غار دربند رشی

گزارش برنامه غار دربند رشی

منطقه: استان گیلان، شهرستان رودبار، روستای رشی

تاریخ اجرا: پنجشنبه 19 اردیبهشت 98


غار دربند رشی

غار دربند رشی

آدرس:

در اتوبان قزوین رشت، بعد از رودبار وارد خروجی توتکابن می شوید. در جاده توتکابن پس از حدود 10 کیلومتر از سمت چپ وارد جاده “دفراز – پلنگ دره – سی دشت” می شوید. مسیر اصلی را ادامه می دهید تا پس از روستای رشی و قبل از سی دشت به تابلو “غار دربند رشی” در سمت راست جاده برسید.
از تهران تا خروجی توتکابن، 270 کیلومتر، حدود 3 ساعت و از آنجا تا رشی 22 کیلومتر دیگر در پیش دارید که در مجموع حدود 4 ساعت زمان می برد.


معرفی غار دربند رشی

غار دربند رشی در جنوب روستای رشی در بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار (استان گیلان)، در ارتفاع حدود ۷۵۰ متری از سطح دریا واقع شده ‌است. قله درفک با ارتفاع حدود ۲۷۳۳ متر از سطح دریا، در این منطقه واقع است.

غار های دربند رشی شامل دو دهانه غار است که غار بزرگ (اصلی) با نام کویل گر با طول تقریبی ۶۰ متر و غار کوچکتر با نام جوکویله با طول تقریبی ۳۰ متر در فاصله حدود 50 متری هم قرار گرفته اند. دهانه هر دو غار در جهت جنوب قرار دارد.

غار دربند ب (جوکویله) نخستین بار به وسیلهٔ دکتر ولی جهانی (باستان‌شناس) در سال ۱۳۸۴ شناسایی و بررسی شد که طی آن شماری بقایای استخوان جانوران و انسان و همچنین تعدادی قطعات سفال (هزاره اول ق م) گردآوری شد. در بررسی غار مجاور (کویل گر) شماری قطعات سفال گردآوری کرد که همانند سفالهای غار دربند ب مربوط به هزاره اول ق م هستند. پس از بررسی اولیه پرونده ثبت این غار آماده و در مرداد ۸۴ با شماره ۱۳۲۱۹ به ثبت آثار ملی رسید. در بررسی‌های مجددی توسط بیگلری، جهانی و شیدرنگ در این غار علاوه بر بقایای سنگواره‌ای جانوران (از جمله خرس غار)، تعدادی ابزار سنگی شامل یک ساطور، تراشه روتوش شده، سنگ مادر و ضایعات تراش سنگ از سطح رسوبات گردآوری شد که مربوط به دوره پارینه سنگی قدیم است. در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ نخستین فصل گمانه زنی در غار دربند ب به سرپرستی دکتر فریدون بیگلری از موزه ملی ایران و با معاونت دکتر ولی جهانی، مسئول مرکز باستان‌شناسی گیلان و مشارکت متخصصین میان رشته‌ای انجام شد. در نتیجه این گمانه زنی مجموعه غنی از بقایای باستان شناختی شامل سنگواره جانوران و دست ساخته‌های سنگی بجای مانده از ساکنان غار کشف شد که باستان شناسان را در شناخت یکی از ناشناخته‌ترین و کهنترین ادوار پیش از تاریخ ایران یاری می‌کند. طبق مطالعات جدید این غار پیش از ۲۰۰ هزار سال پیش مسکن شکارچیان عصر سنگ بوده‌ است. غار دربند قدیمیترین سکونتگاه تاریخگذاری شده انسان در ایران است.

بیشتر بخوانید:  روستای شاه شهیدان

(منبع: ویکی پدیا)


گزارش برنامه:

حرکت ما با 45 دقیقه تاخیر! ساعت 5.45 صبح پنجشنبه از میدان آزادی بود. پس از صرف صبحانه در بین راه، و توقف برای خرید در میدان توتکابن، ساعت حدود 12 به محل غار دربند رشی رسیدیم. پیاده روی خود را ساعت 12.15 شروع کردیم در حالی که آفتاب بسی گرم و سوزان بود. ساعت 12.40 به غار رسیدیم. پس از بازدید از غار اول به غار دوم هم سری زدیم و ساعت 13.40 مسیر بازگشت را در پیش گرفتیم. خوشبختانه باران دل انگیزی باریدن گرفت که هوا بسیار لطیف و خنک شد. سوار میدل باس شده و ناهار را کمی بالاتر داخل جنگل صرف کردیم در حالی که باز هم هوا آفتابی و گرم شده بود. اما داخل جنگل و زیر سایه درختان زود خنک شدیم. ساعت 19 مسیر برگشت را در پیش گرفتیم. در توتکابن برای سرویس بهداشتی توقف کردیم و در نهایت ساعت 12.45 نیمه شب به تهران رسیدیم.


نکات برنامه:

1- فاصله روستای رشی از اتوبان (رودبار – امامزاده هاشم) 22 کیلومتر، حدود 45 دقیقه رانندگی در جاده آسفالت است که حدود 10 کیلومتر پایانی آن کمی شیب دارد. غار در حد فاصل روستای رشی و روستای سی دشت قرار دارد. تابلوی نصب شده در کنار جاده با عنوان “غار دربند رشی” شروع محل پیاده روی را به شما نشان می دهد.

2- از محل پارک ماشین تا غار حدود 15 دقیقه پیاده روی در مسیر نسبتا هموار با شیب کم پیش رو دارید که در نهایت به سمت غار سرازیر می شود. در کل دسترسی به محل غار سختی چندانی ندارد.

3- داخل غار جاذبه خاص و یا نقش و نگاری دیده نمی شود. از ابتدای ورود تا انتهای غار حدود 2 دقیقه راه بیشتر نیست که نیاز به لوازم یا ابزار خاصی ندارد. فقط چراغ قوه یا نور موبایل برای روشنایی لازم است. بیشتر جذابیت غار دربند رشی به زیبایی منطقه و مسیر آن است. و البته داخل شدن به غارها همیشه برای آدمها جذابیت ویزه ای دارد.

4- غار کوچکتر به فاصله حدود 50 متر بعد از غار اصلی و کمی بالاتر قرار دارد. که البته غار دوم جاذبه خاصی برای بازدید ندارد.

بیشتر بخوانید:  روستای شاه شهیدان

5- در فصل گرما (اواسط اردیبهشت به بعد) سعی کنید که صبح قبل از ساعت 10 و یا عصر بعد از ساعت 5 در مسیر پیاده روی باشید. وگرنه در طول مسیر سایه نداشته و آفتاب اذیتتان می کند.

6- جاده تماما آسفالت و تا محل پیاده روی قابلیت عبور سواری و میدل باس را دارد. اتوبوس ؟

7- در جاده توتکابن سوپری و میوه فروشی جهت تهیه مایحتاج و پمپ بنزین وجود دارد.

8- سرویس بهداشتی عمومی در میدان توتکابن جنب شهرداری قرار دارد.

9- آب آشامیدنی به اندازه کافی با خود ببرید. مسیر غار، چشمه یا منبع آب ندارد.


+ دانلود جی پی اس غار دربند رشی wikiloc.com

لینک دانلود دوم در صورت مشکل لینک اول


تصاویر بیشتر در ادامه مطلب

تصاویر برنامه:

مسیر غار دربند رشی

جاده سی دشت. ابتدای مسیر غار

مسیر غار دربند رشی

مسیر غار دربند رشی

مسیر غار دربند رشی

مسیر غار دربند رشی

مسیر غار دربند رشی

مسیر غار دربند رشی

غار دربند رشی

غار دربند رشی

غار دربند رشی

غار دربند رشی

سی دشت

سی دشت زیبا – محل اتراق برای ناهار

پایان


مطالب مرتبط:

قله سرک رستم آباد

قله آسمان سرا

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی گیلان

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی گیلان ارسال و , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *