روستای شاه شهیدان

معرفی روستای شاه شهیدان، دیلمان

جاذبه های گردشگری استان گیلان

شاه شهیدان… بر بلندای دیلمان

(گزارش ارسالی برای ماهنامه “پیام بهمن”، شماره 125، آذر 1393)

امامزاده شاه شهیدان

امامزاده شاه شهیدان

 

مسیر شاه شهیدان

مسیر شاه شهیدان


جاذبه‌های گردشگری استان گیلان

شاه شهیدان… بر بلندای دیلمان

 روستای شاه شهیدان در فاصله 20 کیلومتری مرکز بخش خورگام (بره سر) و 60کیلومتری مرکز شهرستان رودبار واقع شده است. این روستا از شمال و شرق به بخش دیلمان، از جنوب به مراتع سرسبز و از غرب به صخره بلند و زیبای اسپهبدان ختم می‌شود. گویش مردمان روستا گالشی است و بر اساس آخرین داده‌های آماری روستای شاه شهیدان دارای 30 خانوار و جمعیتی در حدود 117 نفر است که این جمعیت در بهار و تابستان افزایش قابل‌توجهی دارد. اکثر مردم روستای شاه شهیدان به دامداری مشغول هستند. آب‌وهوای روستای شاه شهیدان کوهستانی است به‌نحوی‌که دارای زمستان‌های سرد و برفی بوده و در بهار و تابستان از هوای خنک و معتدل برخوردار است.

جاذبه‌های طبیعی:

با توجه به ارتفاع نسبتا زیاد شاه شهیدان، با ورود به این روستا مناظر زیبا و بی‌بدیلی از دیلمان و جلگه گیلان در معرض دید قرار می‌گیرد. صخره بلند اسپهبدان: این صخره با چشم‌انداز زیبا و منحصربه‌فرد در ضلع غربی روستا قرار دارد. با صعود به بالای این صخره تمام مناطق جلگه‌ای گیلان مشاهده می‌شود. شاه شهیدان همچنین یکی از مسیرهای صعود به قله درفک به ارتفاع 2730 متر است. این مسیر با ترکیبی از کوه، مراتع سرسبز و جنگل‌‌های پوشیده از درخت یکی از مسیرهای جذاب برای کوهنوردان جهت صعود به قله درفک محسوب می‌شود.

جاذبه‌های مذهبی:

بقعه متبرکه شاه شهیدان، مزار مطهر امام زادگان محمد و هادی (ع) در این روستای زیبای کوهستانی واقع است. بر اساس باورها و اعتقادات مذهبی، هرساله در نیمه تابستان مراسم سنتی و مذهبی “علم واچینی” با حضور ده‌ها هزار از علاقه‌مندان و زوار در پیرامون امامزاده و باشکوه بی‌نظیری برگزار می‌گردد. بر اساس روایات و تحقیقات مردم‌شناسی، مراسم علم واچینی از قدیم‌الایام و زمانی که مردمان روستا به‌صورت ییلاق از محل استفاده می‌نمودند انجام می‌شده است. بدین‌صورت که در زمان عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در ماه محرم -در فصول سرد سال که امکان حضور در جوار امامزاده و عزاداری جهت سرور و سالار شهیدان امکان‌پذیر نبوده- مردمان روستا به‌صورت آیینی در زمان حضورشان در روستا در فصل گرما، مراسم علم بندی و عزاداری و علم واچینی را برگزار می‌کردند. این مراسم مذهبی تا به امروز ادامه داشته و هم‌اکنون نیز هر ساله در همان ایام باشکوه خاصی برگزار می‌گردد.

بیشتر بخوانید:  قله درفک از شاه شهیدان

صنایع دستی:

صنایع دستی همواره جزء جدایی‌ناپذیر شاه شهیدان بوده به‌نحوی‌که هم‌اکنون نیز در روستا شولا بافی و نمدمالی کاملاً رونق داشته و استادکاران زبردست در روستا در کنار سایر کارهای روزمره به تولید صنایع دستی مشغول هستند.

راه‌های دسترسی:

1-       مسیر رستم آباد، دفراز، پس طالکو، گلنگش به شاه شهیدان

2-       مسیر بره سر، گوفل، سی‌بن، گلنگش، شاه شهیدان

3-       مسیر سیاهکل، دیلمان، آسیابر، شاه شهیدان (مسیر اصلی)

در بین مسیرهای فوق مسیر شماره 3 (از مسیر سیاهکل) بهترین و ایمن‌ترین مسیر دسترسی به شاه شهیدان است. در این مسیر پس از پشت سر گذاشتن محل‌ها و روستاهایی ازجمله: لونک، اسپیلی، دیلمان و آسیابر درنهایت به شاه شهیدان می‌رسید. از سیاهکل تا شاه شهیدان 68 کیلومتر جاده کوهستانی است که حدود 1.5 ساعت زمان می‌برد. 7 کیلومتر آخر این مسیر، جاده خاکی است. (به تاریخ بازدید ما: پاییز سال 91). مسیر شماره 1 (از رستم آباد) یک جاده کوهستانی بسیار زیبا اما با کیفیت پایین و پردست‌انداز است. طول تقریبی این جاده 50 کیلومتر است که حدود 5 کیلومتر آن خاکی است. عبور از این جاده ترجیحاً با ماشین‌های شاسی‌بلند، مینی‌بوس و ازاین‌دست پیشنهاد می‌شود.

بقیه در ادامه مطلب

اگر کوهنورد هستید:

روستای شاه شهیدان با ارتفاع حدود 1800 متر از سطح دریا، نزدیک‌ترین مسیر برای صعود به قله درفک (2730 متر) است که از جبهه جنوب شرقی به قله می‌رسد. در این مسیر با عبور از دامنه‌های پوشیده از سبزه و چمن –که حتی در فصل پاییز نیز سرسبز است!-، جنگل‌های پوشیده از درختان بلند و با عبور از ییلاق زیبای چیچال و اربناب، درنهایت به قله درفک می‌رسید. اگر قبل از فرارسیدن فصل سرما (یعنی حداکثر تا اواخر آبان ماه) به درفک بروید، برای شب‌مانی می‌توانید در اربناب و یا چیچال که در نیمه راه قله است، کلبه اجاره کنید. صعود به قله درفک از شاه شهیدان با گام متوسط بین حدود 5 ساعت زمان می‌برد. اگر اهل کوه‌پیمایی سبک باشید می‌توانید مسیر بین شاه شهیدان و ییلاق چیچال را در زمان حدود 2 ساعت طی کرده و از زیبایی‌های بی‌نظیر دیلمان و کوهستان درفک نهایت استفاده را ببرید. البته برای پیمودن این مسیر، ترجیحاً نیاز به راهنما و یا گرفتن راهنمایی دقیق از اهالی دارید.

بیشتر بخوانید:  غار دربند رشی

بهترین فصل برای بازدید:

اگر در فصل تابستان به گیلان رفتید و احیاناً در آن هوای گرم و شرجی شمال دنبال جای خنک می‌گردید می‌توانید سری به شاه شهیدان بزنید تا از هوای خنک منطقه مرتفع دیلمان لذت ببرید. فصل پاییز هزار رنگ هم یکی از فصول مناسب برای بازدید از این منطقه است.

جاده  سیاهکل به دیلمان

در مسیر سفر به شاه شهیدان، عبور از جاده کوهستانی سیاهکل به دیلمان، به‌خودی‌خود یکی از جذابیت‌های مهم این سیر و سیاحت به‌حساب می‌آید. در مسیر این جاده جنگلی و زیبا: جادوی سحرانگیز جنگل‌های انبوه، آبشار معروف لونک، رودخانه همراه مسیر، یال‌های جنگلی، مناظر مه‌گرفته و قامت بلند و زیبای درختان راش و توسکا تا عمق جان هر مسافری نفوذ می‌کند و این جاذبه‌های بهشتی گویی فرد را برای همیشه برای دیدن شگفتی‌های طبیعی و به‌یادماندنی این جنگل‌های سرسبز فرامی‌خواند .


مرا سفر به کجا می برد؟
کجا نشان قدم نا تمام خواهد ماند
و بند کفش به انگشت‌های نرم فراغت
گشوده خواهد شد؟
کجاست جای رسیدن و پهن کردن یک فرش
و بی خیال نشستن و گوش دادن

به صدای شستن یک ظرف زیر شیر مجاور؟

شب‌مانی و اجاره سوئیت در شاه شهیدان:

راهنمای صعود به درفک کوه و اجاره کلبه:
آقای نظری زاده: 09118155494 – 09118338982

اجاره سوئیت: 09118394034

—————————–

تهیه و تنظیم گزارش: نیما، آبان ماه 1393

– تاریخ بازدید ما از شاه شهیدان و صعود به قله درفک: آبان ماه 1391

– منابع مورداستفاده:

سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)

وبلاگ خورگام گیلان

شعر از: سهراب سپهری


گزارش های مرتبط در همین وبلاگ:

گزارش صعود به قله درفک از روستای شاه شهیدان، آبان ماه 1391

××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

تصاویر بیشتر از شاه شهیدان:

جاده سیاهکل به دیلمان:

جاده سیاهکل به دیلمان

جاده سیاهکل به دیلمان

بقعه متبرکه شاه شهیدان:

روستای شاه شهیدان:

مسیر شاه شهیدان به درفک

مسیر شاه شهیدان به درفک

مناظر اطراف روستای شاه شهیدان:

مسیر شاه شهیدان به درفک

مسیر شاه شهیدان به درفک

ییلاق چیچال در مسیر صعود به درفک:

مسیر شاه شهیدان به درفک

مسیر شاه شهیدان به درفک – ییلاق چیچال

پایان

لینک این مطلب در وبلاگ قدیم نشاط زندگی

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در گزارش های من در ماهنامه پیام بهمن, مسیرهای گردشگری و کوهنوردی گیلان ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *