قله فیل زمین

ارتفاع نقطه شروع: 2200 متر
ارتفاع قله فیل زمین: 3345 متر
مدت زمان صعود: 5 ساعت
کل زمان برنامه: 10 ساعت (از 6 صبح تا 4.15 عصر)
طول مسیر تا قله: 6 کیلومتر
طول کل مسیر (رفت و برگشت): 11.7 کیلومتر
گام گروه: متوسط
سطح برنامه: سبک – متوسط
نکات فنی و چالش: ندارد
توقف ها: 45 دقیقه صبحانه در مسیر رفت، 1 ساعت روی قله و 45 دقیقه ناهار در مسیر برگشت
—————————————
نفرات شرکت کننده: (3 نفر)
نیما اسماعیلی، یداله طهوری، ایمان حسینی
————————————

نقاط قوت برنامه:

1- حدود 45 دقیقه از مسیر از داخل باغ ها است (در مسیر رفت و برگشت) که علاوه بر زیبایی، در مسیر برگشت سایه خوبی دارد.
2- متفاوت بودن یال صعود و فرود
———————————-

قله فیل زمین - گروه نشاط زندگی

قله فیل زمین – گروه نشاط زندگی

مسیر پیموده شده در گوگل ارث:

(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی، بر روی آن کلیک نمایید)

مسیر قله فیل زمین

مسیر قله فیل زمین (ترک مسیر فرود نرمال)

ترک پیشنهادی: دانلود GPS جی پی اس قله فیل زمین. (ترک دوست عزیزم آقای مسعود کریمخانی با مسیر فرود نرمال. 1400.07.16)

+ دانلود GPS جی پی اس قله فیل زمین (ترک ما که از مسیر صخره ای فرود آمدیم)

——————————

آدرس روستای لواسان بزرگ:

بزرگراه شهید بابایی، جاده قدیم جاجرود، ابتدای جاجرود، جاده سد لتیان، مستقیم تا لواسان بزرگ. پس از ورود به روستا دقایقی بعد به یک دوراهی می رسید که نبش سمت راست آن امامزاده سلطان احمد قرار دارد. می توانید خودروی خود را جلوی امامزاده پارک کرده و از خیابان سمت راست مسیر فیل زمین را در پیش بگیرید.

نکته: بعد از امامزاده مسیر جاده منبع آب را (به سمت فیل زمین) می توانید با خودرو نیز طی نمایید. (1.5 کیلومتر) که ما ترجیح دادیم این مسیر را با پای پیاده طی کنیم. در حال حاضر حدود 500 متر ابتدای این جاده آسفالت شده است.

– از انتهای اتوبان بابایی تا ورودی جاده سد لتیان: 12 کیلومتر و از آنجا تا لواسان بزرگ 21 کیلومتر دیگر راه در پیش دارید.

– لواسان بزرگ از سمت لواسان کوچک و از طریق جاده افجه و برگ جهان نیز راه دارد.

———————————————–

در روزی که نصفِ بیشتر دوستان غیبت داشتند، صبح جمعه، ابتدا ساعت 4.20 در تقاطع آزادگان شرق-رجایی آقای طهوری را سوار کرده و سپس در اتوبان امام علی آقا ایمان را نیز سوار کرده و سه نفری به سمت اتوبان بابایی و جاده جاجرود ادامه مسیر دادیم. ابتدای جاجرود دور برگردان را دور زده و وارد جاده سد لتیان شدیم. ساعت 5.40 به لواسان بزرگ رسیدیم. هرچند که در ابتدا تصمیم داشتم 1.5 کیلومتر جاده منبع آب را به سمت فیل زمین با ماشین طی کنیم اما چون از زمان بندی برنامه جلو بودیم (طبق زمان بندی، استارت ساعت 6.30 بود) تصمیم گرفتیم که ماشین را همینجا جلوی امامزاده پارک کرده و مسیر جاده را پیاده برویم. ساعت 6 صبح هنوز هوا کاملا تاریک بود که پیاده روی را از کنار امامزاده به سمت شرق آغاز کردیم. (دوراهی به سمت راست)

مهم: حدود 10 دقیقه بعد در جاده خاکی به دوراهی رسیدیم که از سمت راست رفتیم.

ساعت 6.25 ، هوا تا حدودی روشن شده بود، به جایی رسیدیم که جاده از رودخانه رد شده و به راست می پیچید. ما به چپ پیچیده و وارد مسیر باغ ها شدیم. حدود 100 متر بالاتر دوراهی بود که از مسیر سمت چپ ادامه دادیم. مسیر داخل باغ ها تا حدود زیادی مشخص بوده و باید راه اصلی مالرو را تا انتهای باغ ها ادامه دهید. در طول مسیر باغ ها با آلوچه های قرمز و زرد ِ رسیده و خوشمزه و سیب های ریخته شده پای درختان از خودمان پذیرایی کردیم که بسیار دلچسب بود.

حدود ساعت 7 باغ ها تمام شده و مسیر پیش رو به سمت قله فرعی و قله فیل زمین  به خوبی در معرض دید قرار گرفت. در ادامه از پاکوب جدا شده و مسیر یال سمت چپ را در پیش گرفتیم. ساعت  7.40 برای صبحانه 40 دقیقه توقف کردیم. پس از صبحانه مسیر را به سمت بالا ادامه دادیم تا 10 ذقیقه بعد به بالای یال رسیدیم و با گردش به راست مسیر قله فرعی را در پیش گرفتیم. از اینجا به بعد شیب مسیر بیشتر شد. حدود نیم ساعت مانده به قله فرعی بخش هایی از مسیر سنگ و صخره بود اما نکته فنی نداشته و مشکل خاصی در حرکت نبود. ساعت 10.20 به زیر قله فرعی در ارتفاع 3230 متر رسیدیم. (ارتفاع قله فرعی حدود 3250 بنظر می رسید). در اینجا نمای زیبایی از دماوند در جهت شرق و پشت قله فیل زمین در معرض دید قرار گرفت. دشت لار در جهت شمال و همچنین قله های گاوبینی و سرسیاه غار و ساکا و آتشکوه و ریزان و … در جهت شمال شرق دیده می شدند. با حرکت به سمت شرق و پشت سر گذاشتن شیبِ زیر قله، ساعت 11 به قله رسیدیم. جی پی اس ارتفاع 3343 متر را برای فیل زمین نشان می داد.

بیشتر بخوانید:  قله های وستان و فیل زمین

روی قله هوا آفتابی و نیمه ابری، همراه با باد ملایم و بسیار مطبوع بود. یک ساعت روی قله توقف کرده و به خوردن تنقلات و عکاسی و تماشای مناظر زیبای پیرامون مشغول شدیم. ساعت 12 مسیر فرود را در پیش گرفتیم. ابتدا تصمیم داشتم که حدودا از همان مسیر دو سال قبل (برنامه شهریور 93) فرود بیاییم. اما دقایقی پس از حرکت از قله، با مشاهده مسیر، نظرم عوض شد و تصمیم گرفتم که این بار زودتر از خط الراس جدا شده و به سمت دره سرازیر شویم. بنابراین از شیب پوشیده از سنگ به سمت دره ارتفاع کم کردیم. ظاهرِ امر آسان به نظر می رسید اما در واقع چنین نبود و فرود ما از مسیری که پوشیده از سنگ های ریز و درشت و بعضا ریزشی بود، تا حدودی به کندی صورت می گرفت. هر از گاهی سنگی نیز از زیر پای نفر بالایی ول می شد که باید حواسمان را جمع کرده و با احتیاط حرکت می کردیم. اما خب در کل مشکل خاصی نبود و در نهایت ساعت 1.15 به دره و محدوده سرسبز (سرچشمه) رسیدیم. (ارتفاع 2800 متر). از آبی که جاری بود نوشیده و در مسیر آب به سمت کف دره ارتفاع کم کردیم. (بعدا که بطری هایمان را چک کردیم دیدیم آب پر از املاح و جلبک ریز بود!) ساعت 2 به دو چشمه رسیدیم که به فاصله کمی از هم در دو سمت رود قرار داشت (ارتفاع 2500 متر). از آب گوارای چشمه نوشیده و بطری هایمان را مجدد از آب پر کردیم و به راه افتادیم. ساعت 2.30 داخل یک باغ سیب و زیر سایه درختان باغ برای ناهار توقف کردیم و ساعت 3.30 مجددا به راه افتادبم.

با حرکت از داخل باغ ها و زیر سایه چتر درختان تا حدود زیادی از آفتاب محفوظ بودیم اما بالاخره باغ ها تمام شده و حدود نیم ساعت آخر مسیر را زیر آفتاب تا امامزاده ادامه دادیم اما خوشبختانه آفتاب شهریور آنچنان داغ نبود که اذیتمان کند. ساعت 4.15 عصر به امامزاده و محل پارک ماشین رسیدیم.

خوشبختانه درب امامزاده سلطان احمد همیشه باز بوده و سرویس بهداشتی آن قابل استفاده است. داخل حیاط آن سنگ قبرهای زیادی دیده می شود که در واقع قبرستان است. سرویس بهداشتی داخل حیاط، گوشه سمت راست ساختمانِ امامزاده قرار دارد.

بیشتر بخوانید:  قله های وستان و فیل زمین

ساعت 4.35 به سمت تهران حرکت کردیم. ترافیک خاصی در مسیر (جاده جاجرود، بابایی، امام علی جنوب، آزادگان، … نبود و من پس از پیاده کردن دوستان در مسیر، حدود ساعت 6.20 به منزل در شهرک ولیعصر رسیدم.

——————————————–

گزارش های مرتبط:

صعود به قله‌های وستان و فیل زمین، 14 شهریور 93

قله آرا کوه از مسیر سد لتیان

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.