فیلبند؛ بر فراز ابرها

فیلبند؛ بر فراز ابرها

گزارش ارسالی برای مجله “پیام بهمن” شماره 145 – مرداد 95

 پیشنهاد سفر تابستانی

جاذبه‌های گردشگری استان مازندران

فیلبند؛ بر فراز ابرها

فیلبند؛ بر فراز ابرها

 تابستان که از راه برسد، سفر به یک روستای ییلاقی‌ و خنک، می‌تواند یکی از اتفاقات دل‌چسب در فصل گرما باشد. جایی که نه نیازی به کولر هست و نه اثری از دود و بوق و آسمان‌خراش. “فیلبند”معروف به “بام مازندران”، روستایی است از توابع بخش “بندپی غربی” شهرستان بابل. روستای فیلبند یکی از مرتفع‌ترین روستاهای استان مازندران است که با حدود ۲۳۰۰ هزار متر ارتفاع از سطح دریا بر فراز ابرها قرار دارد. در بهار و تابستان در این روستا همه پدیده‌های جوی دیده می‌شود.

***

از همین ابتدای راه همه چیز متفاوت می شود؛ آسمان، زمین، هوا. از میان خانه هایی با معماری شمالی و جاده ای باریک و پرپیچ و خم گذشته تا به ییلاق فیلبند می‌رسیم. ییلاقی در ارتفاعات با هوای بی نظیر. خانه هایی با شیروانی‌های رنگارنگ در میان طبیعتی سبز و گوسفندانی که بر روی زمین سبز درخشان در حال چرا هستند، تابلویی منحصر به فرد را خلق کرده که نشان خالقی قدرتمند و مهربان را می‌دهد. اهالی مهربان ییلاق که با دیدن هر مسافری لبخند می زنند و خوش آمد می گویند. این جا همه چیز آرام و دلنشین است…

در شهرستان بابل استان مازندران، در بخش بندپی غربی (روستای دیوا) ییلاقی کم‌نظیر در ارتفاع 2300 متری قرار دارد که بیشتر روزگار خود را با زمستان سپری می‌کند و ساکنانش به خاطر سرمای شدید و یخبندان و برف در زمستان ترکش می‌کنند و با گرم شدن هوا و تولد دوباره طبیعت و رویش گیاهان به روستای خود بازمی‌گردند. فیلبند نزدیک به هفت ماه در سال، سفید پوش و سرد است! سرمای شدید پاییز و زمستان فیلبند، به کمتر درختی فرصت رشد می‌دهد. به همین دلیل در این منطقه تنها درختان سیاه ریشه‌ای چون آلوچه ترش، زرشک کوهی و انگور کوهی و درخت ون دیده می‌شود. بعد از زمستانی سخت و طولانی، دیگر نوبت خورشید است که بتابد و جویبارها را راه بیندازد و در گوش گیاهان آهنگ بیداری بنوازد. گیاهان و گل‌های زیبای منطقه بعد از خوابی عمیق، با طبیعت بی‌نظیر و ابرهای متراکم در آسمان فیلبند، سمفونی زندگی را اجرا می‌کنند.

در ییلاق فیلبند چشمه‌های کوچک و بزرگی قرار دارد که آبی با املاح معدنی سودمند دارد که می‌گویند اهالی شادابی و تنومندی خود را از نوشیدن آب این چشمه‌ها دارند. در میان این همه زیبایی، خانه‌هایی ییلاقی اهالی فیلبند که با چوب‌هایی قطور و شیروانی‌های رنگارنگ ساخته شده اند، جلوه‌ای تماشایی به مناظر فیلبند می‌بخشند.

فیلبند که به بام شرقی مازندران معروف شده درواقع یک پنت هاوس تماشایی است که همچون برج دیده‌بانی مناطق وسیعی را زیر دید خود دارد. یکی از زیبایی‌های فیلبند این است که این روستا بر فراز ابرها قرار دارد و بیشتر روزها همه‌جا را ابر و مه فراگرفته است و چشم‌اندازی زیبا را به وجود می‌آورد. درصورتی‌که ابر و مه وجود نداشته باشد و هوا به‌طور کامل صاف و آفتابی باشد، می‌توان از این روستا که در بلندترین نقطه منطقه است به تماشای مناظر اطراف پرداخت.

در رابطه با علت نام‌گذاری فیلبند، متأسفانه اطلاعات مستندی وجود ندارد اما برخی می‌گویند در گویش مازندرانی “فل” یعنی خستگی و “بند” به معنای بند آمدن یا نتوانستن است و نام واقعی آن فلبند بوده است. علت این نظریه ‌ارتفاع بالای ییلاق و کمرگاه‌های تند آن است که عبور از آن را دشوار می‌کند.

به گفته اهالی، جمعیت روستا در فصول بهار و تابستان حدود هزار خانوار و در زمستان خالی از سکنه است. قدمت تاریخی این روستا را حداقل 700 سال تخمین زده‌اند. از اماکن متبرکه و مذهبی فیلبند مسجدها و دو تکیه قدیمی آن را باید نام برد. که به دلیل خلوص و پاکی نیت سازندگان معتقد این بناها این دو تکیه از کرامات خاصی برخوردارند و هرساله دوستداران اهل‌بیت جهت زیارت و اجابت نذورات خود از شهرهای دور و نزدیک به فیلبند سفر می‌کنند. این روستا از چشمه‌های کوچک و بزرگ متعددی بهره‌مند است. چشمه کوچک موسوم به لار دارای املاح معدنی فراوانی است که برای درمان درد کلیه مفید است. می‌گویند که وجود فلوئور کافی در آب چشمه‌های این منطقه در استخوان‌بندی مردمش تأثیر بسزایی گذاشته است. علاوه بر دوستداران طبیعت، بیشترین گردشگران و مسافران این منطقه را بیماران و کوهنوردان تشکیل می‌دهند. کوهنوردان بسیاری برای بالا رفتن از قله‌های فیلبند و امامزاده قاسم به‌صورت گروهی به این منطقه سفر می‌کنند.

***

در روستای فیلبند علاوه بر استفاده از هوای خنک و تمیز می‌توانید چشم‌اندازهای زیبای البرز مرکزی را در سمت جنوب و نیز مناظر چشم‌نواز جنگل‌های هیرکانی را در سمت شمال ببینید. خانه‌های شیروانی، چراگاه‌ها، ابرهای روان در پایین‌دست و دره‌های سرسبز، همه و همه کمک می‌کنند تا خاطره‌ای خوش از این سفر لذت‌بخش در ذهن‌تان بماند. در اطراف روستا چشمه‌های آب‌معدنی متعددی وجود دارد که چشمۀ لار معروف‌ترین آن‌هاست و فلوئور موجود در آب این چشمه، به درمان بیماری‌ها نیز کمک می‌کند.

کجا بمانیم؟

اگر مجذوب فیلبند شده‌اید و دلتان می‌خواهد شبی را در این ییلاق مصفا سپری کنید؛ نگران سرپناه و اقامت نباشید. ویلاهایی در روستا وجود دارد که به گردشگران اجاره داده می‌شود و البته هزینه اجاره آن‌ها بستگی به امکانات خانه دارد. در روزهای عادی که مسافر زیاد نیست؛ اجاره خانه‌ها راحت‌تر و ارزان‌تر است. اگر هم اتاقی ارزان‌تر از خانه‌های محلی می‌خواهید، به تکیه های روستا سری بزنید (تکیه غرب و تکیه شرق). تکیه ها اتاق هایی دارند که با قیمت مناسب به مهمانان اجاره داده می شود.

چطور برسیم؟

 از تهران: وارد جاده هراز شوید. بعد از رودهن و آبعلی و گزنک، 23 کیلومتر مانده به آمل (2 کیلومتر بعد از تابلوی “آمل 25”)، به فرعی با تابلو “چلاو” در سمت راست جاده می‌رسید. وارد فرعی شده و پس از 8 کیلومتر اولین سه راهی جاده را به چپ بپیچید (تابلو واضح ندارد)  و مستقیم ادامه دهید تا به روستای بزرگ سنگچال برسید. از سنگچال به بعد، جاده کاملاً سربالایی و پرپیچ و خم می‌شود. روستای فیلبند، بر بلندای کوه، آخرین روستای این جاده است.

در مجموع از شمال شرق تهران (ابتدای جاده جاجرود) تا ورودی چلاو: 140 کیلومتر (حدود 3 ساعت)، و از آنجا تا روستای فیلبند 31 کیلومتر دیگر جاده کوهستانی آسفالته در پیش دارید که حدود 1.5 ساعت زمان می برد.

(از ورودی چلاو تا روستای سنگچال: 19 کیلومتر و از سنگچال تا فیلبند: 12 کیلومتر است)

توصیه‌هایی برای سفر به فیلبند:

  • مسیر سنگچال به فیلبند را بسیاری از گردشگران پیاده طی می‌کنند تا مناظر زیبا و تماشایی آن را ببینند (حدود 3 ساعت با شیب نسبتا تند). اگر قصد پیاده‌روی دارید، قدم زدن در دره‌ آفتابی فیلبند بسیار لذت‌بخش است، اما فریب این آسمان را نخورید چون هرلحظه امکان دارد تغییر رفتار دهد و ببارد، بارانی نرم و دل‌انگیز. به همین دلیل، کفش کوه مناسب بپوشید و پانچوی خود را در کوله بگذارید.
  • شب‌های فیلبند سرد است، لباس گرم همراه خود ببرید.
  • در کنار بازدید از روستای فیلبند، دیدن روستای سنگچال را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.
  • جهت دسترسی به روستا از اتوبوس استفاده نشود چون در هنگام برگشت حتماً دچار مشکل می‌شوید! پیچ‌ها مناسب اتوبوس طراحی نشده است. ضمنا ورودی چلاو (از جاده هراز) نگهبانی دارد که تابلو “ورود اتوبوس و میدل باس ممنوع” در آنجا نصب شده است.
  • تا جایی که اطلاع دارم میدل باس تورها تا بالای روستای سنگچال امکان تردد دارد. (پاییز 97)

منابع مورداستفاده:

http://mazandaran.irib.ir
http://sarzamin.hamshahrilinks.org

http://karnaval.ir

——————————————-

 تجربه هایی از سفر مرداد ماه 95 به فیلبند:

1-       اجاره سوییت کوچک با امکانات کامل، وسط هفته شبی حدود 100-150 است که در ایام تعطیل و آخر هفته ها به مراتب بیشتر می شود.

2-       سعی کنید منزلی اجاره کنید که تراس و یا ویو به سمت دره داشته باشد که در صورت امکان از منظره زیبای دره های پوشیده از ابر و مه لذت ببرید.

3-       روستا دارای امکانات آب، برق، آنتن همراه اول، حمام عمومی، نانوایی و چند بقالی و حتی فروشگاه مرغ و گوشت است، اما غذای آماده در روستا یافت نمیشود.

4-       روستا دارای چند چشمه آب معدنی است که مهم ترین آنها، یکی در بین راه، چند کیلومتر مانده به روستا (چشمه کشکه بند) و دیگری جنب نگهبانی ورودی روستا واقع است.

5-       سوغات فیلبند لبنیات محلی، آب زرشک، رب زرشک و سیب زمینی های مرغوب و عالی آن است که فصل برداشت آن اواخر تابستان است. البته اهالی فیلبند این سیب زمینی را برای مصرف یک سال خود در خانه ها نگهداری می کنند.

6-       تاریخ سفر خانوادگی ما به فیلبند: 10و11 مرداد 95

 ———————————————————————–

شماره تماس روستای فیلبند:

آقای باباپور (متولی تکیه): 09114146953

اجاره اتاق در تکیه های روستا، هر اتاق شبی 40 هزار تومان با امکانات مشترک است.

آقای محمد دبیر (راهنمای محلی و اجاره سوییت):  09113152048


ریش سفیدهای روستای فیلبند، مرداد ماه 1395:

(برای دانلود تصویر در سایز واقعی بر روی آن کلیک نمایید)

فیلبند؛ بر فراز ابرها

جمعی از اهالی فیلبند

معصوم علی باباییان، اسماعیل ابراهیمی، رمضان داداشی، غلامحسین شفیع زاد، حسن فاضلی، معصوم علی قربانعلی پور، سید محمد مرتضوی، عیسی آملی، سید فتاح تقی زاده و علیدوست خانلری (قهرمان ۷ ساله کشتی، پیشکوستان ایران)


تصاویر بیشتر در ادامه مطلب

روستای فیلبند

روستای فیلبند

روستای فیلبند

روستای فیلبند

روستای فیلبند

روستای فیلبند

روستای فیلبند

روستای فیلبند

تکیه غرب فیلبند

تکیه غرب فیلبند

 

تصاویر بیشتر از اینترنت:

فیلبند؛ بر فراز ابرها

فیلبند؛ بر فراز ابرها

فیلبند؛ بر فراز ابرها

فیلبند؛ بر فراز ابرها

فیلبند؛ بر فراز ابرها

فیلبند؛ بر فراز ابرها

 

فیلبند؛ بر فراز ابرها

فیلبند؛ بر فراز ابرها

پایان


مطالب مرتبط در همین سایت:

جنگل الیمستان، جاده هراز – آبان 95 و 96

قله شاه زید، جاده هراز – آبان 96

آبگرم رینه لاریجان، جاده هراز – مرداد 95

جاذبه های گردشگری جاده هراز

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در گزارش های من در ماهنامه پیام بهمن, مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *