قله کلکچال از گلابدره

گزارش صعود به قله کلکچال از گلابدره
(صعود از یال باغ شاطر و فرود از مسیر گلابدره)

تاریخ اجرا: پنجشنبه 94.06.26

ارتفاع قله کلکچال: 3350 متر

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 1820 متر (باغ شاطر)

مسافت و زمان تا قله کلکچال: 7 کیلومتر / 7 ساعت

مسافت و کل زمان برنامه: 14 کیلومتر، 12 ساعت (06:20 تا 18:20)
نفرات شرکت کننده: 4 نفر
آقایان: نیما اسماعیلی، رضا حبیبی، خانمها: طیبه رنجبریان و نسترن سعادتی

تایم های استراحت:
صبحانه: 1 ساعت و 15 دقیقه
ناهار: 1 ساعت و 10 دقیقه
استراحت های بین راه: در حد نرمال

سرعت حرکت: با گام متوسط

سختی مسیر: سختی خاصی ندارد. بخش نخست و پایانی مسیر پاکوب دارد. نیمه وسط که از روی سنگ ها است پاکوب ندارد که باید از تجربه خود برای انتخاب مسیر درست استفاده کنید. (رجوع به متن گزارش)

گروه نشاط زندگی - قله کلکچال

قله کلکچال از گلابدره (باغ شاطر) – نیما اسماعیلی، طیبه رنجبریان، رضا حبیبی، نسترن سعادتی

قله کلکچال از گلابدره (صعود از یال باغ شاطر و فرود از مسیر گلابدره)

+ دانلود فایل جی پی اس قله کلکچال از گلابدره

————————————————————-

آدرس محله باغ شاطر:

تجریش، خیابان دربند، خیابان اسداللهی، محله باغ شاطر، خیابان سازمان آب، ظلع غربی بوستان گلابدره

باغ شاطر در گوگل مپ:

مسیر قله کلکچال از باغ شاطر

نقشه دسترسی به محله باغ شاطر

بقیه در ادامه مطلب

گزارش برنامه:

به نام خالق زیبایی ها

قرارِ این هفته قله کاسونک بود. اما با نامساعد شدن وضعیت جوی و اعلام رعد و برق و بارندگی برای تهران (10%) و لواسانات (60%) و همچنین توصیه دوستان در امداد و نجات تهران برای حذف برنامه کوهنوردی در آخر هفته (که احتمال بروز سیلاب را نیز می دادند) لذا شب چهارشنبه، با پیشنهاد اقای حبیبی، تصمیم بر این شد که قله کاسونک را به زمان دیگری موکول کرده و در این روز به قله کلکچال برویم که هم نزدیکتر و ایمن تر است و هم احتمال بارندگی کمتری نسبت به منطقه لواسانات دارد.

صبح پنجشنبه ساعت 5:30 صبح میدان تجریش بودیم. مسیر خیابان دربند را در پیش گرفته، ورودی گلابدره – امامزاده قاسم را رد کرده و کمی بالاتر وارد خ شهید اسداللهی شدیم. انتهای خیابان اسداللهی، تابلوی نارنجی رنگ مسیر سورتمه تهران را نشان می دهد. داخل محله باغ شاطر و انتهای خ سازمان آب و سپس خ حسینی به میدانگاه کوچکی رسیدیم که سمت راست آن ورودی پارک گلابدره (پارک سورتمه دربند) است. ماشین را همانجا پارک کرده و ساعت 06:20 صبح پیاده روی را شروع کردیم.

بیشتر بخوانید:  خط الراس دارآباد به کلکچال

داخل پرانتز این را هم بگویم که ما نان را از نانوایی بربری بین م دربند و م مجسمه تهیه کردیم و مجددا به عقب برگشته و وارد خ اسداللهی و باغ شاطر شدیم اما انتهای خ اسداللهی -که سه راه و میدانگاهی کوچکی است- نیز یک نانوایی بربری هست که از آنجا هم می شود نان تهیه کرد.

پس از پارک خودرو، خیابان بن بست شهید محرابیان را به سمت شمال حدود 50 متر ادامه دادیم سپس از سمت راست وارد مسیر پارک گلابدره شدیم که خیابان آسفالته و ماشین رو است. کمی بالاتر سر یک سه راهی از سمت چپ حرکت کرده و حدود 200-300 متر بالاتر، از سمت چپ، از کنار یک ساختمان، از روی دیوار کوتاه پارک گذر کرده و روی یالی قرار گرفتیم که قرار بود مسیر حرکت ما باشد. چند دقیقه بعد مسیر را از کنار فنس ها ادامه دادیم که پاکوب خوبی دارد. با توجه به بارندگی شب قبل هوا تمیز و عالی و خاک زیر پایمان حسابی نمدار بود که پیاده روی فرح بخشی را در این صبح برایمان رقم می زد. حدود 20 دقیقه بعد فنس ها تمام شده و مسیر پاکوب را همچنان ادامه دادیم. این پاکوب با چرخش به سمت راست به چشمه بالای دره گلابدره (چشمه وزباد) رسیده و از آنجا به سمت پناهگاه کلکچال ادامه دارد. اگر قصد چشمه را نداشتیم می توانستیم در بخشی از مسیر از پاکوب جدا شده و مسیر بالای یال را از سمت چپ در پیش بگیریم اما چون میخواستیم صبحانه را پای چشمه بخوریم کمی راهمان را دورتر کرده و تا چشمه رفتیم.

ساعت 07:50 پای چشمه وزباد (2350 متر) رسیدیم. از سمت راست کمی پایین رفته و روی یک سنگ صخره ای صبحانه را صرف کردیم. ساعت 09:15 از سمت چپ چشمه در مسیری که پاکوب نداشت کم کم ارتفاع گرفته تا ساعت 10 به گردنه وزباد 2600 متر رسیدیم. از روی گردنه در جهت شمال: بند یخچال، دیواره و جانپناه شروین و در دوردست هتل اوسون و ایستگاه 5 و … دیده می شد. پس از استراحتی کوتاه مسیر یال را به سمت راست ادامه دادیم. حدود ساعت 10:30 کلبه فلزی کوچکی زیر صخره ها دیده می شد که ما به سمت کلبه حرکت کردیم. از اینجا به بعد تا نیم ساعت مانده به گردنه زین اسبی دیگر از پاکوب خبری نبود. ناگفته نماند که آقای حیبی سالهای گذشته چند بار این مسیر را رفته بودند. کلبه جالبی بود. تازه تعمیر و نوسازی شده بود و داخلش تر و تمیز بود. از پشت کلبه دست به سنگ شده و ارتفاع کم کردیم. مجددا ارتفاع گرفته سپس با گردش به چپ به سمت بالای یال ارتفاع گرفتیم. از زیر صخره های قله اسپیلت عبور کردیم تا ساعت 12:10 به گردنه زین اسبی کلکچال در ارتفاع 3 هزار متر رسیدیم. با ادامه مسیر و پشت سر گذاشتن قله فرعی، درنهایت ساعت 13:20 به قله کلکچال در ارتفاع 3350 متر رسیدیم.

بیشتر بخوانید:  قله کلکچال

فرود:

ساعت 14:00 به سمت پایین براه افتادیم. ساعت 15:10 به پناهگاه کلکچال رسیدیم. رستوران بسته بود و پناهگاه بسیار خلوت بود. نمیدانم این خلوتی بخاطر پیش بینی هواشناسی بود یا بخاطر مسافرت های آخر تابستان! که خود بوفه ای هم میگفت که امروز خلوت تر از هفته های قبل هست. در این روز من برای اولین بار به برج کلکچال خیلی نزدیک شدم و چون درش باز بود وارد محوطه برج شدم. دیدم که تمام سنگهای دور تا دور آن تا بالا همه یادگاری و یادبود افراد و گروههای پیش آهنگی است که روی تکه های سنگ حک شده است! ناهار را در پناهگاه کلکچال صرف کرده و ساعت 16:20 به سمت گلابدره براه افتادیم. ساعت 16:50 پای چشمه بودیم. و در نهایت ساعت 18:10 به پارکینگ گلابدره رسیدیم. تمام مسیر از پناهگاه تا گلابدره پاکوب دارد و برای پیدا کردن مسیر خصوصا در هنگام فرود مشکل خاصی نخواهید داشت. از پله های پر شیب پارک سورتمه بالا رفته و وارد پارک شدیم که سر سبز و با طراوت بود. در همین هنگام باران ملایمی هم شروع به باریدن کرد که حسن ختام قشنگی برای برنامه ما بود. ساعت 18:30 پای ماشین بودیم و پایان برنامه.

نکات مثبت این برنامه:

1-       دم دست و نزدیک بودن و ایمنی بیشتر مسیر با توجه به اعلام احتمال وضعیت جوی نامساعد.

2-       خلوت بودن مسیر که بجز ما هیچ گروه دیگری در مسیر نبود مگر اطراف چشمه بالای گلابدره که چند کوهنورد دیده می شدند.

3-       درگیری کم و بیش با سنگ در بخش هایی از مسیر

4-       یکی نبودن مسیر صعود و فرود

5-       با اینکه در این روز پیش بینی رعد و برق و رگبار باران و حتی سیلاب شده بود اما خوشبختانه هوا عالی بود و فقط از ساعت 12 به بعد سمت قله ابری شد اما از باران و رعد و برق خبری نبود. قله توچال کامل زیر پوشش ابر بود.

6- هواشناسی برای این روز برای تهران، از ساعت 12 تا 3 عصر، 10 درصد احتمال بارندگی و برای فشم 60 تا 70 درصد پیش بینی کرده بود. جالب اینکه تا تا ساعت 6 عصر خبری از باران نبود. ساعت 6 کمی نم باران آمد و ساعت 7 باران سیل آسا به مدت حدود نیم ساعت که ما در اتوبان نیایش بودیم و تمام اتوبان های شمال شهر را اب برداشته بود!!

بیشتر بخوانید:  درکه-جنگل کارا

هفته قبل هم که ما برنامه قله سکه نو داشتیم، هوا شناسی برای منطقه دیزین 40 درصد احتمال بارندگی زده بود که یک قطره باران هم نیامد.

خواستم بگم که هیچوقت برای 50-60 درصد احتمال بارندگی برنامه کوه را تعطیل نکنید اما احتیاط شرط عقل است که به مسیرهای ایمن تر و نزدیک تری بروید.

7- آسان ترین مرجع برای چک کردن هوا: در گوگل بزنید (به عنوان مثال:) هواشناسی فشم. بدون اینکه نیاز به وارد شدن به سایت مرجع (weather.com) باشد، وضعیت دما، بارندگی و باد را همانجا به شما نشان می دهد.

هواشناسی گوگل

چشمه های مسیر:

1-       چشمه بالای گلابدره در مسیر صعود

2-       چشمه پناهگاه کلکچال در مسیر فرود

آنتن دهی:

اخیرا برای مدیریت باطری گوشی را در حالت آفلاین (ایر پلین) قرار می دهم. روی قله که گوشی را از آفلاین خارج کردم دیدم که آنتن کامل دارد. پناهگاه کلکچال آنتن نداشت!

پایان

گزارش های مرتبط در همین وبلاگ:

قله کلکچال، آذر ماه 1391

قله کلکچال از دارآباد، شهریور 1392

مسیر کوهنوردی کلکچال، بهمن ماه 1390

درباره نیما اسماعیلی

نیما اسماعیلی * متولد: 9 اسفند 54 * محل سکونت: تهران * تحصیلات: مهندسی مکانیک
این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی تهران ارسال و , , , , , , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.