قله کول جنو

صعود از مسیر تیغه ها، فرود از مسیر شصت خدا

تاریخ اجرای برنامه: دوشنبه 1403.06.12

+ دانلود جی پی اس قله کول جنو Kool jeno GPS

توجه: اگر برای دانلود ترک مشکل دارید، صفحه “راهنمای دانلود ترک” را مشاهده نمایید.

زمان بندی برنامه:

حرکت از تهران: یکشنبه ساعت 19

شبمانی در ازنا: دوشنبه، ساعت 2 نیمه شب

استارت صعود از پارکینگ کمندان: دوشنبه، ساعت 8 صبح

قله: 16:30 (صعود 8.5 ساعت)

اتمام برنامه، پارکینگ: 22:00 (گل تایم برنامه: 14 ساعت)

بقیه در ادامه مطلب​

گزارش برنامه:

یکشنبه 21 شهریور ساعت 19 از تهران حرکت کردیم. پس از چند توقف و خرید در بین راه در نهایت ساعت 2 نیمه شب به ازنا رسیدیم. جنب پارک شهید بهشتی در پیاده رو چادرها را بپا کردیم و خوابیدیم که مکان خوب و راحتی است با توجه به دسترسی نزدیک به سرویس بهداشتی داخل پارک. ساعت 5 صبح دوشنبه بیدار شدیم و مسیر روستای کمندان را در پیش گرفتیم. مسیریاب از جاده دولت آباد ما را هدایت کرد که در انتها 2-3 کیلومتر خاکی تا کمندان داشتیم و در ادامه دسترسی به جاده کول جنو در بالای روستا کمی سخت تر شد. ولی بعدا در مسیر برگشت متوجه شدیم که جاده نصرت آباد مسیر اصلی و بهتری برای رسیدن به کمندان است. (در گوگل مپ ببینید)

توصیه: حتما از قبل مسیر پیشنهادی مسیریاب را بررسی کنید. ممکن است در روستای کمندان برای ورود به جاده کول جنو کمی با مشکل مواجه شوید. در این مورد ترجیحا از نشان یا ویز استفاده کنید و به هیچ وجه به گوگل مپ اعتماد نکنید که ممکن است شما را به مسیرهای بن بست و نادرست راهنمایی کند. (بر اساس تجربه چندین و چند باره در مورد گوگل مپ!)

پس از روستای کمندان حدود 10 دقیقه جاده خاکی داشتیم و تقریبا در انتهای جاده ساعت 07:20 به پارکینگ اقامتگاه اشترانکوه رسیدیم (با سردر کارخانه آب معدنی سراب کمند زاگرس). در این پارکینگ هزینه 7 صبح تا 7 غروب برای هر ماشین مبلغ 50 ه.ت دریافت شد. داخل پارکینگ یک سوییت با ظرفیت 6 تا 8 نفر دارد با شبی 1.200 و داخل محوطه هم جا برای چادر زیاد دارد البته تا جایی که دیدیم آفتابگیر است. وعده های غذایی هم ارائه می شود.

بیشتر بخوانید:  قله سرخاب از وارنگه رود

ساعت 08:00 صبح پیاده روی خود را آغاز کردیم. از درب پارکینگ خارج شده و از سمت راست مسیر کنار رودخانه را در پیش گرفتیم. حدود 100 متر پایین تر از یک پل فلزی عبور کرده و در جهت جنوب حرکت کردیم. حدود ساعت 9 به دوراهی حساسd رسیدیم (در ترک: دو راهی تونل برفی 2200) که در اینجا باید به موقع از سمت چپ از عرض رودخانه عبور کرده و وارد مسیر دره جدید شوید. در ترک ها دیدم که اکثرا اینجا را رد کرده و کمی جلوتر به چپ می پیچند که آنوقت یک فراز و فرود در پیش خواهید داشت.

با اینکه اواخر تابستان است ولی آفتاب بخاطر عدم وزش باد کمی آزار دهنده است اما خب قابل تحمل است. پس از حدود 2 ساعت از شروع حرکت به اولین چشمه یعنی “سراب بهادر” رسیدیم. از آب بسیاااار خنک و گوارای چشمه نوشیدیم و برداشتیم و ادامه مسیر دادیم. این نکته را هم بگم که در کل مسیر کول جنو تا پای تیغه ها دوراهی و پاکوب های گمراه کننده زیاد دارد که باید به ترک دقت کنید (مسیری که ما طی کردیم و ترکی که ثبت کردم بنظرم بدون نقص است). حدود یک ساعت بالاتر به چشمه ناصر رسیدیم که این چشمه هم آب خوبی داشت ولی نه به گوارایی چشمه اول. به راست پیچیده و در مسیر پاکوب با شیب بیشتری ارتفاع گرفتیم تا ساعت 11:30 به پناهگاه در ارتفاع 3030 متر رسیدیم.

پناهگاه در 1.5 طبقه است که طبقه پایین ظرفیت تقریبا 8-10 نفر و نیم طبقه بالا هم حدود 5-6 نفر جا دارد. کنار پناهگاه آب چشمه بالا با لوله آورده شده (تا جایی که در مسیر صعود بالای پناهگاه متوجه شدم این چشمه در بخش زیادی از مسیر روی سطح به صورت رود جاری است و سپس لوله گذاری شده است. یعنی احتمال آلودگی وجود دارد). یک باب سرویس بهداشتی هم کنار پناهگاه قرار دارد که در این تایمی که ما بودیم بسیار وضعیت نامناسبی داشت. پس از استراحت نیم ساعته به سمت بالا ادامه دادیم تا ساعت 13:00 به زیر تیغه ها رسیدیم.

ساعت 13:30 از ابتدای تیغه ها با دست به سنگ شروع کردیم. مسیر دقیقا از ابتدا و وسط تیغه شروع شده و تا قله بیشتر مسیر از لبه و وسط تیغه ادامه دارد. فقط در برخی مواقع محدود کمی از لبه به چپ یا راست منحرف می شوید. عبور از تیغه ها تا قله برای ما 3 ساعت زمان برد. سخت ترین بخش تیغه همان نیم ساعت ابتدایی مسیر است که دست به سنگ های جدی تری دارد. ضمنا پاکوبی در سمت راست تیغه وجود دارد که از بالا به خوبی دیده می شود. این پاکوب همان نیم ساعت سخت تیغه را رد کرده و از نقطه مناسب به بالای تیغه می رسد. نشانه آن در بالای تیغه زنجیر کارگاه است که در تصاویر آورده شده است. آنطور که بعدا لیدر محترم منطقه جناب آقای ترابی توضیح دادند برای افراد مبتدی از این مسیر استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:  قله مهرچال از امامه

در کل عبور از تیغه ها تجربه هیجان انگیزی بود که در واقع خیلی جدی تر از چیزی بود که انتظار داشتیم. خصوصا که در مسیر تنها هم بودیم و مسیریابی بعضا با تردید همراه می شد. توصیه من این است که افراد مبتدی که تجربه کار با سنگ را ندارند بهتر است که مسیر تیغه را امتحان نکنند. می تواندد از مسیر شصت خدا صعود کنند که کار فنی ندارد.

در نهایت پس از 3 ساعت پرهیجان و نفس گیر روی تیغه ها ساعت 16:30 همگی بسلامت به قله کول جنو در ارتفاع 3840 متر رسیدیم. هوا آفتابی و مطلوب بود و روی قله از مناظر زیبای منطقه اشترانکوه لذت بردیم.

فرود:

ساعت 17 فرود را از مسیر شصت خدا در پیش گرفتیم. حدود 10-15 دقیقه کمی سنگ و صخره بود و سپس شیب تند و ریزشی به سمت پایین. دو جا باید حواستان باشد که از سمت راست ادامه دهید که در ترک مارک شده است. سپس شیب ملایم تر شده و ادامه تا جایی که علامت فلش وجود دارد و ظاهرا اینجا هم حساس و حادثه خیز است. باید به چپ بپیچید تا جایی که به ویوی یخچال می رسید. شیب تند به سمت پایین کمی بد مسیر است که باید با احتیاط عبور کنید. در ادامه با عبور از داخل یخچال چال سیاه وارد پاکوب فرود شدیم و کمی پایین تر با مسیر صعود یکی شد و ساعت 19:15 در ابتدای تاریکی هوا به پناهگاه رسیدیم.

پس از حدود نیم ساعت استراحت و صرف نهار (یال شام) با هدلامپ مسیر فرود را به سمت چشمه ناصر ادامه دادیم. مشکل خاصی در فرود شبانه نبود و در نهایت ساعت 22:00 به پارکینگ رسیدیم.

اطلاعات مورد نیاز:

پارکینگ و اقامتگاه اشترانکوه: آقای توکلی 09166667427

راهنما و لیدر محلی اشترانکوه: آقای ترابی 09900535128

لوکیشن پارک شهید بهشتی: 33.458337, 49.460091

لوکیشن پارکینگ و اقامتگاه اشترانکوه: 33.301740, 49.418929

(لوکیشن فوق را در قسمت جستجوی مسیریاب کپی پیست نمایید)

لینک کوتاه این پست: http://kuhnavardi.com/?p=9695

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی سایر استانها ارسال و , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.