گزارش صعود به قله اشگدر – قله ورکش (فراخ نو) از روستای سنج

ارتفاع قله اشگدر شمالی: 3365 متر

ارتفاع قله ورکش (فراخ نو): 3750 متر

موقعیت جغرافیایی: استان البرز، کردان-برغان، روستای سنج

ارتفاع مبدأ صعود: 2200 متر (روستای سنج)
مسافت طی شده تا قله: 11.3 کیلومتر
کل مسافت طی شده: 21.6 کیلومتر
مدت زمان صعود: 8 ساعت
کل زمان برنامه: 13 ساعت (از 07:30 تا 20:305)
توقف‌ها: نیم ساعت صبحانه، نیم ساعت ناهار و 45 دقیقه روی دو قله
گام گروه: متوسط
سطح برنامه: متوسط – نیمه سنگین

———————————–

ارتفاع آبشار اول (آبشار سنج): 2370 متر (حدود 1 ساعت پیاده روی پیوسته)
ارتفاع دشت توکین (توو کوه): 2600 متر (حدود 1.5 ساعت پیاده روی پیوسته)
—————————————————

نفرات شرکت‌کننده: 9 نفر
گروه نشاط زندگی (4 نفر): نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، مسعود کریمخانی، و خانم نسترن سعادتی
گروه آریا مهر (5 نفر): سعید نیری، علی محمد مهدیون، هادی جلالیان، یداله طهوری و ایمان حسینی

قله ورکش:

قله ورکش - گروه نشاط زندگی

قله ورکش – گروه نشاط زندگی

موقعیت قله های اشگدر شمالی، ورکش، میشینه نو و ناز از روی قله اشگدر جنوبی:

موقعیت قله های اشگدر، ورکش و ناز در گوگل ارث:

(برای مشاهده تصویر در سایز واقعی، بر روی آن کلیک نمایید)

قله اشگدر - قله ورکش

قله اشگدر – قله ورکش

+ دانلود فایل جی پی اس قله اشگدر – ورکش (فراخ نو) (آپلود شده در wikiloc)

—————————————————-

(متن کامل گزارش در ادامه مطلب)

نقشه توپوگرافی:

قله اشگدر - قله ورکش

قله اشگدر – قله ورکش (فراخ نو)

نکته: طبق اطلاعات قبلی قله اشگدر به ارتفاع 3235 متر بوده که ما پاییز سال 93 این قله را صعود نموده و گزارش آن را نیز در وبلاگ درج نموده بودم. اما در این برنامه با پیمایش خط الراسی به سمت قله ورکش، پرچم گروه اسپیلت را بر روی قله شمالی به ارتفاع 3365 متر دیدیم که نام قله اشگدر بر روی آن ثبت شده بود و گروه مهر قم نیز -که پشت سر ما به قله ورکش رسیدند- همان قله شمالی را به عنوان اشگدر معرفی نمودند. نقشه توپوگرافی من، همانطور که در تصویر بالا مشخص است، قله جنوبی را به نام اشگدر با ارتفاع 3240 متر نشان داده است.

در واقع اواسط دشت توکین، در سمت راست دره ای وجود دارد که اگر از یال سمت راست آن صعود کنید به قله اشگدر جنوبی (3235 متر) می رسید و اگر از یال سمت چپ صعود کنید به قله اشگدر شمالی (3365 متر) می رسید. این دو قله با یگ گردنه به ارتفاع 3150 متر به یکدیگر متصل می شوند. و ادامه این خط الراس در جهت شمال در نهایت به قله ورکش به ارتفاع 3750 متر منتهی می شود.

آدرس روستای سنج:

در اتوبان کرج – قزوین (حدود 20 کیلومتر پس از پل فردیس) به خروجی کردان در سمت راست جاده می رسید که تابلو دارد. پس از کردان و حدود 1 کیلومتر مانده به برغان به خروجی با تابلو “روستای سنج” در سمت چپ جاده می رسید. از اینجا تا سنج 13 کیلومتر دیگر جاده آسفالته در پیش دارید. در مجموع از تهران (ابتدای اتوبان تهران-کرج) تا روستای سنج 85 کیلومتر راه است که حدود 1.5 ساعت زمان می برد.

+ اول این نکته را عرض کنم که آبان ماه سال 93 در قالب یک گروه سه نفره، قله اشگدر جنوبی را صعود کرده و آشنایی به منطقه و قله وجود داشت. لینک آن گزارش در ذیل آمده است.

ساعت 5.30 صبح جمعه از تهران راه افتادیم. ساعت 7.00 به روستای سنج رسیدیم. هوا کمی خنک و سرد بود اما نه آنفدر که حتما نیاز به پوشش بیشتر باشه. تعداد زیادی کوهنورد و گردشگر همزمان با ما در روستا بودند که این تعداد زیاد گردشگر برام جالب بود! شاید 5-6 گروه که جمعا 50-60 نفر می شدند. کفش و کوله را بسته و از کنار رودخانه مسیر را در پیش گرفتیم. از همین ابتدا همانطور که تصور می رفت مسیر زیبا، سرسبز و با طراوت بود که نمی شد دقیقه ای راه رفت و مناظر را ثبت نکرد. حدود نیم ساعت برای صرف صبحانه کنار رودخانه توقف کرده و مجددبه راه افتادیم. پس از حدود 1 ساعت به آبشار اول رسیدیم که بسیار پراب و با شکوه بود در این فصل از سال. کمی بالاتر از آبشار به اولین چشمه دائمی مسیر رسیدیم. در ادامه مسیر به آبشارهای دوم و سوم رسیدیم که آنها نیز عظمت و زیبایی چشم نوازی داشتند خصوصا آبشار دوم که پراب تر و مرتفع تر از دو آبشار دیگر هست. دقایقی بعد از آبشار سوم، به دشت زیبای توکین رسیدیم که در این فصل از سال در اوج زیبایی خود قرار دارد. دشتی مخمل گون و  پوشیده از گل‌های زرد و سفید که چشم ها را به خود خیره می کند.

چشمه دوم مسیر نیز در دشت توکین (توو کوه) قرار دارد که این چشمه نیز در تمام فصول سال اب دارد. از داخل دشت، یال صعود به قله اشگدر شمالی دیده می شود و همچنین -اگر اشتباه نکنم- نوک قله ورکش نیز از دور دیده می شود. از داخل دشت حرکت کردیم و حدود 10 دقیقه بعد از سمت راست  وارد دره ای شدیم که ورودی وسیعی دارد. همانطور که در بالا اشاره شد، یال سمت راست این دره به اشگدر جنوبی و یال سمت چپ به اشگدر شمالی منتهی می شود که در اینجا هر دو قله به خوبی دیده می شوند. برنامه ما قله اشگدر جنوبی بود اما از همان ابتدا جناب مهدیون بزرگوار زمزمه قله ورکش را انداخته بودند و ما هم چون این قله را صعود نکرده بودیم کم میل نبودیم. در اینجا گزینه قله ورکش با گروه مطرح شده و با توافق همه اعضا تصمیم به قصد قله ورکش به راه افتادیم.

بیشتر بخوانید:  قله اشگدر

از همان ابتدای دره، کم کم از سمت راست ارتفاع گرفته و خود را به پشت قله فرعی که سمت راستمان قرار داشت و روی یال رساندیم. سپس از روی یال ادامه مسیر داده و ساعت 11:30 به قله اشگدر جنوبی رسیدیم. جی پی اس ارتفاع قله را 3220 متر نشان می داد. از روی قله اشگدر، قله های ورکش و ناز به خوبی نمایان است. قله کهار دیده نمی شود اما نوک قله میشینه نو مشخص است که ما برای تشخیص قله میشینه نو با کمی تردید مواجه شدیم. پس از حدود یک ربع استراحت و عکاسی روی قله اشگدر جنوبی، مسیر را از روی خط الراس به سمت اشگدر شمالی و قله ورکش در پیش گرفتیم. حدود 100 متر فرود داشتیم و مجددا ارتفاع گرفتیم و  در نهایت پس از حدود نیم ساعت (یا 45 دقیقه) به قله اشگدر شمالی به ارتفاع 3365 متر رسیدیم.

مسیر خط الراس اشگدر جنوبی تا قله ورکش پر از فرار و نشیب است که طی این مسیر حدود 4 ساعت زمان برد. این فراز و نشیب کمی خسته کننده هست اما جذابیت خاص خودش را دارد. در نهایت ساعت 15:30 پس از 8 ساعت تلاش (از ابتدای حرکت) همگی به قله ورکش (فراخ نو) به ارتفاع 3750 متر رسیدیم. حدود یک ربع بعد از ما گروه کوهنوردی مهر قم نیز به قله رسیدند که ما از دور آنها را می دیدیم. گروه مهر بعد از دشت، قله اشگدر شمالی را صعود کرده و پشت سر ما مسیر قله ورکش را در پیش گرفته بودند.

با اینکه هواشناسی داخلی، برای این روز (و روزها) هوا را نامساعد همراه با بارش اعلام کرده بود اما هوا بسیار عالی و افتابی بود همراه با کمی ابر و وزش باد. اما از باران خبری نبود. البته من در چند روز گذشته مرتب وضعیت هوای منطقه را طریق گوگل (با مرجع weather.com) چک می کردم که هیچ مشکلی نداشت! وضعیت قله توچال نیز آفتابی و نرمال بود.

پس از استراحت نیم ساعته روی قله و صرف نسکافه داغ به لطف دوستان، مسیر فرود را در پیش گرفتیم. برای برگشت، دیگر به روی اشگدر شمالی نرفتیم بلکه قبل از اشگدر، از یکی از یالها به سمت گوسفند سرایی که در سمت راستمان دیده می شد سرازیر شدیم. از گوسفند سرا به کف دره رفته و در مسیر پاکوب و در امتداد رودخانه به انتهای دشت رسیدیم. ساعت 18:00 برای ناهار توقف کردیم و پس از نیم ساعت مجددا یه راه افتادیم. مسیر را از داخل دشت وسیع و پرآب توکین ادامه دادیم. پیاده روی در این دشتِ مصفا، حدود 15-10 دقیقه ای زمان برد که سرشار از ارامش، سکوت و حس خوب بود.

بیشتر بخوانید:  قله اشگدر

پس از دشت نیز راهی را که آمده بودیم برگشتیم و در نهایت ساعت 20:30 به روستای سنج رسیدیم در حالی که هوا تاریک شده بود. با چند تن از اهالی خونگرم روستا کمی گپ زده و اطلاعاتی را درباره مسیری که طی کرده بودیم از ایشان گرفتیم. از مغازه ای که داخل روستا و سر راه بود کمی ماست و پنیر گوسفندی محلی خریدیم و ساعت از 9 شب گذشته بود که سوار ماشین هایمان شده و به سمت تهران حرکت کردیم. با توقفی که برای چای و بنزین داشتیم، حدود ساعت 22.00 در اتوبان بودیم که خوشبختانه بدون کمترین ترافیکی حدود ساعت 11 به تهران رسیدیم.

——————————————————-

+ در برنامه دو سال پیش (آبان 93) در ترافیک وحشتناک اتوبان گیر کرده بودیم که امسال نیز کمی نگران این قضیه بودیم. و حتی تصمیم داشتیم که امسال از جاده برغان – آتشگاه به سمت کرج حرکت کنیم. اما چون ساعت حدود 9 شب از سنج حرکت کردیم ظاهرا ترافیک را رد کردیم.

مسافت از تهران تا روستای سنج:

از تهران (ابتدای اتوبان کرج) تا ورودی کردان: 57 کیلومتر
از ورودی کردان تا ورودی روستای سنج: 16 کیلومتر (حدود 1-2 کیلومتر مانده به برغان)
از ورودی سنج تا روستای سنج: 13 کیلومتر
جمعا از تهران (ابتدای اتوبان کرج) تا روستای سنج 86 کیلومتر راه در پیش دارید که طی این مسافت حدود 1 ساعت و 15 دقیقه زمان می برد.
+ ورودی روستای سنج تابلوی بزرگ و کاملا واضح در کنار جاده دارد که هیچ نگرانی برای پیدا کردن ورودی نداشته باشید.

————————————————————————-

قله ورکش (فراخ نو) – گروه نشاط زندگی

*******************************************

بالای دشت توکین، در مسیر برگشت:

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

۳ دیدگاه دربارهٔ «قله اشگدر – قله ورکش»

1. عطا می‌گوید:

با سلام و درود
    توضیحات بسیار روان و جامع بود……متشکرم همنورد عزیز

2. کامران می‌گوید:

درود بر شما آقای اسماعیلی, تشکر و قدردانی بابت تهیه گزارش های بسیار خوب,
    امکان صعود به قله ورکش بدون گذر از قله های اشکدر وجود داره؟ مثلا از انتهای دشت و گوسفند سرا

• نیما اسماعیلی می‌گوید:

درود. راستش اینو بررسی نکردم و الان حضور ذهن ندارم که یال های منتهی به قله در انتهای دشت چجور بودن. ولی اگر راه بده جذاب خواهد بود چون دشت در ادامه زیبا و زیباتر میشه. اگر صعود کردید به من هم اطلاع بدید. موفق باشید.