راهنمای خرید پانچو

راهنمای خرید پانچو

پانچو پوششی ضد آب و ضد باد است که سراسر بدن یک فرد را پوشش داده و معمولا افراد طبیعت گرد و کوهنورد در مواقع بارانی از آن استفاده می کنند.

خصوصیات یک پانچو خوب:

1- یک پانچو خوب باید به اندازه کافی گشاد باشد تا هوا داخل آن جریان پیدا کرده و مانع از عرق کردن شخص شود. البته باید گشادی مناسب داشته باشد. اگر زیاد گشاد باشد هنگام وزش باد کمی دست و پاگیر شده و حتی مانع دید جلوی پایتان می شود.

2- جلوی پانچو ترجیحا دارای زیپ یا چسب باشد که قابلیت باز شدن داشته باشد. در مواقع لزوم می توانید جلو آنرا باز کرده تا عرق نکنید.

3- پشت پانچو جای کوله داشته باشد. مقداری فضای اضافی که در صورت نیاز می توانید چسب آنرا باز کرده تا کوله داخل آن قرار گیرد.

4- جنس آن دارای ضخامت مناسب باشد که ضمن مقاومت خوب وزن و حجم کمتری داشته باشد.

5- آیتمهای کوچکی مثل داشتن پره و کش سایزینگ در قسمت کلاه و یا چسب در قسمت سرآستین می تواند کارایی پانچو را در شرایط مختلف افزایش دهد.

پانچو

پانچو


بقیه در ادامه مطلب

 نکات قابل توجه:

– تجربه ای که به شخصه در استفاده از پانچو دارم این است که در روزهای بارانی به محض پوشیدن گورتکس (خصوصا جنس های فیک و معمولی) سریع گرمتان شده و عرق می کنید اما پانچو بخاطر گشاد بودن و گردش هوا داخل آن نسبت به گورتکس و بادگیر تعریق کمتری دارد. میخوام بگم که برخلاف ذهنیت اغلب کوهنوردان، خیلی از پانچو فراری نباشید بلکه گاهی نسبت به گورتکس اولویت هم دارد.

– در روزهای بارانی خصوصا در فصل اوایل بهار و پاییز (که انتظار سرما ندارید) در روزهای بارانی دستکش متوسط ضدآب و گرم بردارید. حتی اگر برنامه ارتفاع داشتید دستکش زمستانی همراه داشته باشید. در اثر تماس مداوم باران با دستهایتان ممکن است در ناحیه دستها احساس سرمای آزار دهنده کنید.

– یکی از ویژگهای خوب بعضی از پانچوها حلقه هایی است که در گوشه ها و لبه های خارجی آنها وجود دارد. با استفاده از این حلقه ها چند تکه طنابچه ی کوچک یا حتی بند کفش تان و یک باتوم با یک تکه چوب در شرایط خاص و اضطراری می توانید یک سرپناه فوری برای خود درست کنید.

بیشتر بخوانید:  کفش کوهنوردی ایرانی

پیشنهاد خرید:

پانچو فرینو (خارجی) با خصوصیات فوق در بازار موجود هست. قیمت سال 96 حدود 250 ه.ت و همچنین پانچو ایرانی شیلر که از روی فرینو کپی شده به قیمت حدود 70-80 هزار تومان.

قیمت پانچو شیلر ایرانی. آبان 99 : 330 ه.ت


نوشته شده توسط: نیما اسماعیلی، 13 خرداد 97

پایان


پی نوشت آبان 99:

یه پانچویی هم اخیرا دیدم دوستان خریدن. جنس معمولی و ظاهرا کم دوام، بسیار سبک و ارزان اما کارآمد. جای کوله نداره. اما از محاسنش اینه که خیلی گشاد نیست، جلوش بازه و دکمه داره و قیمت بسیار ارزان. این پانچو رو به اسم یک بار مصرف خریدن اما چیزی که من دیدم اگر خوب نگهداری بشه به راحتی براتون چندین برنامه و حتی چندین سال میتونه کار کنه. قیمت فروشگاه جم، منیریه، آبان 99: 50 ه.ت.

یک بار دیگه تاکید میکنم که هر پانچویی که می خرید خیلی مهمه که جلوش باز باشه و حتما زیپ یا اگر نه دکمه یا چسب داشته باشد.

پانچو ارزان قیمت

پانچو ارزان قیمت


مطالب مرتبط:

مطالب آموزشی و دانستنی های کوهنوردی

راهنمای کوهنوردی برای مبتدی ها

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مطالب آموزشی و دانستنی های کوهنوردی ارسال و , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۵ دیدگاه دربارهٔ «راهنمای خرید پانچو»

  1. م.م می‌گوید:

    سلام
    ممنون بابت مطلب خوبتون. آیا جایی رو سراغ دارید که بشه پارچه پانچو رو به صورت اولیه و ندوخته تهیه کرد؟ و سوال دوم اینکه پانچو حدودا چند ساعت تحمل ریزش بارون رو داره؟ فرض کنید از همین برند فرینو استفاده بشه
    با تشکر فراوان

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      سلام و سپاس
      بنده خودم پانچو مدل کله گاوی (برند پکی نیو PEKYNEW) دارم که سال ۹۶ (فکر کنم به قیمت ۶۰ ه.ت) خریدم و یک برنامه که از صبح تا شب کم و بیش بارندگی داشت پوشیدم و نفوذ آب به داخل نداشت. البته این پانچو دو ایراد داره: بیش از حد گشاد بوده و زیپ جلو ندارد.
      از دوستانی هم که پانچو مدل شیلر دارن نشنیدم که نفوذ آب داشته باشه.

  2. مجید می‌گوید:

    سلام
    من هفته پیش یه پانچو شیلر از منیریه خریدم ۱۵۰، یکشنبه پوشیدم، ظرف ۱ ساعت خیس آب شدم، الان پانچوی خوب چی توصیه میکنین؟

    • نیما اسماعیلی می‌گوید:

      سلام. عجیبه چون یکی از دوستان شیلر داره و راضیه و با خودمون هم بوده توو بارون و ظاهرا مشکلی نداشته. شاید جنس ها متفاوتن!
      من خودم گله گاوی دارم که ارزونتر از شیلر هست و اصلا نفوذ آب نداره. جنسش نازکتره و یه حالت مشمایی بیشتری داره نسبت به شیلر و فرینو.
      فرینو رو توصیه میکنم. توی ارزونی حدود ۲۰۰ بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *