خط الراس لت مال

گزارش برنامه پیمایش کامل خط الراس لت مال (بالای دریاچه چیتگر)

صعود به قله لت مال (هریاس)، ارتفاع: 2330 متر
منطقه جغرافیایی: تهران
تاریخ اجرا: 98.01.16


ارتفاع نقطه شروع (ورداورد): 1360 متر
ارتفاع قله لت مال (هریاس): 2330 متر
ارتفاع نقطه پایان (شهرک ؟): 1400 متر
مدت زمان برنامه: 9.5 ساعت (7.30 صبح تا 17 عصر)
مسافت پیموده شده: 13.2 کیلومتر


پی نوشت مهرماه 1402:

خط الراس لتمال واقع در شمال غرب تهران و شمال دریاچه چیتگر با امتداد شرقی-غربی از جاده امامزاده داود در شرق شروع شده و تا جاده وردیج در غرب امتداد دارد. روی این خط الراس سه قله واقع است که بر اساس تابلوهای نصب شده روی آنها به ترتیب از شرق به غرب بدین صورت می باشند: قله آسیاب باد 2270 متر ، قله لتمال 2280 متر و قله هریاس یا لتمال بزرگ 2330 متر. فاصله دو قله آسیاب باد و هریاس از یکدیگر بر روی خط الارس کمتر از یک ساعت است (45 دقیقه با پای متوسط) . متاسفانه ارتفاع ذکر شده روی تابلو دو قله اول اختلاف زیادی با ارتفاع واقعی قله ها دارد.

تابلوهای نصب شده روی سه قله در مهرماه 1402:

قله آسیاب باد، ارتفاع صحیح حدود 2280 متر

قله شرقی، قله آسیاب باد – ارتفاع صحیح حدود 2270 متر – مهرماه 1402

قله لتمال 1، ارتفاع صحیح حدود 2285 متر

قله میانی، قله لتمال کوچک – ارتفاع صحیح حدود 2280 متر – مهرماه 1402

قله لتمال 2 (لتمال اصلی یا هریاس)، ارتفاع صحیح حدود 2340 متر

قله غربی، قله هریاس (لتمال بزرگ) – ارتفاع صحیح حدود 2330 متر – مهرماه 1402

——————————————————————————-

قله لت مال (هریاس) ، رضا حبیبی - نیما اسماعیلی

قله لت مال (هریاس) ، رضا حبیبی – نیما اسماعیلی

خط الراس لت مال

خط الراس لت مال

+ دانلود جی پی اس خط الراس لت مال

لینک دانلود دوم  در صورت مشکل لینک بالا


گزارش برنامه:

با توجه به اینکه نقطه فرود محدوده نظامی و ورود ممنوع هست، در شرقی ترین نقطه ای که میشد با ماشین ورود کرد، صبح یک ماشین رو جلوی آپارتمانها پارک کردیم و با ماشین دیگه از طریق اتوبان همت غرب به سمت ورداورد حرکت کردیم. حدود 500 متر مانده به خروجی وردیج، جلوی نگهبانی یک مجتمع کارگاه ساختمانی ؟ ماشین رو پارک کردیم و ساعت 7.20 پیاده روی رو از سمت راست حاشیه رودخانه شروع کردیم. صبحانه را حدود یک ساعت بعد در محل مناسبی روی یال صرف کردیم و مسیر را بدون پاکوب ادامه دادیم که البته مشکل خاصی هم در مسیر وجود ندارد. هر چه ارتفاع میگرفتیم مناظر سمت جنوب و دریاچه چیتگر زیباتر و تماشایی تر میشد. در بخشی از مسیر در دره سمت چپمان آبشاری به ارتفاع تقریبی 20-30 متر می دیدیم که فکر کنم آبشار لت مال باشد. ساعت 12 به قله لت مال یا هریاس در ارتفاع 2330 متر رسیدیم. ساعت 12:30 مسیر خط الراس را در جهت شرق در پیش گرفتیم. پس از کمی فراز و نشیب ساعت 13.20 به قله آسیاب باد به ارتفاع 2270 متر رسیدیم.

ناهار را پای قله صرف کرده و مجددا مسیر را به سمت شرق ادامه دادیم. حدود یک ساعت مانده به انتهای مسیر، به اجبار وارد محدوده نظامی شدیم و با کمی دلهره و نگرانی از کنار سیم های خاردار و فنس ادامه دادیم تا بالاخره پس از حدود یک ساعت از محدوده خارج شده و دقایقی بعد ، ساعت 17.15 به محل پارک ماشین رسیدیم و سوار ماشین شده خود را به ماشین دوم در نزدیکی جاده وردیج رساندیم و پایان اولین برنامه سال 98. وقتی که به محل پارک ماشین دوم رسیدیم نگهبان مجتمع کارگاهی گفتند که دو نفر آدم مشکوک به دستبرد ماشین شما بودند که با کنجکاوی ما منصرف شدند. اینو برای این گفتم که تجربه شد که دیگه ماشین رو جای پرت که امنیت ندارد پارک نکنیم.

نکته: برای اینکه امنیت محل پارک ماشین در نقطه شروع تامین شود پیشنهاد می شود که ماشین را ابتدای جاده وردیج و جنب کیوسک انتظامی پارک کرده و از پاکوبی که کمی بالاتر از آنجا است خود را به کنار رودخانه برسانید. البته نمی دانم که در فصول پرآب مثل فروردین آیا می شود به راحتی از عرض رودخانه عبور کرد یا خیر! در هر حال امنیت ماشین در درجه اول اهمیت قرار دارد حتی اگر لازم شد برگردیم و از کنار مجتمع کارگاهی شروع کنیم.

بقیه در ادامه مطلب

تصاویر برنامه:

مسیر قله لت مال - ابتدای مسیر نزدیک اتوبان

مسیر قله لت مال – ابتدای مسیر نزدیک اتوبان

پایان


مطالب مرتبط در همین سایت:

قله آسیاب باد از مسیر لتمال کن و آبشار تهران 

قله لتمال – دره هریاس

قله لیچه از واریش


مسیرهای کوهنوردی تهران

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *