گزارش کوهپیمایی، جاده قدیم امام زاده داود

جمعه، ۲۶ فروردین ۳۹۰

نفرات شرکت کننده: نیما اسماعیلی، علی کاظم نژاد

جاده خاکی به طول ۱۵ کیلومتر در امتداد رودخانه فرحزاد، دره فرحزاد در شمال غرب تهران را به امام زاده داود متصل میکند که با تقریبا ۵ ساعت پیاده روی میشود به امام زاده رسید. در واقع قبل از احداث جاده جدید تا ۳۰-۴۰ سال پیش، این راه تنها مسیر دسترسی به امام زاده داود بوده است.

بقیه در ادامه مطلب

در یک صبح زیبای بهاری از منزل به سمت فرحزاد به راه افتادیم. از بالای شهرک نفت از یک جاده خاکی به سمت دره فرحزاد سرازیر شدیم. ماشین را کنار خیابان در همان محله انتهای فرحزاد پارک کرده و پس از صرف صبحانه ساعت ۸ صبح به سمت بالا به راه افتادیم

ابتدای مسیر (حدود یک کیلومتر اول) شیب مسیر کمی تند بوده اما پس از آن مسیر دارای شیب ملایم بوده که برای یک راهپیمایی سبک عالی میباشد.
جاده قدیم امام زاده داود

حدود دو کیلومتر اول مسیر، جاده از رودخانه دور بوده و تقریبا خشک و بیروح بود. اما پس از حدود ۴۵ دقیقه پیاده روی جاده از کنار رودخانه گذشته و بر سبزی و زیبایی آن افزوده میشود که راهپیمایی را نیز لذت بخش تر مینماید. یعنی اگر بخواهید کنار رودخانه اطراق کنید باید حدود ۴۵ دقیقه پیاده روی کنید.

در کل مسیر خلوتی بود و افرادی که برای پیاده روی و یا تفریح آمده باشند کمتر دیده میشد. در طول مسیر افراد محلی و خانه های روستایی کم و بیش دیده میشد اما هیچ مغازه و یا رستورانی برای خرید و یا استراحت وجود نداشت. البته چند تایی بودند که تعطیل بودند. در طول مسیر تقریبا با هر نیم ساعت پیاده روی میشد جایی زیبا برای نشستن و استراحت کنار رودخانه پیدا کرد.

درختان آلوچه که شکوفه زده بودند گهگاه بر زیبایی مسیر می افزودند.

جاده قدیم امام زاده داود

ساعت ۱۰:۳۰ صبح پس از حدود دو ساعت و نیم پیاده روی و طی مسافتی حدود ۸ کیلومتر یعنی حدود نیمی از راه، به منطقه ای رسیدیم که به آن یونجه زار میگفتند. کمی بالاتر از آن از یک دره نه چندان عمیق سرازیر شدیم و در یک جای دنج و خلوت کنار رودخانه اطراق کردیم.

صدای آب و رودخانه که از زیر پایمان میگذشت منظره و فضای دل انگیزی رو بوجود آورده بود.

بالای دره ای که نشسته بودیم یک قله نچندان بلند قرار داشت که ما تا نیمه های آن رفتیم و برگشتیم. در واقع بجز پیاده روی، از کوهنوردی (به معنای واقعی کلمه) هم بی نصیب نماندیم.

بیشتر بخوانید:  قله پهنه سار از سنگان

عکسی که از بالای قله گرفته شده و پائین آن جاده و دره به خوبی مشخص میباشد.

در این تصویر درخت کوچکی پای آبشار دیده میشود که شاخه های آن از شب قبل یخ بسته و تا ظهر به علت خنکی هوا هنوز یخهایش آب نشده!

رودخانه آب خوبی داشت که از آب همان رودخانه برای درست کردن چای آتیشی استفاده کردیم. پس از چند ساعت استراحت و بهره بردن از طبیعت زیبای آنجا، حدود ساعت ۴ عصر به سمت پائین به راه افتادیم. مسیر برگشت به دلیل ملایم بودن شیب در بیشتر طول مسیر، آسان بود. اما در واقع ما هنگام برگشت تازه فهمیدیم که چقدر راه رفتیم! دو ساعت تمام بدون استراحت پیاده روی کردیم. ساعت ۶ عصر رسیدیم به همان ابتدای مسیر که ماشین را پارک کرده بودیم.

علی کاظم نژاد

علی کاظم نژاد – جاده قدیم امام زاده داود

نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی – جاده قدیم امام زاده داود

در کل مسیر خوبی بود و مناسب برای یک پیاده روی نسبتا آسان و سبک. جاده فرحزاد به امام زاده داود شاید از لحاظ جاذبه های طبیعی به پای جاهایی مثل دربند و درکه نمیرسد اما در کل زیباست و جاذبه های خاص خودش را دارد.

در پایان از دوست عزیزم آقای عطاا… میرمعینی که این مسیر را به ما معرفی کردند تشکر میکنم.

هدف از نوشتن این گزارش نسبتا دقیق هم، آشنایی دوستانی بود که مثل بنده تا به امروز با این مسیر آشنا نبوده و یا طی طریق نکرده بودند. امیدوارم که مفید واقع شده باشد.

در پناه حق

این برنامه اولین برنامه دو نفره ما و در واقع استارت کوهنوردی ما بود.

گزارش های مرتبط در همین سایت:

فرحزاد به امامزاده داود – آذر 1390

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.