قله سرنسا از گرماب

تاریخ اجرا: جمعه 1400.02.10

موقعیت جغرافیایی: استان البرز، جاده چالوس، آسارا، روستای گرماب

Alborz – Garmab –  Sarnesa peak

قله سرنسا - گروه نشاط زندگی. از راست: محمد مقیمی، افشین مهدی زاده - رضا حبیبی - نیما اسماعیلی ( و سعید ضیغمی عکاس)

قله سرنسا – گروه نشاط زندگی. از راست: محمد مقیمی، افشین مهدی زاده – رضا حبیبی – نیما اسماعیلی (و سعید ضیغمی عکاس)

جی پی اس قله سرنسا از گرماب

دانلود جی پی اس قله سرنسا از گرماب Sarnesa GPS

توجه: در صفحه دانلود (سایت ویکی لاک) برای دانلود نقاط، گزینه Include locations … را تیک بزنید.

+ جی پی اس قله سرنسا از آقای پویا سلیمانی: irangpstracks

با تشکر از جناب آقای پویا سلیمانی برای به اشتراک گذاشتن این ترک که رهنمون ما در این برنامه شد.

+ جی پی اس و گزارش برنامه صعود زمستانه به قله سرنسا از آقای سیاوش شهیدی: irangpstracks

اطلاعات برنامه:

ارتفاع مبدا صعود: 2100 متر

مسافت و اختلاف ارتفاع تا قله: 6 کیلومتر / 1250 متر

مسافت کل رفت و برگشت: 11.5 کیلومتر

مدت زمان صعود: حدود 7 ساعت (7 تا 14.15) (با گام متوسط)

مدت زمان کل برنامه: حدود 13 ساعت (7 تا 20)

تایم های اصلی توقف و استراحت: 3 ساعت (صبحانه و قله و ناهار)

تعداد نفرات: –

سختی مسیر (آسان/متوسط/سخت): متوسط

مناسب برای افراد مبتدی و کم تجربه (می باشد/نمی باشد): می باشد

دسترسی به منطقه:

آدرس روستای گرماب از تهران: از طریق اتوبان تهران-شمال وارد جاده چالوس می شوید. کافه بستنی دهاتی در سمت چپ جاده، قبل از منطقه مسکونی گرماب، نشانه نقطه شروع و محل ورود به دره است. مسافت از تهران (خیابان جنت آباد شمالی) تا گرماب 45 کیلومتر است که حدود 45 دقیقه زمان می برد.

لوکیشن ها (گوگل مپ):

جاده چالوس. قبل از گرماب. جنب کافه بستنی دهاتی

معرفی قله:

قله سرنسا به ارتفاع تقریبی 3347 متر در جنوب شرق روستای نساء در جاده چالوس و استان البرز واقع است. قله های سکه نو و سه چال در شمال، قله سیچال در شرق و قله های هزاربند و کرچان در غرب از همسایگان قله سرنساء محسوب می شوند.

مسیرهای صعود:

بهترین و متداول ترین مسیر صعود به قله سرنسا از جبهه جنوبی از طریق روستای گرماب می باشد.

بیشتر بخوانید:  قله دونا

آنتن دهی مسیر:

چک نشد

منابع آب در مسیر:

چشمه واقع در دوراهی (تلاقی دو دره) حدود 1.5 ساعت از شروع حرکت.

مقدمه: هفته ی قبل از برنامه به دنبال مسیرها و قله های جدید بودم که در سایت irangpstracks  به قله سرنسا برخوردم. با سرچ در گوگل متوجه شدم که اطلاعات چندانی از این قله در دسترس نیست. ترک مسیر رو در گوگل ارث بررسی کرده، برای اینکه مسیر صعود و فرود متفاوتی را تجربه کنیم، مسیر جدیدی را کمی متفاوت با مسیر قبلی طراحی و ترسیم کردم و بدین ترتیب برنامه صعود به قله سرنسا چیده شد.

نکته: اگر در گروه نفرات مبتدی دارید و یا بسته به شرایط فصل و یا آب رودخانه از وضعیت مسیر مطمعن نیستید، پیشنهاد میکنم که صعود و فرود خود را از مسیر فرود ما در نظر بگیرید. و یا از مسیر آقای سلیمانی که در بالا قرار دادم استفاده کنید.

—–

و اما گزارش برنامه:

ساعت 5.30 صبح از تهران (خیابان جنت آباد) راه افتادیم. طبق آدرس پیوست از طریق اتوبان تهران-شمال خیلی زود در عرض کمتر از یک ساعت به نقطه شروع قبل از گرماب رسیدیم.

((40 ه.ت تومان عوارض اتوبان برای روز تعطیل، رفت و برگشت 80 ه.ت. این رو اینجا نوشتم که خاطره بشه برامون وقتی که 10 سال بعد احتمالا 800 ه.ت عوارض میدیم! 🙂 ))

ماشین ها را اطراف کافه دهاتی پارک کردیم. (که البته پس از برگشت با شکایت محترمانه مدیریت کافه مواجه شدیم که پلیس رهنمایی گیر داده و کاسبی ما مختل شده و این حرف ها) تا دوستانمان از کرج به ما برسند کمی معطل شدیم و در نهایت 7 صبح پیاده روی خود را از کنار پل جنب کافه به داخل دره از سمت چپ رودخانه آغاز نمودیم. دقایقی بعد وارد یک جاده خاکی ماشین رو شدیم و در ادامه مسیر پاکوب داشت تا ساعت 7.45 به محل تلاقی دو دره رسیدیم. صبحانه را ابتدای دره ی سمت چپ کنار چشمه و نزدیک یک درخت بزرگ صرف کردیم (در کل حدود یک ساعت طول کشید) سپس به عقب برگشته و وارد مسیر دره سمت راست شدیم. با کمی تردید و استرس داخل دره شدیم چون واقعا نمی دانستیم که جلوتر چه خبر است و آیا می شود به راحتی راه گرفت یا خیر. خدا رو شکر همه چی اوکی بود، رودخانه آب نداشت (آب زیر سطح بود) و حدود 1 ساعت در مسیر کف دره حرکت کردیم.

بیشتر بخوانید:  قله هزاربند از حسنکدر

مسیر دره و مناظر دامنه ها بسیار زیبا بود و البته پر از ریواس که حسابی از خودمان پذیرایی کردیم. قبل از اینکه به انهتای دره برسیم از طریق یکی از یالها از سمت چپ ارتفاع گرفتیم. حدود نیم ساعت بعد به جاده پای دکل برق رسیدیم. می شد از جاده که پیچ در پیچ است خود را به بالای یال برسانیم اما ما بنابه دلایلی (که برخی به آن خودآزاری می گویند J ) تصمیم گرفتیم که مسیر سنگلاخی یال را به سمت بالا ادامه دهیم. مسیر یال میانبر بود اما بخاطر درگیری با سنگ و مسیر ناهموار شاید در کل زمان بیشتری برد. مشکل خاصی نبود اما خب حرکت باید با دقت و کمی زحمت انجام می شد. فکر کنم حدود 1 ساعت در این مسیر بودیم تا در نهایت به بالای یال رسیدیم که جاده نیز از همین نقطه عبور می کرد. در اینجا نمای زیبایی از خط الراس و قله سرنسا و در دور دست در شرق قله سیچال در معرض دیدمان قرار گرفت.

در ادامه وارد یال جدید شدیم و بدون مشکل خاصی حدود 45 دقیقه بعد ساعت 14 به قله سرنسا رسیدیم. تابلو سیاه رنگ ارتفاع قله ا 3340 و جی پی اس بنده ارتفاع را 3347 متر نشان می داد. یک گروه از کرج نیز که موقع صبحانه از کنار ما رد شده بوند از مسیر دره سمت چپی ادامه داده بودند که همزمان با ما به قله رسیدند.

روی قله نمای زیبایی از قله های سکه نو و خرسلک و کلون بستک در شمال، سیچال در شرق، هزاربند و کرچان در جهت غرب و همچنین خط الراس سفیدپوش توچال در جنوب در معرض دیدمان قرار داشت. علی رغم پیش بینی کمی بارندگی در حد 40-50 درصد برای عصر، خوشبختانه هوا در این روز بسیار عالی بود و بارانی نیامد. در کل یکی از نقاط قوت این برنامه و این مسیر زیبایی و سرسبزی و آب و مناظر عالی بود که در جای جای این مسیر به چشم دیدیم.

پس از حدود 1 ساعت توقف و استراحت روی قله، ساعت 15.15 مسیر فرود را به سمت دره سمت راستمان (همان دره سمت چپی در مسیر صعود) در پیش گرفتیم. مسیر چندان هموار نبود. کمی از جاده و کمی میانبر و سپس تراورس کردیم که در این محدوده پر بود از ریواس. در نهایت ساعت 17 به محوطه سرسبز و دشت مانند و محل چشمه در ارتفاع 2600 متر رسیدیم. ناهار را پای چشمه زیر آفتاب نبستا کم جون و هوای نیمه ابری صرف کرده (حدود 1 ساعت) و به سمت پایین ادامه مسیر دادیم. حدود نیم ساعت بعد به پاکوب رسیدیم و این پاکوب ما را به محل تلاقی دو دره رساند. در نهایت ساعت 20.15 به جاده چالوس و محل پارک خودروهایمان رسیدیم و پایان یک روز زیبا و یک برنامه فرح بخش دیگر.

بیشتر بخوانید:  قله هفت خوانی از سپه سالار

نقطه شروع و ورود به دره - جاده چالوس. جلوی کافه بستنی دهاتی

نقطه شروع و ورود به دره – جاده چالوس. جلوی کافه بستنی دهاتی

قله سرنسا از گرماب - باغات مسیر دره

قله سرنسا از گرماب – باغات مسیر دره

قله سرنسا از گرماب - مسیر دره

قله سرنسا از گرماب – مسیر دره

مسیر دره

دره مسیر صعود (بعد از دوراهی)

دره مسیر صعود

قله هزاربند از حسنکدر

مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز

قله های جاده چالوس

این نوشته در مسیرهای گردشگری و کوهنوردی استان البرز ارسال و , , , برچسب شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.