دربند به بند یخچال و پناهگاه شیرپلا

گزارش کوه پیمایی دربند – بند یخچال – پناهگاه شیرپلا

تاریخ اجرای برنامه: پنج شنبه 26 خرداد 1390
نفرات شرکت کننده: 1 نفر (خودم)
سطح برنامه: کوهپیمایی متوسط
مسیر صعود: دربند – بند یخچال – جانپناه شروین – پناهگاه شیرپلا
مسیر فرود: مسیر عمومی پناهگاه شیرپلا – دربند
مبدا حرکت: میدان سربند، 1800 متر
مقصد: جانپناه شروین (حدود 2750 متر) و پناهگاه شیرپلا (2750 متر)
زمان: صعود: 3.5 ساعت ، فرود: بیش از 2 ساعت

* ارتفاع جانپناه شروین (پناهگاه شروین) را بعضی از سایتها 2450 متر گفته اند که اشتباه میباشد. این دو پناهگاه تقریبا با هم، هم ارتفاع میباشند. ارتفاع سنجی با گوگل ارث هم همین را نشان میدهد. (به تصویر شماره 8 هم دقت کنید)

موقعیت جغرافیایی و معرفی دربند:

دربند محله ای قدیمی در شمال تهران و در دامنه رشته کوههای البرز مرکزی میباشد. ارتفاع متوسط دربند از سطح دریا 1700 متر (1800 متر در میدان سربند) میباشد. دربند همچنین یکی از مسیرهای اصلی صعود به قله توچال و ارتفاعات البرز مرکزی میباشد. از میدان سربند که به داخل کوه پیاده روی را آغاز میکنید تا حدود 1 ساعت در دو طرف مسیر کافه و رستورانهای رنگارنگ و شیک آماده پذیرایی از خیل عظیم مهمانان و گردشگرانی میباشند که روزهای تعطیل و آخر هفته این مسیر را طبیعت گردی انتخاب نموده اند. اگر به چشم طبیعت گردی و کوهنوردی به مسیر دربند نگاه کنید تعداد زیاد کافه ها و مغازه ها در طول مسیر که چند سال اخیر بشدت هم افزایش یافته، برای شما چندان خوشایند نخواهد بود.
مسیر عمومی پیاده روی این مسیر از دربند به پناهگاه شیرپلا میباشد که حدود 3-4 ساعت بطول می انجامد. اگر این مسیر را به دو نیمه قسمت کنیم نیمه دوم کمی سخت تر و فنی تر میشود که راهپیمایی در آن از عهده کسانی که از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار نبوده و یا اهل کوه و کوهپیمایی نیستند، بر نخواهد آمد.
اگر بخواهیم مسیر دربند را با درکه مقایسه کنیم، دربند برا ی راهپیمایی به مراتب سخت تر و فنی تر خواهد بود. پس اگر خواهان پیاده روی آسان تر، خانوادگی و همچنین طبیعت بکرتر و کافه های کمتر در طول مسیر هستید درکه برای شما انتخاب بهتری خواهد بود.
برای پیاده روی و تفرج در مسیر دربند اگر خواهان مسیرهای خلوت تر و بکر تری هستید، مسیر بند یخچال و یا مسیر دره اوسون پیشنهاد میشود که در بخشی از راه ، از مسیر اصلی جدا میشوند. حدود 1 ساعت که از مسیر اصلی به سمت بالا حرکت میکنید به دوراهی بند یخچال میرسید که سمت راست به بند یخچال و سمت چپ به پناهگاه شیر پلا و اوسون میرود. (آدرس دقیق دوراهی و مسیر را از کافه دارها بپرسید. تصویر شماره: ١۴)

بیشتر بخوانید:  غار بورنیک

تصویر شماره 1: تصویر ماهواره ای مسیر از Google Earth

نقشه ماهواره ای دربند - پناهگاه شیرپلا

مسیر دربند به بند یخچال و پناهگاه شیرپلا

ای سبزی هر درخت و هر باغ و گیا
ای دولت و اقبال من و کار و کیا
ای خلوت و ای سماع و اخلاص و ریا
بی‌حضرت تو این همه سوداست بیا
“مولانا”


بقیه در ادامه مطلب

مسیر بند یخچال دربند:

از میدان سربند که شروع مسیر پیاده روی میباشد دو راه پیش رو دارید. یکی مسیر مستقیم که مسیر اصلی و عمومی پیاده روی دربند میباشد و دیگری راه پله ای که از کنار تله سی یژ شروع شده و شما را به ایستگاه بالای تله و در نهایت به دوراهی بند یخچال میرساند. من مسیر تله را که دارای شیب بیشتری میباشد اما خلوت تر بوده و کافه های کمتری دارد را برای حرکت انتخاب نمودم. با حرکت در این مسیر پس از حدود نیم ساعت پیاده روی به ایستگاه بالای تله سی یژ خواهید رسید. بعد از ایستگاه ارتفاع کم شده و از کنار رودخانه عبور خواهید کرد که برای استراحت و صرف صبحانه هم مناسب میباشد. پس از حدود 15 دقیقه از ایستگاه به دوراهی بند یخچال میرسید که روبرویتان کافه، سمت چپ پناهگاه شیرپلا و سمت راست مسیر بند یخچال میباشد. با عبور از پل در سمت راست مسیر بند یخچال را در پیش بگیرید. (تصویر شماره: 14) پس از کمی راهپیمایی در این مسیر از داخل کافه ای بنام باغچه کمپینگ عبور کرده و حدود 10 دقیقه بعد از کافه نیز به چشمه آبی میرسید که میتوانید از آب آن بیاشامید. آب به اندازه کافی از چشمه بردارید چون بقیه راه تا جانپناه شروین و آبشارهای پائین پناهگاه شیرپلا از آب خبری نخواهد بود. بعد از چشمه همچنان به سمت بالا ارتفاع بگیرید تا به منطقه وسیعی برسید که پوشیده از سنگهای بزرگ میباشد. به این منطقه بند یخچال میگویند. سنگهای متعددی در بند یخچال وجود دارند که بعضیهاشان هم نامهای مختص به خود را دارند. گاهن سنگنوردانی را میبینید که در حال صعود و تمرین بر روی این سنگها میباشند. در روبرو و دور دست نیز دیواره 200 متری بند یخچال را میبینید که جانپناه شروین در مجاور و سمت چپ ْآن قرار دارد. این دیواره مقصد نهایی سنگ نوردان حرفه ای میباشد که برای صعود از دیواره به این منطقه می آیند. از بین سنگها به سمت دیواره حرکت کنید تا به پای دیواره ای برسید که جانپناه بر روی آن قرار دارد. مسیر عمومی برای صعود و رسیدن به جانپناه از یال پشتی میباشد که ابتدا به منطقه باز و سیعی میرسد که به آن زمین فوتبال میگویند. اما من برای صعود و رسیدن به جانپناه مسیر مستقیم و کوتاه تر از بین سنگها را انتخاب کردم که مستقیم به جانپناه میرسید. البته صعود نفس گیر و گاهن خطرناکی بود. تمام مسیر پوشیده از سنگهای ریز و درشت بود و گاهی هم باید دست به سنگ میشدی که خب لحظه ای غفلت ممکن بود حادثه ساز شود. به جانپناه که رسیدم دو گروه شامل 5 نفر نیز آنجا بودند که پس از کمی استراحت و گفتگو، همگی با هم راه آبشار پائین دست پناهگاه شیر پلا را در پیش گرفتیم. وقتی رو به دیواره ایستاده باشید پناهگاه سمت چپتان و در امتداد مسیر اصلی دربند قرار دارد. برای رسیدن به پناهگاه ابتدا باید از مسیر شن اسکی و سنگریزه ای پائین رفته تا به پای آبشار برسید. از آنجا مسیری را که بعضا پله ای میباشد، به سمت بالا طی کنید تا به پناهگاه برسید. پناهگاه مجهز شیر پلا در سر راه صعود به قله توچال قرار دارد که میتوانید از امکانات رفاهی آن مثل سرویس بهداشتی، رستوران و فروشگاه، سالن استراحت، شارژ موبایل و غیره استفاده کنید. کوهنوردانی که قصد صعود به قله توچال و یا قلل مجاور را دارند از خوابگاه آن برای شب مانی استفاده میکنند.
راه برگشت، همان مسیر عمومی شیرپلا به دربند میباشد. از پناهگاه که به سمت پائین حرکت میکنید بخشهایی از مسیر بخاطر صعب العبور بودن دو طرف آنرا طناب کشی کرده اند که باید دست به طناب شوید. حدود یک ساعتی از مسیر کم و بیش به همین صورت میباشد که خب طبعا عبور از آن دقت و زحمت خاص خود را میطلبد.
در مسیر برگشت جایی کنار رودخانه برای استراحت و صرف نهار اطراق کردم که البته من و بقیه کسانی که آنجا بودند از دست پشه های مزاحم آسایش نداشتیم!

بیشتر بخوانید:  مسیر کوهنوردی کلکچال (کولکچال)

مجموع زمان بندی مسیر:
میدان سربند: 0
ایستگاه بالای تله سی یژ: 30 دقیقه
دو راهی بند یخچال: 45 دقیقه
چشمه پائین بند یخچال: 1 ساعت و 15 دقیقه
جانپناه شروین: 3 ساعت
پناهگاه شیرپلا: 3.5 ساعت
مسیر برگشت از پناهگاه تا میدان سربند: 2 ساعت و 15 دقیقه


تصاویر مسیر:

تصویر شماره 2: میدان سربند که تله سی یژ در سمت چپ آن و راه پله های مسیر پیاده روی تله سی یژ نیز از کنار ساختمان شیشه ای میباشد.

دربند

میدان سربند یا میدان مجسمه – ابتدای مسیر دربند

 

تصویر شماره 3: ایستگاه بالای تله سی یژ و صندلیهای زرد رنگ خالی که بین دو ایستگاه در حرکت میباشند.

دربند - بند یخچال

مسیر دربند به بند یخچال و پناهگاه شیرپلا

 

تصویر شماره 4: مسیر بند یخچال و دیواره که در دور دست و پشت آن سنگی که دو نفر نشسته اند معلوم میباشد.

دربند - بند یخچال

بند یخچال – مسیر دربند به بند یخچال و پناهگاه شیرپلا

 

تصویر شماره 5: نمایی از دیواره که از جانپناه شروین گرفته شده

دربند - بند یخچال

بند یخچال – مسیر دربند به بند یخچال و پناهگاه شیرپلا

 

تصویر شماره 6: جانپناه شروین (پناهگاه شروین)

دربند - بند یخچال

بند یخچال، جانپناه شروین (پناهگاه شروین)

 

تصویر شماره 7: سنگ نوشته جانپناه شروین. یادبود شروین جزایری که در اثر حادثه سقوط از دیواره جان باخت. روحش شاد.

دربند - بند یخچال

بند یخچال، جانپناه شروین (پناهگاه شروین)

 

تصویر شماره 8: نمایی از پناهگاه شیرپلا که از جانپناه شروین انداخته شده. این نما نشان میدهد که شروین از شیرپلا پائین تر نیست.

دربند - بند یخچال

مسیر بند یخچال به شیرپلا

 

تصویر شماره 9: پناهگاه شیر پلا و آبشار دوقلو

دربند - بند یخچال

پناهگاه شیرپلا

 

تصویر شماره 10: نمایی از مسیر برگشت که به دلیل صعب العبور بودن در بخشهایی از مسیر، از پله های فلزی و طناب در دو طرف استفاده شده.

دربند - بند یخچال

مسیر دربند به شیرپلا

 

تصویر شماره 11: کوچه باغهای دربند در مسیر برگشت

مسیر کوهپیمایی دربند

 

تصویر شماره 12: نمایی زیبا از رودخانه دربند که در اینجا بصورت پله ای جاری میباشد.

دربند - بند یخچال

مسیر کوهپیمایی دربند

 

تصویر شماره 13: نمایی از کوچه پس کوچه های دربند با کافه ها و روستورانهای رنگارنگ و زیبا در طول مسیر که آخر هفته ها و روزهای تعطیل همیشه شلوغ و مملو از جمعیت میباشد.

دربند - بند یخچال

مسیر کوهپیمایی دربند

 

بیشتر بخوانید:  مسیر کوهنوردی درکه

تصویر شماره 14: دوراهی بند یخچال (منبع عکس)

دربند - دو راهی بند یخچال

دربند به شیرپلا

 

تصویر شماره 15 و 16: یک تناقض عجیب در ثبت ارتفاع پناهگاه شیرپلا در تابلوهای اطراف پناهگاه!!

یکی از تابلو ها ارتفاع 2369 متر و دیگری 2750 متر را نشان میدهند! تابلوی پای آبشار دوقلو هم که کمی پائین تر از پناهگاه قرار دارد عدد 2662 متر را نشان میداد. البته 2750 متر درست است چون ارتفاع سنجی با گوگل ارت هم ارتفاع حدود 2700 متر را برای پناهگاه نشان میدهد. (ظاهرا تابلوی اول قدیمی تر میباشد)

دربند - پناهگاه شیرپلا

تابلو ارتفاع پناهگاه شیرپلا

دربند - پناهگاه شیرپلا

تابلو شیرپلا

پایان


لینکهای مرتبط در سایر سایتها:

گزارش برنامه بندیخچال – جانپناه شروین از گروه کوهنوردی شهید ورکش

درباره شروین جزایری از گروه کوهنوردی پرستو


مطالب مرتبط در همین سایت:

مسیر کوهنوردی دربند

مسیر دربند-شیرپلا-اوسون

سنگنوردی بند یخچال

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , , , , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *