غارهای بیوک آقا

گزارشی درباره بیوک آقا و غارهای بیوک آقا

تاریخ: 27 مهر 1390

هر کوهنوردی که کوههای اطراف تهران رو صعود کرده باشه حتمن گذرش به غارهای “بیوک آقا” یا “آقا بیوک” افتاده. کامنت دوست خوبم آقا رضا (رازکوه) در پست قبلی باعث شد که همتی کرده و اینترنت رو برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر از بیوک آقای جالب و سخت کوش جستجو کنم. اطلاعات چندانی از ایشان در اینترنت نیست و خصوصا بدست آوردن تصویر ایشان هم اصلا کار آسانی نبود. به هر حال آنچه که از ایشان میدونستم و امروز از این جستجو بدست آوردم رو اینجا قرار میدم تا مورد استفاده دیگر دوستان علاقمند هم قرار بگیرد.

غارهای بیوک آقا:

بیوک آقای سخت کوش در برخی مسیرهای معروف کوهنوردی اطراف تهران چند غار رو با تلاش و پشتکار فراوان با دست و با ابزار ساده – چکش و درفش – در طی سالیان طولانی درست کرده اند. سه عدد از این غارها رو من دیده و شناختم که ظاهرن هم باید همین سه تا باشند. در مسیرهای:
1.    آبشار سنگان
2.    دشت جانستون
3.    تنگه لالون

تصویر شماره 1: بیوک آقا، دشت جانستون، سال 1390 ، عکس از وبلاگ: “همه ما

بیوک آقا

بیوک آقا مرد توانمند و تلاشگر تبریزی که امسال 78 سالشون هست هنوز کوهنوردی کرده و به غارهاشون هم سرکشی میکنند. غارهای بیوک آقا در مواقع لزوم میتوانند پناهگاههای خوب و ارزشمندی برای کوهنوردان در مسیرهای ذکر شده باشند. تا به امروز من غارهای آبشار سنگان و جانستون رو از نزدیک دیده و بازدید کردم.

غار آبشار سنگان غاری هست به ابعاد تقریبی 2×3 متر و ارتفاع 1.5 متر. کف غار در حد قابل توجهی تراز و تخت بوده و یک طرف دیواره آن نیز طاقچه ای سرتاسری جهت نشستن تعبیه شده. غار در ارتفاع حدود 3 متری زمین قرار گرفته و برای ورود به آن باید کمی به خودتون زحمت داده و دست به سنگ بشید.

غار دشت جانستون هم غاری هست در انتهای دشت جانستون به ابعاد تقریبی 4×5 متر و ارتفاع حدود 2 متر. ارتفاع غار از سطح زمین حدود 10 متر بوده و دهانه غار سنگ چین شده. ورود به این غار نسبت به غار سنگان آسانتر هست اما باز هم باید کمی دست به سنگ بشید.

بیشتر بخوانید:  قله جانستون

در وبلاگ آقای “توحید نوروزی” خواندم که بیوک آقا رو بهمراه خانواده در حال ورود و گذراندن شب در غار سنگان دیدند و در گفتگویی که با ایشان داشتند، از قول بیوک آقا نوشتند که: کندن غار سنگان 11 سال زمان برده!!
همچنین در وبلاگ “همه ما” خواندم که بیوک آقا رو در دشت جانستون ملاقات کردن و از قول ایشان نوشتند که بر روی غار جانستون 23 سال کار کردند!!

درود بر این مرد بزرگ و همت والایش

بعد نوشت، لینک مرتبط: غارهای دست کند “بیوک آقا” در آستانه ثبت میراث فرهنگی

(مصاحبه باشگاه خبرنگاران جوان با بیوک آقا، شهریور 1392)

————————————————————–

با سپاس از دوست ارجمندم آقای پرویز شجاعی (وبلاگ: ایران سرزمین من) برای ارسال تصاویر

—————————————

مطالب مرتبط:

روستای آبنیک

روستای سنگان

این نوشته در مطالب آموزشی و دانستنی های کوهنوردی ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۲ دیدگاه دربارهٔ «غارهای بیوک آقا»

1. شهین عقدایی می‌گوید:

آقا نیما دستتون درد نکنه مطالب عالی وکاربردی و یک خاطره از آقا بیوک…تقریبا ۲۰ سال پیش به همراه شادروان خواهرم سهیلا که ازکوهنوردان قدروعاشق طبیعت بود وبه همراه دوهمنورد آقا غروب به طرف دشت جانستون راه افتادیم که شب رو درغاربخوابیم وفردا صبح زود عازم قله. ساعت ۹ شب به غار رسیدیم به سختی ازغار بالا رفتیم وقتی بداخل غار رسیدیم دیدیم که قبل ازما یه آقای مسنی کیسه خوابشوبازکرده ودرکنارش کوپه ای ازسنگ وتیشه و….با عذرخواهی ازایشون اطراق کردیم و….بعد یکی ازهمراهان شروع به صحبت کرد درمورد تاریخچه این گونه غارها که شخصی بنام بیوک این گونه غارهار ودستی حفرکرده و…..یک دفعه دیدیم یه صدای خسته ونحیف امد که اون بیوک من هستم که اشک درچشمان همه ماجمع شد و………..تا پاسی ازشب برایمان خاطره هاگفتند. یادش بخیر