قله های سکه نو و سه چال

فواصل و ارتفاع قله ها:
قله سکه نو: 4.7 کیلومتر، 3870 متر، 5 ساعت
قله سه چال (از سکه نو): 2 کیلومتر، 3925 متر، 1 ساعت
کل مسیر: 13.2 کیلومتر (صعود و فرود)
مدت زمان کل برنامه: 11 ساعت (07:15 تا 18:30)
تعداد نفرات شرکت کننده: 3 نفر
نیما اسماعیلی، جواد سرخوش و خانم طیبه رنجبریان

قله سکه نو (سینو)، همراه با گروه دیگری از کوهنوردان که قبل از ما، از یال وارنگه رود به قله رسیده بودند:

قله سکه نو

قله سکه نو (سینو)

مسیر پیموده شده در گوگل ارث:

مسیر قله های سکه نو و سه چال

+ دانلود فایل جی پی اس قله های سکه نو و سه چال (wikiloc)

————————————————————

این برنامه را قرار بود با شرکت هفت نفر از اعضا اجرا کنیم که تا صبح برنامه یکی یکی کنسل کردند و ماندیم سه نفر: من و آقا جواد سرخوش و خانم رنجبریان.

ساعت 5 صبح از تقاطع همت – یادگار سه نفری با یک ماشین راه افتادیم. ساعت 5.5 صبح گردنه قوچک بودیم. پس از تهیه نان تافتون در مسیر (حدود 500 متر مانده به میدان فشم، سمت چپ) به سمت میگون و گردنه دیزین ادامه مسیر دادیم. از م فشم تا ولایت رود 38.5 کیلومتر راه است. ساعت 7 صبح به ولایت رود رسیدیم. یعنی از گردنه قوچک تا ولایت رود 62 کیلومتر راه است که حدود 1.5 ساعت زمان می برد. به ولایت رود که رسیدیم، با دیدن تابلو کوچه “شهید صادق علی سولقانی” ، ماشین را در جای مناسبی پارک کرده و ساعت 07:20 پیاده روی خود را از کوچه به سمت بالا آغاز نمودیم. پنجاه متر بالاتر به سمت چپ پیچیده و مسیر اصلی را به سمت بالا ادامه دادیم. چند دقیقه بعد از کوچه های روستا خارج شده و به جایی رسیدیم که سمت راستمان یک کلبه بود و ادامه مسیر ، کناره راه تایرهای فرسوده چیده شده بود. مسیر را مستقیم ادامه دادیم و کمی بالاتر از مسیر مالرو خارج شده و از سمت راست به روی یال کشیدیم. روی یال پاکوب نداشت و شیب تند بود اما مشکل خاصی برای حرکت نداشتیم. این یال مستقیم ما را به قله سکه نو می رساند. البته نیمه راه یک گردش به راست هم دارد که با دانستن موقعیت تقریبی قله، مشخص است.

بیشتر بخوانید:  قله سکه نو از وارنگه رود

ساعت 8 صبح برای صبحانه توقف کرده و پس از 40 دقیقه مجدد براه افتادیم. شیب یال تند بوده و بدون پاکوب که بعضا ریزشی هم بود که کمی حرکت را سخت میکرد. حدود ساعت 11 صبح آقا جواد که بخاطر غیبت دو ماهه در برنامه ها و عدم آمادگی در وضعیت خوبی بسر نمی برد، از ما خداحافظی کرده و مسیر فرود را در پیش گرفت و قرار شد که ماشین را برداشته و نزدیک هتل دیزین، جایی که ما فرود می آییم، حدود ساعت 4 عصر منتظر ما باشد. بنابراین من و خانم رنجبریان باقی مسیر را دو نفری ادامه دادیم. از ساعت 11 به بعد مسیر از نظر پاخور عالی بود و بعضا پاکوب هم داشت اما حدود نیم ساعت مانده به قله باز هم کمی لغزشی بود که کمی حرکت را کند میکرد و البته مشکل خاصی نبود. محدوده قله از دور در انتهای یال نمایان است اما خود قله و سنگ چین آن تا دقیقه آخر هم در معرض دید قرار نمی گیرد. چند دقیقه مانده به انتهای یال قله فرعی در سمت چپ دیده می شود که ممکن است با قله اشتباه گرفته شود. مسیر یال را مستقیم به سمت بالا ادامه دهید تا به قله برسید. ساعت 12:40 بر روی قله سکه نو بودیم در حالی که گروه دیگری قبل از ما به قله رسیده بودند که از یال وارنگه رود صعود کرده بودند.

پس از استراحت و عکاسی ساعت 13:20 مسیر خط الراس را به سمت قله سه چال در پیش گرفتیم. بخشی از مسیر سنگی و تیغه ای بود که ما از سمت راست سنگها را دور زده و مجدد از روی خط الراس ادامه مسیر دادیم و مشکل خاصی نبود. هوا در این روز در کل عالی و آفتانی بود و صعود فرح بخشی را برایمان رقم می زد خصوصا حرکت بر روی خط الراس بسیار عالی و دلچسب بود. البته روی خط الراس کمی هوا ابری شد که بعد دوباره آفتابی شد. پس از یک ساعت یعنی ساعت 14:20 به قله سه چال رسیدیم.

ساعت 15:00 ، یک کوچولو به سمت شرق ادامه مسیر داده (ادمه مسیر خط الراس) و از سمت راست سرازیر شدیم که شیب تندی داشت و البته بیشتر شن اسکی بود و در کل صعود آسانی را برایمان رقم زد.

بیشتر بخوانید:  قله سه چال از دیزین

پی نوشت 99.05.24 : پیشنهاد می شود که برای فرود خود را به گردنه جنوبی قله رسانده و از آنجا به سمت دره سرازیر شوید. تا گردنه شن اسکی خوبی دارد.

ساعت 16:10 پای رودخانه بودیم به ارتفاع 3030 متر. رودخانه ای پر آب و خروشان که در این فصل از سال دیدن چنین حجمی از آب بسیار دلچسب و فرح و بخش بود برایمان. از عرض رودخانه گذشته و باقی مسیر را تا خود جاده دیزین از سمت چپ رودخانه ادامه دادیم که پاکوب داشت. کمی پایین تر سمت چپمان سنگ ها و صخره های زیبایی دیده می شد که مناظر چشم نوازی را رقم می زد. در آن دقایق یک چشممان به رودخانه بود و یک چشممان به صخره های سمت چپ که براستی دیدنی بودند. حرکت در مسیر رودخانه پر آب دیزین بسیار عالی و فرح بخش بود و در واقع ما انتظار چنین رودخانه و چنین مسیر زیبایی را در اینجا و در این موقع از سال نداشتیم. یک جورایی سورپرایز شده بودیم! شیب ملایم مسیر را به سمت پایین رودخانه ادامه دادیم تا ساعت 17:00 که به چشمه رسیدیم که انگار آب انبار بود و آب از لوله به بیرون جریان داشت. پایین تر، از چوپان ها پرسیدیم گفتند که اسم این چشمه ، چشمه قله لیلا است. ساعت 17:45 به دشت وسیعی رسیدیم که گوسفند سرای بزرگی هم بود. این گوسفندسرا چشمه فصلی دارد. در اینجا ما از یک پل فلزی و سیار که روی رودخانه بود به سمت راست رودخانه رفته و مسیر پاکوب را ادامه دادیم. در اینجا آنتن موبایل برقرار بود و با آقا جواد تماس گرفته و اطلاع دادیم که ما نزدیکیم. حدود یک ربع بعد برای اینکه زودتر به جاده برسیم از پاکوب جدا شده و از عرض رودخانه به زحمت گذشتیم و به سمت چپ رودخانه رفتیم که در اینجا خانم رنجبریان با کفش از داخل آب رد شدند! در کل پیشنهاد می شود که از گوسفند سرا اصلا به سمت راست رودخانه نروید بلکه مسیر را مستقیم از همان سمت چپ رودخانه ادامه دهید. اگر از سمت راست حرکت کردید همان مسیر را ادامه دهید تا به جاده و سپس هتل دیزین برسید. (فایل جی پی اس مسیر را اصلاح کرده و سمت چپ رودخانه انداختم)

کمی پایین تر به سنگ هایی رسیدیم که از سمت چپ سنگها ارتفاع زیاد کرده و مجدد ارتفاع کم کردیم و در نهایت ساعت 18:40 به سلامت به جاده دیزین و محل قرارمان با آقا جواد سرخوش رسیدیم و پایان برنامه.

———————————————————————-

جاذبه های برنامه:

1- مسیر صعود و فرود متفاوت 2- دره و رودخانه زیبا و پر آب دیزین

—————————————————-

(تصاویر بیشتر در ادامه مطلب)

استارت برنامه از ولایت رود، کوچه شهید صادق علی سولقانی:

روستای ولایت رود

نقطه شروع، روستای ولایت رود

یال اول:

آقا جواد عزیز:

جواد سرخوش

قله سکه نو به همراه گروه دیگری از کوهنوردان تهرانی که از دره وارنگه رود صعود کرده بودند:

قله سکه نو

دره منتهی به دیزین:

طیبه رنجبریان

انتهای دره ، جاده دیزین.

آقا جواد گل که بعد از قله فرعی اول برگشته بود پایین، ماشین رو از ولایت رود برداشته و اومد دنبال ما.

گزارش های مرتبط در همین سایت:

قله سه چال از دیزین – 24 مرداد 99

کلون بستک به سرکچال – یک روزه ، مردادماه 1395

قله خرسلک از وارنگه رود – 7 شهریور 93

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی لواسان-فشم ارسال و , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.