تنگه دار نوشهر

گزارش برنامه تنگه دار نوشهر

تاریخ اجرای برنامه: جمعه 23 شهریور 97
طول مسیر تنگه: حدود 3.3 کیلومتر
مدت زمان پیمایش: 2 ساعت (تا انتهای تنگه)

تنگه دار

معرفی تنگه دار: (منبع با ویرایش: وبسایت “مجله پینورست“)

<< تنگه‌ دار یک دره‌ باریک با دیواره‌های صخره‌ای است که صخره‌های اطرف آن با خزه و پر سیاوشان پوشیده‌ شده‌اند. جالب است بدانید که بعضی‌ها به تنگه‌ دار لقب آمازون ایران را داده‌اند؛ چون می‌گویند که جنگل تنگه دار بی‌شباهت به جنگل‌های آمازون نیست. شاید دلیلش آن است که این ناحیه پر از درخت‌های نزدیک به هم است. این جنگل درواقع پوشش گیاهی انبوه و فشرده‌ای دارد و رودی خروشان هم که از میان آن می‌گذرد. اگر هنگام قدم زدن سرتان را بالا بگیرید انبوه درختان را می‌بینید که شاخه‌هایی در هم تنیده دارند و نور آفتاب به‌سختی از میان این شاخ ‌و برگ‌ها عبور می‌کند.

تنگ دار یکی از تنگه‌های متعدد ایران است. این تنگه در ۸ کیلومتری جنوب شهرستان نوشهر قرار دارد و جان می‌دهد برای سفرهای یک‌روزه. اگر به تنگه دار بروید، صدایی جز صدای آب خروشان و صدای دلپذیر پرنده‌ها نخواهید شنید. تنگه دار درواقع دره‌ عمیقی محسوب می‌شود که رودخانه‌ای زیبا از میان آن می‌گذرد. شما در تنگه دار پیاده روی دلچسبی را خلاف جریان آب تجربه می کنید. طول مسیری که می توانید در آب طی کنید بیش از 3 کیلومتر است. عمق آب در بیشتر قسمت ها کم است اما در نیمه های راه به بعد عمق آن در چند نقطه از حدود 2 متر هم بیشتر می شود که باید با شنا و یا طناب و کمک از آنجا عبور کنید. >>

آدرس تنگه دار (از سمت تهران):

حدود 20 کیلومتر مانده با چالوس، در دوراهی اتوبان مسیر جاده قدیم چالوس را در پیش بگیرید، انتهای جاده قدیم به سمت نوشهر ادامه دهید، 3 کیلومتر که راندید وارد کنارگذر پل شوید و کمی جلوتر از سمت راست وارد فرعی روستای کوشک سرا شوید (تابلو ندارد)، ابتدای روستا با دیدن تابلوی “تنگه دار” وارد مسیر تنگه دار شوید و جاده خاکی را در امتداد کانال آب ادامه دهید (حدود 2 کیلومتر) تا به پارکینگ تنگه دار برسید.
در کل از تهران (میدان آزادی) تا سه راه چالوس – نوشهر، 190 کیلومتر و از آنجا تا تنگه دار حدود 5 کیلومتر دیگر راه است که بدون ترافیک حدود 4.5 ساعت زمان می برد.

بیشتر بخوانید:  دریاچه الندان - باداب سورت

+ آدرس دیگر از داخل محل: کوچه ولیعصر 21، بهارستان 8، تنگه دار

توصیه هایی برای شما که به تنگه دار می روید:

1- برای حرکت داخل مسیر رودخانه با خود کفش کتانی یا کفش های پلاستیکی مخصوص و یا صندل ببرید و کتانی اولویت دارد چون مسیر طولانی و ناهموار است و کتانی بهتر جواب می دهد.

2- تذکر مهم: از بردن دوربین و گوشی اضافه داخل تنگه خودداری فرمایید. چون در بسیاری از نقاط کامل غوطه ور می شوید. اگر گروهی می روید فقط یک گوشی برای عکاسی ببرید. ما یک گوشی مان را داخل کاور مخصوص ضد آب گذاشتیم که امکان عکاسی هم داشت و البته عکس هایی که با کاور گرفته شدند مشخصند که کمی تار شدند. حتی گذاشتن گوشی داخل نایلون و گره زدن سر آن نیز در این مورد کارساز نیست و ریسک دارد. کما اینکه تنقلات ما از داخل دو تا نایلون که سرش گره زده شده بود باز هم خیس شدند! پس کاملا مراقب گوشی های خود باشید.

3- وقتی برگشتید ممکن است سردتان شود. حوله و لباس اضافه ببرید که بتوانید لباس هایتان را عوض کنید.

4- خاصیت آب این است که وقتی داخل آن حرکت می کنید تشنه تان نمی شود! این را ما در دو برنامه امسال که داخل آب بود دریافتیم. آب اضافی با خود داخل تنگه نبرید. ما تمام آبی که با خود برده بودیم دست نخورده برگرداندیم و فقط در انتهای مسیر دره میوه و تنقلات خوردیم. بنظرم هر دو نفر یک بطری کوچک آب معدنی همراه ببرید کافی است.

5- بخش هایی از مسیر، آب تا بالای سرتان عمق دارد. برای عبور از آن برای کسانی که شنا بلد نیستند باید تیوپ همراه داشته باشید و یا حداقل 8-10 متر طناب که دو سر آنرا در دو طرف گرفته و با کمک آن بتوانید نفرات را به طریقی رد کنید. ما و تمام کسانی که در آن روز تیوپ نداشتیم با استفاده از تیوپ یکی از تیم ها که همزمان در مسیر بودند توانستیم نفراتی را که شنا بلد نبودند عبور دهیم. تیوپ باید با طناب بسته شود که بشود نفر را داخل آب کشید.

6- عموما گردشگران و گروهها تا دو سوم مسیر تنگه یعنی حوضچه بزرگ که سکوی پرش داخل آب دارد می روند و ادامه نمی دهند. این را هم بگویم که تا اینجای کار فقط یک نقطه عمیق در مسیر دارد که یک جورایی می شود بدون تیوپ و با کمک نفراتی که شنا بلدند، افراد نابلد را رد کرد. البته باز هم برای محکم کاری همراه داشتن طناب توصیه می شود.

بیشتر بخوانید:  قله آهار بشم

7- اطراف پارکینک سایه برای نشستن و صرف غذا وجود ندارد. بدین منظور می توانید از پارکینگ خارج شده و از سمت راست و در امتداد کانال به سمت جنگل خانیکان بروید. حدود یک کیلومتر بالاتر به نگهبانی جنگل می رسید و بعد از نگهبانی باید دنبال جا برای نشستن بگردید. این را هم بگویم که به دلیل شیب دار بودن جنگل جای نشستن به راحتی پیدا نمی شود و باید جستجو کنید.

قرار ما ساعت 4 صبح، میدان آزادی بود که با کمی تاخیر با دو ماشین به راه افتادیم. در جاده قدیم چالوس، چند کیلومتر مانده به چالوس در جاده خاکی “مرداب هسل” سمت چپ کنار رودخانه برای صبحانه توقف کردیم و مجدد به سمت چالوس به راه افتادیم. کمی جلوتر برای باد کردن تیوپ جلوی یک آپاراتی توقف کردیم که تیوپ ما حین باد کردن ترکید و بر باد فنا رفت!! در ادامه خروجی چالوس را رد کرده و طبق آدرسی که در بالا ذکر شد، ساعت 09:30 به تنگه دار رسیدیم. پس از پرداخت 5 هزار تومان ورودی برای هر ماشین و پارک ماشینها، دئ کوله سبک و مقداری آب و میوه و اتقلات برداشتیم و ساعت 10 وارد مسیر تنگه شدیم. پس از چند دقیقه مسیر فقط از داخل آب ادامه دارد که ما هم وارد آب شدیم. عمق اب در اوایل مسیر کم و تا زیر زانو است و از خنکی مناسبی برخوردار است. (نه سرد نه گرم). در طول مسیر به جاهایی می رسیم که دو طرف دره را دیواره های بلند به زیبایی احاطه کرده و این از جذابیت های تنگه دار است. به دلیل همین دیواره های بلند، تمام مسیر دره در سایه طی می شود که همین امر باعث احساس سرما و حتی لرزیدن برخی می شود. ساعت 10:50 به اولین چالش جدی مسیر رسیدیم که بخشی از مسیر عمیق بود. برای عبور از آن ، یکی دو تا از دوستان که شنا بلد نبودند، از تیوپ یکی از تیم ها استفاده کردیم. ساعت 11:10 (یعنی پس از حدود 1 ساعت و 10 دقیقه) و طی حدود 2 کیلومتر به حوضچه اصلی رسیدیم که برخی داخل آن از ارتفاع چند متری پرش کرده و یا شیرجه می زدند. اکثریت گردشگران تا این حوضچه آمده و بر می گردند. روزی که ما آنجا بودیم تعداد انگشت شماری از حوضچه به بعد ادامه دادند.

بیشتر بخوانید:  گلستان سرا املش

پس از توقف حدود 10 دقیقه ای کنار حوضچه، با شنا و باز هم به کمک تیوپ از حوضچه عبور کرده و مسیر دره را ادامه دادیم. در ادامه پس از عبور از یک حوضچه تقریبا گود و پس از دقایقی دره رنگ افتاب را به خود دیده و از گرمای لذت بخش آفتاب خوشحال شدیم. تا ساعت 12 ادامه دادیم تا به انتهای مسیر تنگه دار رسیدیم. جایی که مقابلمان جنگل بود (جنگل خانیکان). بومی ها با ماشین از بالا تا نزدیک تنگه آمده و داخل جنگل اتراق کرده بودند.

پس از استراحت و صرف تنقلات داخل جنگل، مسیر برگشت را در پیش گرفتیم. کمی پایین تر داخل یک حوضچه کمی شنا و پرش و آب بازی کردیم و مجدد به راه افتادیم تا ساعت 14:45 به پارکینگ رسیدیم.

برای صرف ناهار از پارکینگ خارج شده و از سمت راست مسیر جنگل خانیکان را در پیش گرفتیم. دقایقی بعد از جلوی نگهبانی عبور کردیم. بخاطر شیب جنگل جا برای نشستن خیلی کم پیدا می شد که پس از طی حدود 500 متر و سرک کشیدن داخل جنگل بالاخره یک جای مناسب پیدا کردیم. ناهار را در سایه سار دلچسب درختان جنگل صرف کرده و ساعت 19 مسیر برگشت را در پیش گرفتیم.

خوشبختانه جاده چالوس یک طرفه بوده و شاید بخاطر ایام ماه محرم خلوت تر بوده و بدون ترافیک تخته گاز تا تهران آمدیم. ساعت 22:30 به تهران و میدان آزادی رسیدیم.

مسیر تنگه دار در گوگل ارث

مسیر تنگه دار در ویکی لاک (اختلاف ارتفاع: 120 متر – مسافت: 3.3 کیلومتر)

+ دانلود جی پی اس تنگه دار نوشهر Tangehdar GPS

توجه: برای دانلود شدن نقاط مسیر همراه با فایل، گزینه
Include locations displayed on map. را در ویکی لاک تیک بزنید.

تنگه دار

تنگه دار نوشهر

*********************************************************************************

جنگل خانیکان در نزدیکی تنگه دار:

جنگل خانیکان

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی مازندران ارسال و , , , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۴ دیدگاه دربارهٔ «تنگه دار نوشهر»