم شرط انصاف این هست که اگر این مشکل همیشگی اینها با کوهنوردان هست، یک بنر جلوی رستوران بزنن که آقا پارک ممنوع. اما دریغ …!

قله نقره سر - مسیر صعود

کلبه محیط بانی چلاو

کلبه محیط بانی چلاو – آخرین تلار مسیر

تصاویر بیشتر:

از راست: نیما اسماعیلی، افشین مهدی زاده، فاطمه کاظمی، محسن کرمی، ستاره سمیعی، هادی بشری، معصومه اکبری، محمد مقیمی

محسن کرمی، معصومه اکبری و هادی بشری

قله شاه زید (کله سر) از جاده هراز، روستای شاه زید

قله و جنگل الیمستان

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۴ دیدگاه دربارهٔ «قله نقره سر»

1. احمد عیسی نیا می‌گوید:

سلام و خدا قوت
    مثل همیشه عالی ، دستمریزاد
    ممنون

2. سعید جعفری می‌گوید:

درود بر شما اقا نیما ، ممنون از توضیحات کاملتون ، خیلی خوبه که وقت میذارید و این مطالب رو برای ما با دقت و جزئیات کامل می نویسید.
    چند باری هم من و همسرم همراه شما تونستیم صعود کنیم کلی از تجربیات شما استفاده کردیم. خواستم به این شکل ازتون تشکر کنم.

3. دریا می‌گوید:

سلام دوستان عزیزکوهنورد…خداقوت وگزارش عالی بود.
    میگم بین مسیر رودبارآمل وسیاه بیشه منطقه ای بنام النگه هم وحود داره؟یعنی رودباربسمت سیاه بیشه ونقره سر منطقه یا روستا یا ییلاقی بنام‌النگه هست؟؟؟.؟؟